Takajarrujen ilmausruuvista
Takajarrujen ilmausruuvista
Satuinpahan katkaisemaan takajarrun ilmausruuvin satulan sisään. Pystyykö poraamalla ja kierteet tekemällä saamaan ilmauksen vielä toimimaan? Kuinka syvälle voi porata?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Onnistuu periaatteessa poraamalla, mutta kierteitä ei pidä porata rikki vaan tehdä juuri sen kokoinen reikä, että ilmausruuvista jää jäljelle ohut kuori jonka saa vaikka pienellä taltalla rikottua ja nysvättyä pois. Aloittaa ihan pienellä terällä ja suurentaa sitten vähitellen.Porauspituus selviää mittaamalla vaikka toisesta satulasta satulan sisään menevän kierteen pituus.
Mikäli ilmausruuvin päätä on yhtään näkyvissä ja käytössä on MIG-vehkeet, niin hitsaa ilmausruuvin päähän ensin pieni köntsä ja siihen mutteri, josta pääsee kiertämään. Ei tartte pelätä, vaikka ruuvi olis ihan juuresta poikki, koska kuumaliima tarttuu ilmausruuviin paljon hanakammin kuin valua olevaan satulaan.
Mikäli ilmausruuvin päätä on yhtään näkyvissä ja käytössä on MIG-vehkeet, niin hitsaa ilmausruuvin päähän ensin pieni köntsä ja siihen mutteri, josta pääsee kiertämään. Ei tartte pelätä, vaikka ruuvi olis ihan juuresta poikki, koska kuumaliima tarttuu ilmausruuviin paljon hanakammin kuin valua olevaan satulaan.
#1970
Juuri näin voi koklata, mitä ah79 pisti kemppiliimasta.
Se poraaminen voi olla sitten tarkkaa hommaa. Pidä tarkasti se poran terä kurissa sitten, ettei haukkaa sieltä pohjasta mitään.
Itse pilasin yhden satulan näin, kun poran kärki teki pienen jäljen sinne. Sen kun pitää olla tiivis, ettei jarruneste pääse pois sieltä.
Se on jännä juttu, että nuo takasatulat aiheuttavat aina enemmän harmia, mitä etusatulat...
-H-
Se poraaminen voi olla sitten tarkkaa hommaa. Pidä tarkasti se poran terä kurissa sitten, ettei haukkaa sieltä pohjasta mitään.
Itse pilasin yhden satulan näin, kun poran kärki teki pienen jäljen sinne. Sen kun pitää olla tiivis, ettei jarruneste pääse pois sieltä.
Se on jännä juttu, että nuo takasatulat aiheuttavat aina enemmän harmia, mitä etusatulat...
-H-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei kai tuo nyt niin ihme ole, takasatulat kun saa osakseen kaiken moskan mitä eturenkaat heittää (jos ei ole kuraläppiä)...Etusatulat pääsee vähän vähemmällä suolakylvyllä.hessu75 kirjoitti: Se on jännä juttu, että nuo takasatulat aiheuttavat aina enemmän harmia, mitä etusatulat...
-H-
Itsekin kokeilisin kyllä ruuvin fiksausta hitsillä, jos vaan mahdollista. Etenkin käsipelillä sohlatessa on millintarkka poraaminen vähintäänkin haastavaa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pilasin minäkin jo yhden "testisatulan". Mutta onneksi siinä satulassa ei ollut enää paljoa menetettävää.hessu75 kirjoitti: Itse pilasin yhden satulan näin, kun poran kärki teki pienen jäljen sinne. Sen kun pitää olla tiivis, ettei jarruneste pääse pois sieltä.
Miten toi systeemi sitten toimii, eli mitä kautta ilman/nesteen pitäisi tulla? Tossa ilmausruuvin alhaallahan on pieni reikä kyljessä, jonka kautta tavraa pääsee ulos. Mutta mitä kautta tavara tulee tuonne ilmausruuvisysteemiin?
Ja hitsillä tota ei enää saa. Sen verta on paskottu ruuvia.
Viimeksi muokannut puu, Ma Joulu 12, 2005 08:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
ah79,
Sekin on totta, että on ohuemmat. Miksi ei ole tuotekehityksessä sitten tehty heti ja isompia. Mene ja tiedä...
Puu,
Se ilmausruuvi tosiaan tiivistyy ilmausruuvin kammion pohjaan, ruuvin kärjen ja pohjan kosketuksesta. Siksi on tärkeää, että se pohja on ehjä ja symmetrinen.
Siksi ilmausruuvia ei tarvitse kiristää hampaat irvessä, kun se ilmaus on tehty. Olettaen että ilmausruuvi on uusi ja niin edelleen.
Pitää varmaan tuon moskan lentämistä rajoittaa takasatuloihin jollain poppaskontilla. Autoracingista mustaa rallicross läppää tai Etolasta kovaa kumilevyä ja tehdä suojat sinne auton pohjaan. Oisko hyvä idis?
-H-
Sekin on totta, että on ohuemmat. Miksi ei ole tuotekehityksessä sitten tehty heti ja isompia. Mene ja tiedä...
Puu,
Se ilmausruuvi tosiaan tiivistyy ilmausruuvin kammion pohjaan, ruuvin kärjen ja pohjan kosketuksesta. Siksi on tärkeää, että se pohja on ehjä ja symmetrinen.
Siksi ilmausruuvia ei tarvitse kiristää hampaat irvessä, kun se ilmaus on tehty. Olettaen että ilmausruuvi on uusi ja niin edelleen.
Pitää varmaan tuon moskan lentämistä rajoittaa takasatuloihin jollain poppaskontilla. Autoracingista mustaa rallicross läppää tai Etolasta kovaa kumilevyä ja tehdä suojat sinne auton pohjaan. Oisko hyvä idis?
-H-
kierteet ovat seuraavat:
OG900 käsijarru eteen, etupyörä, M10x1, avainväli 11, kok. pit 30 mm
OG900 käsijarru eteen, takapyörä, M 7x1,avainväli 7( 9?), kok. pit 33
OG900 käsijarru taakse , etupyörä, M8x1,25, avainväli 9, kok. pit 41mm ( = vakio pulttikierre)
OG900 käsijarru taakse, takapyörä, M 7x1, avainväli 9, kok. pit 33
PORAUSVERSIO:
Poraaminen on sikäli mahdollista, koska on olemassa se keskiöreikä.
Mä poraisin ensin nimenomaan lyhyellä 4.2mm popniittiporalla. se on sit eri juttu pääseekö tolla lyhyellä poralla niin liki, ettei pakka ota pieliin kiinni.
siis lyhyellä sen takia, koska se esireikä hotkasee sen poran helposti ja voi siis katkaista. 4.2 ei ole niin herkkä katkeamaan kuin esim 3.2 popparipora tai pitkä pora.
Lisäksi mittaisin KIERTEEN SYVYYDEN ja tekisin esim jostain putkesta syvyysrajoittimen etten poraa liian syvään siihen tiivistyspintaan, koska silloin son sökö..
lopullinen poraus 5.5 mm tai 6 mm poralla, koska 7 mm kierteen esiporaus on 6 mm.
sen takia poraaminen 2 vaiheessa, jotta pora pysyy paremmin keskellä, kokenut porari voinee porata sen kerrallakin onnistuneesti, koska osaa porata suht SUORAAN.
METALLINSIRUT ON SYYTÄ SAADA KAIKKI POIS.
Kierre on vakio 7 mm karkea metrikierre, joka useissa pakkasatseissa löytyy, tapilla melkein pakko putsata ne kierteet, ei taida ne jämät oikein muuten siltä lähteä.
HITSAUSVERSIO.
Jos ei oo asetyleeniesilämmitystä kierteen ruosteiden herkistämiseen käytössä niin en hitsausta kokeilisi, koska aika MAHDOTON on saada hitsistä lujempaa kuin katkennut perusainekaan.
Jos lämmittää niin joku liitos on oltava auki muuten voi letku LITKUINEEN puristusliitoksesta revetä SILMILLE.
Jos hitsausjuttu ei pelitä niin hitsin jämät on laikattava pois jotta se esireikä on puhdas poraamiselle.
MOLEMMAT VERSIOT TEKISIN IRROITETULLE SATULALLE.
OG900 käsijarru eteen, etupyörä, M10x1, avainväli 11, kok. pit 30 mm
OG900 käsijarru eteen, takapyörä, M 7x1,avainväli 7( 9?), kok. pit 33
OG900 käsijarru taakse , etupyörä, M8x1,25, avainväli 9, kok. pit 41mm ( = vakio pulttikierre)
OG900 käsijarru taakse, takapyörä, M 7x1, avainväli 9, kok. pit 33
PORAUSVERSIO:
Poraaminen on sikäli mahdollista, koska on olemassa se keskiöreikä.
Mä poraisin ensin nimenomaan lyhyellä 4.2mm popniittiporalla. se on sit eri juttu pääseekö tolla lyhyellä poralla niin liki, ettei pakka ota pieliin kiinni.
siis lyhyellä sen takia, koska se esireikä hotkasee sen poran helposti ja voi siis katkaista. 4.2 ei ole niin herkkä katkeamaan kuin esim 3.2 popparipora tai pitkä pora.
Lisäksi mittaisin KIERTEEN SYVYYDEN ja tekisin esim jostain putkesta syvyysrajoittimen etten poraa liian syvään siihen tiivistyspintaan, koska silloin son sökö..
lopullinen poraus 5.5 mm tai 6 mm poralla, koska 7 mm kierteen esiporaus on 6 mm.
sen takia poraaminen 2 vaiheessa, jotta pora pysyy paremmin keskellä, kokenut porari voinee porata sen kerrallakin onnistuneesti, koska osaa porata suht SUORAAN.
METALLINSIRUT ON SYYTÄ SAADA KAIKKI POIS.
Kierre on vakio 7 mm karkea metrikierre, joka useissa pakkasatseissa löytyy, tapilla melkein pakko putsata ne kierteet, ei taida ne jämät oikein muuten siltä lähteä.
HITSAUSVERSIO.
Jos ei oo asetyleeniesilämmitystä kierteen ruosteiden herkistämiseen käytössä niin en hitsausta kokeilisi, koska aika MAHDOTON on saada hitsistä lujempaa kuin katkennut perusainekaan.
Jos lämmittää niin joku liitos on oltava auki muuten voi letku LITKUINEEN puristusliitoksesta revetä SILMILLE.
Jos hitsausjuttu ei pelitä niin hitsin jämät on laikattava pois jotta se esireikä on puhdas poraamiselle.
MOLEMMAT VERSIOT TEKISIN IRROITETULLE SATULALLE.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Hitsausversion taiastahan iso osa on juuri siinä, että se lämmittää ruuvia melkoisesti. Eihän mihinkään katkenneeseen nysään oikein kunnollista hitsiliitosta tahdo millään saada aikaiseksi, mutta vähänkin kun saa tarttumaan ja lämpö herkistää jengat niin menetelmän onnistumisprosentti on kyllä varsin hyvä.stara kirjoitti:
HITSAUSVERSIO.
Jos ei oo asetyleeniesilämmitystä kierteen ruosteiden herkistämiseen käytössä niin en hitsausta kokeilisi, koska aika MAHDOTON on saada hitsistä lujempaa kuin katkennut perusainekaan.
Ehdottomasti. Kumpikin temppu vaatii sen verran tarkkuutta, että auton alla ahtaissa paikoissa ei varmasti ole helppoa saada mitään järkevää aikaiseksi.stara kirjoitti: MOLEMMAT VERSIOT TEKISIN IRROITETULLE SATULALLE.
#1970
Minulta tuo ilmausruuvi katkesi jo kolme vuotta sitten, kun en saanut sitä hitsaamallakkaan ulon niin annoin tuon pa***n sitten olla.
Ilmailin sylinterin jarruletkua raottamalla (jarruputket meni tuolloin vaihtoon eli ilmaa oli).
On kelvannut ainakin kolmessa katsastuksessa, eli ei se ruuvi siellä ihan välttämätön ole...

On kelvannut ainakin kolmessa katsastuksessa, eli ei se ruuvi siellä ihan välttämätön ole...

Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Tarkoitat varmaan = lämmität sen jumittuneen ruuvin ympäriltä, ei itse ruuvia! Onko kukaan kokeillut siten , että kun on lämmittänyt esim. satulaa, itse ruuviin suihkaus kylmäspreitä, olisiko siitä vielä lisä etua ?Jamppa kirjoitti:kannattaa vastaisuudessa lämmittää se ilmausruuvin kohta. itse opin että aina jos jumiutuneen näköne ruuvi, annan aina pilleillä lämpöä. aukeaa aina