Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Eilen ilmoitteli tonnarin kolme vuotta vanha Vartan akku että nyt riittää. Saattaisihan se vielä jonkin aikaa pelata, mutta ei huvita talvella käydä leikkimään.

Nyt tässä kyselen mielipiteitä kansalta, että mikäs ois tänä päivänä hyvä muttei kuitenkaan tolkuttoman kallis akku tonnariin? Sähkövehkeitä kun on Aerossa jonkin verran, ja ajot enimmäkseen lyhyitä pyrähdyksiä. Siis virtaa pitää olla reilusti, ja hyvät latausominaisuudet lyhyessä ajossa.

Mitenkäs iso akku mahtuu tonnariin, ulkomitoiltaan siis? Kiinnostaisi hankkia vähän isompi esim. 74 Ah:n akku.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: Mitäs akkua suositellaan tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Aero97 kirjoitti:Mitenkäs iso akku mahtuu tonnariin, ulkomitoiltaan siis? Kiinnostaisi hankkia vähän isompi esim. 74 Ah:n akku.
CS-keulaiseen mahtuu ainakin 74 Ah:n Exide Ultra,
joka löytyy jälleenmyyjältä tuotenumerolla 47600
Kuva
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Minulla taitaa olla Vartan Blue tai Silver 74Ah. Ei mitään ongelmia.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Minulla on piilteman 72Ah akku, hinta ~50€:n pintaan ja toiminut pari vuotta moitteitta. Kertaakaan ei ole ollut edes lähellä, että olisi virta loppu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Nyt on mullakin tuollainen Exide. Vaihtoivat viimekeväänä tossa Sipoossa, kun valitin ettei vanha jaksanut polttaa valoja puoltatuntia.
Ihmetteli nuo tuollakin kuinka alle 3V vanha Bochs on noin paska mittareiden mukaan ja suosittelivat uutta akkua.
Ja vaihtoivat 50€ uuden Exiden tilalle eikä ongelmia ole ollut sen jälkeen (paitsi tuo starttijännitenäyttö) :? .
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Eli huomenna velipoika käyköön hankkimassa Aeroon Exiden, jokin Ultra tai siitä ylöspäin. Tällä hetkellä autossa siis Varta Silver Dynamic, ihan hyvin pelasi kolme vuotta, mutta kokeillaan välillä muutakin merkkiä. Ei ainakaan huonompaan kehtaa vaihtaa :)
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Vaihdoin itse tänään CS tonnariimme 5v vanhan Salama-akun tilalle Varta Blue Dynamic E11 (74 Ah/680) akun.
Joulupäivänä tonnari lähti aika hikiseen käyntiin ja eilen enää ollenkaan. Tänään onneksi sain sen käyntiin toisen akun voimin, jotta pääsin töihin ja hakemaan uuden akun.

Muitakin Varta vaihtoehtoja punnitsin, mutta 1. ja 2. akkua ei ollut tänään saatavilla Vartan Suomen varastolta, joten otin 3:sen:
1. Varta Blue Dynamic HP E38 (75Ah/720)
2. Varta Ultra Dynamic E39 (70Ah/760)
3. Varta Blue Dynamic E11 74Ah/680) ovh 122,30€
4. Varta Blue Dynamic (70Ah/640)
5. Varta Blue Dynamic HP (60Ah/640)

Isompaa akkua joutui, kuten aikaisemminkin on mainittu, hieman leikkelemään molemmistä päistä. Itse käytin työstössä rautasahaa ja mattoveistä.

Vartan akkuja voi etsillä seuraavan linkin kautta joko autokohtaisesti tai muiden kriteerien avulla:
http://www.varta-automotive.fi/index2.p ... index.html

Tässä vielä mittoja joita vertailin Vartan sivustolta...


