9000:sen automaattilaatikojen erot?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kepakok
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 13:28
Paikkakunta: Pori

9000:sen automaattilaatikojen erot?

Viesti Kirjoittaja kepakok »

Oisko jollain tietoa mitä eroja on saabin automaattilootilla ja sopiiko 89:iin 91:sen loota?
Saab 9-5 -01 Uudella koneella ilman etanolia..se kuuluu vain juotavaksi
Saab 9-5 Vakio 2.3T autom.-98 tässäkin vain vänkäri etanolissa
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tässä nämä laatikot ja niiden tyypit. ( Automaatit )

1989-1991, B202, TURBO, GA 74303
1989-1991, B202I, GA 64103
1985-1991, B234TURBO, GA 74304
1990-1991, B234I, GA 64104
1990-1991, B234I, CA, US, GA 64301
1991-1993, B202, TURBO, GA 74307
1991-1993, B202I, GA 64107
1991-1992, B234TURBO, GA 74306
1991-1993, B234I, GA 64106
1991-1993, CS, B234I GA 64302
1991-1993, B234I, GA 64106
1992, B234TURBO, ASR GA 74308
1993, B234TURBO, GA 74309
1993, B234TURBO, ASR GA 74310
1994-1995, B204S, FA 43001
1994-1995, B234I, FA 41003
1994-1995, B234I, CA, LA, US, FA 43003
1994-1995, B234L, B234E, FA 43201
1994-1995, B204S, FA 43001
1995-1997, B204S, B204E, FA 43005
1995, B308I, FA 46302
1995-1997, B204L, B234L, B234E, FA 43205
1995-1997, B204S, B204E, FA 43005
1996-1998, B308I, FA 43302

B204L, B234L, B234E, FA 43209
B204E, FA 43009

2.0 turbon laatikot voidaan sekoittaa keskenään ( FA ei käy GA:n tilalle )
kun taas 2.3 turbon laatikot myös. mutta se että laitetaan 2.3 seen
2.0 turbon laatikko EI ONNISTU SILLÄ LAATIKKO LUISTAA LIIKAA...!!!
mutta 2.3 sen laatikon voi laittaa 2.0 turboon.

Ja jos näitä turbon laatikoita viritellään iivareihin niin matolaatikosta pitää
poistaa yksi O-rengas ja samalla tulpataan se painelinja siitä laatikon
kupeesta.
Iivarin laatikothan ei sitten käy turbo malleihin.

Ja lopuksi vielä, muista että 2.0:n ja 2.3:n vetomalja on erikokoinen,
ja vaihdelaatikon kick down vaijerin kiinnityksessä voi olla eroja.
Muuten laatikot menevät heittämällä paikalleen.


*toivottavasti selkis*
8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:
2.0 turbon laatikot voidaan sekoittaa keskenään ( FA ei käy GA:n tilalle )
kun taas 2.3 turbon laatikot myös. mutta se että laitetaan 2.3 seen
2.0 turbon laatikko EI ONNISTU SILLÄ LAATIKKO LUISTAA LIIKAA...!!!
mutta 2.3 sen laatikon voi laittaa 2.0 turboon.

Ja jos näitä turbon laatikoita viritellään iivareihin niin matolaatikosta pitää
poistaa yksi O-rengas ja samalla tulpataan se painelinja siitä laatikon
kupeesta.
Iivarin laatikothan ei sitten käy turbo malleihin.

Ja lopuksi vielä, muista että 2.0:n ja 2.3:n vetomalja on erikokoinen,
ja vaihdelaatikon kick down vaijerin kiinnityksessä voi olla eroja.
Muuten laatikot menevät heittämällä paikalleen.


*toivottavasti selkis*
8O
Moro, oletko nyt täysin varma että esim -98 2.0t :n A-laatikko on erillainen/heikompi kuin 2.3t/T :n lootat ? Koska minulla on "käsitys" että lootissa ei pitäisi olla kuin matolaatikoissa eroa ja eikö kaikki lootat ole "ZF 4HP-18" mallia ? Ainakin kun ajoin -92 2.3T tonnaria niin laatikossa oli samat välitykset ja vaihdot tapahtui samalla tavalla kuin omassa 2.0t :ssä ?

En ole mikään expertti tässä asiassa, alkoi vain kiinnostamaan kun kokemukset on erit kuin mitä ymmärsin tekstistäsi, joten suomennatko vielä lisää minulle :D

Niin ja luistamisesta sen verran, että eikö ahtopaine huolehdi siitä että laatikko ei luista eli sitä painetta ohjataan IC:n jälkeen letkua pitkin myös automaattiin että se kiristää ja estää luistoa tehon käytön mukaan ? 8O
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000cst kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:
2.0 turbon laatikot voidaan sekoittaa keskenään ( FA ei käy GA:n tilalle )
kun taas 2.3 turbon laatikot myös. mutta se että laitetaan 2.3 seen
2.0 turbon laatikko EI ONNISTU SILLÄ LAATIKKO LUISTAA LIIKAA...!!!
mutta 2.3 sen laatikon voi laittaa 2.0 turboon.

Ja jos näitä turbon laatikoita viritellään iivareihin niin matolaatikosta pitää
poistaa yksi O-rengas ja samalla tulpataan se painelinja siitä laatikon
kupeesta.
Iivarin laatikothan ei sitten käy turbo malleihin.

Ja lopuksi vielä, muista että 2.0:n ja 2.3:n vetomalja on erikokoinen,
ja vaihdelaatikon kick down vaijerin kiinnityksessä voi olla eroja.
Muuten laatikot menevät heittämällä paikalleen.


*toivottavasti selkis*
8O
Moro, oletko nyt täysin varma että esim -98 2.0t :n A-laatikko on erillainen/heikompi kuin 2.3t/T :n lootat ? Koska minulla on "käsitys" että lootissa ei pitäisi olla kuin matolaatikoissa eroa ja eikö kaikki lootat ole "ZF 4HP-18" mallia ? Ainakin kun ajoin -92 2.3T tonnaria niin laatikossa oli samat välitykset ja vaihdot tapahtui samalla tavalla kuin omassa 2.0t :ssä ?

En ole mikään expertti tässä asiassa, alkoi vain kiinnostamaan kun kokemukset on erit kuin mitä ymmärsin tekstistäsi, joten suomennatko vielä lisää minulle :D

Niin ja luistamisesta sen verran, että eikö ahtopaine huolehdi siitä että laatikko ei luista eli sitä painetta ohjataan IC:n jälkeen letkua pitkin myös automaattiin että se kiristää ja estää luistoa tehon käytön mukaan ? 8O
Totta kaikki laatikot ovat mallia 4HP-18.
Ja vaihdot tapahtuvat samoilla nopeuksilla sekä 2.0t ja 2.3T:ssä,
Mutta eroja toki löytyy:
mm.. 2.0:ssa on erilainen planeettapyörä ( erilainen laakerointi )
sekä modulaatiopaine.
2.0:ssa tämä on 4bar.
2.3:ssa tämä on 3.7bar.
Ja osa lamellilevyistä on ns..avonaista tyyppiä ( ilmeisesti lämmön takia )

Ja 2.0t:n suurin sallittu sisäänmeno vääntö on 270Nm.
kun se 2.3T:ssä on 300Nm.

*ja omakohtainen kokemus...GA74307 laatikosta, kylmänä toimii hyvin
mutta..mutta...kun ollaan paahdettu n.50 - 60km niin laatikko rupeaa
ns..pärisemään ja pärinä häviää jos ajellaan tämän jälkeen sukkasillaan*

Ja kyllähän tämä nykyinen laatikko toimii jos ajellaan pintakaasulla ja
rajoitusten mukaan, ja ylämäet todella varovasti... 8O
Tämähän varmaankin onnistuu jos alla on 9000CD 2.3T ( 200hp vakio ). :roll:


Uusi laatikko GA74306 on jo tulossa takuuseen... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

9000CD23T kirjoitti: Ja 2.0t:n suurin sallittu sisäänmeno vääntö on 270Nm.
kun se 2.3T:ssä on 300Nm.
höö, mitä toi suurin sallittu sissnmenovääntö tarkoittaa? MapTun kehuu, että ovat (muka) rajoittaneet tomaattien virisettien väännöt 400Nm:een.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

peinu kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti: Ja 2.0t:n suurin sallittu sisäänmeno vääntö on 270Nm.
kun se 2.3T:ssä on 300Nm.
höö, mitä toi suurin sallittu sissnmenovääntö tarkoittaa? MapTun kehuu, että ovat (muka) rajoittaneet tomaattien virisettien väännöt 400Nm:een.
Näin on präntätty SAABin korjaamo käsikirjaan.
Mutta voihan tuohon lootaan tunkea vaikka 1000Nm: väännön, mutta
kysymyshän on laatikon kestoiästä, tämä lisääntynyt luistaminen vähentää
laatikon kestoikää todella rajusti.
Joten lämmön takia kannattaa lauhduttimien olla kunnossa ja vaikka lisä
lauhdutinta peliin.

Ja vielä Automaattilaatikossa ohjataan tyypillisesti kytkinlevyjä öljyynpaineella eli vaihtamisen yhteydessä laatikossa ohjataan öljyä eri kytkinlevyille jolloin se saavat määrätyt planeettapyörästöt kytkeytymään päälle. Näin saadaan välityssuhdetta muutettua. Kytkinlevyjen ei periaatteessa kuulu luistaa automaatissa pätkääkään. Jos näin tapahtuu se näkyy välittömästi öljyn koostumuksessa. Öljy alkaa tummua ja haista palaneelta. Uudemmissa laatikoissa voi olla ylin vaihde joko ns. suora tai ylivaihde eli loikkari. Sähköinen lukitus tuon vaihteen osalta hoidetaan lähes aina estämällä momentinmuuntimessa tapahtuva luistaminen. Momentinmuunnin on automaattilaatikossa avain tasaiseen liikkeellelähtöön. Momentinmuuntimen parametreja muuttamalla eli vaihtamalla samaan autoon ja vaihteistoon erilainen momentimuunnin, saadaan vaihteisto käyttäytymään hyvinkin poikkeavasti vakioautoon verrattuna. Jos esim. halutaan saada liikkeellelähdössä paras mahdollinen vääntömomentti käyttöön, valitaan momentinmuuntimen lukitusnopeudeksi lähelle max. vääntömomentin arvoa oleva nopeus. Tällöin voidaan moottorin kierroksia nostaa helposti max. momentin alueelle ennenkuin vaihteistoon alkaa välittyä täysi senhetkinen vääntö. Näin liikkeellelähdössä on käytössä suurin vääntö ja vaihteisto tavallaan luistaa (tarkkaanottaen luisto tapahtuu momentinmuuntimessa) ennen sitä. Tällöin välittyy vain osittain moottorin vääntö vetäville pyörille saakka ja momentinmuunnin kehittää lämpöä ko. tilanteessa hukatulle väännölle. Siviiliajossa tätä piirrettä ei juuri haluta hyödyntää koska se vaikuttaa myös polttoainetalouteen. Suuremmilla vaihteilla moottorin kierrosnopeus saattaa nimittäin jäädä tämän pitokynnyksen alapuolelle ja vaihteisto ikäänkuin luistaa kokoajan hieman. Tähän tosin tuo sähköinen lukitus tuo selkeän parannuksen koska sillä voidaan estää tarpeeton luisto joka muuten tapahtuisi momentinmuuntimessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hyvä että jotkut tietää :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin