kaarien muovilistat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

kaarien muovilistat

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Tervehdys taas

Meinaan viedä tonnarini vm89 peltisepälle. Tarkoitus korjata takalokasuojan kaarien takaosasta alkavat alahelmakotelot. Meinaan laitattaa molemmat puolet samalla kertaa.

Apukuskin puolella on myös lokasuojankaaressa ylhäällä keskellä hiukan alkavaa ruostetta siellä muovilistan ja pellin saumassa. Apukuskin puoli on sitten takaa alhaalta aivan mätä. Kuskinpuoli taas tosi siist, joten sille ei tarvitse tehdä välttämättä mitään.

Kannattaiskohan vaihdattaa kaaret kokonaan vai pelkästään ottaa tuo muovilista irti ja paikata ruosteet? Miten nuo muovilistat on kiinnitetty?

Ikävää on se, että jos toiselle puolelle vaihtaa tarvikekaaren niin sehän on erillainen. Silloin pitää varmaan vaihtaa molemmille puolille.

Lisäksi joku viisas sanoi, että tarvikekaarissa ei ole jotain taitosta, jolloin niitä muovilistoja ei enää saa istumaan paikoilleen?

Jos taakse ei enää laita muovilisto niin ne varmaan pitää ottaa pois myös edestä ulkonäkösyistä.

Saako ne muovilistat kiinni korjauspaloihin, kellään kokemusta?

Hintavaahan tuo on. Sanoi peltiseppä, että jos molemmat puolet tekee kaarien vaihdon kanssa niin voi maksaa jopa 600€ ja sitten vielä maalaus päälle.

Kiittäen,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Minulla näytti kaaret ihan hyviltä, kunnes räjäytin ne auki: kuskin puolelta lähti se listan takana oleva peltiosa noin 20 sentin matkalta irti ja lista onkin kiinni nyt sikamassalla odotellen korjausinspistä. Vänkärin puolelle on suoja (ja ilmeisesti täten myös kaari) vaihdettu joskus, joten se oli ihan terve. Mutta kannattaa siis varautua siihen, että kun lista otetaan pois, niin se paskakerros missä se nyt on kiinni häviää olemattomiin :( .

Harri
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Juurikin näin. Lisäksi kaaren mätäneminen alkaa tyypillisesti muovilistan kiinnitysreikien ympäriltä ja kun listan kerran irroittaa, lähtevät rei'istä ruosteet liikkeelle, minkä jälkeen niihin ei kiinnitetä enää mitään. Itse kun toisen takakaaren vaihdoin jokin aika sitten, päätin ettei uuteen kaareen tule yhtään porattua reikää ja pistin kaaren epoksiliimalla paikalleen.
(Ainoa vika, että käytin B*man epoksiliimaa, joka on näköjään tyypillistä B-laatua, eli pitäis uusia liimaus paremmalla aineella.)
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tältä näyttää kun listan vieressä oli pieni kukkanen, ja sen putsaamiseksi irrotin listan, paljon vähemmän ainetta paikalla:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruoste/Dcp08385.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruoste/

Korjauspalassa on listaa varten syvennys, mutta listankiinnikkeitä varten joutuu poraamaan reiät itse.

Listan runko on alumiiniprofiilia, jonka uraan menee kannaltaan neliskanttiset ruuvit.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 1163_1.JPG

Lokasuojan reunan rei'issä on muovihokit, joiden läpi listan ruuvit painetaan, ja kiinnitys varmistetaan muttereilla. Yleensä mutterit eivät lähde vanhasta suomiautosta auki ehjänä, neliökanta pyörii listan sisällä tai ruuvi menee poikki. Uusia neliökantaruuveja voi valmistaa itse poraamalla kolmen millin kierrettä varten reiät milliseen peltiin ja laittamalla katkaistut ruuvit. Hitsaamallakin voi tehdä.

Uudemmissa saattaa osa ruuveista olla korvattu muovikiinnikkeillä.

Kyllä korjauspalat on niin tarkkaan oikean muotoisia, että mitään ongelmaa ei synny jos vaihdetaan pala vain toiselle puolelle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Noista kaarien korjauspaloista: Miten suurista paloista on kyse? eli onko kyseessä koko "levike" vai kenties vieläkin suurempi pala? Onko kuvia?

Harri
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

harzam kirjoitti:Noista kaarien korjauspaloista: Miten suurista paloista on kyse? eli onko kyseessä koko "levike" vai kenties vieläkin suurempi pala? Onko kuvia?
Harri
Tarkkaa kokoa en osaa sanoa, mutta motonetin myymät takakaaren korjauspalat on kyllä tarpeeksi isot, jollei kaari ole todella pahassa kunnossa. Oisko semmoset ~15 cm leveyttä kaaren kohdalla, takahelmakotelon kohdalla korjauspala on selvästi leveämpi ja oven kohdalla pala ulottuu oviaukon sisäpuolella olevaan kanttaukseen asti. Itse en tarttenut kuin muutaman sentin levyisen suikaleen koko kaaren alueelle.
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Ai se on noin iso... Olis vaan kaikkein helpoin rajata maalaus siihen, mihin se levitysosa loppuu. Ja siinä näyttää olevan tuo takapalakin, mikä oli MELKOISEN hankala muotoilla suorasta pellistä :? . Eli täytynee tehdä tuokin korjauspala itse -ihan vaan itsepäisyyttään...

Harri
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tuossa ole takapalaa, CC:tä varten on takapala erikseen, mukana vähän lokasuojan reunaakin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28161
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Hyvältä näyttää noi korjauspalat. taidann kyllä laitattaa molemmille puolille samalla kertaa. Peltiseppä saa tehdä kyllä vaihtotyön. Sitten tonnarillani ajeleekin varmasti ison määrän kilometrejä. Tietysti jonnekkin varmasti joutuu joskus pienen paikan laittamaan. Jos paikka pitää laittaa jonnekin pohjaan tai näkymättömään paikkaan niin sitten varmaan uskallan jopa itse hommaan ryhtyä kaverin avustuksella.

Toi liimakiinnitys kuullosti hyvältä idealta. Taidan suosiolla jättää reiät tekemättä.


terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Mitähän maksaa työt jos kävis hakees noi korjauspalat ja jossain teettäis paikoilleen? Itsellä toinen kulma hieman kolhuilla oman mokan takia (osaksi myös näköjään aikaisemman kolarikorjauksen seurausta joka paljastui vasta nytten).
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Korjauspalat motonetin hinnaston mukaan (olikos jotain 33e/puoli) ja sitten peltisepän tuntitaksa huitelee normaalisti varmaan 60-70e välissä.. Selviäisiköhän kahdessa tunnissa?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

tuntitaksa

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Tervehdys taas

Joo tuntitaksat vaihtelee aika rankasti ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Hyvinkäällä taksa on 55e paikassa minne vien oman autoni, mutta tiedän myös paikan missä taksa on 35e. Sinne meinaan viedä auton ovien laittoon myöhemmin talvella.

Tuolla 55e paikassa saikyllä sovittua kokonaishinnan etukäteen (vähän niinkuin urakka). Kyllähän tuo 55e ekana kauhistutti.

Minulle luvattiin, että molempien puolien kaarien vaihto, molemmat takahelmakotelot (lokasuojan takakaaren takaosasta puskurille), sekä takapalkkien pienet hapettumat noin 500e. Varmasti saa seppä tehdä toitä ainakin 12tuntia elei enemmänkin. Yhden kaaren vaihtaa varmaan kolmessa tunnissa, mutta kuulemma yleensä kun vanhan kaaren korjaa niin joutuu ekana laittaamaan uutta peltiä myös sisäpuolelle, jotta saa uuden kaaren kunnolla kiinni.

Hommassa käytetään koritinaa viimeistelyyn tuolla 55e paikassa ja happomaalit tulee päälle. Varsinainen aalaus pitää sitten teettää jossain muualla.

Kyllähän sitä miettii, että kannattaako laittaa 500e hitsaamiseen, kun 89 turbo tonttuja saa parin tonnin hintaan, mutta onhan niissäkin taas laittoa jos autoa aina vain vaihtaa. Meinaan kyllä pitää omaa yksilöä pitempään, kuin pari kolme vuotta joten ainakin itselle yritän perustella, että kannanattaa maksaa 500e. Ja uutta autoa meikäläinen tuskin enää suomessa ikinä ostaa, yksi sai riittää. Arvo kun laskee...ja nopeesti.



Yritän saada kotisivut kuntoon ja kuvia autosta ja linkki projektit osioon. Pitäisi ottaa digikuvia autosta ennen kaarien ja helmojen laittoa. Harmi, että on aina ollut hämärää tai vesisadetta niin silloin ei viitsi kuvata, kun kuvista tulee niin surkeita.



terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Ihan sokeasti ei kannata pelkkiä hintoja verrata, jos on saatavilla myös tietoa siitä, mitä missäkin tehdään.

Tarkoitan tässä sitä, että tuo tinaus+happomaali on juuri oikea paketti korjauspalan päälle. Hyvin moni "ammattimies" vetää ensimmäiseksi pakkelia sauman päälle, ja sen jälkeen onkin ihan sama mitä laittaa, kun homma on jo pilattu... Ekan talven jälkeen ei sitten paljoa lohduta se hyvän ja huonon työn hintaeroissa saavutettu parin sadan säästö :evil: .

Joka tapauksessa: TSEMPPIÄ PROJEKTIIN!! :D :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Kaaret alkaa olla vaihdettu

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Tervehdys taas :)

Nyt alkaa olla kaaret vaihdettu. Vaihdettiin molemmille puolille. Peltiseppä ei kuitenkaan käyttänyt koko osaa korjauspaloista vaan leikkasi siitä sopivan nakertajalla. Ei kuulemma istu noi korjauspalat heittämällä. Hyvää jälkeä mielestäni teki. Tänään saan auton pois. Vein auton pajalle parisen viikkoa sitten, mutta tuli muutama kolariauto sinne laitettavaksi ja vakuutusyhtiön maksamat työt on tietty parempia autofirmoille niin siksi homma kesti näin kauan. Perjantaina on sitten uusintakatsastus, toivottavasti nyt kelpaa inssille.

No itse en olisi pystynyt samaan edes tässä ajassa. Peltiseppä joutui korjaamaan myös molemmat takimmaiset kotelot, apukuskin puoli tehtiin käytännössä kokonaan uusiksi. Lisäksi hieman pyöränkoteloita paikattiin, mutta onneksi kotelot näytti sisältä suht ruosteettomilta. Eli ei ne Saabit ihan joka paikasta ruostu! Oviremppaa minulla on tosin tiedossa tulevina vuosina, mutta nyt alkaa olla tonnari ruosteen suhteen hyvällä mallilla. Hinta-arvio ei pitänyt vaan semmoiset 700e jouduin kärsimään. No olihan sitä lisätyötä, nuo kotelot.

Nyt pitää vielä miettiä maalaako vai maalauttaako korjatut kohdat. Happomaalit tuli peltititöiden mukana, mutta loppu pitää hoitaa vielä muualla. Kannattaakohan pakkeloida happomaalin päälle vai vasta pohjamaalin päälle?

Entä onnistuuko kotikonstein se, että rajaa terävästi teipillä 1.5cm happomaalatun kohdan ympäriltä, vetää pintavärin pari kolme kertaa ja antaa kuivua. Sitten teippi pois ja hionta hyvin kevyesti niin, että kiilto pois uudesta maalista ja hiukan myös teipatun osan kohdalta myös alkuperäisestä maalista. Sitten hionta Fareclalla (kiillotus), puhdistus ja kirkaslakka päälle. Varsinainen kysymys oli siis se, että poistuuko paikkamaalauksen/vanhan maalin raja tuolla kiilto pois hionnalla ja tuleeko kiilto takaisin tuolla Farecla kiillotuksella? Mietin vain, että kannattaako edes kokeilla? Meinaan ehkä maalauttaa tonnarin osittain tai kokonaan jos saan ensi kesänä/syksynä ovihommat kuntoon (ehkä ovet toisesta autosta). Tarkoitus on saada autosta vain sellainen suht siisti arkikäyttöön.

Yritän saada kotisivut joskus kuntoon niin saan laitettua peltisepän ottamat digikuvat näytille.




terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Vastaa Viestiin