Takakaiuttimet CSE (jälleen kerran)
Takakaiuttimet CSE (jälleen kerran)
Löysin hakua käyttämällä juttuja tonnarin takakajareiden vaihdosta ja käväisin myös ihailemassa paikan päällä kyseistä suunnittelun kukkaa.
Viitsisikö joku vielä kertaalleen kirjoittaa sellaiset ohjeet, että tälläinen poropeukalokin saa CSE:n kaiuttimet vaihdettua. Olisi se niin helppoa, jos pelkästään ritilän saisi irroitettua tai saahan sen ainakin rälläkällä pois edestä. Etukajarit oli huomattavasti helpompi vaihtaa. Onko joku jättänyt ne takadiskantit jakosuotimen kautta toimimaan, vaikka tilalle vaihdetuissa 3-tie kajareissa on diskantti mukana.
Vanhatkin soivat kyllä, mutta vahvistimen antama lisäpotku on niille hieman liikaa. Kaiken lisäksi sain halvalla uudet Pioneerin 6x9 tilalle, joiden tehonkesto on hieman parempi.
Kiitokset etukäteen
Viitsisikö joku vielä kertaalleen kirjoittaa sellaiset ohjeet, että tälläinen poropeukalokin saa CSE:n kaiuttimet vaihdettua. Olisi se niin helppoa, jos pelkästään ritilän saisi irroitettua tai saahan sen ainakin rälläkällä pois edestä. Etukajarit oli huomattavasti helpompi vaihtaa. Onko joku jättänyt ne takadiskantit jakosuotimen kautta toimimaan, vaikka tilalle vaihdetuissa 3-tie kajareissa on diskantti mukana.
Vanhatkin soivat kyllä, mutta vahvistimen antama lisäpotku on niille hieman liikaa. Kaiken lisäksi sain halvalla uudet Pioneerin 6x9 tilalle, joiden tehonkesto on hieman parempi.
Kiitokset etukäteen
CS:ssä ei saa ritilää pois vaan kaiutinpaneelit lähtevät alakautta. Elikkä, takakonttiin mars, verhoilu pois tieltä ja sitten muistaakseni 6 mutteria pois ja paneeli alakautta pois. Sitten vaan uutta kaiutinta tilalle ja käänteinen kasaus. On pikkusen ahdasta ja sitä yhtä takimmaisessa kulmassa olevaa mutteria ei tartte ruuvata kokonaan pois, koska se kaiutinpaneeli on halki siitä ja lähtee vetämällä, eli riittää kun löysytät kyseistä mutteria jonkin verran. Vedät siis paneelia auton keskilinjaa kohden. Tätä ennen kaikki muut mutterit tietysti pois.
Vanhat elementit on tosiaan hepposta tavaraa vahvistimelle, etenkin se vaahtokumireunus. Alkaa elementin liikerata nopeesti kasvaa liian suureksi. Ja niitä vanhoja diskantteja on turha jättää soimaan, onhan uusissa jo diskantit valmiiksi. Paikoilleen ne voi/kannattaa jättää, koska pitävät sen reiän ummessa.
Matti
Vanhat elementit on tosiaan hepposta tavaraa vahvistimelle, etenkin se vaahtokumireunus. Alkaa elementin liikerata nopeesti kasvaa liian suureksi. Ja niitä vanhoja diskantteja on turha jättää soimaan, onhan uusissa jo diskantit valmiiksi. Paikoilleen ne voi/kannattaa jättää, koska pitävät sen reiän ummessa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Hmmm, mitenköhän se nyt olikaan. Saataa olla, että enempi saat tilaa, jos otat koko sen sivuverhoilun irti, mutta minulle se ei ollut välttämätöntä. Verhoiluhan lähtee ihan vetämällä irti siitä yläreunastaan ja sitä saa hieman taivutettua alaspäin, jotta käsille tulee tilaa toimia. Jos otat koko verhoulun irti, niin sitten kuormausaukon reunoista ne muovimutterit irti, ehkä myös tavaratilan lattia pois. Etene rauhassa ja jos sille tuntuu, sitte kaikki pois. Takapenkin selkänojaa joutuu hieman kaatamaan, jotta sen saa nätisti pois sen yläosan. Onhan siitä jo aikaa, kun alkukesästä omaani tein kokonaan uudet paneelit 2 tie-erillissarjalle. Toivottavasti näistä on apua.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vinkistäsi oli apua, verhoilu näyttää lähtevän nätisti irti. Täytyy aloittaa urakointi huomenna, toinen vaihtoehto on pihan haravointi, eli....
PS: Tuli rakennettu niille etudiskanteille kunnolliset "pesät" eräänlaisestä vaahtomuovista. Samoin liitinpintojen päälle laiton kutistesukan. Samaa lämmintä loppui ritinät kajareista, esim. ajettaessa mukulakivikadulla. Edellinen soitin osasi jo mykistää kanavat mikäli sai maita diskantin kautta rungosta. Jollakin taisi olla juuri ongelmana toi ritinä ja katkominen jenkkakoneessaan, vai muistankos taas väärin.
PS: Tuli rakennettu niille etudiskanteille kunnolliset "pesät" eräänlaisestä vaahtomuovista. Samoin liitinpintojen päälle laiton kutistesukan. Samaa lämmintä loppui ritinät kajareista, esim. ajettaessa mukulakivikadulla. Edellinen soitin osasi jo mykistää kanavat mikäli sai maita diskantin kautta rungosta. Jollakin taisi olla juuri ongelmana toi ritinä ja katkominen jenkkakoneessaan, vai muistankos taas väärin.
Kaiuttimet vaihdettu Matin antamien ohjeiden mukaan. Helppo homma, kun oli valmiiksi ohjeet päässä. Aikaa meni n. 1,5 h ja kädet näyttää siltä, kuin olisi yrittänyt pestä kissaa suihkussa, eli naarmuja riittää.
Nyt voi äänenvoimakkuuttakin lisätä yli puolen välin
EDIT: Nyt olisi tarpeettomana orkkis 6x9'' kokoiset takakaiuttimet, jakosuotimella: "SAAB 4084315, Made in Sweden by Luxor" Ainakin ulkoisesti hyväkuntoiset eli kartiot ja niiden reunat ovat ehjät.
Voipi hakea pois jos tarvitsee moisia, saatan muuten toimittaa kaatopaikalle?
Nyt voi äänenvoimakkuuttakin lisätä yli puolen välin

EDIT: Nyt olisi tarpeettomana orkkis 6x9'' kokoiset takakaiuttimet, jakosuotimella: "SAAB 4084315, Made in Sweden by Luxor" Ainakin ulkoisesti hyväkuntoiset eli kartiot ja niiden reunat ovat ehjät.
Voipi hakea pois jos tarvitsee moisia, saatan muuten toimittaa kaatopaikalle?