Mitä öljyä 9000:n vaihdelaatikkoon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Mitä öljyä 9000:n vaihdelaatikkoon

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Pitäisi tonnarin lootaan öljyä vaihtaa, mutta mitäs öljyä sinne on ollut tapana sitten laittaa ? Tonnarissahan ei ole hypoidiperää ole joten satkun lootaöljyt eivät välttämättä ole se vaihtoehto.

Tilattu nyt on kuitenkin Nesteeltä sitä Hypoidi MP 75-öljyä, satkuihin. Mutta hoitaisiko sama öljy hommansa hyvin myös tonnarin lodjussa ? No kunhan jotain öljyä sinne saan, halvaksi ainakin tuo Nesteen öljy tulee litrahinnaltaan...

Entä kumpi laatikon yläpuolen ruuveista on tarkastusruuvi, kumpi täyttö. Tosin ei sillä kai suurta merkitystä ole mistä sitä öljyä kaataa. Mutta tarkistamiseen olisi hyvä käyttää oikeaa paikkaa. Ja itse tarkastamiseen olisi kiva saada vinkkiä, omassa moottoriöljyn tikussa ei ole vaihteistoöljylle mielestäni omaa asteikkoa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Laita sitä mitä käyttöohje sanoo, eli 10W-40 tai 10W-30 mineraaliöljy taikka Saabin omaa synteettistä litkua.

Öljyvalinnan ongelma ei ole viskositeetti tai viskositeetti-indeksi vaan öljyjen erilaiset voitelu- ja paineenkestoominaisuudet. Perinteisten vaihteistoöljyjen paineenkesto on liian hyvä Tonnarin synkronoinnille, eli käytännössä öljyt ovat liian liukkaita ja synkronointi ei toimi ainakaan pitkään, sama pätee synteettisiin moottoriöljyihin.

Autokäyttöön myytävistä öljyistä on mahdotonta saada vertailukelpoista dataa muuta kuin viskositeetista tai viskositeetti-indeksistä. Itse olin vakuuttunut siitä että varmasti löytyy parempi öljy kuin moottoriöljy Tonnarin vaihteestoon, mutta nyttemmin olen luopunut etsinnästä... ei maksa vaivaa eikä viitsi vaihteistoa rikkoa turhanpäiväisissä tutkimuksissa.

-J-
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

laatikkoöljystä

Viesti Kirjoittaja pevi »

Saabilta saa uutta syntettistä vaihdelaatikkoöljyä, joka sopii ainakin vm 94 eteenpäin oleviin laatikkoihin. Ko. öljyä ei saa missään nimessä sotkea mineraaliöljyyn, vaan vaihdettaessa laatikko tulee huuhdella kahteeen kertaan uudella öljyllä ennen kuin jättää kolmannen satsin laatikkoon. Saabilta saa öljyn mukana ohjeet.

Vanhempaan laatikkoon ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin se mineraaliöljy.

vm 87 laatikkoa olen itsekin ihmetellyt. Mielestäni siellä ei ole kuin yksi proppu. Itseltäni oli propun kuusiokanta niin rikki, että ostin saabilta uuden propun.
Uudessa propussa ei kuitenkaan ollut alkuperäisen kaltaista mittatikkua ( noin 10 cm pitkä ), eikä Saabin mukaan pidä ollakaan??

Nyt käytän vanhaa proppua mittatikkuna ja uutta ainoastaan korkkina.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Vaihteistoöljyhän on tosiaan 10W-30 tai 10W-40 mineraalia.

PItäisi vielä saada vanhat öljyt veke lodjusta. Proppua kun ei ole niin ajattelin hoitaa homman porakonepumpulla. Mutta mistä (kummasta?) propusta öljy kannattaa imeä? Entä kummasta lisätä ? Omassa lodjussani oli mielestäni pari pulttia, tulipellin puolella, sekä virranjakajan alapuolella. Pitää tutkia & varmistaa.

