lämpötila-anturi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Missä kohtaa tarkalleen ottaen on CD tonnarissa tuo "surullisen kuuluisa" lämpötila-anturi, joka viallisena pistää tyhjäkäynnin huutamaan? Minkä näköinen, kokoinen ja värinen osa? Motonetin ohjeilla ei selvinnyt. Pistäiskö joku vaikka kuvan. Kiitos jo etukäteen!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Siellä se on imusarjan alla imuputkien välissä.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... nturi1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lampoanturi.jpg

Kannattaisi muuten jatkaa samaan jo aloittamaasi viestiketjuun, kun aihe kerran on sama.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja trionictontuissa on myös imuilman lämpöanturi, joka sijaitsee ahtoputkessa koneen päässä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Raunon 89-tonnarissa ei ole trionicia. Ongelmaa vaan syntyy, kun kyselee monessa eri keskusteluhaarassa, ja vain yhdessä kertoo minkälaisessa autossa vika on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Joo, nää tällaset mokat on ihan luonnollisia, kun on ollu vasta vajaan viikon tässä "klubissa" kirjautuneena. Ei oikein ole nää pelisäännöt vielä hanskassa. :oops:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

jus kirjoitti:Raunon 89-tonnarissa ei ole trionicia. Ongelmaa vaan syntyy, kun kyselee monessa eri keskusteluhaarassa, ja vain yhdessä kertoo minkälaisessa autossa vika on.
Joop, en tosiaan tiennyt mistä autosta kyse, joten "pakko" oli mainita tuo trionic myös, ei kai se väärin ole? :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-Juho-
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 15:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja -Juho- »

mitenkäs tuon vaihto onnistuu??
helpoimmalla tavalla tietysti :D
on vähän ahdas paikka :?
ja itsellä vielä se liittimen "sokka" on alaspäin niin ei sitäkään mahdu ottaa pois kunnolla...
ja tuoltahan taitaa tulla jäähdytysnestettä pihalle kun ruuvaa tuon auki?
9000CD T aut. -88 *ex*
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

-Juho- kirjoitti:mitenkäs tuon vaihto onnistuu??
helpoimmalla tavalla tietysti :D
on vähän ahdas paikka :?
ja itsellä vielä se liittimen "sokka" on alaspäin niin ei sitäkään mahdu ottaa pois kunnolla...
ja tuoltahan taitaa tulla jäähdytysnestettä pihalle kun ruuvaa tuon auki?
Anna koneen jäähtyä, että neste ei polta sormia.
Löysää kiintoavaimella.
Pyöritä irti sormilla ja laita uusi tilalle, ei sitä nestettä paljon poistu jos pidät paisuntasäiliön korkin kiinni.

Voit kokeilla ensin, irroittamalla liittimen siitä anturista.
Ohjausyksikkö ottaa oletusarvon +20c.

Ehjän lämpötunnistimen vastusarvot ovat: lämpötilan suhteen

+20C ... 2100 - 2900 Ohmia
+60C ... 565 - 670 Ohmia
+90C ... 24 - 26 Ohmia
Mulla oli yhdessä viallisessa anturissa, hyppäys äärettömään, kun lämpötila meni yli +60C
Voit testata tuon keittämällä vettä vaikka kattilassa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos tuo sokka on samanlainen kuin esim. ruiskusuuttimien sähköliittimien sokat, niin sitä ei pidä ottaa pois, vaan puristaa runkoa vasten, niin se antaa periksi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Nyt on dilemmaa!

Termarin vaihdon jälkeen meinaa keittää, 107 astetta olen suurimmillaan lukenut torguella ja flekti ei lähde pyörimään.
Samalla kampiakselin asentoanturi alkoi kettuilemaan ilmeisesti lämmöstä kun koneen lämmettyä katkoo syttyä pahimmillaan 1500 rpm kohdilla..

Vedenlämpötila-anturi ilmeisesti ok kun torguella lämmöt pystyy lukemaan, eikö?

Eli flektin anturi kuoli jostain syystä? Voiko tarkastaa? Missä se sijaitsee?

Isoa ylävesiletkua kun nostelee keskeltä letkua auton ollessa sammuksissa ja paisarin korkki kiinni kun on lämmöt olleet kovat niin korisee termarin luota.

Termarin ilmareikä varmasti ylöspäin.
louhelai
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Saabin speksit ?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Jostain syystä allekirjoitus ei näy...

Saab 9000 2.3t automaatti vm.1996. Ja ameriikan vientimalli jos johonkin vaikuttaa.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja aero »

96 taitaa jo EDU ohjata flektiä. Mitä sanoo lämpömittari? Jos anturi (kannen päässä, siinä termarikotelon tienoossa) on porsinut, mittari roikkuu ja flekti ei helpolla pyöri.

Pikaista ensiapua ajossa saa kun vetää kabiiniin lämmöt täysille. Tonnari saa sitä kautta kyllä haihdutettua lämpöenergiaa moottorista aika paljonkin, sisällä toki tulee kuuma.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Viisari parin viisarin verran roikkuu. 100+ lämmöillä vaakatasossa.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja aero »

Vaihda se anturi. Niitä on sitten kahdella kierteellä, en muista miten jakautui eikä vuosimallirajaan voi välttämättä luottaa, jos kansi on vaihtunut. Muistaakseni vaihtoehdot on nämä:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin