Lämppärin kenno
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 162
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
- Paikkakunta: Hamina
Lämppärin kenno
Terve..
Tonnariin hakusessa, jossain keskusteluissa ilmi tullut, kuparikenno. Nyt tarvis tietoa, että mistä sitä voisi kysellä ja mistä löytyis edullisempaan hintaan?
Myykö Motonet tuota kuparikennoa vai onko alkupeäinen Valeon muovipäätyinen?
Tonnariin hakusessa, jossain keskusteluissa ilmi tullut, kuparikenno. Nyt tarvis tietoa, että mistä sitä voisi kysellä ja mistä löytyis edullisempaan hintaan?
Myykö Motonet tuota kuparikennoa vai onko alkupeäinen Valeon muovipäätyinen?
Kyllä tuo kuparikenno vie lämmön luovutuskyvyssä voiton alumiinikennosta mennentullen. Siinä on suurempi pinta-ala ja suurempi massa, joten senkin vuoksi lämpöteho on suurempi. Puhallinnopeutta joutuu pitämään suuremmalla, koska pienemmät raot ja virtausvastus näin ollen suurempi. Sisäilmasuodatin pitää olla puhdas...
Erityisesti jonkun ajan kuluttua ero tulee esille, kun maalaamaton alumiinikenno hapettuu pinnasta, jolloin sen lämmön luovutuskyky heikkenee huomattavasti. Mustaksi maalattu kuparikenno ei hapetu vaan ominaisuudet säilyy.
Erityisesti jonkun ajan kuluttua ero tulee esille, kun maalaamaton alumiinikenno hapettuu pinnasta, jolloin sen lämmön luovutuskyky heikkenee huomattavasti. Mustaksi maalattu kuparikenno ei hapetu vaan ominaisuudet säilyy.
Ainakin Nissenin kenno on maalaamaton ja suti uusi ja näin kymmenen C asteen huimassa pakkasessa duuniin mennessä Valeon kennolla ei lämmön säätö unohtunut täysille Nummela-kehä3 matkalla.
Säädintä joutuu pitämään n 15 astetta enemmän lämpimällä kuin vanhalla kennolla puhallinnopeudesta riippumatta.
Säädintä joutuu pitämään n 15 astetta enemmän lämpimällä kuin vanhalla kennolla puhallinnopeudesta riippumatta.
Täh, maalaamaton. Pintakäsittelemätön kuparikenno ei ole pidemmän päälle juuri p...n arvoinen. Sehän hapettuu ihan hetkessä, ja siihen loppuu lämmitysilo....
Minkälaisessa ympäristössä sulla on tuo kenno, ilmastointi vai ei?
Käsittääkseni automaatti-ilmastoinnin kanssa pitää tehdä jotain jippoja, jotta se toimii kuten originaalin kennon kanssa, jossa pienempi ilman virtausvastus. Mulla ei ole ilmastointia, joten tarkemmin en tiedä mitä pitäisi tehdä.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 162
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
- Paikkakunta: Hamina
Mitenkäs teillä toi puhaltimen nopeus vaikuttaa äänitasoon. Itsellä ihannne olisi ykkösen ja kakkosen väli. Muutoin alkaa humina nousta häiritseväksi.
Ongelmana vaan, kun tämmöiset kelit niin miniminopeus on juuri tuo kakkonen. Normaaliajossa siis 20-30km kerralla. Toisaalta ihmettelen sitä, kun moottorin lämmöt ok ja kuitenkaan ei "kuumaa" ilmaa tule. Verrattuna nyt vaikkapa edelliseen autooni (Citroen Xantia)
Ongelmana vaan, kun tämmöiset kelit niin miniminopeus on juuri tuo kakkonen. Normaaliajossa siis 20-30km kerralla. Toisaalta ihmettelen sitä, kun moottorin lämmöt ok ja kuitenkaan ei "kuumaa" ilmaa tule. Verrattuna nyt vaikkapa edelliseen autooni (Citroen Xantia)
Eihän kuparikattojakaan maalata, kuparin pinnalle oksidoituu suojekerros ja hapettuminen lakkaa tai ainakin hidastuu siihen. Oksidoitunut kerros on vihertävä, olette varmasti jossain nähneet... ??ajn kirjoitti:
Täh, maalaamaton. Pintakäsittelemätön kuparikenno ei ole pidemmän päälle juuri p...n arvoinen. Sehän hapettuu ihan hetkessä, ja siihen loppuu lämmitysilo....
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Kyllä mulla vaan kenno oli kovin kirkkaan kuparin näköinen eikä kovin hapettunut, vaikka ikää oli jo pari vuotta kun kennoa kurkkasin. Nyt on tullut pari vuotta lisää, ja vieläkin hönkii vahvasti kuumaa kunhan on kone lämmennyt.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/l ... _kenno.jpg
Juha
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/l ... _kenno.jpg
Juha
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
.ajn kirjoitti::?: :?: :?:
Täh, maalaamaton. Pintakäsittelemätön kuparikenno ei ole pidemmän päälle juuri p...n arvoinen. Sehän hapettuu ihan hetkessä, ja siihen loppuu lämmitysilo....
Minkälaisessa ympäristössä sulla on tuo kenno, ilmastointi vai ei?
ei ole ilmastointia, mutta keväällä on tarkoitus laittaa varaosa-autosta jolloin kennon kunto on helppo tsekata.
varaosatakuu on kolme kuukautta joten ei viitsi maalata kennoa.
Kyllä tuossa kennossa on joku pintakäsittely, lakka tai vastaava. Hapettunut kupari tosiaan näyttää vihreältä kuten joillain katoilla voi nähdä. Oksidikerros kuparin pinnalla tekee siitä hyvin stabiilin, mikä aiheuttaa ko. kattojen ym. pintojen hyvän korroosionkeston. Oksidi myös vaikuttaa radikaalisti kuparin lämmön absorbtioon sekä emissioon. Musta pinta kuparin pinnassa on likimain optimaalinen ratkaisu lämmityskennoon. Kuparillahan on varsin hyvä sekä lämmön varaus- että luovutuskyky.
Kyllä ainakin ne Nissenin kennot, joita minä olen vaihtanut, ovat olleet mustaksi maalattuja, tonniseen en vielä ole kennoa laittanut, mutta sekin lienee ajankohtaista keväällä. Saa sitten nähdä minkä värinen se on...
...
Kyllä ainakin ne Nissenin kennot, joita minä olen vaihtanut, ovat olleet mustaksi maalattuja, tonniseen en vielä ole kennoa laittanut, mutta sekin lienee ajankohtaista keväällä. Saa sitten nähdä minkä värinen se on...
...
kennosta
Itse vaihdoin aikoinaan vm 87:an motonetin kennon ( merkkiä en tiedä ). Huomasin ettei ACC mennyt enää lainkaan pois huurre asennosta, niinkuin se ennen oli tehnyt, kun autolla oli ajanut jonkin aikaa.
Tulevan ilman lämöanturia joutui taivuttamaan lähemmäs kennoa, jotta ACC olisi toiminut normaalisti. Eli jotain eroa ostamallani kennolla oli alkuperäiseen nähden.
Tulevan ilman lämöanturia joutui taivuttamaan lähemmäs kennoa, jotta ACC olisi toiminut normaalisti. Eli jotain eroa ostamallani kennolla oli alkuperäiseen nähden.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 772
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
- Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
- Viesti:
Mun edelliseen tonnariin tuli kuparikenno siten, että vanhan kennon päät
laitettiin transplataatiolla uuten kennoon jäähdytin korjaamossa - ja autosta tuli selkeesti lämpimämpi.
Muistakaa huuhdella se boxi hyvin njos glykolia on valunut sinne sisälle.
Glykoli haisee muuten suraavan vuoden ja on muuten hengitettynä niinkuin juotunakin myrkyllista kuten useimmat alkoholit, mutta pienempinä annoksina.
Terveisin
laitettiin transplataatiolla uuten kennoon jäähdytin korjaamossa - ja autosta tuli selkeesti lämpimämpi.
Muistakaa huuhdella se boxi hyvin njos glykolia on valunut sinne sisälle.
Glykoli haisee muuten suraavan vuoden ja on muuten hengitettynä niinkuin juotunakin myrkyllista kuten useimmat alkoholit, mutta pienempinä annoksina.
Terveisin
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 772
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
- Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
- Viesti:
Tuli muuten mieleen aika jolloin vanhassa jenkissä oli kupari syyläri ja lämpöongelmia. sitten vaihdoin siihen skodan alumiinisen joka oli neljänneksen pienempi mitoiltaan tilavuudeltaan ja ongelmat loppuivat.
No noin ehkä asiat toimii jenkeissä- mutta lämpöjutuissa on monta muuttujaa - termostaatin avautumislämpötila, nesteen virtausnopeus koneessa / kennostossa ja pumpun teho sekä onko alumiini- vai teräslohko jne.
Maailman parhain kenno on muuten 96/95 Saabeissa se on MESSINKIÄ!!!!
¤ 168
No noin ehkä asiat toimii jenkeissä- mutta lämpöjutuissa on monta muuttujaa - termostaatin avautumislämpötila, nesteen virtausnopeus koneessa / kennostossa ja pumpun teho sekä onko alumiini- vai teräslohko jne.
Maailman parhain kenno on muuten 96/95 Saabeissa se on MESSINKIÄ!!!!
¤ 168
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 162
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
- Paikkakunta: Hamina