Mikähän nyt tuli? nykii...(TOIMII)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Mikähän nyt tuli? nykii...(TOIMII)

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Mikähän tuohon tonttuvanhukseen nyt tuli?
Onhan se taas toiminut vähän liian hyvin jo jonkin aikaa,ainakin kuukauden pari... :lol: Nyt mä otan jo huumorilla nämä viat kun ei riitä hermoissa kiristymisvaraa enää...parempi näin.

No,itse asiaan;

-89 DI/APC tonttu,kaasun kun lyö pohjaan esim 2 vaihteella niin nostaa paineet sinne 1,3bar-1,5bar piikkinä,mutta tippuu sinne <1bar tietämiin ja sen jälkeen alkaa sellainen nykyttäminen ja puutuminen ja se kestää koko kierrosalueen loppuun,kone ikäänkuin vaan rupeaa mouruamaan.Meinaa lähteä vaan ei lähde.
Bensapuolen vialta vaikuttaa pahasti,mutta mistä etsisi vikaa?
Paineensäätimestä vai pumpusta,voisikohan tuo pumppu jo vedellä viimeisiään,vaihdoin sen kesällä (tosin käytetty vaparivolvon pumppu,kilometrejä silläkin takana varmasti paljon),vaiko voisiko säädin tehdä tällaista.
Joutuukohan bensapumppu koville näillä paineilla ajamalla? :twisted:

Mitäs epäilette?
Viimeksi muokannut jblgti1200, Su Marras 13, 2005 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Joutuu koville ja kun vanhenee, väsähtää ja Tuotto huononee.

Mulla oli samoja oireita ,vanhan bensapumpun kanssa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Mulla on kans samoja oireita, mutta PCS:llä sanoivat kun äsken palautin yhden avaimen, että ei johdu bensapumpusta. Pumppu joko toimii tai ei toimi, ei ole mitään välimuotoa kuulemma. Itse en täysin tuohon usko, mutta sanoivat että vikaa kannattaa tässä vaiheessa etsiä konehuoneen puolelta (uusi pumppu mun autoon maksaisi 300e :/ ). Mankkuvena, alipaineletkut ja bensanpaineensäädin lähtee itselläni seuraavaksi tarkistukseen.

edit: lisätarkistukseen bensapaineet sekä laturin jännitteensäädin.
Viimeksi muokannut jpjk, To Marras 10, 2005 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jpjk kirjoitti:Mulla on kans samoja oireita, mutta PCS:llä sanoivat kun äsken palautin yhden avaimen, että ei johdu bensapumpusta. Pumppu joko toimii tai ei toimi, ei ole mitään välimuotoa kuulemma.
en ole varmasti ainoa ketä on mitannu vanhasta pumpusta paljon heikompia tuottoja kuin uudesta. Isommilla paineilla kun rupeaa noillakin olemaan enemmän merkitystä.

konehuoneen puolelta (uusi pumppu mun autoon maksaisi 300e :/ ). Mankkuvena, alipaineletkut ja bensanpaineensäädin lähtee itselläni seuraavaksi tarkistukseen.
Ehkä kannattaisi kysellä käytettynä sinne muun mallista pumppua, kiinnityksethän noissa on aika samat, uskoisin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joo mullahan oli viallinen mankku jokin aika sitten,ja sen vaihdettua sain nuo paineet kohdalleen...mutta jos olisi taas mankussa vika niin tämä rykiminen ja "mennäänkö vaiko eikö mennä"-tyyli ei kuuluisi siihen kastiin.
Tuntuisi että tuolta bensapuolelta löytyisi vastaus.

Mutta yön tässä mietiskeltyäni tuli sekin mieleen että voisiko DI-kasetti olla menossa epäkuntoon,sytkä ei muuten ajossa pätki,muuten kuin heti startattaessa kylmänä jos polkaisee pari kertaa kaasua niin röpöttää vajailla pytyillä.

Entäs ilmamassamittari,voisiko sen varmistaa ettei ole siinä vikaa jotenkin muuten kuin kokeilemalla ehjää..?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Oma tonnari on ollut herkkä nykimään bensansuodattimen tukkeuduttua. Vapari-vollen pumpun tuottokin voi loppua noilla ahdoilla. Syttykasettikin hajoilee välillä mitä omituisipien oireiden kera :? .
Foxbody turbo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Itse asiassa voisin lisätä senkin että vika ilmeni kun kun kiihdytin kovemmin ja bensa oli melkein lopussa,eli olisikohan vain imaissut jotain moskaa tankin pohjalta...luulinkin sillä hetkellä että olisi bensa vain vähissä ja nykisi sen takia mutta eipä auttanut vaikka kävinkin tankilla.
Mutta outoa kun nyt tekee sitä koko ajan...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Veikkaan pumppua! jos ollut vielä bensa vähissä ja imaissut ns.ilmaa väliin niin se on varmaan aikaloppu,epäilyttää tuo vapari volvon pumppu muutenkin noilla paineilla...
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Kokemuksesta voin suositella,TURBON nykimis ongelminen poisto kannattaa AINA ensin aloittaa TULPPA kaupasta!!!oli sitten vanhoilla ajettu 100km tai 50tkm!!! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joo yhdyn nyt tuohon ecopowerin kommenttiin kun laitoin taas bensanpainemittarin kiinni niin ei ole bensansaannissa ainakaan ongelmia.
Tyhjäkäynnillä 2,4bar ja yli kilon ahdoilla päälle 4bar.
Eikä tipu kun alkaa röpöttämään,nyt vaan hävisi jotenkin kummallisesti eilen tuo nykimis-ongelma.
Kävin kokeilemassa vähän isommalla tiellä ja 3 pykälästä eteenpäin alko hillitön röpöttäminen ensin,paukku putkessa kovasti kun hölläsi.
Eli voisi veikata että joku kynttilä jättää sytyttämättä,no vähän aikaa ajelin hissukseen ja kävin ostamassa uudet tulpat niin takaisin kotia ajellessa ei ongelmasta tietoakaan kun otti pari kovempaa kiihdytystä.

