saab 9000 cs -92 ruostuuko?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saabcs
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 21:36

saab 9000 cs -92 ruostuuko?

Viesti Kirjoittaja saabcs »

Tervehdys!

Ruostuuko tämän vuosimallin
saabit,niinkuin aiemmat ysitonniset 89-90, mitä itselläni joskus oli.?

kiitos!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ruostu, CS-korinen on sinkitty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Mutta mikäs on ku monia CS:iä näyttää vaivaavan
ruostuminen etuikkunan alareunoista, jota en kyllä
ole havainnu vanhemmissa niinkään. Onko CS:n
kori kauttaaltaan sinkitty?
SAAB on nautinto tien päällä
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

osku kirjoitti:Mutta mikäs on ku monia CS:iä näyttää vaivaavan
ruostuminen etuikkunan alareunoista, jota en kyllä
ole havainnu vanhemmissa niinkään. Onko CS:n
kori kauttaaltaan sinkitty?
Minkä etuikkunan? Tuulilasinko alareunaa tarkoittanet?
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Edellinen autoni, joka siis oli 9000CS vuosimallia 1992, kyllä ruostui hieman
kuljettajan puolelta takalokasuojan kaaresta etupuolelta sekä takaovesta
koristelistan alapuolelta. Muita kohtia ei ollut.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, CS-koriset ja uudemmat CD-koriset (matalakeula) kyllä ruostuvat. Mutta aivan eritavalla verrattuna vanhoihin sinkitsemättömiin. Huomattavasti vähemmän siis.

Tuo tuulilasin reunus tosiaan vaikuttaisi olevan jonkinlainen arka paikka. Ja tietysti ovien alareunat kivenhakkaumien jäljiltä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Sinkityksestä:
-olen ymmärtänyt sinkityksen olevan CS-tonnarissa vain alustassa eli koko koria ei olisi sinkitty...viisaammat korjatkoon

Veikkaisin, ettei pelkkä sinkitys ole helpottanut ruostetilannetta, vaan myös 90 (91?)-vuonna tulleet kynnyskotelon koko pitkät muovihelmat/suojamuovit ovat vähentäneet kynnyskoteloiden ruostumista.

Osin kirjoittamani ruostepaikkojen tsekkauslista (to 24.11.2005 ap):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31302

-Make
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Joono eikö se CS:n sinkitys koske vaan korikehikkoa eikä "irtopeltejä"? Ja vähempiruosteisuus päältäpäin johtuisi taas siitä että ovat tuoreempia..? :roll:
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ovet niissä ainakin käsittääkseni on sinkittyjä. Jos jollain sattuis joskus olemaan sellaset myynnissä niin ostaisin kyll mielelläni. :P
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Ruosteetonta autoa ei ole olemassakaan, se on fakta!
Ja asiaan, omissani on ollut ruosteessa tunkinkorvakkeet ja pohja siitä lähistöltä, kun on massaus lähtenyt käveleen. Päälipelleistä ruostuu ainakin kaaret helposti ja bensatankinläppä. Tietysti myös nuo hoitamattomat kiveniskut on pahoja. Omat kokemukset pohjautuu -94 ja -96 CS:ään.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Semmonen kutina olisi että niissä on sinkitty myöskin pellit, nimittäin
95 cse:ssÄ oli kiveniskeytymien kohdalla nokkapellissä maali
kokonaan poissa talven yli ilman että ruostui kyseisestä paikasta. Pelti paistoi läpi muttei ruostunut, nykyään korjattu. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Kylläpä nuo CS meinaa vaan ruostua pelleiltään. Mun autosta löytyy vähän joka puolelta. Pohja on huippuhyvä.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
hemimo
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 22:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja hemimo »

Edellinen Saabini oli juuri 9000 CS -92.
Siihen ei kyllä ruostetta tullut mihinkään muualle, kuin ovien alatiivisteitten alle , sisäpuolelle. Ja siihenkin vähän, sellaista rusketusta.
Myös kuskin oven koristelistan saumassa oli aivan pieni häivähdys.
Muuten ei autossa ruostetta ollut.
Ja pohja oli todella hyvässä kunnossa, se taitaakin tonnareissa olla tyypillistä.
Eli ei ainakaan mulla -92 CS ottanut pahasti ruostetta.
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Aikaisemminkin on ollut juttua CS:n katon kukkivista saumoista (varsinkin kattotelineiden kiinnitysreikien kohdalla). Ruosteenestoliikkeen omistajallekin paikka oli tuttu. Listat pois, ruostetta ei vielä ollut (onneksi) ja Dinitrolin ML+Metallic myrkyt päälle. Alkuperäiset listat olivat kattotelineiden kohdilta rupsahtaneet, mutta tuoreemmat löytyi (kiitokset Suorsan Kimmolle). Yllättävän uuden näköiseksi ja tuntuiseksi sai käytetytkin listat muutamalla muovin/kumin käsittelyaineella.

EDIT: Niiden ruosteenestoaineiden tulisi kuivua hyvin ennen listan laittoa takaisin, muuten gummi pehmenee huolella. Palautuu kylla ajan kanssa muotoonsa
Vastaa Viestiin