Raintronic

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Kiitos ohjeista ja kuvasta.

Niinhän tuossa manuaalissa lukeekin että voi asentaa myös kokonaan vihreälle alueelle. Tuo tarranpala on kokonainen, eikä kaksiosainen kuten ilmeisesti alkuperäinen on, ei vissiin haittaa mitään. Ostin tarran Raisiosta Tuulilasivarikolta, hinta 10€, samainen paikka josta ollut jo aikaisemmin ketjussa puhetta.

Oletteko asentaneet tarran ensin mokkulaan ja sitten koko roskan tuulilasiin?


Tuo on hieman harmi että tuo ei lähde toimimaan jos on tihku päällä autoa käynnistäessä. Voisi tehdä tuohon jollain vetohidastuksella (viivereleellä) virityksen joka kytkisi muutaman sekunnin kuluttua startista viiksen käyttöön...
Kannatusjäsen
#3382
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja jus »

tlaakso kirjoitti:Tuo on hieman harmi että tuo ei lähde toimimaan jos on tihku päällä autoa käynnistäessä. Voisi tehdä tuohon jollain #vetohidastuksella (viivereleellä) virityksen joka kytkisi muutaman sekunnin kuluttua startista viiksen käyttöön...
Tuolla kytkennällä saattaa alkaa harmittamaan että aina startin jälkeen tulee yksi pyyhkäisy, olipa lasi märkä tai kuiva.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

jus kirjoitti:
tlaakso kirjoitti:Tuo on hieman harmi että tuo ei lähde toimimaan jos on tihku päällä autoa käynnistäessä. Voisi tehdä tuohon jollain vetohidastuksella (viivereleellä) virityksen joka kytkisi muutaman sekunnin kuluttua startista viiksen käyttöön...
Tuolla kytkennällä saattaa alkaa harmittamaan että aina startin jälkeen tulee yksi pyyhkäisy, olipa lasi märkä tai kuiva.

Totta, hyvä huomio. Varmasti tulisi ainakin talvella ongelmia. Totuttelen vain sen käyttöön.
Kannatusjäsen
#3382
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Nyt on asennettu ja vaikuttaisi toimivan, ehkä.

En löytänyt manuaalista tietoa kuuluuko tuon pyyhkiä aluksi kolme kertaa kun tihku kytketään päälle?

Tuo ohjelmointi ja nollaus on sen verran temppuilua että en ihmettelisi vaikka jokin olisi vielä pielessä...?
Kannatusjäsen
#3382
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja jus »

Päällekytkettäesä kuuluu pyyhkäistä yhden kerran, ei kolmea.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Korjausta edelliseen, eli pyyhkäisee neljä kertaa kytkettäessä. Mistähän tuo johtuu?

Edit: sytysvirran kytkennän jälkeen ensimmäisen kerran kytkettäessä tihku, pyyhkäisee neljä kertaa. Jos sitten ottaa tihkun pois päältä (sytytysvirran pysyessä kytkettynä) ja kytkee tihkun takaisin, pyyhkäisee vain sen kerran.
Kannatusjäsen
#3382
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Yksinpuhelua jatkaakseni, kokeilin tänään nollausta uudelleen ja taisi onnistua -> pyyhkäisee enää vaan kerran. Voihan se olla että laite on ollut jonkin aikaakin pois sähköistä jolloin toiminta elpyi nyt kun oli yön yli kytkettynä tjms??

Anturin liimausta kun tarkastelin niin taisi mennä hieman pieleen, yläosasta hieman alle sentti on vihreällä alueella, sekä tarrassa näyttäisi olevan pari ryppyä sekä kuplaa. Täytynee seurailla miten toimii. Ainakin pari turhaa pyyhkäisyä olen havainnut.
Kannatusjäsen
#3382
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

Raintronic metsästys:
Kokkolan purkaamolta löytyi, tilasin sekä asennettu.
Kävin paikallisessa lasiliikkeessä kyselemässä geeliä/liimaa anturille, mutta ne antoivat 10-vihjeen, liimaa 2-puoleisella teipillä.
Anturi liimattu lasiin 3M kaksipuoleisella teipillä ja vain anturin keskeltä. Itse linssit jotka mittaavat valoa, ovat reunoissa (eipähän jäänyt kuplia sotkemaan).
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Mahtaisiko löytyä ehjiä sensoreita enää mistään? Lasin vaihdon yhteydessä särkivät sen liimapintaisen lasisensorin 3 osaan... Ikävä juttu, kun ennen tuulilasin vaihtoa tää toimi kuin unelma... :cry:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja jus »

Se lasiin liimattava tunnistin on purettavissa osiin, muovikuoret, piirilevy ja se tuulilasiin liimattava sinertävä linssiosa saa kaikki erilleen ja takaisin kokoonkin. Onko siis purettu vai rikottu? Mitä sovittiin vahingon korvaamisesta?

