Mittariston himmennin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Mittariston himmennin

Viesti Kirjoittaja harzam »

Mikä mahtaa olla pielessä, kun himmentimelle ei tule jännitettä?! Sulakkeelle (F3) tulee kyllä, mutta himmentimelle asti ei. Myöskään turvavyön merkkivalo ei pala (kytkiksen mukaan samalta sulakkeelta). Eli meneekö virta sen säätövastuksen (vaimikäsenyton) läpi ennen himmentimelle menoa, vai onko minulla nyt johto poikki sulakeboksin ja himmentimen väliltä?

Harri
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Mimmi kirjoitti:reostaatti (himmennin) "kelluttaa" lamppujen toista puolta.
Eli reostaatin puolella on pienempi jännite? ts. mitä pienempi jännite reostaatin puolella, sitä suurempi jännite-ero ->kirkkaammat valot? Eli vielä kerran, polttimot eivät siis ole maadoitetut "suoraan"?

Tämähän olikin monimutkaisempi systeemi kuin äkkiseltään luulin :? .
Sulake on kunnossa.

Harri
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Mutta kuitenkinhan säätimelle pitäisi tulla jatkuva 12V, jonka se sitten alentaa kulloisenkin asennon mukaan? No minulle sitä ei nyt tule :? . Ihme juttu vaan, kun hävisi ihan yhtäkkiä.
ämpee
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Loka 01, 2005 12:55
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja ämpee »

harzam kirjoitti:Mutta kuitenkinhan säätimelle pitäisi tulla jatkuva 12V, jonka se sitten alentaa kulloisenkin asennon mukaan? No minulle sitä ei nyt tule :? . Ihme juttu vaan, kun hävisi ihan yhtäkkiä.
Reostaatti, eli sanakirjan mukaan vastuskoje virran säätämiseen, on tässä tapauksessa kaiketi potenttiometri, eli säätövastus.
Jännite saapuu mittaritaulun polttimoille suoraan, mutta ne saavatkin maan tuon säätövastuksen kautta, säätimelle siis ei pitäisi tulla 12V, tai sitten säädin itse ei saa maata.
Lampuille pitää tulla 12V, ja säätimelle siitä huomattavasti vähemmän.
Säädin saattaa itsekin katketa, jolloin maadoitus on kunnossa, ja 12V löytyy säätimeltä, mutta tällöin valot eivät toimi.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
ämpee
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Loka 01, 2005 12:55
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Mimmi kirjoitti:Melkein oikein.
Reostaatti on nimityksenä kokonaisuudelle, jossa on sekä itse säädin JA transistoriohjattu virtalähde. Säädin löytyy kojelaudasta ja virtalähde verhoilun alta pelkääjän puolelta. Molemmille tulee myös suora jännite ja maadoitus.

TOIM HUOM! virtalähdettä ei löydy uudemmista tontuista (~94->), vaan se on sisäänrakennettuna säätimeen.
Kiitos oikaisusta Mimmi !!
"Melkein oikein" on vähintään melkein metri rannasta, oikeastaan jo hieman ylikin !!
Tuo "transistoriohjattu virtalähde" tekeekin hommasta haastavamman kuin kuvittelin.
Oma tonttu on tosin tältä osin kunnossa, mutta oikeata tietoa ei koskaan ole liikaa.
Säätimestä pitää siis löytyä vähintään 3-johdinta, joista yksi on kytketty maadoittamaan mittaritaulun lamppuja, ja tämän johtimen jännitteen tulee olla säädettävissä.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Eli käytännössä lienee niin, että kokeilen ensin uudella himmentimellä ja sitten sillä virtalähteellä; menee meinaan sen vertta ohi koulutuksen, että en kyllä ala mitään transistoreja mittaamaan 8O .
Mutta kiitokset mimmille ja ämpeelle valaisevasta informaatiosta!

Harri
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Joulun pyhät tehokkaasti käytettynä ja tuloksena se, että vedin virtalukon pohjalta suoraan 15-jännitteen himmentimen liittimeen. Nyt toimii ihan normaalisti... Samalla palasi kadoksissa ollut 15-jännite stereoille. Tiedä sitten mistä sieltä on johto poikki, vai onko sitten virtalukon pohja paskana. Onko kellään jotain kaaviota virtalukosta, jos sieltä löytyisi sellainen karva, joka johtaisi noille mainitsemilleni laitteille.

Harri
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt kun sivutaan aihetta niin tässä aiemmin tilasin kaksi SRS:n etu
anturia....mutta sainkin kaksi kappaletta osia n.o 9522079
Liittyykö tämä osa tähän mittariston valaistukseen jollain tavalla..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Mittarivalojen himmennin ja oudot merkkivalot

Viesti Kirjoittaja johkar »

No niin, nyt sain aikaiseksi tutkia myös omaa himmennintäni, johan se kohta 2 vuotta on oikkuillut :)

Aluksi mittariston valot olivat jatkuvasti kirkkaimmalla asetuksella, mutta jossain vaiheessa viime talvena himmenivät aika lailla. Sitten kun autolla ajaa pitkästi, saattavat mittarivalot (mukaan lukien SCC:n kello) ruveta loistamaan kirkkaana kuten pitääkin. Tuleekohan johonkin paikkaan lämpöä tarpeeksi vai mikä lie..

Otin viimein reostaatin irti, ja kolvasin kaikki juotokset uusiksi. Ei ollut vaikutusta asiaan. Vaikka reostaatti on irrallaan mittarivalot ovat himmeät.
Reostaatin vihreä ledi ei pala. Reostaatin liittimeen tulee +12V kuskin paikalta katsoen vasempaan yläkulmaan ja sen alapuolella olevaan vihreään johtoon.

Otin myös reostaatin BUZ11 fetin irti ja mittasin sen netistä löytyneiden fetinmittausohjeiden mukaan. Oletettavasi se on ehjä.

Toinen, ei välttämättä himmentimeen lainkaan liittyvä seikka on omituisesti syttyvät merkkivalot (piktogrammi, P ja ! valo ainakin yhtä aikaa). Tämän olen paikallistanut johonkin ohjauspyörän alle. Kun ratin laittaa täysin ala- tai etuasentoon, alkavat valot yleensä palaa. Kun rattia taas vetää kuljettajaan päin jonkin matkaa, valot sammuvat. Joskus valot vähän välkähtelevät, aivan kuin jokin johto hinkkaisi jossain johonkin.
Tämä pitääkin tutkia tarkemmin seuraavaksi.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Noniin, sunnuntaipäivä on tullut vietettyä autoa ihmetellessä.

Aamupäivällä sain omituisesti syttyilevät merkkivalot kuriin.
Purin kuljettajan kohdalta kojelaudan alapuolelta suojalevyt
ja puhaltimen pitkän suuttimen, ja pääsin näkemään paremmin
ratin taakse. Siellähän se oli mittariston johtonippu sillä
tavalla, että kun ratin laski ala-asentoon, vastasi nippu
ohjausakselin metallikannattimiin tms. Johdoissa oli
onneksi mukavasti varaa ja hinkkauskohdan sai
vedettyä paremmin näkösälle. Yksi johdoista oli hinkannut
läpi aivan säikeisiin asti. Korjauksena nittoa johdon päälle
ja koko nipun kiinnitys sillä tavalla ettei se enää vastaa
tuohon metalliin. On muuten aika sotkuista tuollainen 10
vuotta kojelaudan sisällä ollut johtonipun päälle kierretty
niputusnauha tms.. kädet mustana.

Sen jälkeen tuli korjattua vielä istuinlämmitin, mutta siitä
toisessa ketjussa.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Reostaatin vaihtaminen ei vaikuttanut himmeisiin ECUn ja SCCn näyttöihin mitään. Vika ei sitten ole siinä jos ei tämä vaihto-osakin ollut viallinen, se oli purkuautosta.

Mistähän tuota vikaa nyt lähtisi etsimään...

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Saabin kevätkunnostusmonologi jatkuu :)

No foorumia selaamallahan niitä vinkkejä löytyy, kunhan tajuaa laittaa oikeat hakusanat. Tässä tapauksessa SCC ja ECU. Itsekin näköjään tuossa harhaanjohtavasti puhuin mittarivaloista, vaikka kyse oli kokoajan ECUn ja SCCn himmeistä näytöistä.

Juotin SCCn fototransistorin jalkojen rinnalle hyppylangan, ja taas
loistaa näytöt kirkkaana. Säädin ei kyllä vaikuta valoihin mitään,
kokeilin taas tuota vaihto-osaakin.

Tämäkin jo auttaa kummasti, olisihan se tietysti mukava kun toimisi
siten kuten alkuperäisessäkin.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko himmennin rikki vai mikä jos siinä on tyyliin vain kaksi asentoa; ei ollenkaan mittarin valoja tai himmeät valot?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Mittariston himmennin

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jatketaampa tähän perään. Haulla ei löytynyt tätä parempaa. Eli mittariston valot pimeni yhtäkkiä ja randomisti taas valot tulee takas. Tätä zombaamista mittaristo on tehnyt parisen viikkoa ja lämpötiloilla ei ole ollut vaikutusta. Himmenninyksikköä on elektroniikan taitava ihminen tutkinut ja mitannut ja totesi ettei vikaa löydy siitä ? Mistä muualta vikaa voisi etsiä ? Voinko esim hyppylangalla kokeilla liittimestä ohittaa koko paskan saaden mittariston valot palamaan täydellä kirkkaudella ?

Nyt tarvitaan jelppiä kun on aamuisin ja iltaisin pimeetä kun kulkee, ei tiedä että ajaako 80 vai 100 kuudenkympin alueella :lol:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mittariston himmennin

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

9000cst kirjoitti:Jatketaampa tähän perään. Haulla ei löytynyt tätä parempaa. Eli mittariston valot pimeni yhtäkkiä ja randomisti taas valot tulee takas. Tätä zombaamista mittaristo on tehnyt parisen viikkoa ja lämpötiloilla ei ole ollut vaikutusta. Himmenninyksikköä on elektroniikan taitava ihminen tutkinut ja mitannut ja totesi ettei vikaa löydy siitä ? Mistä muualta vikaa voisi etsiä ? Voinko esim hyppylangalla kokeilla liittimestä ohittaa koko paskan saaden mittariston valot palamaan täydellä kirkkaudella ?

Nyt tarvitaan jelppiä kun on aamuisin ja iltaisin pimeetä kun kulkee, ei tiedä että ajaako 80 vai 100 kuudenkympin alueella :lol:
Onko mittaristoa otettu pois kertaakaan. Näissä uudemmissa tonnareissa mittaristo alkaa "kiukuttelemaan" vanhemmiten. Syynä on suojalaukkauksen puute ja kaikki liitokset mittaristosta pääsee löystymään.

Olen omissa tonnareissa kiristänyt ruuveja ja juotellut liitoksia kertaalleen. Silloin ei ollut suojalakkaa lähettyvillä, joten homma tulee todennäköisesti tehtäväksi uudelleen lähitulevaisuudessa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin