Automaatin "surina"??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
sewe-HKI
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 13:51
Paikkakunta: HKI

Automaatin "surina"??

Viesti Kirjoittaja sewe-HKI »

Oma automaatinkorjausprojekti etenee edelleen...

Sain hankituksi kohtuuhintaisen 190tkm ajetun automaattilaatikon. Nyt olisi siis kaksi laatikkoa, joista kumpikaan ei ole aivan priima!

Nykyinen laatikko, mihin on jo lähes kaikki vaihdettu edelleen luistaa lämmetessään, kylmänä toimii loistavasti ja pakki toimii aina! Paineet on mitattu ja ovat lämpimänäkin kohdallaan, jäähdytin vaihdettu, painejouset vaihdettu, laatikon sisälle levyt,lamellit, o-renkaat,helat kaikki on vaihdettu. Nyt on pieni epäilys, että olisi hiushalkeama jossakin muualla kuin öljykanavissa??

Mutta siis nyt on toinen laatikko odottamassa, minkä pitäisi toimia ongelmitta, paitsi että tyhjäkäynnillä kuuluu ylimääräistä "surinaa"?
Tästä on Länsiauton arvio, että tulisi bensapumpun puolelta? Muistaakseni joku "paukkulaakeri" yms...?? Kenelläkään kokemuksia moisesta?

Josko kahdesta hiukan toimimattomasta saisi edes yhden toimivan :lol:
"kitkat"
9000 CSE 2.3t Aut. -95
laatikkohuolia...edelleen

# jäsen 2221#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Automaatin "surina"??

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

sewe-HKI kirjoitti:Oma automaatinkorjausprojekti etenee edelleen...

Sain hankituksi kohtuuhintaisen 190tkm ajetun automaattilaatikon. Nyt olisi siis kaksi laatikkoa, joista kumpikaan ei ole aivan priima!

Nykyinen laatikko, mihin on jo lähes kaikki vaihdettu edelleen luistaa lämmetessään, kylmänä toimii loistavasti ja pakki toimii aina! Paineet on mitattu ja ovat lämpimänäkin kohdallaan, jäähdytin vaihdettu, painejouset vaihdettu, laatikon sisälle levyt,lamellit, o-renkaat,helat kaikki on vaihdettu. Nyt on pieni epäilys, että olisi hiushalkeama jossakin muualla kuin öljykanavissa??

Mutta siis nyt on toinen laatikko odottamassa, minkä pitäisi toimia ongelmitta, paitsi että tyhjäkäynnillä kuuluu ylimääräistä "surinaa"?
Tästä on Länsiauton arvio, että tulisi bensapumpun puolelta? Muistaakseni joku "paukkulaakeri" yms...?? Kenelläkään kokemuksia moisesta?

Josko kahdesta hiukan toimimattomasta saisi edes yhden toimivan :lol:
mikä on laatikon numero jonka laitoit autoon..?

1,2,ja 3:nen kuuluukin luistaa, 4 ei pitäisi luistaa.


Onko jarrupanta säädetty oikein..?
Ja toimiiko öljynlauhdutin piiri oikein..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
sewe-HKI
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 13:51
Paikkakunta: HKI

Hiukan korjausta

Viesti Kirjoittaja sewe-HKI »

Siis piti sanomani, että surina tulisi öljypumpusta, eikä bensapumpusta, kuten kiireessä sekoilin!

Nykyinen kiinni oleva laatikko on siis se alkuperäinen joka heinäkuussa "kärähti" Riihimäelle. Silloin Lamellit olivat kutakuinkin sileinä ja öljy "paahtunutta" :-)
Öljynlauhdutin on vaihdettu uuteen, kun tuli juuri epäilys sen toimimattomuudesta.
Tuo "uusi" laatikko on tyypiltään sama kuin kiinni olevakin ja nyt pitäisi olla sen verran osia, että saisi yhden toimivan laatikon ja hiukan varaosia.

Mutta jotta onko tuo termi PAUKKULAAKERI/PAUKKUVENTTIILI öljypumpussa tuttu?
Tämä siis laatikon edellisen omistajan muisteluita viasta," suhisee tai pikemminkin surisee tyhjäkäynnillä ja matalilla nopeuksilla. Muutaman asiantuntijan arvio oli, että tulisi laatikon öljypumpusta...paukkulaakeri/-venttiili?"
"kitkat"
9000 CSE 2.3t Aut. -95
laatikkohuolia...edelleen

# jäsen 2221#
sewe-HKI
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 13:51
Paikkakunta: HKI

KORJAAMOKIRJAN MUKAAN

Viesti Kirjoittaja sewe-HKI »

Sain syksymmällä hyviä ohjeita täältä foorumilta ja korjaamokirjan sain lainaksi ja skannattua.

Juu tiedän, että pienemmillä vaihteilla kuulukin luistaa, mutta ei niin paljon että vääntö loppuu kokonaa, eikä auto liiku :(

Jarrupanta on säädetty ohjearvojen mukaisesti momenttiavaimella.



Ja kun kylmänä kaikki pelaa mainiosti ja pakki toimii aina, niin jotenkin ongelma liittyy lämpenemiseen ja mahdollisesti lämpölaajentumiseen?
Nätisti ajamalla pääsee kymmeniä kilometrejä ja yksi kokeilu tehtiin niin, että ajoin laatikon luistamisen rajalle. Tämän jälkeen ajelin hyvin rauhallisesti taajamassa tasaisella noin 50km/h noin 10 minuuttia. tämän seurauksena öljyn lämpötila ilmeisesti laski sen verran, että laatikko alkoi taasen pitämään normaalisti. Sitten hiukan rivakampi kiihdytys motarilla ja taas alkoi luistamaan?
"kitkat"
9000 CSE 2.3t Aut. -95
laatikkohuolia...edelleen

# jäsen 2221#
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Onhan suodatin puhdas?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
katajha
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 04:29

Viesti Kirjoittaja katajha »

En ole itse koskaan nahnyt laatikon sisaan, mutta kerran "surisi" pahasti:

Surina tuli kuulemma lootan oljypumpusta, jonka akselin holkki (pronssia?) oli kulunut ja "iso pyora" tms. otti pumpun runkoon kiinni. Vantaalla vaihtoivat holkin. Maksoi kiloeuron.

Jotenkin noin muistan asian. Lahinna jai mieleen kallis hinta, josta kai kuitenkin suurin osa oli purkamista ja kasaamista, sullahan on laatikko jo irti.
Saab 9000 CSE 2.3tA -96
sewe-HKI
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 13:51
Paikkakunta: HKI

Suodatin on puhdas

Viesti Kirjoittaja sewe-HKI »

Öljyt on laskettu ulos muutaman kerran ja suodatettu "sukkahousu" menetelmällä mahdollisisa sakkoja ja roskia pois, mutta ei sieltä paljoa ole löytynyt. Samalla suodatin on puhdistettu.

Öljyt ja suodatin on toki tässä syksyn aikana ehditty vaihtamaankin ainakin kerran!!
"kitkat"
9000 CSE 2.3t Aut. -95
laatikkohuolia...edelleen

# jäsen 2221#
matsuk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 14:52
Paikkakunta: Kuopio

Laatikon surina

Viesti Kirjoittaja matsuk »

Minulla oli "surinan" tai "naukumisen" aiheuttaja juuri sama, minkä katajha mainitsee. Eli kun se momentinmuuntimen ja vaihteiston öljypumpun välillä oleva liukulaakeri kului "puhki", systeemistä tuli väljä ja epäkeskeinen, jollloin öljypumpussa ratas alkoi syödä sitä kehää, mikä lie nimeltään. Ja sieltä se naukuva ääni tuli. Jouduttiin tietysti laittaamaan uusi liukulaakeri ja ikävä kyllä myös se öljyppumpun ratas, varmuuden vuoksi.

Nyt olen vaihtanut öljyt neljä kertaa (aina tuhannen kilometrin välein) ja laakeripronssia vaan riittää öljyn sekaan. Meidän kylän Saab huollostakaan ei löydy sitä korjaamokäsikirjassa mainittua öljynpuhdistussysteemiä. Pitää siis vaan vaihtaa öljyjä tarpeeksi monta kertaa. Pehmyttä tavaraahan se pronssi on, mutta se kimallus öljyssä häiritsee.

Ja menihän se nyt sekin vaihteistoöljyn ilmajäähdytin. Sen kun vaihdoin, huomasin, että kun kennosta ottaa irti kuskinpuoleisen letkun, sieltä tulee öljyä vielä tosi paljon. Eli tuossa operaatiossa öljyä vaihtui peräti 7 litraa. Normaalisti sitä saa vaihtumaan vain 4 litraa. Nimellistilavuushan on 8.7 litraa.

Lieneekö tyyppivika tuo liukulaakerin meno ZF4 HP18 laatikossa? Tähän Saabiin on jo kerran vaihdettu koko laatikko takuuna, kertoi ensimmäinen omistaja. Auto on 94-mallia ja laatikon valmistusvuosi on 1996. Tällä laatikolla on ajettu n. 160 tkm ja nyt meni tuo laakeri.

matsu

Saab 9000 Griffin vm. 1994, 200 tkm
T.M.
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Marras 26, 2005 06:58
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja T.M. »

Eihän kickdown vaijeri ahdista? (tai mikä nyt seuraakaan vääntöä ja kaasun asentoa)
Itselläni kävi kerran että rivakan kiihdytyksen jälkeen alkoi laatikko luistamaan, tosin kaasupoljinkin tuntui oudolta. Kun ajoin tiensivuun ja raavin aikani päätäni huuli pyörenä, päätin vielä kokeilla, jonka jälkeen laatikko pelasi normaalisti eikä ilmiö ole toistunut.
Jo kolmas tonnari menossa...
Vastaa Viestiin