Saappaan omatoiminen öljynvaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Saappaan omatoiminen öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Yllättipä tonnari tossa illalla. Öljykannun kuva vilahti näytössä, koneesta virrat pois, loota N-asentoon ja liinoille. Lamppu kouraan ja tutkimaan. Pohjaroppu oli hävinnyt paikaltaan ja kärry teki allensa kivan näköisen lammikon.

Hätäkeskusta ei tuntunut lammikon siivous kiinnostavan, eihän tonnariin paljon ööliä mahdu. Soittelin kaverin hoiteleen turpon omalle tontille. Kouvolan ympäristöstä varaosakauppiailta tuntui tonnarin pohjaproput olevan finaalissa. Oli kuulemma justiinsa päässyt loppumaan.

Aamusella täytyy ruveta noita kilkkeitä etsiskeleen, öljynvaihto oli tilattuna aamu kasiks, mutta en taida ehtiä. Pitänee perua aamusta. Kk-laakerit, oljypumppu, sillä ajattelin selvitä.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eiköhän noita 95/96/99/90/900/9000 Saabin tulppia löydy vaikka purkuautoista riittämiin, tosin aamu 8 meni jo.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27134
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

joo, niin meni. Iltasella tuntui toi tulpan löytäminen työläältä. Otti senverta pannuun, että ajattelin jo puottaa vanhan suodattimen öljylammikon päälle. Uusi olisi ollut paksissa.

Täytyy ottaa taksi alle, ja käydä hakemassa toi proppu. Eiköhän tässä vielä selviä, tuliko muita vahinkoja.

Varaosakauppias väitti tossa iltasella, ettei satkun proppu ei käy tonnariin, satkun proppuja olis ollut hyllyssä tonnarin ei. Motonetin mukaan palikat on samat. Saas nähdä.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saappaan omatoiminen öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Käytän tätä vanhaa, niin ei tarvitse uutta aloittaa. Elikkäs pitäis itse tehä tuo vaihto ja ensimmäinen olis vähän niinkuin laatuaan :) Edelliseen autoon olen kyllä monet kerrat sellaisella letkupumppusäiliö systeemillä konehuoneen puolelta vaihdellut, mutta nytpäs kun kiinnostaakin se, että vaihtusko se moottoriin paremmin jos irrottais öljypropun :?: Vai onko ihan turhaa ja ihan sama??

Jos ei ole, niin miten se irroitetaan, millä? Onko jotakin huomioitavaa kun sen vaihtaa? Suodattimen osaan vaihtaa.

Vanhoja viestejä tossa lueskelin, että olisi ilmeisesti suositeltavaa vaihtaa joku kuparitiiviste siihen proppuun? Mikä se on ja miksi juuri kuparinen, eikö kuminen käy, mitä eroa?


edit: Ainiin...paljonko myllyyn pitäis öljyä upota? 4,5l? Ostin 5L tonkan Mobil 1 5W/40 öljyä sitä hyvää, suodatin on.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saapasi kirjoitti:Käytän tätä vanhaa, niin ei tarvitse uutta aloittaa. Elikkäs pitäis itse tehä tuo vaihto ja ensimmäinen olis vähän niinkuin laatuaan :) Edelliseen autoon olen kyllä monet kerrat sellaisella letkupumppusäiliö systeemillä konehuoneen puolelta vaihdellut,
Unohda nuo letkupumppusäiliöhärdellitsydeemijutskat. Propusta ne öljyt vaihdetaan.
saapasi kirjoitti: Jos ei ole, niin miten se irroitetaan, millä? Onko jotakin huomioitavaa kun sen vaihtaa? Suodattimen osaan vaihtaa.
Lenkkiavain tai räikkä hylsyllä. Tulppa saattaa olla 13mm tai isompi, muistaakseni 22mm. Vilkaiseppa koneen alle ennen vaihtoa, niin huomaat kumpaa kokoa tulet tarvitsemaan.
Älä sitten kiristä tulppaa hampaat irvessä, noheva rannetiukkuus riittää. Siis jos et halua haljennutta öljypohjaa. Anna öljyjen valua rauhassa (vähintään 5minuuttia) ulos.

