Puhdas kone
Puhdas kone
Niin, tulipa tuossa aukaistua venttilikoppakin kun tarkastelin kannenpulttien kireyden. Eipä ole koskaan sattunut silmiin niin puhdasta konetta(ottaen huomioon ajomäärän 167tkm). Ei mustaa paskaa missään, vaan kaikki pinnat olivat saaneet öljystä hieman "kultaista" väriä pintaan. Kannenpultit tuli kiristeltyä arvoon 130Nm ja olihan siellä pari hieman löysällä. Aloitin varovasti 100Nm:llä tehden koko kierroksen ja lisäsin momenttia 10Nm välein kunnes koko 130Nm oli saavutettu. Muistaakseni V.J.S oli aikoinaan mitannut ohjeen mukaan kiristetystä kannesta 135-140Nm lukemia, joten 130 ei lienee kovin kaukana oikeasta. En halunnut lähteä löysäämään jokaista pulttia yksitellen, vaan kaikkia vedettiin vaan tiukemmalle. Venakoppaan tuli samalla uusi tiiviste vanhan tilalle, joka oli hieman kovettunut eikä suostunut lähtemään ehjänä pois. Kone siis odottaa käynnistämistään. Täytynee käydä lähipäivinä lämmittämässä motti, kun akun varaustilakin näytti pudonneen mustalle puolelle. Oliskohan syytä hommata kunnon akku.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Hieno homma, aerosi on mitä ilmeisemmin ollut todella tarkalla pidolla
Mun 240tkm ajetussa tontussa on kanssa niin puhdas kone että öljy on samanväristä kuin purkista laskettaessa, eli ei meinaa erottaa tikusta missä raja menee. No joo, kone olikin kyllä atomeina ja kaikki osat pesussa
Mun 240tkm ajetussa tontussa on kanssa niin puhdas kone että öljy on samanväristä kuin purkista laskettaessa, eli ei meinaa erottaa tikusta missä raja menee. No joo, kone olikin kyllä atomeina ja kaikki osat pesussa
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Katsot konetta nokasta. Eli ykköspytty on vasemmalla, siis nuo pultit on tuossa kahdessa rivissä ja kiristysjärjestys on ilmaistu numeroilla. Ylärivin keskimmäisestä pultista aloitat ja siirryt kaavan mukaan.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
No, tuo kiristysjärjestys oli vaan ilmaistu niin, että se pitää lukea moottorin etupuolelta... muuten kyllä aina takaapäin .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki