Sivuttaistärinä kiihdyttäessä (Osat hankittu)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Sivuttaistärinä kiihdyttäessä (Osat hankittu)

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli olen keskustellut tästä aiheesta ennenkin täällä mutta nyt päätin laittaa ihan oman aiheen,niin paljon tämä rupeaa rassaamaan mieltä.

Eli tuo oma tonttu täristää kiihdytettäessä aina kuormasta riippumatta,raskaalla kuormalla huomaa selvemmin.

Liike on sellaista voimakasta nopeaa tykytystä joka tuntuu erittäin selvästi ratissa,vaihdekepissä ja kuuluu ovikoteloista kun cd-levyt rämisee -> ja ainoastaan sivusuunnassa.
Eli tuntuu että koko keula vatkaa sivuttain.
Ajossa vastaavaa voisi kuvata esim jos kuvitellaan oikeasti reilusti kiero vanne alle vaikka kuskin etukulmaan.siitä kun lähetään liikkeelle niin koko keula heiluisi sivuttain...olisikin noin helppo vika.
Pyöäntuennat on ok ympäri auton ja muitakaan välyksiä ei ole.

1.vaihteella tuntuu osakaasulla kiihdytettäessä.
2.vaihteella tuntuu voimakkaasti 30km/h->50km/h.
3.vaihteella väännättäessä pieniltä kierroksilta.
4. ja 5 vaihteella ei tunnu juuri ollenkaan.

Lisätään vielä sellainen havainto että tärinä tuntuu vastaavan vaihdelaatikon kierroksia,kun kiihdyttää niin tihenee ja vaihtaa pykälän niin alkaa taas "alusta" hitaammin tärisemään ja nopeutuu taas...
Eli siitä ääni vetareille?

Koneen kumityynyt on ok kaikki muut paitsi etummainen iso alakumityyny.se antaa vähän periksi,mutta se ei selitä tuota sivuttain liikettä...?

Sekin vielä että autossa on uudet uloimmat murrokset,sisempiä en ole vaihtanut muutakuin toiselle puolelle käytetyn kun hajosi kerran koko tripodi maljoineen,silloin vain malja ja tripodi vaihdettiin ehjiin.
Voiko juuri tuo sisäpään murros tehdä tällaista,
asialle olisi nyt tehtävä jotain,joutuu koko ajan ajamaan pelko persiissä että millon laukeaa joku osa.

Jos jollain on aavistuksia tai muuta tietoa niin haluaisin mielelläni kuulla kaikki vinkit asian suhteen..
Viimeksi muokannut jblgti1200, Ma Marras 14, 2005 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Kääk...auttakaa nyt joku!

Mitäs jos laittaisin kerralla vielä uudet sisäpäät vetareihin?
Voisiko olla apua?

Kuluuko ne tripodin vastakappaleet eli ne laatikonpuoleiset maljat paljonkin iän myötä,vai onko tripodi pelkästään se enemmän kuluva osa?
Jos kuluu niin näkeekö kuluneisuuden silmämääräisesti,kun ei tullut kateltua sillon aikaisemmin kun oli vetari irti.
Ajattelin vain että jos käyn ostamassa nuo sisäpäät uudet ja laitan paikalleen ja sitten tärisee vieläkin...eli voiko nuo maljat olla niin kuluneet että uudet tripodit ei auttaisi enää?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Isojen poikien juttuja olen kuullut, että vaihtamalla vetarin maljat puolelta toiselle saa vielä jatkoaikaa. Ei omakohtaista havaintoa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Käytin äsken tuota maanmainiota hakua taas ja lueskelin vanhoja juttuja,mutta ei tuottanut tulosta.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=tripodin

Tuosta ylemmästä jutusta selvisi vaan se että tärinä voi johtua muustakin kuin tripodeista,mutta varmaa selvyyttä ei tietenkään tuonkaan perusteella saa,tuolla veikattiin sitä pelkääjän puolen väliakselin tukilaakeria,miten yleistä tuon väljistyminen on?

