ruttunen kirjoitti:kuumalla ja kylmällä jonkin lämpöanturin testauksessa en oikeen ymmärtänyt
Siis vastuksen mittaus anturin napojen välistä, kylmällä koneella pitäis näyttää ääretöntä ja kuumalla koneella lähes nollavastusta. Koneen pitää siis kuitenkin olla yli normaalilämpönen, ennen kuin lämpökytkin sulkeutuu ja mittari hyppää sinne nollan tienoille. Kannatta varoa, ettei anna koneen lämmitä liikaa tai voi tulla ikävää jälkeä.
Ajatellaampas ihan loogisesti, niinkuin miehet konsanaan.
Se jäähdyttimen termostaattianturihan kytkee virran päälle tai pois sen mukaan, että pitääkö flektin pyöriä tai ei. Loogisestihan flekti pyörii silloin kun anturi on kuuma, eli jäähdyttääkseen. Anturissa on siis lämpötilalla toimiva kytkin, mikä menee päälle (sulkee virtapiirin) kun kone on kuuma. Siis jos otat termostaattianturin irti liittimestä voit todeta sulkeeko anturi virtapiirin vai ei mittaamalla anturin vastuksen kuumana. Kuumana pitäisi olla virtapiiri kiinni ja vastuksen pitäisi olla jotain muuta kuin ääretön.
Loogisesti ajatellen ongelmasi on, että flekti ei pyöri. Muita mahdollisia ongelmakohtia on mm. rele sekä johtosarja. Johtosarjan toimivuuden voit todeta myös tuolta samasta termostaattianturin liittimestä johtamalla liittimessä olevat johtimet yhteen johdon pätkällä. Mikäli flekti lähtee pyörimään on termostaattianturi todennäköisesti viallinen. Mikäli ei on johtosarjassa tai releessä vika. Releen taas voi testata vaihtamalla samanlaisen releen jostaoin toisesta kohtaan tai kytkemällä releen pistokkeet suoraan. Jos ei vieläkään toimi on vika joko johtosarjassa tai itse tuulettimen moottorissa. Moottorin napoihinkin saa virran suoraan akulta.
Näillä pitäisi vika olla jo haarukoitu?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11