joo haulla koitin mutta ei ollut kellään vastavaa vikaa ollut.
tietska on mallia viisarikello (onks tää sit edu vai???) ja ongelma seuraavanlainen.
näyttö mittariston alla on ollut pimeänä siitä asti kun auton ostin reilu viikko aikaa. tänään aamulla kuitenkin kun oli ensi kertaa pakkasta niin rupesi toimimaan normaalisti ja sammui kun auto lämpesi (n.5 min). sama toistui illalla kun lähdin töistä ja auto oli taas kylmennyt.
MISSÄ SIIS VIKA KUN TOIMII VAAN PAKASTUNEENA???
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Suorsa kommentoi v. 1998 kohtaamaansa EDU:n näyttöongelmaa näin:
suorsa kirjoitti:Mulla oli oireina pakkasessa (alle nollan) näytön kaikkien segmenttien palaminen vai olikohan pimeänä, en muista enää kumminpäin. Auton (lue konkan) lämmettyä näyttö palasi normaaliksi virtojen katkaisun jälkeen. Itse vian etsintä meni ulkona pakkasessa sormella lämmittäen. Aluksi paikallistin vian väärin (konkan vieressä oleva IC) ja tätä varten hankin karvalakkimallin EDUn, josta sai ko. ICn. Muualta ei enää noin vanhaa saanut ja silloin ei vielä tieto/taito riittänyt vastaavan etsimiseen.
Nyt kyseessä oleva vika viittaisi juuri EDUn virransyöttöön. Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa mahdolliset kylmäjuotokset ja murtumat. Murtama saattaisi tulla esim. juuri konkan jalkaan tärinän seurauksena. Jos varustukseen kuuluu yleismittari niin kannattaa myös mitata jännitteet suoraan EDUn piirilevyltä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
täytyypä kaivella se edu sitten esille sieltä. pääseekös siihen muuten käsiksi pelkällä kojelaudan kannen irroituksella vai pitääkö mittaristo myös irroittaa...?
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jus kirjoitti:Olikohan tämä oire sitten siitä, että mittariston alla olevan EDU:n piirilevyllä konkat kuivuneet. Helpointa lienee vaihtaa toinen EDU tilalle.
Suorsa kommentoi v. 1998 kohtaamaansa EDU:n näyttöongelmaa näin:
suorsa kirjoitti:Mulla oli oireina pakkasessa (alle nollan) näytön kaikkien segmenttien palaminen vai olikohan pimeänä, en muista enää kumminpäin. Auton (lue konkan) lämmettyä näyttö palasi normaaliksi virtojen katkaisun jälkeen. Itse vian etsintä meni ulkona pakkasessa sormella lämmittäen. Aluksi paikallistin vian väärin (konkan vieressä oleva IC) ja tätä varten hankin karvalakkimallin EDUn, josta sai ko. ICn. Muualta ei enää noin vanhaa saanut ja silloin ei vielä tieto/taito riittänyt vastaavan etsimiseen.
Nyt kyseessä oleva vika viittaisi juuri EDUn virransyöttöön. Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa mahdolliset kylmäjuotokset ja murtumat. Murtama saattaisi tulla esim. juuri konkan jalkaan tärinän seurauksena. Jos varustukseen kuuluu yleismittari niin kannattaa myös mitata jännitteet suoraan EDUn piirilevyltä.
Et sattuis tietämään onko ne konkat ELKOJA vai KERAAMISIA konkkia.
Jos ( elektrolyytti kondensaattoreita ) niin mikä mahtanee olla arvo.
Jos taas keraamisia niin mitkä on värit siinä päällä tai arvo.
*tosin harvoinpa nuo keraamiset vuotelee*
Minulta nimittäin saattaisi löytyä elkot tuohon.
xjford kirjoitti:täytyypä kaivella se edu sitten esille sieltä. pääseekös siihen muuten käsiksi pelkällä kojelaudan kannen irroituksella vai pitääkö mittaristo myös irroittaa...?
xjford kirjoitti:joo haulla koitin mutta ei ollut kellään vastavaa vikaa ollut.
tietska on mallia viisarikello (onks tää sit edu vai???) ja ongelma seuraavanlainen.
näyttö mittariston alla on ollut pimeänä siitä asti kun auton ostin reilu viikko aikaa. tänään aamulla kuitenkin kun oli ensi kertaa pakkasta niin rupesi toimimaan normaalisti ja sammui kun auto lämpesi (n.5 min). sama toistui illalla kun lähdin töistä ja auto oli taas kylmennyt.
MISSÄ SIIS VIKA KUN TOIMII VAAN PAKASTUNEENA???
Ettei ois vain edun hehkulamppu palanut tai huono kontakti ???? oliko muuten edun valaistus hehkulampulla ???
Joo, EDU:n taustavalaistus on hehkulampuilla. Jos vika olisi noissa lampuissa tai niiden kirkkaudensäädössä (kellon luona anturi), niin silti pitäisi erottua tiedot EDU:n näytössä jos sitä valaisee etupuolelta. Esim. valaisemalla näyttöä taskulamppua ja tarkkailet muuttuuko mikäään näytössä kun painelet INFO-nappia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No tässä samalla voisin kysyä, että mistä johtuu se, että EDU:n oikea reuna on pimeänä? Parhaiten huomaa siitä, kun hetkellisen kulutuksen palkit nousevat sinne 20-30 tietämille, niin ovat selvästi hämärämpiä, mutta näkyvät kuitenkin. Päivällä näkyvät todella huonosti, illalla hieman paremmin. Vasen puoli on selvästi kirkkaampi. Mietin että olisko toiselta puolelta palanut lamppu, mut jos kerta on vain yksi hehkulamppu, niin...