9000:n automaattilaatikko

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

9000:n automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Meikäläinen on harharetkien jälkeen palannut taas Saab-kantaan. Nykyinen on 9000 i CD -89 automaattilaatikolla.
Kysymys: onko laatikolle tehtävissä jotain säätöä, että vaihtaisi terävämmin ja alemmilla kierroksilla. Varsinkin ykkösvaihde vetää melkein 3000 rpm ennenkuin vaihtaa kakkoselle ihan maltillisella kaasulla. Samoin liikkeellelähtö on kuin kuminauhan perässä ajelisi. Öljyt olivat, eilen kun tarkistin melko alarajoilla mutta ei pieni öljyn lisäyskään parantanut merkittävästi asiaa. Joku on joskus sanonut, että jos käyttää automaattiöljyä mikä on tarkoitettu Fordin laatikkoon, parantaisi vaihtoterävyyttä. Miten by-pass-venttiili vaikuttaa laatikon toimintaan?
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Katsopa tuolta saab FAQ:n puolelta :wink:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

eli tuosta mun signaturesta likkailet :wink:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Tomaatin säädöt, eikö löydy keneltäkään tietoa/kokemusta?

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Kiitoksia vaan ohjeista kickdownin-säädöstä. Olennaiset kysymykset jäi vaan vaille vastausta eli nuo laatikon säätöasiat. Eikö kenelläkään todella ole tietoa ko. asiasta?
Lähinnä tuo ykkösvaihteen vaihtohetki askarruttaa. Voisiko syynä olla, että kickdown-vaijeri on liian kireällä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Liikkeellelähdöt ovat kuminauhamaisia johtuen momentinmuuntimesta.

Kakkoselle pitäisi vaihtua ruiskukoneen automaatilla pintakaasulla ajaessa 18 - 24 km/h. 3000 r/min vastannee 20 km/h, mikä osuu tuohon haarukkaan.

Omassa autossani ensimmäisessä liikkeellelähdössä vaihtaminen kakkoselle saattaa viivästyä, jos lämpötila on nollan tuntumassa tai alle. Kesäsäässä vaidot ovat samanlaisen lämpötilasta riippumatta. Matolaatikon jousien (varaaja A ja D) vaihdolla vaihtamiset ylöspäin ja alaspäin herkistyivät hiukan, en osaa eritellä tarkemmin.

Kickdown on oikein säädetty jos vaijeri liikkuu ~39,5 mm tyhjäkäyntiasennon ja kickdown-pykälän välillä. :
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/kickdown/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

9000:n automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Niinpä tuo tekee minullakin tällä hetkellä. Onkohan tuohon laatikkoon saatavana sift-kittiä kuten jenkkilaatikoihin?
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

En ole kyllä törmännyt. Heti ostan kun löydän. Toki shift kiteillähän muutetaan laatikon ohjauspaineita, joten jos ymmärtää laatikon toiminnan riittävän hyvin, voi esim jousi vaihdella jäykempiin ja joitain virtauskanavia suurentaa/pienentää. Mutta tämä edellyttää laatikon todellista ymmärtämistä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

2.0T:n ohjauspaine on 4bar
kun 2.3T:ssä se on 3.7bar.

*pst jarrupannan löysyys aiheuttaa liikaa luistoa, kaiketi tämä vaikuttaa
myös tähän vaihtamiseen*

22mm tai 24 mm mutteri kyljestä auki ja kuusiokolo pultti kiristetään
10Nm tiukkuuteen, tämän jälkeen 1 kierros auki ja lukkomutteri kiinni
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin