ajotietokonneesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

ajotietokonneesta

Viesti Kirjoittaja xjford »

joo haulla koitin mutta ei ollut kellään vastavaa vikaa ollut.

tietska on mallia viisarikello (onks tää sit edu vai???) ja ongelma seuraavanlainen.

näyttö mittariston alla on ollut pimeänä siitä asti kun auton ostin reilu viikko aikaa. tänään aamulla kuitenkin kun oli ensi kertaa pakkasta niin rupesi toimimaan normaalisti ja sammui kun auto lämpesi (n.5 min). sama toistui illalla kun lähdin töistä ja auto oli taas kylmennyt.

MISSÄ SIIS VIKA KUN TOIMII VAAN PAKASTUNEENA??? :(
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olikohan tämä oire sitten siitä, että mittariston alla olevan EDU:n piirilevyllä konkat kuivuneet. Helpointa lienee vaihtaa toinen EDU tilalle.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0000218689

Suorsa kommentoi v. 1998 kohtaamaansa EDU:n näyttöongelmaa näin:
suorsa kirjoitti:Mulla oli oireina pakkasessa (alle nollan) näytön kaikkien segmenttien palaminen vai olikohan pimeänä, en muista enää kumminpäin. Auton (lue konkan) lämmettyä näyttö palasi normaaliksi virtojen katkaisun jälkeen. Itse vian etsintä meni ulkona pakkasessa sormella lämmittäen. Aluksi paikallistin vian väärin (konkan vieressä oleva IC) ja tätä varten hankin karvalakkimallin EDUn, josta sai ko. ICn. Muualta ei enää noin vanhaa saanut ja silloin ei vielä tieto/taito riittänyt vastaavan etsimiseen.

Nyt kyseessä oleva vika viittaisi juuri EDUn virransyöttöön. Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa mahdolliset kylmäjuotokset ja murtumat. Murtama saattaisi tulla esim. juuri konkan jalkaan tärinän seurauksena. Jos varustukseen kuuluu yleismittari niin kannattaa myös mitata jännitteet suoraan EDUn piirilevyltä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

täytyypä kaivella se edu sitten esille sieltä. pääseekös siihen muuten käsiksi pelkällä kojelaudan kannen irroituksella vai pitääkö mittaristo myös irroittaa...?
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:Olikohan tämä oire sitten siitä, että mittariston alla olevan EDU:n piirilevyllä konkat kuivuneet. Helpointa lienee vaihtaa toinen EDU tilalle.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0000218689

Suorsa kommentoi v. 1998 kohtaamaansa EDU:n näyttöongelmaa näin:
suorsa kirjoitti:Mulla oli oireina pakkasessa (alle nollan) näytön kaikkien segmenttien palaminen vai olikohan pimeänä, en muista enää kumminpäin. Auton (lue konkan) lämmettyä näyttö palasi normaaliksi virtojen katkaisun jälkeen. Itse vian etsintä meni ulkona pakkasessa sormella lämmittäen. Aluksi paikallistin vian väärin (konkan vieressä oleva IC) ja tätä varten hankin karvalakkimallin EDUn, josta sai ko. ICn. Muualta ei enää noin vanhaa saanut ja silloin ei vielä tieto/taito riittänyt vastaavan etsimiseen.

Nyt kyseessä oleva vika viittaisi juuri EDUn virransyöttöön. Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa mahdolliset kylmäjuotokset ja murtumat. Murtama saattaisi tulla esim. juuri konkan jalkaan tärinän seurauksena. Jos varustukseen kuuluu yleismittari niin kannattaa myös mitata jännitteet suoraan EDUn piirilevyltä.
Et sattuis tietämään onko ne konkat ELKOJA vai KERAAMISIA konkkia.
Jos ( elektrolyytti kondensaattoreita ) niin mikä mahtanee olla arvo.
Jos taas keraamisia niin mitkä on värit siinä päällä tai arvo.
*tosin harvoinpa nuo keraamiset vuotelee*
Minulta nimittäin saattaisi löytyä elkot tuohon.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

xjford kirjoitti:täytyypä kaivella se edu sitten esille sieltä. pääseekös siihen muuten käsiksi pelkällä kojelaudan kannen irroituksella vai pitääkö mittaristo myös irroittaa...?
Mittaristo pitää irrottaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: ajotietokonneesta

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

xjford kirjoitti:joo haulla koitin mutta ei ollut kellään vastavaa vikaa ollut.

tietska on mallia viisarikello (onks tää sit edu vai???) ja ongelma seuraavanlainen.

näyttö mittariston alla on ollut pimeänä siitä asti kun auton ostin reilu viikko aikaa. tänään aamulla kuitenkin kun oli ensi kertaa pakkasta niin rupesi toimimaan normaalisti ja sammui kun auto lämpesi (n.5 min). sama toistui illalla kun lähdin töistä ja auto oli taas kylmennyt.

MISSÄ SIIS VIKA KUN TOIMII VAAN PAKASTUNEENA??? :(
Ettei ois vain edun hehkulamppu palanut tai huono kontakti ???? oliko muuten edun valaistus hehkulampulla ???
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Joo, EDU:n taustavalaistus on hehkulampuilla. Jos vika olisi noissa lampuissa tai niiden kirkkaudensäädössä (kellon luona anturi), niin silti pitäisi erottua tiedot EDU:n näytössä jos sitä valaisee etupuolelta. Esim. valaisemalla näyttöä taskulamppua ja tarkkailet muuttuuko mikäään näytössä kun painelet INFO-nappia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No tässä samalla voisin kysyä, että mistä johtuu se, että EDU:n oikea reuna on pimeänä? Parhaiten huomaa siitä, kun hetkellisen kulutuksen palkit nousevat sinne 20-30 tietämille, niin ovat selvästi hämärämpiä, mutta näkyvät kuitenkin. Päivällä näkyvät todella huonosti, illalla hieman paremmin. Vasen puoli on selvästi kirkkaampi. Mietin että olisko toiselta puolelta palanut lamppu, mut jos kerta on vain yksi hehkulamppu, niin...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eikös siellä ole hehkut molemmissa päissä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin