Vanha rouva sai pakit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
rasvakoura
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 19:14

Vanha rouva sai pakit

Viesti Kirjoittaja rasvakoura »

Terve,

Saab 9000 T -86 sai 1. kertaa pakit katsastuksessa. Inssi totesi, että Kioton päästösopimus ei salli rouvan pakokaasuarvoja.

Yo. syynä mahd. turbon pimeneminen loppukesästä, jonka jälkeen olen viettänyt yöt tällä saitilla kokeillen FAQ ja hakutoimintoa turbo and...

Tehty:
- vuodot tarkistettu silmä- / käsimääräisesti
- jarrukatkaisija ok
- alipaineletkut uusittu
- by-pass venttiili vaihdettu
- mang. venttiili vaihdettu (haettu romikselta)
- turbon siivekkeet ehjät ja pyöri nätisti ( käsin pyörittäen)
Ongelmat:
-hukkaportin tanko oli irti, mutta takaisin asennuksen jälkeen ei vaikutusta ?
- sytytyskasetti imusarjan päällä on "hengetön", vaikka ottaa johdon irti ?

Ensi vuonna tulisi 20v täyteen, joten löytyykö neuvoja tai kohtuuhintaista korjaamoa Turun ympäristöstä (vian havainnointiin / korjaukseen)

Ei voi millään luovuttaa tässä vaiheessa yht. taivalta.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Mikä arvo noissa päästöissä oli päin pers*ttä?
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sarja selventäviä lisäkysymyksiä: ;)

Mikäs päästöarvo tarkkaan ottaen oli hylkäyksen syy? HC eli palamattomat hiilivedyt vai CO (häkä)? Vai molemmat?

Millä tavalla turbo pimeni, ei ahda ollenkaan vai ei ahda yli peruspaineiden?
Laitoitko myös sokan kun laitoit hukkaportin tangon takaisin paikoilleen?

Mitä tarkoitat sytytyskasetilla? Vuonna '86 ei DI-järjestelmää ole vaan autossasi on ihan tavallinen virranajakajasytytys. Imusarjassa ei pitäisi olla muita sähköosia kuin ruiskun lämpötila-anturi (sininen plugi), ellet sitten tarkoita ruiskun kaasuläppäkytkintä kaasuläppäkotelossa? Kumpikaan ei kyllä liity sytytykseen millään tavalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rasvakoura
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 19:14

Viesti Kirjoittaja rasvakoura »

T,

turbon toimiessa päästöt on ollut aivan kohdallaan joka vuosi, nyt huikeat:
CO% 8,97; CO2 92 ; HCppm 278 ja 02 0,40 !

Muuten FAQ ja turbohaun yleiset oireet eli ahdot nousee kiusatessa keltaisen puoleen väliin, mutta vikaa ei vain löydy kotikonstein.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mitäs tuo Kioton päästösopimusta valvova virkamies sai päästöarvoiksi. :?:
Ei kuitenkaan vissiin ihan kamalia jos "rouvan" sai kotiin ajaa.

Olin hidas vastaus tuli jo. :oops:

Olipas "rouvan kotiintuonti pienestä kiinni, eiks nuo yli 10 CO:t jää konttorille nykyjään. :?:

Ongelmat:
-hukkaportin tanko oli irti, mutta takaisin asennuksen jälkeen ei vaikutusta ?

No ei pidäkkään olla vaikutusta kioton sopimukseen jos kaikki muu toimii.

- sytytyskasetti imusarjan päällä on "hengetön", vaikka ottaa johdon irti ?

Mitä jos tuo on "hengetön" niin johan tulee greenpiissin leima takaluukkuun. :D (konttorisetä kylläkään tuskin lyö leimaa otteeseen) :( .

Niin nyt kun luki tarkkaan niin vm86. :?:

No aloittaisin rikkaan seoksen etsimisen bensanpaineista (säädin jumissa max ahdoille=4bar/ilmakehä) tai ehkäpä ton ikäisessä suuttimista ( joku vuotaa).
Viimeksi muokannut Kurko, Ti Marras 15, 2005 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eli käy hurjan rikkaalla. Ettei olisi lämpöanturi tullut tiensä päähän..

