Saab hyytyi moottoritielle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Saab hyytyi moottoritielle

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

...ja pahimpaan paluuruuhka-aikaan sunnuntaina kello viiden jälkeen...

Kauniimpi puolisko oli poikien kanssa palaamassa mummolasta. Auto kulki kivasti, jopa niin kivasti, että jossain hämeenkyrön tietämillä poliisi pääsi kirjoittamaan sakkolapunkin reippaasta menosta.
Sitten vajaa sata kilometriä myöhemmin auto alkoi nykimään ja lopulta kulki niin huonosti, että emon oli pakko pysäyttää motarille lempäälän kohdalle. Auto oli käynyt vielä jonkin aikaa tyhjäkäyntiä, mutta lopulta sammui.

Olin juuri kiinnittämässä viikonlopun "asennus-vapaan" aikana korjaamaani toiseen tonnariin takapuskuria, kun suruviesti toisen rakkaani hyytymisestä kiiri puhelimeeni. Ei siinä muuta, kun kilvet pikapikaa kiinni ja matkaan.
Vähän jännitti lähteä täysin tuntematomalla autolla pelastusretkelle, mutta ei siinä muukaan auttanut, perhe piti saada kotiin.

Uusi tuttavuus toimi ihan moitteettomasti. Kun saavuin paikan päälle, ei auttanut muu, kuin heittää hinausköysi kiinni ja toivoa, että akussa riittäisi virtaa kotiin asti. Päästiin ehkä kaksi-kolme kilometriä, kun huomasin, että hinattavan auton valot oli jo himmuneet, eikä pyyhkijätkään jaksaneet enään pyyhkiä kuraista lasia. Päätimme muuttaa suunnitelmaa auton kotiin hinaamisesta ja jatkoimme matkaa Pirkanhovin parkkipaikalle.
Sitten vaan auto tyhjäksi kaikista tavaroista ja sinne jäi paronin punainen kulkine odottelemaan parempia aikoja...

Nyt mietin, että lähdenkö hakemaan autoa suosiolla trailerilla, vai ottaakko matkaan täysi akku ja hinata se 75 kilometriä. Vai olisikohan vika paikallistettavissa/korjattavissa paikan päällä ?

Yritin käynnistää autoa vielä ennen hinausta, mutta heikoin tuloksin. Pientä "lupailua" oli, mutta käyntiin se ei suostunut pärähtämään. Akku tyhjeni sitten yllättävän nopeasti, joka voisi viitata johonkin laturivikaan. Toisaalta käynnistysyritykset ja valot päällä hinaus saattoivat syödä akun, joka ei ollut muutenkaan enään ihan uusi. Toinen vois olla tietysti tuo IMMu, jota olen hieman epäillyt loivien ahtovaikeuksien takia. Bensapumpun vaihdoin juuri viikko sitten, tosin käytettyyn, mutta ainakin se kuulosti melko terveeltä...

Laturia ei oikeen viittis alkaa vaihtamaan/korjaamaan näillä räntäsateilla parkkipaikalla, mutta IMMun pystyis kyllä testaamaan ehjällä. Pannaanpa hankintalistalle...

Jos tulee jotain mieleen, mitä olis hyvä tsekata, niin nyt olis hyvät neuvot kalliit, pitänee lähteä viimeistään torstaina hakureissulle.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Koitappa ottaa immun liitin auki, pitäisi toimia joten kuten ja pystyä ajamaan kotio. Om -88 turbo teki aivan saman kun oli päässyt immun liitin paskottumaan :roll: Jätti Tampereella Särkänniemen kohdalla sunnuntaina paluu liikenteen aikaan :twisted:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Latausvialta kuulostaisi ainakin omasta mielestäni. Mutta siis ylipäätään, turhaan sitä varsinkaan tämmösillä keleillä noin pitkää matkaa hinaamaan alkaa, kun ei ole niin kallista vaikka joutuisi trailerin vuokraamaankin? 3 tunnin vuokra ei yleensä ole kovin paha, eikä tarvi niin paljon sählätä. :)
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mites vakuutus?

Jos autosi vakuutukset on kunnossa - et tarvi mitään traileria.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mulla on aina taskussa tai autossa tuo Tapiolan vakuutuskortti.

Viimeksi kun tonnarini sammui keskustaan, soitin Hinausyhtiöön ja se vei käden käänteessä Tonnarini tallimme eteen.
Simppeliä, kun on vakuutus. Täytyyhän sieltäkin ottaa joskus maksuistaan hyödyn.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

vakuutus

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Jep. Yritin itse asiassa saada selville Pohjantähden 24 h palvelunumeroa, mutta ainakaan numerotiedustelu ei semmoista löytänyt. Tänään katselin noita viimeksi tulleita vakuutusyhtiön papereita, niin SIELLÄHÄN OLI ISO KELTAINEN LAPPU mukana, josta tuo numero olisi löytynyt.
Ihmettelen vaan vieläkin, että miksi numerotiedustelu ei sitä löytänyt...

No, soittelen huomenna ja kysyn, toimiiko homma vielä "takautuvasti", koska matka on edelleen keskeytyneenä -ainakin auton osalta !
Ainoa huono puoli siinä on se, että yleensähän autoa ei hinata kotipihaan, vaan lähimmän huollon pihaan...ellei matka satu olemaan yhtä pitkä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Onneks on täyskasko.
Edellisellä tonnarilla sitä ei tarvinnut ikinä.
Vaan tää nykyinen on ollut kerran narunjatkona (200m) ja kerran lavalla 115km. :(
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

entä voisko syynä olla DI tai polttoainepumppu? itellä teki tota vikaa kun DI posahti, viikkoa myöhemmin meni polttoainepumppu ja samat oli oireet
BMW 525iA Touring Executive
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mäksä kirjoitti:entä voisko syynä olla DI tai polttoainepumppu? itellä teki tota vikaa kun DI posahti, viikkoa myöhemmin meni polttoainepumppu ja samat oli oireet
Ei se DI:kään takuulappu paljoa lämmitä, kun on tiettömän taipaleen päässä missä ei känny kuulu. :(

Ei vaan hiton hyvä auto tonnari on ollut viimeiset yli 15V.
Vaan taidan vaihteeksi vaihtaa toiseen ruottalaiseen.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: vakuutus

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Punainen paroni kirjoitti:Jep.
Ainoa huono puoli siinä on se, että yleensähän autoa ei hinata kotipihaan, vaan lähimmän huollon pihaan...ellei matka satu olemaan yhtä pitkä.
noinhan ne sanovat vakuutusehdoissa, mutta hinausfirmat ovat joustavampia. heille riittää vakuutuskortin numero.
Loput voi sopia hinaajan kanssa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7796
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kurko kirjoitti:
Mäksä kirjoitti:entä voisko syynä olla DI tai polttoainepumppu? itellä teki tota vikaa kun DI posahti, viikkoa myöhemmin meni polttoainepumppu ja samat oli oireet
Ei se DI:kään takuulappu paljoa lämmitä, kun on tiettömän taipaleen päässä missä ei känny kuulu. :(

Ei vaan hiton hyvä auto tonnari on ollut viimeiset yli 15V.
Vaan taidan vaihteeksi vaihtaa toiseen ruottalaiseen.
Kurkkaas tuonne SAAB vs. tämä toinen Ruotsalais merkki.. :)
http://www.ake.fi/pdf/recallM1.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Se niistä hinauksista...

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Eli soitto vakuutusyhtiöön palautti taas vanhoilla loistoautoilla ajelevan kansalaisen maan pinnalle. Auto oli 11 vuotta liian vanha. Niin, täytti hetki sitten 21 vuotta 8) Auto saisi olla max 10 vee, että tuo hinauspalvelu kuuluisi kaskon piiriin...

Kyllä Saabeille tars tehä ihan oma taulukko, vastaahan toi nyt 425 tkm ajettunakin uudenkarheita Nippon-Kippon-kinnereitä, eikö :wink:

Voip olla, että huomenna joutuu lähtä morjenstamaan autoa, jos se haluis tulla jo kotiin :roll:

Di:stä ei oo tossa onneks vaivaa. Tää uurempi viikonloppuna kasattu sisältää k.o. kynttilöiden ohjaimen.
KaS
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 09:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Se niistä hinauksista...

Viesti Kirjoittaja KaS »

Punainen paroni kirjoitti:Eli soitto vakuutusyhtiöön palautti taas vanhoilla loistoautoilla ajelevan kansalaisen maan pinnalle. Auto oli 11 vuotta liian vanha. Niin, täytti hetki sitten 21 vuotta 8) Auto saisi olla max 10 vee, että tuo hinauspalvelu kuuluisi kaskon piiriin...

Kyllä Saabeille tars tehä ihan oma taulukko, vastaahan toi nyt 425 tkm ajettunakin uudenkarheita Nippon-Kippon-kinnereitä, eikö :wink:

Voip olla, että huomenna joutuu lähtä morjenstamaan autoa, jos se haluis tulla jo kotiin :roll:

Di:stä ei oo tossa onneks vaivaa. Tää uurempi viikonloppuna kasattu sisältää k.o. kynttilöiden ohjaimen.
Sen verran vaan olen tässä viimeaikoina todennut että, useammin näitä Saabeja ja ranskiksia tienposkessa nykyisin näkee, kun nipponeita, tiedä sitten mistä se johtuu mutta tää on vaan mutu.... :roll:

Eikä tästä herneitä henkityselimeen...
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Se niistä hinauksista...

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Punainen paroni kirjoitti:Eli soitto vakuutusyhtiöön palautti taas vanhoilla loistoautoilla ajelevan kansalaisen maan pinnalle. Auto oli 11 vuotta liian vanha. Niin, täytti hetki sitten 21 vuotta 8) Auto saisi olla max 10 vee, että tuo hinauspalvelu kuuluisi kaskon piiriin...

Kyllä Saabeille tars tehä ihan oma taulukko, vastaahan toi nyt 425 tkm ajettunakin uudenkarheita Nippon-Kippon-kinnereitä, eikö :wink:

Voip olla, että huomenna joutuu lähtä morjenstamaan autoa, jos se haluis tulla jo kotiin :roll:

Di:stä ei oo tossa onneks vaivaa. Tää uurempi viikonloppuna kasattu sisältää k.o. kynttilöiden ohjaimen.
Oon itsekin meinannut lähteä vaihtaa ton Ifin vakuutuksen toiseen yhtiöön juuri tuosta samasta syystä.
Vastaa Viestiin