Kauanko tonnarin akussa riittää virtaa?
Kauanko tonnarin akussa riittää virtaa?
Tuli vaan mieleen, että kun olen armeijaan kohta lähdössä, ja siellä voi joutua seisottamaan tonnaria välillä parikin viikkoa, niin että ehtiikö tonnarin akku tyhjenemään siinä omia aikojaan?
'89-tonnikeijussani on lähes kaikki sähköherkut ja hälyt. CD-soittimeenkin menee joku herätevirta. Akun merkkiä en ole edes ikinä katsonut, mutta kaiketi se ihan hyvä on ja kunnossa.
Pitääkö siis ottaa akun piuhat irti, jättää auto käymään vai antaa vaan olla?
'89-tonnikeijussani on lähes kaikki sähköherkut ja hälyt. CD-soittimeenkin menee joku herätevirta. Akun merkkiä en ole edes ikinä katsonut, mutta kaiketi se ihan hyvä on ja kunnossa.
Pitääkö siis ottaa akun piuhat irti, jättää auto käymään vai antaa vaan olla?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
-
- "Hölösuu"
Kyllähän Saabille aina löytyy innokkaita virran lainaajia
Mutta eihän se tuosta miksikään pitäis tyhjetä, mutta paljoako tekee nypätä johdot irti jos tietää että täällä pysytään tällä kertaa pitempi sessio...

Mutta eihän se tuosta miksikään pitäis tyhjetä, mutta paljoako tekee nypätä johdot irti jos tietää että täällä pysytään tällä kertaa pitempi sessio...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Mie kun olin aikoinaan armeijassa, niin päävartio oli ihan parkkipaikan vieressä. Sieltä oli sitten lainattavissa semmoinen iso pyörien päällä oleva apuvirta-laite, joka oli etenkin lauantaisin kovassa käytössä kun lomille oli lähtö. Ja yleensä sitä virtaa sitten annettiin sitä tarvitsevalle reilusti liikaakin, akut vaan kihisi kun piuhat pistettiin kiinni
Mutta hyvin pyöri startti joka jätkän autossa.
PS: Eikös nykyaikana sieltä armeijasta pääse pääsääntöisesti joka viikonvaihde poies?

PS: Eikös nykyaikana sieltä armeijasta pääse pääsääntöisesti joka viikonvaihde poies?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
-
- "Hirsch"
jos epäilet vuotoja/ virhekytkentöjä, niin mittaa vuotovirta irroittamalla akun toinen piuha kun sisävalot yms kulutuskohteet ovat varmasti sammuneet. ei pitäis olla ku jotain 20 milliampeeria sen sisäkellon kulutus.
vuotovirrasta voit laskea kauanko 50 Ah akku kestää.
vuotovirrasta voit laskea kauanko 50 Ah akku kestää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akkusta
sen verran on sähkövehkeitä 900i (kello+cd herätevirta, ilman mitään subbaria etc) että hyväkuntoinennkin akku tyhjenee 2 viikossa niin että ei
lähde enää yli 10 asteen pakkasella käyntiin syynä
alivarautunut akku=tyhjentynyt=kulutusta=kello+cd.
että kyllä sinuna lataisin akkuni täyteen(jossain asiantuntevassa akkuliikkeessa, ei omalla kotilaturilla) samalla saat diagnoosin akkusi kunnosat, joko ostat uuden tai pärjäät vanhalla.
lähde enää yli 10 asteen pakkasella käyntiin syynä
alivarautunut akku=tyhjentynyt=kulutusta=kello+cd.
että kyllä sinuna lataisin akkuni täyteen(jossain asiantuntevassa akkuliikkeessa, ei omalla kotilaturilla) samalla saat diagnoosin akkusi kunnosat, joko ostat uuden tai pärjäät vanhalla.
Minulla oli vm-97 tonnari joulukuun alusta kolme viikkoa ajamatta ja noin kolme kk vanha akku kiinni.
Eipä vaan lähtenyt käyntiin, itse asiassa kaikki virta oli akusta loppu, kun hälärin ledi sekä Defan ajstinkellokin olivat aivan mykkiä. Olin sitä tonnaria n. kolme kertaa lämmitellyt tuona aikana, eli blokilämmitin ja sisätilanlämmitin pörissyt sen pari tuntia kerrallaan.
Annettiin virtaa apukaapeleilla, mutta ei lähtenyt käyntiin, itse asiassa ei edes lähtenyt starttaamaan, aivan kuollut koko laite.
Latailin sitten akkua laturilla muutaman tunnin ja johan lähti. Nyt ollut ajossa viikon ilman ongelmia.
Eipä vaan lähtenyt käyntiin, itse asiassa kaikki virta oli akusta loppu, kun hälärin ledi sekä Defan ajstinkellokin olivat aivan mykkiä. Olin sitä tonnaria n. kolme kertaa lämmitellyt tuona aikana, eli blokilämmitin ja sisätilanlämmitin pörissyt sen pari tuntia kerrallaan.
Annettiin virtaa apukaapeleilla, mutta ei lähtenyt käyntiin, itse asiassa ei edes lähtenyt starttaamaan, aivan kuollut koko laite.
Latailin sitten akkua laturilla muutaman tunnin ja johan lähti. Nyt ollut ajossa viikon ilman ongelmia.
-Jubilee-
Juu se onkin tiedossa, ettei akku lataudu, vaikka onkin auto kiinni sähkötolpassa, kun ei tosiaan ole sitä Defan systeemiä, joka latailisi samalla akkua. Hommaan sitten seuraavaan autoon moisen.
Lähinnä tarkoitin vihjata, että mahtaakohan se lämmittely syödä akusta virtaa jollain tavalla, mielestäni ei pitäisi.
Lähinnä tarkoitin vihjata, että mahtaakohan se lämmittely syödä akusta virtaa jollain tavalla, mielestäni ei pitäisi.
-Jubilee-
jos akku on kunnossa, niin ei liene mikään ongelma, mutta jos sielä tosiaan on se "pari" vuotta vanha ahma, niin kannattaa miettiä uuden ostoa...
ja varmiten pitää tehot sisällään, kun tosiaan nappaat sen kengän irti, kun jätät seisomaan... ja sit vielä, että sielä kyllä riittää virtaa... otat kaapelit mukaan, niin no hätä.... niillä kaikilla mitään sähköruiskua ole... haha vanhoja opeleita..
ja varmiten pitää tehot sisällään, kun tosiaan nappaat sen kengän irti, kun jätät seisomaan... ja sit vielä, että sielä kyllä riittää virtaa... otat kaapelit mukaan, niin no hätä.... niillä kaikilla mitään sähköruiskua ole... haha vanhoja opeleita..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.