Bensapumpun vaihto-ongelma ja iso sellainen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Bensapumpun vaihto-ongelma ja iso sellainen

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Auto on CDE 2.3T vm91.

Olin äsken vaihtamassa ruiskupumppua Motonetistä ostettuun Walbron 8mm lähdöillä olevaan ruiskupumppuu (88e). Kun ämpäri oli saatu tankista pois, suureksi ihmetykseksi siellä oli vain yksi pumppu, joka oli about 5mm isompi (siis se metallikuori) kuin Walbron pumppu. Olen ymmärtänyt, että autossani pitäisi olla 2-pumppujärjestelmä ja näin myös Motonetissä sanoivat. Kun ei pumppu sitten sovi? Toivottavasti tuon saa palautettua ja vaihdettua uuteen. Mutta mikä on tämä uusi pumppu, joka sinne pitäisi tunkea?

edit: vilkasin jälkiviisaana äsken EPC:tä ja yksi pumppuhan siellä näyttäis olevan. En kyllä enää ikinä usko mitään mitä foorumilla tai saab-kanavalla puhuvat =) Jokainen vakuutti, että tuon Walbron pumpun käyn hakemassa ja heitän sinne ja taas kulkee =)

Kysymys kuuluu edelleen: minkä pumpun nyt sitten ostan? Saabin tiskillä koko ämpäri pumppuineen maksaa 300e, jota en kyllä halua maksaa. Löytyykö Motonetistä jotain tarvikepumppua sinne?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mitä vanhan pumpun kyljessä lukee?

onhan tuolla motonetin netti kataloogissa tonnariin miljoona eri pumppu vaihto ehtoa ....... mutta jos se on walbro niin yks pumppu jos bosch niin kaks pumppua.... ja walbroa on 6 ja 8 mm lähdöllä

HUOM! Valmistaja/siirtopumppu näkyy vasta kun ruiskupumppu
on irroitettu! 88-- TARKISTA AINA MIKÄ JÄRJESTELMÄ!

9000i B202I 12.85--8.86 "Bosch"-pumppu (ei Turbo). . . . . 28-1384 114.00 ???
9000i B202I 9.86--1993 "Bosch"-pumppu (ei Turbo). . . . . . 28-1383 174.00 ???
9000Turbo B202L 85--86 Pumppu (Bosch-0580464037). . . . . . 28-1384 114.00 ???
9000Turbo B202L 87--89 Pumppu (Bosch-0580464047). . . . . . 28-1383 174.00 ???

9000i/T 88--90 Walbro-pumppu (yksipumppujärjestelmä). . . . 28-1723 64.50 ???
9000i/T 91-- Walbro-pumppu JOS Ø6mm lähtö. . . . . . . . . 28-1723 64.50 ???
9000i/T 91-- Walbro-pumppu JOS Ø8mm lähtö (uudempi malli). 28-1385 88.00 ???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No mulla ei ole B202 konetta, joten vaihtoehdoksi jää ainoastaan tuo 9000i/T 88--90 Walbro-pumppu (yksipumppujärjestelmä). Tietty fiksuna en muistanu kattoa minkälainen pumppu siellä oli, mutta eipä oikein vaihtoehtoja ole. Mulla on B234L kone ja imo ykspumppujärjestelmä. Motonetissä ei taasen oo myytävänä B234L koneeseen ykspumppujärjestelmään, paitsi vm 88-90 autoihin ja mun auto on M91.

Tuollainen siellä on:
http://jpjk.jaakari.net/cde/kuvia/pumppu1.jpg
http://jpjk.jaakari.net/cde/kuvia/pumppu2.jpg

Mitens on, mitä laitetaan? =)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

helpoimmalla pääset ku kaivat sen pumpun vielä kerran ulos ja katot kumpi siellä on ja mittaat lähtöjen halkaisijan ,
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Lähtöjen halkaisija on 8mm, mainitsin sen ensimmäisessä postauksessa. Vähän epäselvästi, mutta mainitsin kuitenkin =) Pitää vissii kaivaa pumppu pois ja vilkasta mikä siellä on. Jostain jäänyt hämärä mielikuva, että boschi siellä olis. Ainakaan tuo Walbron 91 -> 8mm lähdöillä oleva pumppu ei sinne mennyt. Että jääkö nyt sitten hirveästi vaihtoehtoja?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kysymys onko se pumppu halkaisjaltaan eri kokoinen ku se vanha?
mieki jouduin soveltamaan pikkasen ku vaihdoin tarvike liikkeen myymän pumpun miun satkuun. joutu sitä kumikehtoa pikkasen muotoilemaan sivuleikkureilla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Tuo Walbron 8mm lähdöillä oleva pumppu jonka ostin, on about 5mm ohuempi (ympärysmitaltaan) kuin nykyinen. Tällöin siellä ämpärissä olevan filtterin tiiviste jää vuotavaksi eikä ole tiivis.

