Pyöränkulmat vai mikä
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Pyöränkulmat vai mikä
Terve
Tonnari sai sitten leiman perjantaina, ekan minun omistuksessa.
Nyt alla vielä kesäpyörät ja olen huomannut jännän ilmiön. Kun kääntää renkaat melko tappiin vasemmalle, ei ihan tappiin ja tekee U-käännöksen hitaassa vauhdissa, niin tuntuu, että auto sortaa, eli kääntyy vasemmalle, mutta aina välillä "ottaa askeleen eteenpäin". Onkohan pyöränkulmat päin jotain? Eturenkaat kyllä kuluu tasaisesti. Ilmiötä ei ollut kesäkuumalla puhtaalla ja pitävällä asfaltilla, mutta nyt kun on hiekkaa tai osittain jäätä niin tuo huomaa. Ekana tuli vain mieleen, että auto on vain niin painava ja pyörät linkussa käyttäytyy noin. Muuten ajossa ei tunni mitään outoa. Iskarit on ok, eikä vetaritkaan pidä mitään outoa ääntä. Välillä kyllä tuntuu, että ohjauksessa voi olla ihan aavistus väljää jossain. Voisiko sittenkin olla jokin pallonivel juuri sen verran väljä, että suoralla sitä ei huomaa, mutta pyörät linkussa huomaa ja siihen kohdistuu suuria voimia?
Katsastussetäkään ei löytänyt mitään väljiä niveliä vaikka tuntui ihastuneen autoon, kun katsastuksessa meni varmaan45min.
terv,
Timo
Tonnari sai sitten leiman perjantaina, ekan minun omistuksessa.
Nyt alla vielä kesäpyörät ja olen huomannut jännän ilmiön. Kun kääntää renkaat melko tappiin vasemmalle, ei ihan tappiin ja tekee U-käännöksen hitaassa vauhdissa, niin tuntuu, että auto sortaa, eli kääntyy vasemmalle, mutta aina välillä "ottaa askeleen eteenpäin". Onkohan pyöränkulmat päin jotain? Eturenkaat kyllä kuluu tasaisesti. Ilmiötä ei ollut kesäkuumalla puhtaalla ja pitävällä asfaltilla, mutta nyt kun on hiekkaa tai osittain jäätä niin tuo huomaa. Ekana tuli vain mieleen, että auto on vain niin painava ja pyörät linkussa käyttäytyy noin. Muuten ajossa ei tunni mitään outoa. Iskarit on ok, eikä vetaritkaan pidä mitään outoa ääntä. Välillä kyllä tuntuu, että ohjauksessa voi olla ihan aavistus väljää jossain. Voisiko sittenkin olla jokin pallonivel juuri sen verran väljä, että suoralla sitä ei huomaa, mutta pyörät linkussa huomaa ja siihen kohdistuu suuria voimia?
Katsastussetäkään ei löytänyt mitään väljiä niveliä vaikka tuntui ihastuneen autoon, kun katsastuksessa meni varmaan45min.
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Itselläni kanssa ajoittain havaittavissa samaa ilmiötä, mutta taidan syynkin tietää ainakin omassa tonnarissani: on yksi pusla eturipustuksista päässyt hieman kulumaan loppuun ja vaihto odottaa...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Auraus
Terve
Kiitoksia kommenteista. Vaikuttaa siis joltain osilta Saabien ominaisuudelta. Pitää silti ehkä käydä mittauttamassa kulmat samalla, kun ostan uudet talvirenkaat.
Oma tonnari tuntuu olevan aika hyvä kuivalla asfaltilla menemään mutkissa, eikä tunnu yhtään aliohjaavalta, ehkä jopa melko yliohjaavalta. Ainakin olen kuvitellut, että tonnari on neutraali/aliohjaava mutkissa. Vertailukohtana käytän emännän Citroen Xsara 2.0 sportwagonia, mikä on suht hyvä etuvetoiseksi päästellä asfaltilla. Mietin vain, että voisikohan mulla olla tonnarissa hiukan liikaa haritusta etupyörissä? Renkaat on tosin kuluneet hyvin tasaisesti, mutta se täytyy sanoa, että etupyörät on kuluneet varmaan 2-3mm enemmän, kuin takapyörät tämän kesän aikana ja kilsoja on tullut vain 6.5tkm. Takapyörät on edelleen kuin uudet eli suunnilleen samassa kunnossa, kun tonnarin itselleni hommasin. Enkä ole juuri kovia kiihdytyksiä ykkösvaihteella harrastanut.
terv,
Timo
Kiitoksia kommenteista. Vaikuttaa siis joltain osilta Saabien ominaisuudelta. Pitää silti ehkä käydä mittauttamassa kulmat samalla, kun ostan uudet talvirenkaat.
Oma tonnari tuntuu olevan aika hyvä kuivalla asfaltilla menemään mutkissa, eikä tunnu yhtään aliohjaavalta, ehkä jopa melko yliohjaavalta. Ainakin olen kuvitellut, että tonnari on neutraali/aliohjaava mutkissa. Vertailukohtana käytän emännän Citroen Xsara 2.0 sportwagonia, mikä on suht hyvä etuvetoiseksi päästellä asfaltilla. Mietin vain, että voisikohan mulla olla tonnarissa hiukan liikaa haritusta etupyörissä? Renkaat on tosin kuluneet hyvin tasaisesti, mutta se täytyy sanoa, että etupyörät on kuluneet varmaan 2-3mm enemmän, kuin takapyörät tämän kesän aikana ja kilsoja on tullut vain 6.5tkm. Takapyörät on edelleen kuin uudet eli suunnilleen samassa kunnossa, kun tonnarin itselleni hommasin. Enkä ole juuri kovia kiihdytyksiä ykkösvaihteella harrastanut.
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Minulta löytyy ihan sama ongelma! Asfaltilla ei huomaa, ellei ole hiekkaa asfaltin päällä. Lumella ja hiekalla huomaa "sortamisen". Pitkään olen miettinyt mistä se johtuu, oon luullut että sillä on jotain tekemistä sen kanssa, että kummatkin eturenkaat on kulunu ulkolaidaltaan melkein sileäksi Johtuisikohan tuo sitten aurauskulmista? Mutta joku jos keksii mistä tuo "hypähtely johtuu, niin..
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Kaikki satkut varsinkin tuntuu menevän noin. Johtunee siitä että kun pyörät on linkussa ei molempien pyörien kaartosäde ole oikea eli toinen haluaa kääntyä toista jyrkemmin.
Tuota jos miettii niin ilmeisesti ulompi haluaisi kääntyä sisempää jyrkemmin, kääntyvyyden nimissä pitäisi differentiaalin olla toisin päin. Tosin ei ole ensimmäinen omituisuus satkun ripustuksissa
-Ville
Tuota jos miettii niin ilmeisesti ulompi haluaisi kääntyä sisempää jyrkemmin, kääntyvyyden nimissä pitäisi differentiaalin olla toisin päin. Tosin ei ole ensimmäinen omituisuus satkun ripustuksissa
-Ville
Eiköhän omituisuus oo aika yleinen aika monessakin automerkissä.
Johtunee siitä, että pyörät aivan linkussa toisenpuolen raidetangonpään ja olkavarren kulma lähestyy suoraa jolloin viimeinen ~1/4rinkiä ratissa ei käännä enää kuin toista pyörää.
Tosin en oo saapista ilimiötä tutkinu vaan vanhasta F- volvosta vaan eiköhän tekniikka oo kutakuinkin samanmoista isossa ja pienessä.
Johtunee siitä, että pyörät aivan linkussa toisenpuolen raidetangonpään ja olkavarren kulma lähestyy suoraa jolloin viimeinen ~1/4rinkiä ratissa ei käännä enää kuin toista pyörää.
Tosin en oo saapista ilimiötä tutkinu vaan vanhasta F- volvosta vaan eiköhän tekniikka oo kutakuinkin samanmoista isossa ja pienessä.
--
Ville Harju
#2611
Ville Harju
#2611