Tuolla jotain kuvia rikkomatta puretusta tunnistimesta:
https://www.drive2.ru/l/2901047/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Se sininen osa on nyt 3 osassa kun ei saatu sitä irti vanhasta lämmittämällä ja mattoveitsellä. En tiedä ihan tarkkaan miten yrittivät. Ei ollut heille tuttu laite. Olivat kuulemma netistä kyllä ohjekirjaa katselleet.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minulla saattaisi olla ylimääräinen linssi tai ehkä kokonainen sensori. Niitä liimalätkiäkin löytyy. On ollut kyllä pöljää porukkaa hommissa. Ammattimainen lasimies ottaisi anturin irti leikkaamalla geelin halki ohuella pianolangalla. Itse anturin saa irti, kun vetää U-muotoiset muoviklipsit ulos, jolloin linssi irtoaa itse anturista. Itse asentelen anturin myös linssi irrotettuna.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Ammattitaidosta en tiedä, mainostavat ainakin lasinvaihtohommia yli 40v kokemuksella... Ja ei sitten kuitenkaan tämmöisiä ole ennen sattunut kohdalle.. :?


Mutta joo,
Eli tämä on rikki näin:

https://photos.app.goo.gl/crrGFcbnrCyEon826

Löytyisikö ehjänä uutta? Ilmeisesti olivat klipsuista avanneet sen mötikän irti ja yrittäneet vielä irrottaa tuota lasiin jäänyttä, mikä lie se sitten onkaan.. linssi vai optiikka vai liimalätkä ?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nimim. Repolaiselle ja muille vinkkejä omaan kokemukseen perustuen.

Niitä Geelilätkiä on kohtuullisen yleisesti saatavana tuulilasifirmoista. Myydään yleensä viiden pakettina. Eroavat Raintronic:n alkuperäisestä kahdesta raidasta siten, että peittää kokonaan linssiosan ja on muutenkin linssin muotoinen. Ovat olleet alkuperäisasennuksena 90-luvun premium autojen antureissa, joten niille on edelleen kysyntää.

Linssi kannattaa laittaa paikoilleen Raintronic:iin, kun laitaa geelilätkää paikoilleen. Hiukan lämmitetään linssiä, sen verran että kädessä kuitenkin sietää pitää. Geeli irrotetaan pinseteillä tai pienen ruuvarin kärjellä kirkaasta taustamuovista ja siirretään/vieritetään linssin päälle reuna edellä, ettei väliin jäisi ilmakuplia.
Tuulilasiin ulkopuolelle merkitään tussilla keskikohta ja Raintronic:n anturin alareuna. Linssi/geeli voi olla kokonaan vihreällä alueella, kuitenkin täysin pyyhintäalueella. Ainakaan Pilkingtonin lasissa ei tummennus ole esteenä toiminnalle. Punainen suoja irrotetaan geelistä pinseteillä tai ruuvarin kärjellä. Sormista jää pysyvät sormenjäljet geeliin. Tuulilasia ja geelilätkää lämmitetään hieman ja anturi painetaan paikoilleen reuna edelleä, jota väliin ei jäisi ilmaa. Hiukan voi koittaa hieroakin. Ilmaa ei saisi tulla ainakaan geelin keskivaiheille.

Anturiin kytketään johdot ja autoon virrat päälle, jonka jälkeen pari kertaa sekunnin sisällä viiksi tihkuasentoon anturin kalibroimiseksi.

Aina anturia asenatessa on hiukan kilin tunteet, mutta kyllä se pääsääntöisesti onnistuu. Niin ja niitä geelejähän saa.
Raintronic:t ja linssit on vaan nykyään kiven takana.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Raintronic

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Nyt tuli laitettua tuo anturi.

Jäi ilmakupla keskelle. Kuinka sen saisi pienemmäksi?

Kuva: https://photos.app.goo.gl/jwNFYzijxVYqwy1B7

Onko paha?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Vastaa Viestiin