Lämppärin kenno

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Lämppärin kenno

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

Terve..

Tonnariin hakusessa, jossain keskusteluissa ilmi tullut, kuparikenno. Nyt tarvis tietoa, että mistä sitä voisi kysellä ja mistä löytyis edullisempaan hintaan?

Myykö Motonet tuota kuparikennoa vai onko alkupeäinen Valeon muovipäätyinen?
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Motonetin kenno kuparia muovipäädyillä, Nissen merkkinen.
maksoi muistaakseni 88 ekee.
ei niin tehokas kuin orkkis alumiininen valeo.
kantsis kysyä muistakin harmikeliikkeistä vois löytyy valeo halvemmalla kuin 225 jota länskäri pyysi.

Kari.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllä tuo kuparikenno vie lämmön luovutuskyvyssä voiton alumiinikennosta mennentullen. Siinä on suurempi pinta-ala ja suurempi massa, joten senkin vuoksi lämpöteho on suurempi. Puhallinnopeutta joutuu pitämään suuremmalla, koska pienemmät raot ja virtausvastus näin ollen suurempi. Sisäilmasuodatin pitää olla puhdas...

Erityisesti jonkun ajan kuluttua ero tulee esille, kun maalaamaton alumiinikenno hapettuu pinnasta, jolloin sen lämmön luovutuskyky heikkenee huomattavasti. Mustaksi maalattu kuparikenno ei hapetu vaan ominaisuudet säilyy.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ainakin Nissenin kenno on maalaamaton ja suti uusi ja näin kymmenen C asteen huimassa pakkasessa duuniin mennessä Valeon kennolla ei lämmön säätö unohtunut täysille Nummela-kehä3 matkalla.
Säädintä joutuu pitämään n 15 astetta enemmän lämpimällä kuin vanhalla kennolla puhallinnopeudesta riippumatta.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

:?: :?: :?:
Täh, maalaamaton. Pintakäsittelemätön kuparikenno ei ole pidemmän päälle juuri p...n arvoinen. Sehän hapettuu ihan hetkessä, ja siihen loppuu lämmitysilo....

Minkälaisessa ympäristössä sulla on tuo kenno, ilmastointi vai ei?

Käsittääkseni automaatti-ilmastoinnin kanssa pitää tehdä jotain jippoja, jotta se toimii kuten originaalin kennon kanssa, jossa pienempi ilman virtausvastus. Mulla ei ole ilmastointia, joten tarkemmin en tiedä mitä pitäisi tehdä.
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

Mitenkäs teillä toi puhaltimen nopeus vaikuttaa äänitasoon. Itsellä ihannne olisi ykkösen ja kakkosen väli. Muutoin alkaa humina nousta häiritseväksi.

Ongelmana vaan, kun tämmöiset kelit niin miniminopeus on juuri tuo kakkonen. Normaaliajossa siis 20-30km kerralla. Toisaalta ihmettelen sitä, kun moottorin lämmöt ok ja kuitenkaan ei "kuumaa" ilmaa tule. Verrattuna nyt vaikkapa edelliseen autooni (Citroen Xantia) :oops:
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

ajn kirjoitti::?: :?: :?:
Täh, maalaamaton. Pintakäsittelemätön kuparikenno ei ole pidemmän päälle juuri p...n arvoinen. Sehän hapettuu ihan hetkessä, ja siihen loppuu lämmitysilo....
Eihän kuparikattojakaan maalata, kuparin pinnalle oksidoituu suojekerros ja hapettuminen lakkaa tai ainakin hidastuu siihen. Oksidoitunut kerros on vihertävä, olette varmasti jossain nähneet... ??
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä mulla vaan kenno oli kovin kirkkaan kuparin näköinen eikä kovin hapettunut, vaikka ikää oli jo pari vuotta kun kennoa kurkkasin. Nyt on tullut pari vuotta lisää, ja vieläkin hönkii vahvasti kuumaa kunhan on kone lämmennyt.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/l ... _kenno.jpg

Juha
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

ajn kirjoitti::?: :?: :?:
Täh, maalaamaton. Pintakäsittelemätön kuparikenno ei ole pidemmän päälle juuri p...n arvoinen. Sehän hapettuu ihan hetkessä, ja siihen loppuu lämmitysilo....

Minkälaisessa ympäristössä sulla on tuo kenno, ilmastointi vai ei?
.

ei ole ilmastointia, mutta keväällä on tarkoitus laittaa varaosa-autosta jolloin kennon kunto on helppo tsekata.
varaosatakuu on kolme kuukautta joten ei viitsi maalata kennoa.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllä tuossa kennossa on joku pintakäsittely, lakka tai vastaava. Hapettunut kupari tosiaan näyttää vihreältä kuten joillain katoilla voi nähdä. Oksidikerros kuparin pinnalla tekee siitä hyvin stabiilin, mikä aiheuttaa ko. kattojen ym. pintojen hyvän korroosionkeston. Oksidi myös vaikuttaa radikaalisti kuparin lämmön absorbtioon sekä emissioon. Musta pinta kuparin pinnassa on likimain optimaalinen ratkaisu lämmityskennoon. Kuparillahan on varsin hyvä sekä lämmön varaus- että luovutuskyky.
Kyllä ainakin ne Nissenin kennot, joita minä olen vaihtanut, ovat olleet mustaksi maalattuja, tonniseen en vielä ole kennoa laittanut, mutta sekin lienee ajankohtaista keväällä. Saa sitten nähdä minkä värinen se on...

8O 8O ...
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

kennosta

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itse vaihdoin aikoinaan vm 87:an motonetin kennon ( merkkiä en tiedä ). Huomasin ettei ACC mennyt enää lainkaan pois huurre asennosta, niinkuin se ennen oli tehnyt, kun autolla oli ajanut jonkin aikaa.

Tulevan ilman lämöanturia joutui taivuttamaan lähemmäs kennoa, jotta ACC olisi toiminut normaalisti. Eli jotain eroa ostamallani kennolla oli alkuperäiseen nähden. :?: :?:
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 772
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Mun edelliseen tonnariin tuli kuparikenno siten, että vanhan kennon päät
laitettiin transplataatiolla uuten kennoon jäähdytin korjaamossa - ja autosta tuli selkeesti lämpimämpi.

Muistakaa huuhdella se boxi hyvin njos glykolia on valunut sinne sisälle.
Glykoli haisee muuten suraavan vuoden ja on muuten hengitettynä niinkuin juotunakin myrkyllista kuten useimmat alkoholit, mutta pienempinä annoksina.

Terveisin
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tuli muuten mieleen aika jolloin vanhassa jenkissä oli kupari syyläri ja lämpöongelmia. sitten vaihdoin siihen skodan alumiinisen joka oli neljänneksen pienempi mitoiltaan tilavuudeltaan ja ongelmat loppuivat.

Kari
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 772
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Tuli muuten mieleen aika jolloin vanhassa jenkissä oli kupari syyläri ja lämpöongelmia. sitten vaihdoin siihen skodan alumiinisen joka oli neljänneksen pienempi mitoiltaan tilavuudeltaan ja ongelmat loppuivat.

8) No noin ehkä asiat toimii jenkeissä- mutta lämpöjutuissa on monta muuttujaa - termostaatin avautumislämpötila, nesteen virtausnopeus koneessa / kennostossa ja pumpun teho sekä onko alumiini- vai teräslohko jne.

:twisted: :wink:
Maailman parhain kenno on muuten 96/95 Saabeissa se on MESSINKIÄ!!!!


:arrow:
¤ 168
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

No niin nyt olisi Motonetin kenno vaihdettu.

Kävi samoin kuin pevi tuossa aikaisemmin kertoi. ACC on ja pysyy huurteenpoisto tilassa. Eli olikos se tulevan ilman lämpötila-anturi kennon päällä?

Ei kai vaan? Milläs sitä taivuttaa purkamatta koko p****a, taas kerran :cry:
Vastaa Viestiin