Mutta silti lähden vaihtamaan nyt nuo tulpat,on niillä ajettu "jo" kohta 15tkm.Yllättävän pitkään on kestäny verrattuna pariin muuhun tapaukseen.

Kunhan ei vaan DI-kasetissa olisi vikaa...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No eipä oo bensanpaineissa vika, ja jos nuo uudet tulpat ei auta niin eiköhän tuo vika löydy siitä tulppienpäältä.
Hajoilee mitä eriskummallisimmilla tavoilla. Ensin oireilee, ja joku kaunispäivä (tai loskakeli) lopettaa kipinän tuotannon kertalaakista hajulla tai ilman. :(
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Vaihdoin tulpat,onneksi vaihdoin nimittäin oli vanhat aika löysälle kiritty.
Ei tarvinnu paljoa vääntää että irtosi,ja kaiken lisäksi oli edellisesti tulpanvaihdosta "jäänyt" tulppa-avaimesta se kohdistinkumi-renkula tuonne 1-pytyn tulpan ympärille...ja siinähän oli tiukasti. :oops:

Vanhat tulpat oli ihan ok ulkonäöltään,mutta punersivat vielä.
Johtuu varmaan siitä kun ed.omistaja ajeli venäjän bensiineillä.
Kun viimeksi vaihdoin tulpat niin oli selvästi punaiset,nyt vähän vähemmän.
Aika kauan kestää venäjän löpön lopullinen kuluminen tuolta tankista.

Samalla tuli korjattua suutintukista märkinyt liitos,ja tulipa tuo lämpöanturikin vaihdettua samalla...mutta ei ollut korkeaan tyhjäkäyntiin siitäkään apua.Joten kaasuläppää säätelemään huomenna.

Mutta nyt on tulpat kireällä ja tonttu kulkee nykimättä...toistaiseksi.
Odotellaan...eiköhän se taas ala nykimään. :lol:
Ei ole silti se kasettikaan poissuljettu vaihtoehto,voi se nyt toimia vähän aikaa kunnolla.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Ai niin ja yrittivät myydä perkules liikkeestä mistä ostan aina osat autoon niin väärät tulpat!!
Otin tietysti myyjän hangoittelusta huolimatta ne paljonpuhutut NGK BCPR7ES-11 tulpat,vaikka myyjä halusikin myydä kirjan mukaan suositellut vastaavat mutta ilman -11,eli ilmeisesti normaalilla kärkivälillä,0,9mm.
Ja sanoin että DI-koneeseen,mutta katsoin itsekkin kirjasta niin suositteli tuota jälkimmäistä.
Kysyin että jos otan nuo kirjan mukaan "oikeat" niin kuka korvaa kun kasetti hajoaa,niin vastaus oli että se luettelosta vastaava firma.

Mutta olinpa jääräpää ja otin ne oikeasti oikeat -11.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Voihan sen (ja pitääkin) kärkivälin itse tarkistaa ja säätää.

No. DI:stä.

Toivotaan ettei ala, se kustantaa kuitekin ton 200€.

Ja voihan sitä kaettia hiukan tutkia, eli purkaa torxit auki ja katsoo ettei puolissa ole MITÄÄN epämääräistä ja koko valu on sileä eikä halkeamia (luupin kanssa).
Jos halkeamia niin osta uusi varalle.
Ja noita vanhempia pitää muka roikottaa oikeassa asennossa pyörittelyn jälkeen väh. 1/2h ennen virtojen kytkemistä.
GM finland ei kyllä tuollaista ohjetta minuntietääkseni tunne.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

ei oo samaa vikaa, mutta nyt kun ton abc boxin lastun hommasin ni toimi ihan hyvin kunnes torstaina alko tehdä tuota mitä videossa näkyy...se ääni onvideossa aika paljon pahemman kuuloinen, mutta todellisuudessa se kuuluu noin suunnilleen polkimien kohdalta konehuoneen puolelta (vaihdelaatikosta?) ja ihan kuin joku ratas tai kierre hyppäisi "yli"

ja mielellään vastauksia vain itse onglemaa, ja mikä siellä on hajalla, tai menossa hajalle, ei mitään valituksia tosta et mitäs laitoit lastua sinne

http://www.saab.1g.fi/9000/ongelma/ (videot on samat, mut ku kaikil ei mov. toimi ni hieman isompana avina sitten.)
ja tosiaan vain kun ahdot menee tonne tappiin ni ton tekee, ei väliä kierroksista tai vaihteista
BMW 525iA Touring Executive
Vastaa Viestiin