eli vm 88 turbo automaatti ei DI kasettia oli kulkineeni ja tapahtui seuraavaa:
Auto oli seisonut pari päivää pihassa(ulkona noin 0- +3 astetta kostea keli).
Lähdin äsken ajelemaan. Käynnistyi normaalisti ja tyhjäkäynti normaali. ajoin noin 500m kun alkoi tyhjäkäynti pomppia 1500 ja sit äkki pudotus 1200 ja samantien takaisin 1500. aika rasittavaa seisoa valoissa kun koko auto heiluu. sama jatkui koko lyhyen ajon ja nykimistä oli myös ajossa 2000-2500 kierroksilla. saavuin perille ja vedin vaihteen N asentoon-> tyhjäkäynti tasainen 1700. aika paljon siis. auto sammuksiin ja uusinta ( tässä vaiheessa moottori oli jo lämminnyt). taas kierrokset 1700.
noin tunnin päästä lähdin takaisin ajelemaan ja auto käyntiin (kone sellainen puoli lämmin) taas pomppas kierrokset 1700 mutta kun oli n.20 s ollut käynnissä niin kaikki palasi normaaliksi. kierrokset tipui 1000 pintaan ja elämä hymyili taas. takasin tullessa ei mitään ongelmia. ei nykinyt.
kysymys kuuluukin että mitä tapahtui vai tapahtuiko mitään. eli onko jollain ollut saman henkistä ongelmaa? oliko kyseessä kosteus jossain sopivassa paikassa vai oliko tuo vain ennakko varoitus jostakin? lämpöanturi vai mikä se on aiheuttanut monilla tyhjäkäynnin soutua? tai joku muu, mikä?
Hetkellinen tyhjäkäynnin /käynnin sekoaminen
ajoin äsken motonettiin ostamaan osia. lähtiessä kierrokset 1200 ja kun saavuin pihaan(n10km) oli tyhjäkäynti 1900. heh heh
vaihdoin sitten lämpötila-anturin. tyhjäkäynti kai laski mutta nykiminen alkoi taas(kierrokset nousi 1400 ja tippui 1000 jne). ajelin sitten nykivällä(samanlaista kierrosten tipahtelua parisataa pykälää kokoajan) autolla takaisin kotia. pihassa keksin putsata virranjakajan kannen. ei se kostea ollut tai muuten mutta sen jälkeen tippui tyhjäkäynti 900 ja käynti tasoittui.
saa nähdä miten seuraavalla käynnistyksellä käy.
onkohan siis virran jakajan kansi huonona tai jotain?
kivat olosuhteet tuossa parkkipaikalla korjailla kun sormet jäässä.
vaihdoin sitten lämpötila-anturin. tyhjäkäynti kai laski mutta nykiminen alkoi taas(kierrokset nousi 1400 ja tippui 1000 jne). ajelin sitten nykivällä(samanlaista kierrosten tipahtelua parisataa pykälää kokoajan) autolla takaisin kotia. pihassa keksin putsata virranjakajan kannen. ei se kostea ollut tai muuten mutta sen jälkeen tippui tyhjäkäynti 900 ja käynti tasoittui.
saa nähdä miten seuraavalla käynnistyksellä käy.
onkohan siis virran jakajan kansi huonona tai jotain?
kivat olosuhteet tuossa parkkipaikalla korjailla kun sormet jäässä.
nyt vaihtelin sitten virranjakajan kannen ja pyörijän mutta ei vaikutusta. vaihdoin myös sytysyksikön siitä lokarin päältä(sattui olemaan mukana edellisen vian jäljiltä. ei mikään DI-kasetti kun ei sitä autossa ole)
sen jälkeen ajelin taas ilman nykimisiä. saa nähä nykiikö aamulla
Vian kuva tuntuukin olevan sellainen että kierrokset pyrkivät nousemaan ja sitten yht äkkiä tipahtaa. ei liity oikeaastaan tyhjäkäyntiin vaan käyntiin yleensä. voisiko vika olla jossain kosketus häiriössä tai viallisessa anturissa/osassa. tai jossain ohjausyksikössä?
IMM on uusi eikä sen johdon irroituskorjannut asiaa. Lisäilmaventtiilin johdon irroituskaan ei tuota nytkähtelyä poistanut. alipaine letkut uusittu syksyllä kuten tulpat, by-bass ja ilmansuodatin.
jos joku jotain keksii niin hyvä.
sen jälkeen ajelin taas ilman nykimisiä. saa nähä nykiikö aamulla
Vian kuva tuntuukin olevan sellainen että kierrokset pyrkivät nousemaan ja sitten yht äkkiä tipahtaa. ei liity oikeaastaan tyhjäkäyntiin vaan käyntiin yleensä. voisiko vika olla jossain kosketus häiriössä tai viallisessa anturissa/osassa. tai jossain ohjausyksikössä?
IMM on uusi eikä sen johdon irroituskorjannut asiaa. Lisäilmaventtiilin johdon irroituskaan ei tuota nytkähtelyä poistanut. alipaine letkut uusittu syksyllä kuten tulpat, by-bass ja ilmansuodatin.
jos joku jotain keksii niin hyvä.