Suttari kiristetään sitten käsin, eikä sitäkään tarvitse vääntää umpisolmuun kirratessa.
Tiivisteen olen pruukannut vaihtaa joka toisella öljynvaihdolla, kupariprikka nimenomaan, taitaa jotain muovistakin (nylon) olla saatavilla? Saa kait tuohon laittaa vaikka vanhat kalsarit tiivisteeksi, pääasia, että pitää öljyä.
saapasi kirjoitti: edit: Ainiin...paljonko myllyyn pitäis öljyä upota? 4,5l? Ostin 5L tonkan Mobil 1 5W/40 öljyä sitä hyvää, suodatin on.
Mobil on ihan pa*kaa, mulla leipoi turrrpo kiinni toisella öljynvaihtovälillä Mobilin kuralla ( :wink: sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että se oli vihellelly jo paljon aiemminkin...). Käytä Shelliä (Helix Ultra 5W-40), se on isänmaallinen vaihtoehto (Ollilla istuu sikariportaassa) :) Öljytilavuus 2.3litraisessa n. 4,3litraa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

V.J.S kirjoitti:
Mobil on ihan pa*kaa, mulla leipoi turrrpo kiinni toisella öljynvaihtovälillä Mobilin kuralla ( :wink: sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että se oli vihellelly jo paljon aiemminkin...). Käytä Shelliä (Helix Ultra 5W-40), se on isänmaallinen vaihtoehto (Ollilla istuu sikariportaassa) :) Öljytilavuus 2.3litraisessa n. 4,3litraa.
Ei tainnut öljystä johtua. :lol:
Mobil voitti helixin tuulilasin öljyvertailussa. Itsekin kokeilin helixiä välillä tossa omassa satkussa, venttiilit nakutteli kauemmin kylmänä. -> Vaihdoin takaisin mobiliin :roll:

Ettei mene öfftöpikikksi, niin minulle kävi samoin kuin keskustelun aloittajalle. Olin suorittanut onnistuneen vaihdelaatikko-vaihdon, jonka yhteydessä vaihdoin kampuran stefat ja tiivistin vesipumpun sekä vaihdoin laturin kiinnitysholkit. Kaikki tarkistettiin kahteen kertaan ennen kuin lyötiin tulille, ja hienosti näytti toimivan..

Kunnes ajeltuani vähän aikaa vilkkui öljypainevalo kerran, ajattelin että öljypaineanturissa varmaan kosketushäikkää, mutta sitten valo vilahti taas
ja jäi palamaan, pysäytin moottorin ja pysähdyin tienvarteen, oho auton alla oli aikamoinen öljyläikkä. Oli proppu jäänyt kiristämättä kasauksessa.

No onneksi, öljypaineanturi/valo toimivat, ja pysähdyin heti, niin ei päässyt vahinkoa syntymään..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Tänään vaihdoin, kaikki ok. Suodatin taisi nyt kyllä liian kireälle kun sillä pantajutulla kiersin...( vaikka jossain kai kiellettiin) :oops: Mutta kun se näytti niin heppaselta jos ois vaan jättäny kädellä kiristetyksi siihen. Mitä haittaa siitä on jos se nyt meni liian kireelle?? Pitäskö sitä käydä vähän löysentää??

T: Dumbass :?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

saapasi kirjoitti:Tänään vaihdoin, kaikki ok. Suodatin taisi nyt kyllä liian kireälle kun sillä pantajutulla kiersin...( vaikka jossain kai kiellettiin) :oops: Mutta kun se näytti niin heppaselta jos ois vaan jättäny kädellä kiristetyksi siihen. Mitä haittaa siitä on jos se nyt meni liian kireelle?? Pitäskö sitä käydä vähän löysentää??

T: Dumbass :?
Minäpoika väänsin joskus kädellä niin kireälle, että kuului NAKS, ja viltteristä irtosivat sisäosat, eli ei missään nimessä avaimella kiristystä. Yleinen ohje näyttäisi olevan useimmiten: Käsin kiristäen, öljytty tiivisterengas, ja kun kumitiiviste koskettaa moottorin tiivistepintaa, niin 3/4 kierrosta kiinnipäin.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

saapasi kirjoitti:Tänään vaihdoin, kaikki ok. Suodatin taisi nyt kyllä liian kireälle kun sillä pantajutulla kiersin...( vaikka jossain kai kiellettiin) :oops: Mutta kun se näytti niin heppaselta jos ois vaan jättäny kädellä kiristetyksi siihen. Mitä haittaa siitä on jos se nyt meni liian kireelle?? Pitäskö sitä käydä vähän löysentää??

T: Dumbass :?
En menisi löysäämään. Soon siinä seuraavaan öljynvaihtoon asti . :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Samaa mieltä. Ens kerralla, jos epäilet filtterin olevan liian löysällä, käytä moottoria hetki ja katso vuotaako öljyä.

Jos ei vuoda, kireys on riittävä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

V.J.S kirjoitti:Tulppa saattaa olla 13mm tai isompi, muistaakseni 22mm. Vilkaiseppa koneen alle ennen vaihtoa, niin huomaat kumpaa kokoa tulet tarvitsemaan.
Minun kaksilitraisessa öljypropun avainkoko on puoli tuumaa eli 12,7 mm. Joku aiempi öljynvaihtaja on käyttänyt 13 mm avainta ja saanut kulmat pyöristymään.

Ja siihen ikuiseen öljymerkki-keskusteluun kertoisin ajaneeni nykyisellä tonnarilla satatuhatta kilometriä (360 -> 460 tkm) Mobilin Rallyformulalla. Itse asiassa sitä öljyä olen käyttänyt vuodesta -88 alkaen. Koreja on ruostunut ja kansia mennyt mutta yksikään kone ei ole leiponut kiinni.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Firges9000 kirjoitti:
saapasi kirjoitti: Mitä haittaa siitä on jos se nyt meni liian kireelle?? Pitäskö sitä käydä vähän löysentää??

T: Dumbass :?
En menisi löysäämään. Soon siinä seuraavaan öljynvaihtoon asti . :idea:
Juu siellähän on "kumi" rinkula joka tiivistää pinnat,,, jos tiukalle kiristettyä suodatinta löysyttää, niin saattaapi kumi mennä rikki ja öljyt tulee pihalle.

Se "kumi" rimpula voi mennä rikki myös tiukalle kiristettäessä, joten tarkastus, että öljyt ei vuoda ulos olisi paikallaan.

Eli kuten aiemmin todettu, älä koske jos se toimii,,, ;-)
Cirrus
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:39

Viesti Kirjoittaja Cirrus »

V.J.S kirjoitti:Mobil on ihan pa*kaa, mulla leipoi turrrpo kiinni toisella öljynvaihtovälillä Mobilin kuralla ( :wink: sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että se oli vihellelly jo paljon aiemminkin...). Käytä Shelliä (Helix Ultra 5W-40), se on isänmaallinen vaihtoehto (Ollilla istuu sikariportaassa) :) Öljytilavuus 2.3litraisessa n. 4,3litraa.
Hmm. TM 21/06 niin juuri kyseinen mobil voitti testin ja Helix ultra oli kahdeksas kohtailaisen kämäisellä tuloksella. En kyllä shelliä laita enään itse mihinkään.
vjbremer kirjoitti:Mobil voitti helixin tuulilasin öljyvertailussa. Itsekin kokeilin helixiä välillä tossa omassa satkussa, venttiilit nakutteli kauemmin kylmänä. -> Vaihdoin takaisin mobiliin
Millos tuulilasissa on ollut öljytesti?

--
Cirrus
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Cirrus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Mobil on ihan pa*kaa, mulla leipoi turrrpo kiinni toisella öljynvaihtovälillä Mobilin kuralla ( :wink: sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että se oli vihellelly jo paljon aiemminkin...). Käytä Shelliä (Helix Ultra 5W-40), se on isänmaallinen vaihtoehto (Ollilla istuu sikariportaassa) :) Öljytilavuus 2.3litraisessa n. 4,3litraa.
Hmm. TM 21/06 niin juuri kyseinen mobil voitti testin ja Helix ultra oli kahdeksas kohtailaisen kämäisellä tuloksella. En kyllä shelliä laita enään itse mihinkään.
--
Cirrus
Jaaha, sitten varmaan ajoit tämän talven Hyundailla, koska se voitti TM:n viime vuoden talviautotestin (Hyundain kävit jo varmaan vaihtamassa Cadillaciin eilen?), ja Nokian Hakkapeliitatkin varmaan lensi roskiin, koska ne jäi toiseksi rengastestissä, kannattaa myös varmistaa, että emäntä ei tee ruokaa vahingossakaan testeissä huonosti pärjänneellä sauvasekoittimella :wink: :lol:
Kukin käyttää mitä haluaa, minä en näe järkeä tunkea "premium" öljyä premium-hinnalla yli 15v. autoon, jolla ajetaan kuitenkin 15-30tkm vuodessa...Pääasia on, että ne kurat vaihtaa ajoissa, oli siellä sitten yyberhyvää mobilia tai biilteman halpislientä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin