Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen

Viesti Kirjoittaja Larson »

Mistä otsikossa mainittu Saab alkaa syömään öljyä. Yksilö on vajaa 210 tkm ajettu ja vapaastihengittävä. Ei oikein nuo haulla löytyvät turbon laakerit huonona tai muut sovi tuohon. Oireina ovat tyhjäkäynnillä savuuttaminen ja mittatikussa vajeen lisääntyminen. Öljyn kulutusta on reilut puoli tikkua tuhannella kilometrillä.

Venttiilivarren kumit eivät taida näissä nuin paljoa valskata? Entä männänrenkaat? Mitään ajossa tuntuvia oireita ei ole, esimerkiksi kone käy tasaisesti jne. Mistä voisi alkaa tarkastella? Ainakin huohottimen letkut käyn tässä illan päälle tarkastamassa ja tarkistan myös öljyn hajun.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

saman ikäryhmän ng-satkuissa on ainakin tuo venttiilinvarsien kumien falskaaminen enempi sääntö kuin poikkeus.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

Viesti Kirjoittaja Larson »

Kumpi näistä menee, tiiviste vai kansi? Öljy haisee pakokaasulle ja paisuntasäiliössä on painetta reilusti. Taitaapi tulla autokauppiaalle puhelu ja neuvottelu.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kansipahvi kärytetty.

Kannen plaanaus ja uus pahvi, jossei oo halennu kans.

T. Pasi
99T-museopeli
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Taitaa oireet viitata horoihin venttiilinvarren kumeihin. Ovathan nuo jo siellä 10 vuotta olleet joten ei olisi ihme jos olisivat vaihtokunnossa.

Kannattanee ottaa tulpat irti ja kurkistaa miltä männänpäälliset näyttävät. Jos jonkin aikaa seisottuaan näyttää mustalta ja märältä niin venttiilinvartta pitkin valuu öljyä männän päälle.

Paisuntasäiliössä pitääkin olla painetta, eri asia sitten on jos sinne tulee kuplia tai vedet rupeavat näyttämään öljyisiltä. Kannen tiukkuuskin kannattanee tarkistaa joka tapauksessa.

Jos tuo öljynkulutus on ollut tuota luokkaa niin veikkaanpa että venttiilit eivät myöskään pidä elikkä edessä on kansiremppa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=221934
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen, ongelma jatkuu

Viesti Kirjoittaja Larson »

Onko kellään ajatuksia miksi öljyä menee edelleen tarpeeksi. Syksyllä venttiilivarrenkumit vaihdettiin autoliikkeessä, jolla on ollut aikaisemmin Saab-huolto. Kantta ei käytetty irti kumeja vaihdettaessa. Öljyn kulutus on mitattu ja öljyä meni 500 kilometrillä 6 desilitraa. Auto ei savuta eikä tiputa öljyä allensa. Aivan pieni vuoto on kannen ja lohkon välissä, mutta se ei selitä kulutusta. Öljyn kulutus on ajoittain suurempaa ja välistä se hieman rauhoittuu. Jäähdytysneste on puhdasta ja sen määrä ei lisäänny eikä kulu.

Tiistaina autosta mitattiin ohivuoto ja päästöt. Ohivuoto oli 8 prosenttia, joten kone ei ole horokaan. Päästöt ovat myös kunnossa. Näiden perusteella myyjä väittää auton olevan kunnossa. Tosin auton mitannut autotohtori sanoi minulle, että nämä mittaukset eivät kerro mitään viekö auto öljyä ja onko kone kunnossa.

Onko kellään ajatuksia minne öljy katoaa? Männänrenkaat voivat tietysti jumittaa, mutta voiko se noin paljon viedä öljyä? Erästä autoasentajaa hieman epäilytti tuo kumien vaihto yläkautta. Tietoa minulla ei ole siitä miten ja mitä kumien vaihdossa on tarkalleen tehty.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kumeja ei ole asianmukaisesti kiinnitetty (eli liimattu)?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Mitä liimaa kumeihin pitäisi laittaa?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

pomppo kirjoitti:Mitä liimaa kumeihin pitäisi laittaa?
Esim. -> Loctiten
406 joka on muoville ja kumille tarkoitettu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen, ongelma jatkuu

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Larson kirjoitti:Männänrenkaat voivat tietysti jumittaa, mutta voiko se noin paljon viedä öljyä? .
Itsellä edellinen tonttu, vm -95 2,3i (aj. n. 200 tkm) kulutti öljyä myös aika tarkalleen litran/1000 km. Aluksi vaihdettiin venttiilinvarren kumit - ei vaikutusta. Sitten epäiltiin myös männänrenkaiden jumitusta, ja kokeiltiin jonkinlaista moottorin "putsaus" ainetta männänrenkaiden vapauttamiseksi (nyt tähän hätään en muista mitä mömmöä lie oli :roll: ) Ensimmäiset n. 4000-5000 km mentiin sen jälkeen ilman öljyn kulutusta, kunnes taas rupesi öljy häviämään. Huollossa meinasivat, että voisi kokeilla uudestaan samaa "putsausta". Toisen putsauskerran jälkeen öljyt pysyivät sisällä ainakin seuraavaan öljynvaihtoon asti, ja vähän pidempäänkin, kunnes vaihdoin auton pois...
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen, ongelma jatkuu

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Peetu kirjoitti:
Larson kirjoitti:Männänrenkaat voivat tietysti jumittaa, mutta voiko se noin paljon viedä öljyä? .
Itsellä edellinen tonttu, vm -95 2,3i (aj. n. 200 tkm) kulutti öljyä myös aika tarkalleen litran/1000 km. Aluksi vaihdettiin venttiilinvarren kumit - ei vaikutusta. Sitten epäiltiin myös männänrenkaiden jumitusta, ja kokeiltiin jonkinlaista moottorin "putsaus" ainetta männänrenkaiden vapauttamiseksi (nyt tähän hätään en muista mitä mömmöä lie oli :roll: ) Ensimmäiset n. 4000-5000 km mentiin sen jälkeen ilman öljyn kulutusta, kunnes taas rupesi öljy häviämään. Huollossa meinasivat, että voisi kokeilla uudestaan samaa "putsausta". Toisen putsauskerran jälkeen öljyt pysyivät sisällä ainakin seuraavaan öljynvaihtoon asti, ja vähän pidempäänkin, kunnes vaihdoin auton pois...
Eli noi moottorinpuhdistusaineet vois auttaa esim. Forte. Ei varmaan menetä mitään jos kokeilis, tietysti aineen hinta keventää lompakkoo.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Eipä ollut kovin kallista ainetta... Oliskohan ollut öljynvaihdon kanssa yht. jotain 80€
Vastaa Viestiin