Tämä lämpöanturihan sijaitsee siinä imusarjan päällä ja on sininen. Samanlaisella töpselillä kuin ruiskusuuttimet. Jos se hajoaa, niin ruisku käyttää oletusarvona puolikylmää konetta joten menee ylirikkaalle. Ei välttämättä sytytä Check Engine-valoa, jos pätkiminen on nopeaa ja satunnaista.

Jos ei ahda yli keltaisen puolenvälin, niin vika löytyy APC-järjestelmästä. Naksahtaako magneettiventtiili jos irrotat sen sähköliittimen ja laitat takaisin kun autossa on virrat päällä?

Tarkista myös, että lohkon kyljessä olevan nakutusanturin johto on ehjä.. Onko autossa cruise?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rasvakoura
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 19:14

Viesti Kirjoittaja rasvakoura »

T,
tässä vaiheessa on hyvä selvittää, että asennusvuosista on hieman aikaa ja kädet pehmenneet vuosia "konttorihommissa".

Katson huomenna töiden jälkeen vastauksia / kommentteja ja yritän paikallistaa vikaa taas huomenna illalla, jos tämä myrsky vähän laantuu täällä Turussa.

Etukäteen jo kiitos vastauksista, loppuviikosta palaan siihen korjaamon osoitteseen Turun seudulla :)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kovin on "vanharouva" paksulla (ei paksuna).
Tulpatkin on varmaan ihan mustat pienen tyhjäkäynnin jälkeen.
Vaan jos kaikki 4 on tasamustia, niin tuskin on suutinvika.
Ja vaikka tuo bensanpaine ois ton 4,5kg/imusarja niin rajoituisikohan tuo CO johonkin 5 pintaan. :?: (voi toki olla).
Ettei ois bensan paluuputki tukossa. (On senverran paksulla).
Ja lämpöanturi toki kannattaa tarkistaa, tuntuu vaan aika paksulta tuo seos.
Ja immun liitinhän on puhdas (kuten em. värkki sisältäkin), ja lanka ehjä.

Ja ei tuo varmaan noilla seoksilla edes ahtoja nosta.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mites kävisi selitykseksi alipainevuoto? Meneekö ahtomittari reilusti valkoiselle tyhjäkäynnillä, vai jääkö valkoisen ja keltaisen väliin?
900C -86
Jasu24
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 08:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vanha rouva laihikselle

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Mulla oli vastaavat oireet vm. 86:ssa eli "teinitytössä". Imm oli näennäisesti ehjä, mutta ei säädöissä. Katsastuksessa tuli selkeä hylsy. Pajalla eivät saaneet sitä edes asteikolle. Uutta osaa peliin, johan säätyi ja oikealla ruokavaliolla tippui leima sekä väheni ruokahalu yli litralla/100km.
Ehjät, käytetyt immut vaan alkavat olla kiven alla ja uudet maksavat maltaita.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tuossa reilu kuukausi sitten ei mennyt mullakaan katsastuksesta läpi päästöjen takia. Oli huomattavan paljon pielessä joka ikinen arvo. Käytin sitä kahdella eri korjaamolla mutta ne vaan ei saanut säätöjä kohdilleen. Sitten huvikseen jälkitarkistukseen ja olis pompannut päästöistä jälleen, oli itseasiassa vielä enemmän pielessä kuin ekalla kerralla, mutta sain puhuttua kuitenkin leiman :wink:

Kulutuskaan ei ollut silloin ihan sitä mitä pitäisi (n.30l/100km). Siinä sitten vaihdeltiin kaikkia osia kunnes viimeisenä IMM, ja siinähän se vika sitten oli. Kulutus laski normaaliin ja päästötkin nykyään kohdillaan.

:P
Vastaa Viestiin