-97 9000 CSE 2,0t Jubileen tekniikasta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jubilee
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 16:18
Paikkakunta: Hämeenlinna

-97 9000 CSE 2,0t Jubileen tekniikasta

Viesti Kirjoittaja Jubilee »

Olen 9000 CSE 2,0t -97 Jubilee -mallin onnellinen omistaja.
Moni asia kuitenkin askarruttaa mieltä ja koska en ole kummoinenkaan
mekaanikko, päätin kysyä täältä tietäjiltä.

Onko 9000 CSE 2,0t -97 Jubilee mallissa yhtä tehokkaat jarrut (yhtä isot
jarrulevyt) kuin 2,3l täyspaineturbossa?

Entä onko kytkin sama vai pienempi?
Onko vetarit tuhdimmat 2,3l turbossa kuin edellä mainitussa?
Entäpä onko tuon Jubilee -mallin alusta madallettu verrattuna esim.
perusturboon (ei Jubilee)?

Olenko ymmärtänyt oikein, eli jos vaihtaa alle madallussarjan, auto tulee
muutoskatsastaa? Olen suunnitellut vaihtaa alle SpeedPartsin madallussarjan, joka laskee 10mm, lähinnä sen vuoksi,
että alusta tulisi jäykemmäksi. Aiheutuuko tästä ongelmia katsastuksessa,
pitäisikö hommata jokin Tüv-todistus, joka kertoo että uudet osat ovat kelpoja kyseiseen autoon?

Lisäksi olisi suunnitteilla asentaa autoon Maptunin Steg 1 virisarja. Tämä
pitänee myös muutoskatsastaa. Onko kokemuksia tuollaisen katsastamisesta? Lähinnä kai päästömittauksista
voi tulla ongelmia.

MattiH
JiiPee
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Autona varsin hyvä, viimeisiä vuosikertoja, joten ei luulisi tulevan liikoja ongelmia. Jarrut ovat ihan samanlaiset kuin 2,3matalapaineturbossa, mutta jo 9000Aerossa on jo suuremmat laikat ainakin edessä. Autoa ei tarvitse tietääkseni muutoskatsastaa alustan madaltaminen ainoastaan sanomasi (-20mm), mutta jos raideleveydessä tapahtuu(+30mm)poikkeamaa on auto muutoskatsastettava. Autosi on kyseisen helppo myös laittaa vääntöä ja hevosia hiukan lisää, jota suosittelen lämpimästi, eikä tule ylenpalttisen kalliiksikaan. Varustetasohan noissa Jubilee-malleissa oli varsin kattava, nahkaverhousta myöden, joten onnittelen yksilösi löytymistä, on nimittäin ainakin vielä, aika kiven alla autoliikkeissä, niinkuin myös tuo 9000Aero.
Taloudellista voimaa, Ecopower
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

päästöistä

Viesti Kirjoittaja pevi »

Päästojen kanssa ei lastuvirittämisessä ole mitään ongelmia.
Nimenomaan samanlaisessa autossani kuin sinulla on bsr:n steg1, jonka asentamista voi kokemuksen pohjalta suositella 8O

Päästöt katsastuksessa oli sadas- tai jotkut arvot kymmenesosa sallituista. Eli kirkkaasti läpi.
Jubilee
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 16:18
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jubilee »

Tattista vaan tiedoista. Lähinnä kiinnostaa tietää, miten nuo vetarit ja kytkin kestävät, jos tehoja tulee 50+ hv lisää.
-Jubilee-
#1777
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kestää ne... ellet polje kuin tulpatonta mopoa. Eihän niitä kuormita kuin juuri sen suuruinen momentti kuin käyttäjä haluaa. Jos poljet kuin tulpatonta mopoa niin menee se vakio tehoillakin rikki :)

Tärkeintä viritetyssä autossa on kytkimen ja vaihteiston kannalta muistaa että sillä mahtavalla alakierrosväännöllä kikkailu maksaa enemmän kuin se että antaa koneen kiertää iloisesti ja vispaa vaihde keppiä tarvittaessa. Kierrokset ei riko konetta tai vaihteistoa, kunhan ei rajotinta vasten huudateta jatkuvasti. Mitä pienemmillä moottorin kierroksilla vedätät sitä suurempi momentti kohdistuu kytkimeen ja vaihteiston ensiöpuoleen... vetareilla tilanne on aina sama. Vaihteistossa ei myöskään voiteluolosuhteet ainakaan parane jurruttaessa pienillä kierroksilla.

Kannattaa siis vaihtaa pykälää pienemmälle mielummin vähän liian aikaisin kuin liian myöhään. Vääntäähän viritetty Saab kaupunkinopeuksissakin vitosella eteenpäin, mutta mukavampaa se meno kolmosella on ja huomattavasti vähemmän rasittavaa kytkimelle ja vaihteistolle (kuormittavien momenttien suhteen voi suoraan laskea välityssuhteista).

-J-
Vastaa Viestiin