Ihan tarkat ohjeet ja/tai hyvä kuva olisi kiva asian selvittämiseksi. Tähän mennessä saanut selville vaan että "siitä toisesta"...
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Öljyihin liittyen löysin vielä tälläisen:

http://68.222.101.233/transmission_fold ... oxlube.htm

Vanhemmissa laatikoissa ainoa tapa on pumputa mittatikun reiän kautta... kysyy hermoja ja ottaa aikaa eikä kaikkia saa millään ulos.

Joskus olen jossain törmännyt ohjeeseen tyhjennystulpan teosta, olisikohan ollut townsend:n sivuilla, nyt en kuitenkaan löytänyt. Itse en kuitenkaan lähtisi porailemaan autossa kiinni olevaa laatikkoa... väkisin siinä menee lastuja sisälle.

-J-
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Öljyntäyttö aukko

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Nojoo, vieläkin vastaus saamatta että mistä sitä öljyä tarkasti ottaen lisätään. Eli propun _tarkka_ sijainti. Omassa voisin melko varmasti väittää olevan kaksi proppua. Muutenkin siinä niitä sopivan näköisiä pultteja on, joten ei huvittaisi huomata purkaneensa puolikeulaa vain huomatakseen avanneensa vaihteensiirtimen pultin :) Mutta siis pari pulttiehdokasta on, yksi on virranjakajan alapuolella, toinen tulipellin puolella, ohjausakselin vieressä. Valokuva laatikosta olisi selkein. EPC:n kuvista ei saa tarpeeksi selvää.

Update: Toinen pultti ei ehkä olekaan tulipellin puolella, vaan akun alla. Eli nyt on kolme vaihtoehtoa...

Vanhat öljyt ajattelin porakonepumpulla poistaa. Motonetistä pumppu sekä sopivaa letkua, halvempaa kuin piltemassa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Vaihdelaatikon mysteeri selvitetty...

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Eli, saamatta jääneistä hyödyllisistä vinkeistä huolimatta, vaihdelaatikon pultit on jotenkin selvitetty vuoden -87 manuaali-tonnarissa. Eli se tärkein, tarkastus- ja täyttöproppu löytyi, missä oli myös tikku. Oikea proppu tarkastukseen on siis by-passin/läppäkoteloon menevän ahtoputken alla.

Kuva

Kuva

Kuva

Tyhjennys jäi suorittamatta koska öljynpintaan ei käytetyllä imuletkulla päästy käsiksi ja pumpun imuteho oli heikko.

Hommassa kävi juurikin niin kuin ajattelinkin, eli sain avata kaikki pulttiehdokkaat ennen kuin se oikea löytyi. No onhan esim. se takaluukun mallimerkintöjen pohdinta tärkeämpää kuin vaihdelaatikon öljyt vai mitä ?
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

hehe.

ne öljyt saa vaihdettua niinkin kätevästi että ottaa laatikon irti
ja kääntää suulleen...
on ihme homma kun noihin ei ole laitettu tyhjennysproppua, sehän löytyy vaikka 70-luvun japseista
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kuten öljysormi kirjoittikin, kätevin tapa valuttaa ne öljyt pihalle, on kääntää loota ylösalaisin irtaallaan ollessaan. Itse olen sanut ruuvata lootan paikaltaan jo 2 kertaa puolen vuoden aikana, joten vaihtoväli lienee on tarpeeksi tiheä ainakin :lol: .

Kuva

Itse tyhjensin ja täytin lootan juuri tästä rei´ästä irtaallaan ollessaan, oikea öljymäärä menee väkisinkin, kun laatikko on tyhjä eikä tarvii ettiä mittatikkuja. Viimeiselä kerralla laatikko irtosi ja meni paikalleen hieman reilussa viidessä tunnissa, huom. pihamaalla tehtynä kahden tunkin kanssa :D .
Corvette C5
Vastaa Viestiin