Bensalämppärin asennusohje?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Bensalämppärin asennusohje?

Viesti Kirjoittaja TjK »

Moi

Onko kellään asennusohjetta Saabin compact heaterin tai Webaston asennukseen?
Entä onko joku tehnyt asennuksen joskus itse?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
humma
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Marras 22, 2003 11:22
Paikkakunta: Kuopio

Lämppärin asennuksesta...

Viesti Kirjoittaja humma »

Ohjeesta en tiedä mutta mieti tarkkaan ennenkuin alat itse ahertamaan asennusten kanssa. Vakuutustarkastaja kuulemma hieroo käsiään, jos autosi (ja naapurisi auto) palaa ja olet itse tehnyt asennushommat...

Varmaksi en tiedä mutta näin minua ainakin peloteltiin :?
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Bensavermeistä en tiedä, mutta öpaut 10 vuotta sitten itse tehdyn diesel-eberin asennuksen kun kävi hyväksyttämässä valtuutetussa liikkeessä, niin hyvin kelpasi.
Sitä on meinaan pirun vaikea näyttää toteen palaneessa autossa, että asennus (itse tehty) on tehty rirektiivin mukaan. Ihan sama mistä se mahdollinen palo alkaa, niin vakuutusyhtiö pelaa omaan pussiinsa ja vähintäänkin alentaa korvaussummaa.

Tuohon aikaan ko. tarkastus maksoi noin 100FIM.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Ilmeisesti riippuu vakuutusyhtiöstä tuokin, koska olen taas kuullut sellaisia huhuja, että ei olisi merkitystä, kuka on asentanut, kunhan vaan on kunnolla tehty. Kyllähän ne mahdolliset asennusvirheet sitten kaivetaan palaneestakin autosta esiin.
Pitänee soittaa omaan vakuutusyhtiöön ja tarkistaa asia.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Joo... vakuutusyhtiö kaivaa äkkiä esiin mitä ihmeellisimpiä asioita.

Kaverin Sitikka paloi jokunen vuosi sitten, vakuutuksen kanssa ei ollut sinänsä mitään normaalia suurempia ongelmia... mitä nyt korvaus oli naurettavan ja säälittävän rajamailla... vakuutusyhtiön papereissa luki vahinkotarkastajan arviona että palo on alkanut kaasuttimesta.

Noh... auto oli sen verran uusi että Sitikalla oli tainnut viimeinen kaasutinmalli olla 6-7 v ennen tuon valmistumista ja kaiken lisäksi auto oli diesel.

-J-
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Ajattelin tuossa juuri ihan samaa, että jos ostat vaikkapa 10 vuotta vanhan auton, jossa lämmitin ja auto syttyy tuosta lämmittimestä, niin aika meedio pitää olla, että löytää asennusliikkeen kuitin valtuutetusta asennuksesta tms..
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

No niin, nyt ollaan asian ytimessä; Suomesta ei ilmeisesti löydy mitään lakiin tahi asetukseen perustuvaa määräystä tai edes ohjetta miten noita vepastoja yksityiskäyttöisissä autoissa pitäisi asentaa jne. Suomalainen lainsäätäjä on joskus ajatellut, että keskivertoautoilija pysyy niin köyhänä, ettei hänellä ole varaa sellaista kuitenkaan hankkia.

No, nytpä verottajalla on käynyt lipsahdus, ja joillain henkilöillä on ollut varaa ostaa ko. laite ja taitoa asentaa se itse. Eli kunnei tässä ole mitään säännöstöä kuten esim. talojen öljypolttimissa, niin vakuutusyhtiön kirjallinen kelpuutus omalle asennustyölle on ainoa keino saada varmuus korvauksesta mahdollisessa palo- tahi muussa ei-toivotussa tilanteessa. Helpoin ja edullisin tapa hyväksynnän saamiselle, on se , että valtuutettu asennusliike tarkistaa kytkennän ja antaa siitä kirjallisen todisteen.

Todistuskappale kannattaa kirjoittaa ihan itse, ja siitä tulee ilmetä auton tiedot, vepaston tiedot, asentaja, asennuspäivämäärä, tarkastaja sekä mikä firma on kyseessä, tarkastuspäivämäärä, asentajan ja tarkastajan allekirjoitus sekä firman leima.

JOs auton myy, niin kopio todistuksesta mukaan.

Vanhasta autosta ei itte :twisted: tiedä kuka ja miten sen on asentanut. Edellinen tarkastusmenettely ilman asentajan tietoja lienee ainoa keino saada varmuus (?) vakuutuksen pitävyydestä.

Vakuutusyhtiön edustajaa ei kannata päästää hoitamaan tuota tarkastusmenettelyä, se voi maksaa paljon isoorahaa, vai onko joku joskus saanut vakuutusyhtiöltä jotain palvelua edullisesti..?

Kyllä tässäkin olisi kirveellä töitä lainsäätäjän niskassa...
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Eihän sitä itse asentamista kielletä, mutta ainakaan minä en haluaisi ruveta tappelemaan vakuutusyhtiön kanssa, kun sen voi tuolla tavalla välttää.

Öljypoltinasennuksiin pitää olla valtuutettu tekijä, ja todennäköisesti tämä koskee pian myös autojen polttoainelämmittimiä. (kun tarpeeksi monta on palanut)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Vakuutusyhtiöt voi tehdä rajauksia/ylimääräisiä vaatimuksia täysin oman halunsa mukaan. Laki ja asetukset määrää vakuutuksista tietyt asiat, mutta lopulliset valuutusehdot on sopimusasia, viimekädessä vain asiakkaan ja yhtiön välinen.

Sopimuksissa on aina tulkinnan varaa ja sitä käytetään hyväksi puolin sun toisin... ja laillisesta sopimuksesta riiteleminen helvetin kallista ja vaikeaa.

Jos nyt jokainen kaivaisi vakuutusehtonsa esiin ja alkaisi suurennuslasin kanssa tavaamaan niin sieltä saattaa hyvinkin löytyä joltakin yhtiöltä pykälä joka on tulkittavissa tässä ketjussa kerrotulla tavalla... mutta onko kukaan ihan oikeasti lukenut vakuutusehtoja lävitse ja ymmärtänyt niitä täysin????

Enpä ottaisi kovin jyrkkää kantaa tähän asiaan... on ihan eriasia että saako jonkin osan asentaa itse kuin se onko se vakuutusyhtiön mielestä turvallisesti asennettu itse asennettuna. Vrt lohkolämppärin ja sisätilan lämppärin piuhat... h.autoon ne pitää olla tietynlaiset hyväksytyt tehdastekoiset mallit, jotta ne kelpaa vakuutusyhtiölle...autoon saa vakuutusyhtiöiden puolesta kuitenkin laittaa vaikka 240VAC generaattorin ja piuhaa mielinmäärin kunhan ne on asiallisesti asennettu ja kelpaa katsastusmiehelle, mutta eivät liity moottorin/sisätilan lämmitykseen.

-J-
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

En kyllä noista p****lan ehdoista löydä sen kummempia kommentteja polttoainekäyttöiselle lämmittimelle.
Todetaan vain, että lämmitykseen saa käyttää vain ajoneuvokäyttöön tarkoitettuja laitteita ja että niitä ovat
a) verkkovirralla toimivista vain nimenomaan ajoneuvokäyttöön tarkoitetut
b) teknillisen tarkastuskeskuksen hyväksymät ja _hyväksytyn_ asennusliikkeen asentamat _nestekaasun_ käyttölaitteet/-laitteistot ja
c) lisäksi muista laitteista ne, jotka ovat vakuutusyhtiöiden autokorjaustoimikunnan (VAT) hyväksymiä...

Eli näistä bensalämppäri menisi tuohon kategoriaan c. Mutta vatin sivuilla taasen ei löydy mitään luetteloa muista, kuin ´vain hyväksytyistä hälytinlaitteista. Ja tuossa kohdassa c ei puhuta taasen mitään hyväksytystä asennuksesta.

Ota näistä sitten selvää...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Laitetaan vielä pikkusen lisää oikeen mustanpuhuvaa skenaariota... eli nythän lämmittimestä tulevat pakokaasut höngitään suoraan putkesta taivaalle ilman sen kummempia puhdistuksia. Johan on kumma ellei joku EU:n herraisoherra ja näennäisvihreä pyrokraatti keksi, että Suamessa, tuolla euroopan unioonin mallioppilasmaassa, poltetaan aamuisin huikeat määrät nestemäisiä polttoaineita ilman minkäänlaista katalyyttistä puhdistusta. Niin johan on pian päästömittaus ja katalysaattoripakko vepastoissa, vaatiihan ne puhdistimia jo kesämökkien saunanpiippuihin :evil:
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Jos nyt ei kuitenkaan sotketa EU:ta tähän, menee aivan liian vaikeeksi ja loppuviimeksi päädyttäis siihen, että eihän täällä saa ajaa kuin polkupyörällä, joka sekin pitää olla tehty kierrätyspahvista. Ja sekin vain silloin, että pahvi on ympäristöviraston hyväksymässä tehtaassa tehtyä ja että tehtaalla on voimassa oleva sertifikaatti ja että kierrätyspahvin keräämisessä on noudatettu jotain ja jotain ohjetta... :D

No, nyt kuitenkin sain kannanoton yhdestä vakuutusfirmasta itse asiaan ja siitä lainattuna tässä pieni ote:

"Vakuutusyhtiöiden Autokorjaustoimikunta ei ole hyväksynyt bensakäyttöisiä
lämmittimiä. Näitä kuitenkin on mm. dieselautoissa jo tehdasvalmisteisina.
Jos tällaisen bensiinikäyttöisen lisälämmittimen aikoo autoonsa asentaa, on hyvä ottaa ennen sen hankkimista yhteyttä autovahinkotarkastajaan, joka kyllä tällaisista laitteista tietää ja osaa antaa tietoa. LAITETTA EI SAA
ASENTAA ITSE, VAAN ASENNUS TULEE TEETÄTTÄÄ ASIANTUNTIJALIIKKEESSÄ.
Jos autossa on laite, jota ei ole hyväksytty ja jonka on itse autoon
asentanut, korvaus (palovahinko) voidaan evätä tai sitä alentaa."

Eli ainakaan tuon firman vakuutuksessa oleviin autoihin ei kannata laittaa itse lämmitintä. Toinen asia tietysti on, että millä todistavat sen olevan itse asennettu, kun eivät voi mitään dokumenttia vaatia aiheesta. Tietysti on hyvä ja selvä asia, jos sellainen dokumentti on näyttää tai vaikkapa asennusfirman kuitti, mutta jos esim auto on ostettu käytettynä ja siinä on ko. lisälaite valmiina. Silloin on aika kohtuutonta jättää korvaamatta, jos ei ole dokumenttia asennuksesta.

Pitäisikös tästä sitten -jos dokumentti/tarkastus vaaditaan- vetää johtopäätös, että käytetyn webastollisen auton ostajan on heti auton ostettuaan käytettävä auto vakuutustarkastajalla, jos dokumenttia ei ole. Tietysti tällä vakuutusyhtiöt turvaavat työpaikat tarkastajille, koska noita esim. tdi-autoja lämppäreitten kanssa alkaa olemaan aika paljon liikenteessä. Onkos niissä jokin maininta jossain (esim. rekisteriotteessa), että on tehdasasennettu lämmitin? Entä ovatkos ne Autokorjaustoimikunnan (VATin) hyväksymiä ja kelpaako tehdasasennus Suomen vakuutustarkastajille ja -yhtiöille?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Uutta vettä myllyyn... Sain erään toisen vakuutusyhtiön mielipiteen (sen, jonka niminen taajama löytyy Etelä-Suomesta) ja se menee osapuilleen näin:

"Polttoainekäyttöisen lämmittimen voi hyvin asentaa asiakas itsekin, kunhan ko. lämmitin on asennettu käyttöohjeiden mukaisesti ja se toimii oletetunlaisesti.

Korvaustilanteessa ratkaisevinta on, ettei mahdollinen palovahinko johdu lämmittimen asennusvirheestä. Jos palovahinko johtuu asennusvirheestä ei vahinkoa korvata."

Eli jälleen kerran: ota näistä nyt sitten selvää. Mutta eikös noi tarkastajat ole samoja kaikilla yhtiöillä?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
akuaku
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 23:51
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja akuaku »

Eber tuli asennettua 5kw kauko ohjaimella 1pv menee asennukseen puoli ammattilaiselta.keskusyksikönkannssa pieniä pulmia mutta ratkaistavissa
.ja lämpöä riittää 70ah akku ,.:)
2.3 16 t cd 9000
Vastaa Viestiin