Pyöränlaakeri tuo ei minulla varmaan ole,ei ääntele eikä jurnuta,eikä myöskään ääntele kovassa vahdissa käännellessä.

Lisätään tuohon oman auton oirelistaan vielä se että tärinä tuntuu sekä suoraan ajettaessa ja käännettäessä.

Kun en niin varakas ole kuitenkaan että voisin vaihdattaa nuo sisäpäät ja vaihtaa pyöränlaakerit ynnä muut "vähän" lompakkoa keventävät osat.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nuo vetarien maljathan on aika nopeasti tarkastettu.
Renkaan pulttien lisäksi ei tarvitse ottaa kuin kaksi pulttia per puoli auki + hieman muuta askarreltavaa.

- Hanki vetariin sopivaa vaseliinia ja vetoakselin sisäpään pantoja 2kpl (varulta)
- Nosta auton etupää tunkille
- renkaat pois
- löysää alapallonivelen pulttia
- ota pois kaksi pultti jousen jalan alapäästä
- sisemmän vetarin kumin panta irti...katkaisematta sitä
- käännä jarrulevyn yläreunasta ulospäin niin tripodi tulee maljasta ulos
- älä päästä kakkaa tripodiin/vetarin maljaan
- putsaa se malja ja tsekkaile kulumat
- putsaa tripodi ja tsekkaa onko ehjä

Osta uudet/käytetyt kamat jos tarvis, muuten kamat kasaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

uskaltaisin väittää, että syynä juuri noi maljat. Oireet ovat kyllä juuri 1:1.
Ovat vaan niin älyttömän hintaisia ne sisemmät vetarit täällä suomessa. Pitäisiköhän alkaa järjestämään jotain kimppatilausta ameriikoista...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Täältä saa noita tripodeja tarvikkeena noin 40e hintaan.Mutta nuo maljat on yksi sanonko mikä löytää hyviä käytettynä,ja uudet oli saabilla muistaakseni n.270e,kävin kysymässä.

Mutta onko totta että saisi vähän lisää elinaikaa noille vetareille kun vaihtaisi maljat puolelta toiselle,onko kukaan tehnyt niin?
Eli onko ne täysin vaihtokelpoisia keskenään,kun en ole kurkannut tuonne apparin puolen sisäpäähän vielä?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eivät ole tonnarissa maljat vaihtokelpoisia puolelta toiselle, ovat eri osanumerolla oikea ja vasen http://www.thesaabsite.com/9000/9000cvsandboots.htm

Ovat vaihtokelpoiset 99/90/900:ssa.

Ruotsista ilmeisesti ihan Saabin tiskiltä saa huomattavasti edukkaammin kuin Suomesta. Kannattanee kysyä PCS:n hinta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joo kysyin tuossa äsken PCS:n hintaa ja ei ollut kuin vaivaiset
340e/kpl... 8) Pitäisiköhän tilata muutama varastoon noita... :x

Täytyy vain toivoa että auttaa kun laittaa pelkät sisäpäät ilman noitten maljojen vaihtoa.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Usasta satasen paikkeilla... En nyt löydä tähän hätään yhtä nettikauppaa, josta löytyi tonnariin useita eri maljoja, mutta tuossa nyt yksi esimerkki.
http://www.masterautoparts.com/category ... t~Kit.html

Pitäisiköhän tosiaan alkaa kehittelemään jotain kimppatilausta.. Noille voisi olla kysyntää täällä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Nyt päivitetään tätä vähän...ostin tänään 2kpl uusia tripodeja ja pelkääjän puolelle ihan UUDEN maljan,kerran se kirpaisee.

Jos pääsisi tällä viikolla vaihtamaan paikalleen,toivottavasti tärinä loppuu tai ainakin vähenee,kuskin puolella on malja ihan ok kunnossa mutta pelkääjän puolelta ei ole edes aukaistu.Todennäköisesti sieltä löytyy kulunut malja.

P.S;
Maksoin 70e yhteensä noista 2 tripodista ja yhdestä apparin puolen maljasta.Sattui "löytymään"... 8)
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Vastaa Viestiin