Ainakin EPC:ssä on samanlainen pumppu, kuin autossa tällä hetkellä:
http://jpjk.jaakari.net/cde/kuvia/bensapumppu.jpg

Mitä kumikehtoa jouduit sivuleikkureilla muotoilemaan?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kaikki 2.3T:t ovat yksipumppujärjestelmällä, ja ämpäristä voi löytyä "mitä vain". Omasta -92 CS 2.3T:stä löytyi ämpäristä Boschin pumppu, joka osanumeron perusteella Bosch-kataloogista katsottuna oli/on käytössä 2,0T16 ja 2,1i16 satkuissa...Eli kannattaa aina riuhtoa se pumppu pois ennen kuin uutta lähtee ostamaan, jos ei ole satavarma mikä siellä tankissa lilluu (eli on vaikkapa itse vaihtanut pumpun jo aiemmin).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

satkussa on sellainen teline mis on kumijutska johon pumppu kiinnittyy puolesta välistä suurinpiirtein. sen verran piti avartaa ku orggis pumpus oli + ja - liitäntä ns.herttakuvion päällä ja tarvike pumpussa ne on niinku vieressä mut pikkasen napsi pois niin sai läpimenemään
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

jpjk kirjoitti:
Mitä kumikehtoa jouduit sivuleikkureilla muotoilemaan?
tais olla satkun pumpusta kyse
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Eli eikun ämpäri taas pois ja pumppu esiin. Tällä kertaa vähän nopeampaa, ku ei tarvii pohtia miten se oikein lähtee sieltä =)

Kiitos neuvoista. Huomenna sit ämpäri irti, pumpusta koodi ylös ja palaan asiaan.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ämpäri irti ja ihmettelemään.

Nuo m*netin pumpat pitäis kyllä olla ihan alkuperäistä vastaavaa. :?:
Onhan niissä samat no:t kyljessäkin.

Vaan mulla hävis max. ahdoista 0,3kg kun siirryn m*net aikakauteen bensansyötössä.

Vaan ei pidä vielä syyttää, kun ei ole todistettu, jotta johtuu bensapulasta. :oops:
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Palautin ämpärin kiristinpannan avaimen PCS:lle äsken ja pohdiskeltiin mikä pumppu sinne menis. No selvis, että Motonetistä eikä oikein mistään muualtakaan saa sitä pumppua, mikä mulla siellä on. Siellä on Walbron vanhempi pumppu, joka maksaa 300e. Siis pelkkä pumppu, ei se koko ämpärihelahoito =)

Mutta PCS:llä sanoivat myös, että vika ei ole pumpussa. Seuraavaksi lähtee tarkastelun alle alipaineletku, ilmamassamittari, bensanpaineen säädin ja mankkuvena.

Ihania nämä vanhat autot =)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu kyllähän ne mullaki saabin liikkeessä sano ettei pumppua saa erikseen vaihdettua.... heh mutta vaihdoinpa....

walbron vanhempi malli? outoa.... siis mikä.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No nyt kun olen asiaa pidemmälle tutkinut, niin minulla on Walbron harvinaisempi B234L:ssä käytetty malli. Tämä malli on melko harvinainen ja esiintyy Moiseen ei saa tarvikepumppua Motonetistä. Pumpun saa kyllä saabin tiskiltä tai ruotsista hintaan 300e. Siis pelkkä pumppu, ei se ämpäri. Halvin ratkaisu olisi hommata vanhasta (88-90) autosta ämpäri ja siihen motonetistä Walbron ykspumppujärjestelmän pumppu (65e). Mutta kun vika todennäköisesti on jossain muualla, jätän tuon vaihdon hamaan tulevaisuuteen. (luultavasti motarin varteen, kun se laukeaa joku kaunis päivä :))
Vastaa Viestiin