MI: Saab 9000 CC 2,0i16 -86

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

MI: Saab 9000 CC 2,0i16 -86

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Autokaupat ne on kummallisia hommia, ne ei mene koskaan niin kuin on etukäteen suunnitellut. Ensin tarkoitus oli odottaa ja vaihtaa Volvo johonkin sopivaan. Sitten oli tarkoitus myydä Volvo ja ostaa tuplaysi.
Tänää menin kokeilemaan sitten tonnaria, kun semmonen oli sopivasti kivenheiton päässä myynnissä. Kävelin auton ympäri myötä- ja vastapäivään, kävin koikalla ja ostin tonnarin.

Auto vuosimallia 86, vapaastihengittävä parilitrainen CC. Mittarissa on jotain 270 000km ja auto vaikuttaa ikäänsä nähden siistiltä ja toimivalta. Harvinaisen ruosteeton yksilökin vielä. Mukavahan tuo on ajaa ja tilavaltakin vaikuttaa.

Yksi pointti alkoi kaivamaan mieltä. Kun tuuppaa vitosta sisään niin keppi tuntuu menevän pykälän ohi liian pitkälle ja keppi pitää mallata sivusuunnassa kohdalleen, että vitonen löytyy. Olisikohan pakkisalvassa jotain häikkärää?
Viimeksi muokannut vilpertti, Ma Marras 14, 2005 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Tuo 5 ongelma voi johtua niinkin yksinkertaisesta viasta kun että pakkilukon muovikieleke (stoppari) on katkennut. Itellä oli ensimmäisessä tonnarissani juuri tuo vika. Eli korjaantuu vaihtamalla sen vaihekepin ympärillä olevan muoviholkin jossa tuo stoppari on.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Itselläni vastaavanlaiset oireet korjaantuivat vaihdekepin kohdistuksella. Itselläni joutu ottamaa puol senttiä keppiä vasemmalle, että sai vitosen sisälle. Kohdistuksen jälkeen kaikki vaihteet löytyny kerrasta. Vaihdoin toki myöhemmin vaihdetangon kuminivelen (motonetistä 11e, saabin tiskillä 110e, motonetin laatu on parempi) joka ei auttanut suuntaan eikä toiseen. Ei se kyllä ollut rikkikään, mutta hieman toispuoleinen kylläkin. Voihan vika olla jossain muuallakin, mutta ainakin itselläni auttoi vaihdekepin kohdistaminen.
Viimeksi muokannut jpjk, Ma Marras 14, 2005 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pugman kirjoitti:Tuo 5 ongelma voi johtua niinkin yksinkertaisesta viasta kun että pakkilukon muovikieleke (stoppari) on katkennut. Itellä oli ensimmäisessä tonnarissani juuri tuo vika. Eli korjaantuu vaihtamalla sen vaihekepin ympärillä olevan muoviholkin jossa tuo stoppari on.
Täällä tonnarissa samaa vikaa, muovikieleke katki. Tuota saa ainakin EPC:n mukaan yksittäisenä varaosana (eli ei tarvii koko keppimekanismia ostaa...), mutta enpä ole saanut aikaiseksi korjata, kun ei tuo itseäni häiritse...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Päikkäreitten jälkeen kurkistin varovasti verhon välistä, että minkälaisella paskakelillä se pitää tänään ajella yövuoroon. Pihalla näkyikin mieluisa yllätys: maa oli saanut päälleen paksun valkoisen kuorrutteen. Ilme kirkastui heti ja vaimoke puisteli virnuilulleni päätään. Pojat on poikia.

Parkkiksella punnitsin vaihtoehtoja, Kuupalla ei mennä mihinkään vaikka mieli tekisikin. Kesärenkaat alla ja suunnitelmat vaiheessa. Volvolla olisi mukava lullallailla ensimmäisillä liukkailla ovi edellä, mutta tonnari kuikisteli kutsuvasti koivun alla. Maatkoon Kantikas rauhassa, on aika koeponnistaa tonnari lumikelillä. Lumi/loska töppyrää oli kerääntynyt teille öbaut 10cm kerros ja oikein oli lipoisa keli. Ensimmäisissä risteyksissä pelin henki tuli selväksi: hyvin etenee, mutta sutii toki ja puskee tietenkin. Hetken aikaa oli Takavetoistillä olo kuin käsillään kävelevällä humalaisella, mutta menoon alkoi tottua aika nopeasti. Moottoritiellä kokeilin ohituskaistan paksulla lumipatjalla ajamista ja eteneminen oli rauhallisen johdonmukaista. Kyllähän tällä pääsee!

5-ongelma on varmistunut pakkilukkojutskaksi. Muutakin pientä on jo löytynyt. Kuskin niskatuki ei pysy ylhäällä. Tämä homma pitää katsella kuntoon, kun se olisi yläasennossa justiin passeli. Pitkät valot ei jää päälle, eli pitänee hommata jostain toimiva rele.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

vilpertti kirjoitti:Pitkät valot ei jää päälle, eli pitänee hommata jostain toimiva rele.
Ei ole 86-autossa relettä, valonvaihtomekanismi on viiksessä. Hakemalla löytyy tarinaa siitä moneen otteeseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

vilpertti kirjoitti:Kuskin niskatuki ei pysy ylhäällä. Tämä homma pitää katsella kuntoon, kun se olisi yläasennossa justiin passeli.
Siellä on sellainen irtonainen taivuteltu metallilevy, jossa on jousikielekkeet. (vaikea selittää). Luultavasti levy on mennyt vinoon tai noussut päänojan mukana.

Pelkääjän penkistä voit katsella mallia.. Korjaus on helppo, mutta vaatii vähän sokkoa nykertämistä, että saat lipareen takaisin oikeaan kohtaan ja lukittuneeksi paikalleen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mun makuun se niskatuki saisi nousta pari pykälää ylemmäksi kuin mitä se nousee, ettei tarvii niska mutkallaa ajella. Ylimmäinen valahtaa mullakin takas aina.

9-3/9-5 tuet on just mukavia kun ne tulee eteen päin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

peinu kirjoitti:Mun makuun se niskatuki saisi nousta pari pykälää ylemmäksi kuin mitä se nousee, ettei tarvii niska mutkallaa ajella. Ylimmäinen valahtaa mullakin takas aina.

9-3/9-5 tuet on just mukavia kun ne tulee eteen päin.
Oon samaa mieltä. Itsekin olen 196cm, niin tuo niskatuki sais olla joko vähän pidempi tai sitten just taipua eteenpäin, kuten uudemmissa. Itse ostin puhallettavan niskatuen pidemmille matkoille, suosittelen jos niskatuen lyhyys on ongelma =)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

itse ratkaisin ongelman löhöämällä mahdollisimman alhaalla :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin