Mittariston himmennin
Mittariston himmennin
Mikä mahtaa olla pielessä, kun himmentimelle ei tule jännitettä?! Sulakkeelle (F3) tulee kyllä, mutta himmentimelle asti ei. Myöskään turvavyön merkkivalo ei pala (kytkiksen mukaan samalta sulakkeelta). Eli meneekö virta sen säätövastuksen (vaimikäsenyton) läpi ennen himmentimelle menoa, vai onko minulla nyt johto poikki sulakeboksin ja himmentimen väliltä?
Harri
Harri
Eli reostaatin puolella on pienempi jännite? ts. mitä pienempi jännite reostaatin puolella, sitä suurempi jännite-ero ->kirkkaammat valot? Eli vielä kerran, polttimot eivät siis ole maadoitetut "suoraan"?Mimmi kirjoitti:reostaatti (himmennin) "kelluttaa" lamppujen toista puolta.
Tämähän olikin monimutkaisempi systeemi kuin äkkiseltään luulin
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Sulake on kunnossa.
Harri
Reostaatti, eli sanakirjan mukaan vastuskoje virran säätämiseen, on tässä tapauksessa kaiketi potenttiometri, eli säätövastus.harzam kirjoitti:Mutta kuitenkinhan säätimelle pitäisi tulla jatkuva 12V, jonka se sitten alentaa kulloisenkin asennon mukaan? No minulle sitä ei nyt tule. Ihme juttu vaan, kun hävisi ihan yhtäkkiä.
Jännite saapuu mittaritaulun polttimoille suoraan, mutta ne saavatkin maan tuon säätövastuksen kautta, säätimelle siis ei pitäisi tulla 12V, tai sitten säädin itse ei saa maata.
Lampuille pitää tulla 12V, ja säätimelle siitä huomattavasti vähemmän.
Säädin saattaa itsekin katketa, jolloin maadoitus on kunnossa, ja 12V löytyy säätimeltä, mutta tällöin valot eivät toimi.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
Kiitos oikaisusta Mimmi !!Mimmi kirjoitti:Melkein oikein.
Reostaatti on nimityksenä kokonaisuudelle, jossa on sekä itse säädin JA transistoriohjattu virtalähde. Säädin löytyy kojelaudasta ja virtalähde verhoilun alta pelkääjän puolelta. Molemmille tulee myös suora jännite ja maadoitus.
TOIM HUOM! virtalähdettä ei löydy uudemmista tontuista (~94->), vaan se on sisäänrakennettuna säätimeen.
"Melkein oikein" on vähintään melkein metri rannasta, oikeastaan jo hieman ylikin !!
Tuo "transistoriohjattu virtalähde" tekeekin hommasta haastavamman kuin kuvittelin.
Oma tonttu on tosin tältä osin kunnossa, mutta oikeata tietoa ei koskaan ole liikaa.
Säätimestä pitää siis löytyä vähintään 3-johdinta, joista yksi on kytketty maadoittamaan mittaritaulun lamppuja, ja tämän johtimen jännitteen tulee olla säädettävissä.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
Joulun pyhät tehokkaasti käytettynä ja tuloksena se, että vedin virtalukon pohjalta suoraan 15-jännitteen himmentimen liittimeen. Nyt toimii ihan normaalisti... Samalla palasi kadoksissa ollut 15-jännite stereoille. Tiedä sitten mistä sieltä on johto poikki, vai onko sitten virtalukon pohja paskana. Onko kellään jotain kaaviota virtalukosta, jos sieltä löytyisi sellainen karva, joka johtaisi noille mainitsemilleni laitteille.
Harri
Harri
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Nyt kun sivutaan aihetta niin tässä aiemmin tilasin kaksi SRS:n etu
anturia....mutta sainkin kaksi kappaletta osia n.o 9522079
Liittyykö tämä osa tähän mittariston valaistukseen jollain tavalla..?
anturia....mutta sainkin kaksi kappaletta osia n.o 9522079
Liittyykö tämä osa tähän mittariston valaistukseen jollain tavalla..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Mittarivalojen himmennin ja oudot merkkivalot
No niin, nyt sain aikaiseksi tutkia myös omaa himmennintäni, johan se kohta 2 vuotta on oikkuillut ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Aluksi mittariston valot olivat jatkuvasti kirkkaimmalla asetuksella, mutta jossain vaiheessa viime talvena himmenivät aika lailla. Sitten kun autolla ajaa pitkästi, saattavat mittarivalot (mukaan lukien SCC:n kello) ruveta loistamaan kirkkaana kuten pitääkin. Tuleekohan johonkin paikkaan lämpöä tarpeeksi vai mikä lie..
Otin viimein reostaatin irti, ja kolvasin kaikki juotokset uusiksi. Ei ollut vaikutusta asiaan. Vaikka reostaatti on irrallaan mittarivalot ovat himmeät.
Reostaatin vihreä ledi ei pala. Reostaatin liittimeen tulee +12V kuskin paikalta katsoen vasempaan yläkulmaan ja sen alapuolella olevaan vihreään johtoon.
Otin myös reostaatin BUZ11 fetin irti ja mittasin sen netistä löytyneiden fetinmittausohjeiden mukaan. Oletettavasi se on ehjä.
Toinen, ei välttämättä himmentimeen lainkaan liittyvä seikka on omituisesti syttyvät merkkivalot (piktogrammi, P ja ! valo ainakin yhtä aikaa). Tämän olen paikallistanut johonkin ohjauspyörän alle. Kun ratin laittaa täysin ala- tai etuasentoon, alkavat valot yleensä palaa. Kun rattia taas vetää kuljettajaan päin jonkin matkaa, valot sammuvat. Joskus valot vähän välkähtelevät, aivan kuin jokin johto hinkkaisi jossain johonkin.
Tämä pitääkin tutkia tarkemmin seuraavaksi.
Johannes
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Aluksi mittariston valot olivat jatkuvasti kirkkaimmalla asetuksella, mutta jossain vaiheessa viime talvena himmenivät aika lailla. Sitten kun autolla ajaa pitkästi, saattavat mittarivalot (mukaan lukien SCC:n kello) ruveta loistamaan kirkkaana kuten pitääkin. Tuleekohan johonkin paikkaan lämpöä tarpeeksi vai mikä lie..
Otin viimein reostaatin irti, ja kolvasin kaikki juotokset uusiksi. Ei ollut vaikutusta asiaan. Vaikka reostaatti on irrallaan mittarivalot ovat himmeät.
Reostaatin vihreä ledi ei pala. Reostaatin liittimeen tulee +12V kuskin paikalta katsoen vasempaan yläkulmaan ja sen alapuolella olevaan vihreään johtoon.
Otin myös reostaatin BUZ11 fetin irti ja mittasin sen netistä löytyneiden fetinmittausohjeiden mukaan. Oletettavasi se on ehjä.
Toinen, ei välttämättä himmentimeen lainkaan liittyvä seikka on omituisesti syttyvät merkkivalot (piktogrammi, P ja ! valo ainakin yhtä aikaa). Tämän olen paikallistanut johonkin ohjauspyörän alle. Kun ratin laittaa täysin ala- tai etuasentoon, alkavat valot yleensä palaa. Kun rattia taas vetää kuljettajaan päin jonkin matkaa, valot sammuvat. Joskus valot vähän välkähtelevät, aivan kuin jokin johto hinkkaisi jossain johonkin.
Tämä pitääkin tutkia tarkemmin seuraavaksi.
Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Noniin, sunnuntaipäivä on tullut vietettyä autoa ihmetellessä.
Aamupäivällä sain omituisesti syttyilevät merkkivalot kuriin.
Purin kuljettajan kohdalta kojelaudan alapuolelta suojalevyt
ja puhaltimen pitkän suuttimen, ja pääsin näkemään paremmin
ratin taakse. Siellähän se oli mittariston johtonippu sillä
tavalla, että kun ratin laski ala-asentoon, vastasi nippu
ohjausakselin metallikannattimiin tms. Johdoissa oli
onneksi mukavasti varaa ja hinkkauskohdan sai
vedettyä paremmin näkösälle. Yksi johdoista oli hinkannut
läpi aivan säikeisiin asti. Korjauksena nittoa johdon päälle
ja koko nipun kiinnitys sillä tavalla ettei se enää vastaa
tuohon metalliin. On muuten aika sotkuista tuollainen 10
vuotta kojelaudan sisällä ollut johtonipun päälle kierretty
niputusnauha tms.. kädet mustana.
Sen jälkeen tuli korjattua vielä istuinlämmitin, mutta siitä
toisessa ketjussa.
Johannes
Aamupäivällä sain omituisesti syttyilevät merkkivalot kuriin.
Purin kuljettajan kohdalta kojelaudan alapuolelta suojalevyt
ja puhaltimen pitkän suuttimen, ja pääsin näkemään paremmin
ratin taakse. Siellähän se oli mittariston johtonippu sillä
tavalla, että kun ratin laski ala-asentoon, vastasi nippu
ohjausakselin metallikannattimiin tms. Johdoissa oli
onneksi mukavasti varaa ja hinkkauskohdan sai
vedettyä paremmin näkösälle. Yksi johdoista oli hinkannut
läpi aivan säikeisiin asti. Korjauksena nittoa johdon päälle
ja koko nipun kiinnitys sillä tavalla ettei se enää vastaa
tuohon metalliin. On muuten aika sotkuista tuollainen 10
vuotta kojelaudan sisällä ollut johtonipun päälle kierretty
niputusnauha tms.. kädet mustana.
Sen jälkeen tuli korjattua vielä istuinlämmitin, mutta siitä
toisessa ketjussa.
Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Reostaatin vaihtaminen ei vaikuttanut himmeisiin ECUn ja SCCn näyttöihin mitään. Vika ei sitten ole siinä jos ei tämä vaihto-osakin ollut viallinen, se oli purkuautosta.
Mistähän tuota vikaa nyt lähtisi etsimään...
Johannes
Mistähän tuota vikaa nyt lähtisi etsimään...
Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Saabin kevätkunnostusmonologi jatkuu ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No foorumia selaamallahan niitä vinkkejä löytyy, kunhan tajuaa laittaa oikeat hakusanat. Tässä tapauksessa SCC ja ECU. Itsekin näköjään tuossa harhaanjohtavasti puhuin mittarivaloista, vaikka kyse oli kokoajan ECUn ja SCCn himmeistä näytöistä.
Juotin SCCn fototransistorin jalkojen rinnalle hyppylangan, ja taas
loistaa näytöt kirkkaana. Säädin ei kyllä vaikuta valoihin mitään,
kokeilin taas tuota vaihto-osaakin.
Tämäkin jo auttaa kummasti, olisihan se tietysti mukava kun toimisi
siten kuten alkuperäisessäkin.
Johannes
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No foorumia selaamallahan niitä vinkkejä löytyy, kunhan tajuaa laittaa oikeat hakusanat. Tässä tapauksessa SCC ja ECU. Itsekin näköjään tuossa harhaanjohtavasti puhuin mittarivaloista, vaikka kyse oli kokoajan ECUn ja SCCn himmeistä näytöistä.
Juotin SCCn fototransistorin jalkojen rinnalle hyppylangan, ja taas
loistaa näytöt kirkkaana. Säädin ei kyllä vaikuta valoihin mitään,
kokeilin taas tuota vaihto-osaakin.
Tämäkin jo auttaa kummasti, olisihan se tietysti mukava kun toimisi
siten kuten alkuperäisessäkin.
Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Re: Mittariston himmennin
Jatketaampa tähän perään. Haulla ei löytynyt tätä parempaa. Eli mittariston valot pimeni yhtäkkiä ja randomisti taas valot tulee takas. Tätä zombaamista mittaristo on tehnyt parisen viikkoa ja lämpötiloilla ei ole ollut vaikutusta. Himmenninyksikköä on elektroniikan taitava ihminen tutkinut ja mitannut ja totesi ettei vikaa löydy siitä ? Mistä muualta vikaa voisi etsiä ? Voinko esim hyppylangalla kokeilla liittimestä ohittaa koko paskan saaden mittariston valot palamaan täydellä kirkkaudella ?
Nyt tarvitaan jelppiä kun on aamuisin ja iltaisin pimeetä kun kulkee, ei tiedä että ajaako 80 vai 100 kuudenkympin alueella![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nyt tarvitaan jelppiä kun on aamuisin ja iltaisin pimeetä kun kulkee, ei tiedä että ajaako 80 vai 100 kuudenkympin alueella
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Mittariston himmennin
Onko mittaristoa otettu pois kertaakaan. Näissä uudemmissa tonnareissa mittaristo alkaa "kiukuttelemaan" vanhemmiten. Syynä on suojalaukkauksen puute ja kaikki liitokset mittaristosta pääsee löystymään.9000cst kirjoitti:Jatketaampa tähän perään. Haulla ei löytynyt tätä parempaa. Eli mittariston valot pimeni yhtäkkiä ja randomisti taas valot tulee takas. Tätä zombaamista mittaristo on tehnyt parisen viikkoa ja lämpötiloilla ei ole ollut vaikutusta. Himmenninyksikköä on elektroniikan taitava ihminen tutkinut ja mitannut ja totesi ettei vikaa löydy siitä ? Mistä muualta vikaa voisi etsiä ? Voinko esim hyppylangalla kokeilla liittimestä ohittaa koko paskan saaden mittariston valot palamaan täydellä kirkkaudella ?
Nyt tarvitaan jelppiä kun on aamuisin ja iltaisin pimeetä kun kulkee, ei tiedä että ajaako 80 vai 100 kuudenkympin alueella
Olen omissa tonnareissa kiristänyt ruuveja ja juotellut liitoksia kertaalleen. Silloin ei ollut suojalakkaa lähettyvillä, joten homma tulee todennäköisesti tehtäväksi uudelleen lähitulevaisuudessa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx