Mitäs akkua suositellaan tonnariin?
Mitäs akkua suositellaan tonnariin?
Eilen ilmoitteli tonnarin kolme vuotta vanha Vartan akku että nyt riittää. Saattaisihan se vielä jonkin aikaa pelata, mutta ei huvita talvella käydä leikkimään.
Nyt tässä kyselen mielipiteitä kansalta, että mikäs ois tänä päivänä hyvä muttei kuitenkaan tolkuttoman kallis akku tonnariin? Sähkövehkeitä kun on Aerossa jonkin verran, ja ajot enimmäkseen lyhyitä pyrähdyksiä. Siis virtaa pitää olla reilusti, ja hyvät latausominaisuudet lyhyessä ajossa.
Mitenkäs iso akku mahtuu tonnariin, ulkomitoiltaan siis? Kiinnostaisi hankkia vähän isompi esim. 74 Ah:n akku.
Nyt tässä kyselen mielipiteitä kansalta, että mikäs ois tänä päivänä hyvä muttei kuitenkaan tolkuttoman kallis akku tonnariin? Sähkövehkeitä kun on Aerossa jonkin verran, ja ajot enimmäkseen lyhyitä pyrähdyksiä. Siis virtaa pitää olla reilusti, ja hyvät latausominaisuudet lyhyessä ajossa.
Mitenkäs iso akku mahtuu tonnariin, ulkomitoiltaan siis? Kiinnostaisi hankkia vähän isompi esim. 74 Ah:n akku.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Re: Mitäs akkua suositellaan tonnariin?
CS-keulaiseen mahtuu ainakin 74 Ah:n Exide Ultra,Aero97 kirjoitti:Mitenkäs iso akku mahtuu tonnariin, ulkomitoiltaan siis? Kiinnostaisi hankkia vähän isompi esim. 74 Ah:n akku.
joka löytyy jälleenmyyjältä tuotenumerolla 47600
![Kuva](http://www.exide.fi/_borders/EXIDE_TM-testitarra.jpg)
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Minulla on piilteman 72Ah akku, hinta ~50€:n pintaan ja toiminut pari vuotta moitteitta. Kertaakaan ei ole ollut edes lähellä, että olisi virta loppu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Nyt on mullakin tuollainen Exide. Vaihtoivat viimekeväänä tossa Sipoossa, kun valitin ettei vanha jaksanut polttaa valoja puoltatuntia.
Ihmetteli nuo tuollakin kuinka alle 3V vanha Bochs on noin paska mittareiden mukaan ja suosittelivat uutta akkua.
Ja vaihtoivat 50€ uuden Exiden tilalle eikä ongelmia ole ollut sen jälkeen (paitsi tuo starttijännitenäyttö)
.
Ihmetteli nuo tuollakin kuinka alle 3V vanha Bochs on noin paska mittareiden mukaan ja suosittelivat uutta akkua.
Ja vaihtoivat 50€ uuden Exiden tilalle eikä ongelmia ole ollut sen jälkeen (paitsi tuo starttijännitenäyttö)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Moi,
Vaihdoin itse tänään CS tonnariimme 5v vanhan Salama-akun tilalle Varta Blue Dynamic E11 (74 Ah/680) akun.
Joulupäivänä tonnari lähti aika hikiseen käyntiin ja eilen enää ollenkaan. Tänään onneksi sain sen käyntiin toisen akun voimin, jotta pääsin töihin ja hakemaan uuden akun.
Muitakin Varta vaihtoehtoja punnitsin, mutta 1. ja 2. akkua ei ollut tänään saatavilla Vartan Suomen varastolta, joten otin 3:sen:
1. Varta Blue Dynamic HP E38 (75Ah/720)
2. Varta Ultra Dynamic E39 (70Ah/760)
3. Varta Blue Dynamic E11 74Ah/680) ovh 122,30€
4. Varta Blue Dynamic (70Ah/640)
5. Varta Blue Dynamic HP (60Ah/640)
Isompaa akkua joutui, kuten aikaisemminkin on mainittu, hieman leikkelemään molemmistä päistä. Itse käytin työstössä rautasahaa ja mattoveistä.
Vartan akkuja voi etsillä seuraavan linkin kautta joko autokohtaisesti tai muiden kriteerien avulla:
http://www.varta-automotive.fi/index2.p ... index.html
Tässä vielä mittoja joita vertailin Vartan sivustolta...
Akkukotelon mitat:
Pituus n.265mm, riittävä (ainakin 175mm leveä mahtuu)
Vakio akun mitat:
Pituus 242mm, leveys 175mm, korkeus 175mm
Suurimman akun mitat:
Pituus 278mm, leveys 175mm, korkeus 190mm
Terveisin,
-Make
Vaihdoin itse tänään CS tonnariimme 5v vanhan Salama-akun tilalle Varta Blue Dynamic E11 (74 Ah/680) akun.
Joulupäivänä tonnari lähti aika hikiseen käyntiin ja eilen enää ollenkaan. Tänään onneksi sain sen käyntiin toisen akun voimin, jotta pääsin töihin ja hakemaan uuden akun.
Muitakin Varta vaihtoehtoja punnitsin, mutta 1. ja 2. akkua ei ollut tänään saatavilla Vartan Suomen varastolta, joten otin 3:sen:
1. Varta Blue Dynamic HP E38 (75Ah/720)
2. Varta Ultra Dynamic E39 (70Ah/760)
3. Varta Blue Dynamic E11 74Ah/680) ovh 122,30€
4. Varta Blue Dynamic (70Ah/640)
5. Varta Blue Dynamic HP (60Ah/640)
Isompaa akkua joutui, kuten aikaisemminkin on mainittu, hieman leikkelemään molemmistä päistä. Itse käytin työstössä rautasahaa ja mattoveistä.
Vartan akkuja voi etsillä seuraavan linkin kautta joko autokohtaisesti tai muiden kriteerien avulla:
http://www.varta-automotive.fi/index2.p ... index.html
Tässä vielä mittoja joita vertailin Vartan sivustolta...
Akkukotelon mitat:
Pituus n.265mm, riittävä (ainakin 175mm leveä mahtuu)
Vakio akun mitat:
Pituus 242mm, leveys 175mm, korkeus 175mm
Suurimman akun mitat:
Pituus 278mm, leveys 175mm, korkeus 190mm
Terveisin,
-Make
Mulla taasen on Vartan Blue (62 Ah) ja ei mitään hyvää sanottavaa - tai oikeastaan siinä on se kantokahva josta sen saa helposti mäelle...9000cst kirjoitti:Minulla taitaa olla Vartan Blue tai Silver 74Ah. Ei mitään ongelmia.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kokemuksesta tuon Bluen ongelma on se, ettei se ota varausta vastaan kylmänä - ei sovi siis talvi- ja lyheen "pyrähdys" ajoon. Kesällä mulla vielä pelittää jotenkuten ok mutta talvella parin päivän seisonta himmentää koko akun ja tietysti myös auton.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
itellä on just noita lyhyitä startteja kylmässä, paljon. Ei mitään ongelmia nyt pariin vuoteen ollut.SuoTimo kirjoitti:Mulla taasen on Vartan Blue (62 Ah) ja ei mitään hyvää sanottavaa - tai oikeastaan siinä on se kantokahva josta sen saa helposti mäelle...9000cst kirjoitti:Minulla taitaa olla Vartan Blue tai Silver 74Ah. Ei mitään ongelmia.
Kokemuksesta tuon Bluen ongelma on se, ettei se ota varausta vastaan kylmänä - ei sovi siis talvi- ja lyheen "pyrähdys" ajoon. Kesällä mulla vielä pelittää jotenkuten ok mutta talvella parin päivän seisonta himmentää koko akun ja tietysti myös auton.
Itse muuten ostan / ostaisin sellaisen akun johon voi ihan vanhanaikaisesti lisätä tislattua... Huoltovapaa = vaihda kahden vuoden välein, kun huoltoväli on "täynnä"... Vanhassa siis vara parempi. Mulla tuo Vartan Blue alkoi kuolemaan kahden vuoden ikäisenä - kait sille tuli siis huoltoväli täyteen.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Neste lyijy akuista noin 10-30% jakeluun päässeistä on täysiä P****ja,
noin ainakin on väitetty kaikilla akkukursseilla joilla olen istunut.
Hyytelöillä tuo 30% tippuu nykyjään 22% joten jopa Exide akusta vähintään joka kymmenes ei anna kolmenvuoden käytönjälkeen puolta luvatusta kapasiteetistään.![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Toki yksilöitäkin löytyy ja ne on mökillä aurinkopaneeleissa.
(Niitä ei vaihdeta 3vuoden välein kuten koko H.Energian akkupatteristo).![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
noin ainakin on väitetty kaikilla akkukursseilla joilla olen istunut.
Hyytelöillä tuo 30% tippuu nykyjään 22% joten jopa Exide akusta vähintään joka kymmenes ei anna kolmenvuoden käytönjälkeen puolta luvatusta kapasiteetistään.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Toki yksilöitäkin löytyy ja ne on mökillä aurinkopaneeleissa.
(Niitä ei vaihdeta 3vuoden välein kuten koko H.Energian akkupatteristo).
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)