Akkukotelon mitat:

Pituus n.265mm, riittävä (ainakin 175mm leveä mahtuu)

Vakio akun mitat:
Pituus 242mm, leveys 175mm, korkeus 175mm

Suurimman akun mitat:
Pituus 278mm, leveys 175mm, korkeus 190mm

Terveisin,

-Make
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Joo minulta ne sahas paikan päältä ja asensivat akun.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

9000cst kirjoitti:Minulla taitaa olla Vartan Blue tai Silver 74Ah. Ei mitään ongelmia.
Mulla taasen on Vartan Blue (62 Ah) ja ei mitään hyvää sanottavaa - tai oikeastaan siinä on se kantokahva josta sen saa helposti mäelle... ;-)

Kokemuksesta tuon Bluen ongelma on se, ettei se ota varausta vastaan kylmänä - ei sovi siis talvi- ja lyheen "pyrähdys" ajoon. Kesällä mulla vielä pelittää jotenkuten ok mutta talvella parin päivän seisonta himmentää koko akun ja tietysti myös auton.

:idea: Itse muuten ostan / ostaisin sellaisen akun johon voi ihan vanhanaikaisesti lisätä tislattua... Huoltovapaa = vaihda kahden vuoden välein, kun huoltoväli on "täynnä"... Vanhassa siis vara parempi. Mulla tuo Vartan Blue alkoi kuolemaan kahden vuoden ikäisenä - kait sille tuli siis huoltoväli täyteen.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

SuoTimo kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Minulla taitaa olla Vartan Blue tai Silver 74Ah. Ei mitään ongelmia.
Mulla taasen on Vartan Blue (62 Ah) ja ei mitään hyvää sanottavaa - tai oikeastaan siinä on se kantokahva josta sen saa helposti mäelle... ;-)

Kokemuksesta tuon Bluen ongelma on se, ettei se ota varausta vastaan kylmänä - ei sovi siis talvi- ja lyheen "pyrähdys" ajoon. Kesällä mulla vielä pelittää jotenkuten ok mutta talvella parin päivän seisonta himmentää koko akun ja tietysti myös auton.

:idea: Itse muuten ostan / ostaisin sellaisen akun johon voi ihan vanhanaikaisesti lisätä tislattua... Huoltovapaa = vaihda kahden vuoden välein, kun huoltoväli on "täynnä"... Vanhassa siis vara parempi. Mulla tuo Vartan Blue alkoi kuolemaan kahden vuoden ikäisenä - kait sille tuli siis huoltoväli täyteen.
itellä on just noita lyhyitä startteja kylmässä, paljon. Ei mitään ongelmia nyt pariin vuoteen ollut.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Laitoimme syksyllä uudeksi akuksi 66 Ah:n Bannerin Starting bullin ja hyvin pelittää kylmissäkin oloissa.
Jo pois myydyssä diesel-Sunnyssa oli myös Starting bull(88Ah) ja jaksoi sahata -32°C:ssakin maailman tappiin asti.
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

No nyt on hommattuna Exide Ultra (75 Ah). Maksoi ampeerituntien verran euroja, mutta eiköhän ole ihan hintansa väärti. Toivottavasti vaan saisin auton muuten ajokuntoon viikonvaihteeksi...
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
saab-ana
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 19:23

Viesti Kirjoittaja saab-ana »

BANNERIN 80 Ah sopii myös,kun päistä kaventaa.Ja kyllä muuten käynnistysvirta riittää !!
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Neste lyijy akuista noin 10-30% jakeluun päässeistä on täysiä P****ja,
noin ainakin on väitetty kaikilla akkukursseilla joilla olen istunut.

Hyytelöillä tuo 30% tippuu nykyjään 22% joten jopa Exide akusta vähintään joka kymmenes ei anna kolmenvuoden käytönjälkeen puolta luvatusta kapasiteetistään. :?:

Toki yksilöitäkin löytyy ja ne on mökillä aurinkopaneeleissa.
(Niitä ei vaihdeta 3vuoden välein kuten koko H.Energian akkupatteristo). :D
Vastaa Viestiin