...ne tonnikalan lämmöt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MacSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 00:57
Paikkakunta: Helsinki

...ne tonnikalan lämmöt

Viesti Kirjoittaja MacSaab »

tuontiauto:
Saab 9000 2,3T -95 autom. ilmast. (tänään tuli 85.000km mittariin)
Lämpömittari nousee n. neljäsosaan/kolmasosaan mittarin VIHREÄSTÄ alueesta. Missä pitäisi liikkua -5C kelissä?
Termostaattiarvoja, hankintapaikkoja ja vaihtovihjeitä, kiitos.
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Taitaa olla perin tyypillinen vika tonnarissa, ei kai välitöntä syytä huoleen. Omassanikaan ei nouse kesäkelilläkään edes puoleenväliin, nyt talvella tuohon samaan kolmas/neljäsosaan.

Mittarissa siis kai vika, omaani vaihdoin hätäpäissäni aluksi lämpöanturin ja termarin (91 ast.) ilman mitään vaikutusta. Tietenkin kiva olisi jos mittari näyttäisi edes lähelle oikein.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
JanMac
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 11:20
Paikkakunta: Kaustinen

Lämpö

Viesti Kirjoittaja JanMac »

Taitaa tosiaan olla tyyppivika, omassa lämmöt oli jatkuvasti "vartin" paikkeilla ja vaikka uuden termarin vaihdoin tilanne ei sanottavimmin siitä muuttunut.
MacSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MacSaab »

Kiitos lämppärin näyttämätiedoista, rauhoitti.
•••
Sain eilen kilvet. Ei EU kilvet ja mukavan numeron! Tuotiauton rekisteröintikatsastuksessa autolle annetaan ko aseman valikoimista kilpi. Siis enpä mennytkään samalle katsastusasemalle, vaan soittelin katsastusasemia läpi minkälaisia ei EU kilpiä olisi tarjolla. EU kilvet kuulemma "pitää antaa järjestyksessä", kone antaa. Ei EU kilvillä on hiukan valinnanvaraa. Nyt ei tartte Esson baarilla selitellä kaikille. :lol: Tonnareitahan ei ensirekisteröity EU kilvillä. Jos meni off topic, moderaattori korjannee asian.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sopivan näköinen topicci, joten eipä viitsi uutta aloittaa. Jos joku "haku"-toiminnolla jatkossa etsii vastauksia.

Noista lämpömittarin viisarin roikkumisista on vähän väliä kyselyitä. Tällä kertaa on lämmöt ylhäällä. Aikaisemmin tuo viisarin roikkuminen vaivasi minuakin, mutta eilen piti motarinopeuksissa oikein himmata pikkasen ettei viisari ujuttaudu punaiselle alueelle.

Mitähän mahdollisia syitä vois olla korkeille lämmöille?
- Jäähdyttimen nesteen vähyys (on OK)
- Flektin liitttimen kiinntiys (on kiinni)
- Flektin termarin liittimet/kunto? Pitänee CRC:tä suihkutella.
- syylärin kuntoo (rivat tallella)
- termari jumissa kiinni?

Oisko jotain muita mahdollisia tarkastuksen paikkoja :?: :?: Jos muilla on ollut samaa ongelmaa, niin mistä on kiikastanut :?:

Pitänee varmistaa, että flekti toimii. Jos ei pyöri pysäyttäessä, niin pitää ohittaa kytkennät jotenkin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Viittaisi termariin, kannattanee joka tapauksessa vaihtaa, osta se ranskalainen joka on siinä oranssi/valkoisessa paketissa, kokemusteni perusteella on ainoa joka pelaa kunnolla, saksalaisia olen palautellut kauppaan monia samoin kuin pari Saabin alkuperäistäkin.
Joskus on vanhemmat saanit tehneet tuota motarinopeuksissa, silloin on auttanut kun on ajanut sivuun ja päästänyt paineet pois paisuntasäiliöstä, lämmöt laskee ja flektikin alkaa toimia normaalisti :)
Olet varmaan tarkistanutkin jo flektin sulakkeet ja releen, jotka eivät tosin vaikuta motarinopeuksissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mistä kaupasta tollainen oranssi/valkoinen paketti löytyy?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mimmi kirjoitti:Vika lymyää mittariston jänitteensäätäjässä, joka vaihtui (-94???) ja uusi on pienemmällä jännitteellä kuin vanha. En itse ole jaksanut tehdä asialle mitään ja nythän tonttu on "kustomoitu by Ford Transit".
Aika hyvin sanottu Mimmi: "Kustomoitu by Ford Transit" 8) 8)

Omassa tonnarissa lämmöt siinä kello yhdeksän paikkeilla kesät talvet.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuha kirjoitti:Omassa tonnarissa lämmöt siinä kello yhdeksän paikkeilla kesät talvet.
Kiitos tiedosta.. :roll:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mulla flekti ei viime kesänä aina lähtenyt pyöriin vaikka lämmöt melkein punasella. Syy oli flektin termariin tulevien johtojen kunto. Olivat melkein poikki liittimien juuresta. Sentti pois molemmista johdoista ja uudet liittimet jo pelas. Yks vika paikka...
Viimeksi muokannut Sabo, Ke Huhti 06, 2005 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Mistä kaupasta tollainen oranssi/valkoinen paketti löytyy?
Motonetistä, taitaa olla vähän joka tarvikeliikkeissä, nimi ei vaan tule mielen,olisko ollut jokin Colorstat tms, niitä olen testaillutkin ja pitävät kutinsa, sakemanneissa oli heittoa +- 5 astetta, ja yksi ei auennut ollenkaan 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Omasta vanhojen termostaattien laarista löytyi pikainventaariolla kolme Calorstat (Made in France) ja kolme Waxstat (Made in England). Saabin alkuperäistermostaatit on nyt autoissa kiinni, niissä taisi lukea Motorad.

Ihmeen epätasalaatuisia nuo alkuperäistermostaatit on olleet. Toimii pari kuukautta hyvin, viisari tasan vaakasuorassa, mutta sitten jumittaa, viisari jää roikkumaan tai nousee vähän yläviistoon kaupunkiruuhkassa.

Yritin minäkin noita mittailla, mutta kunnon lämpömittari puuttuu. Aloin epäillä kotiviinikaupasta ostettua mittaria, kun se ei näyttänyt kiehuvalle vedellekäään ihan täyttä 100 asettetta....

Muutenkin avautumislämpötila on vaikea nähdä. Veden lämpötilaahan vaan pystyy mittaamaan, ei termostaatin. Termostaatti tulee aina vähän jäljessä, vaikka veden lämpötilaa nostettaisiin hitaastikin. Ja termostaatin aukiraottumisen hetki on vaikea nähdä. Pitäisi mielellään olla joku testipenkki jossa kierrätettään vettä termostaatin takana ja kun vettä alkaa virrata termostaatin läpi, voidaan lukea avautumislämpötila.

Toisaalta, eihän auton mittaristossakaan lämpömittari näytä mitään kovin tarkkoja lukemia, edes vanhemmissa autoissa joissa EDU ei puutu lämpömittarin näyttämään.

Eihän tuo kai viiden asteen tarkkuudella tarvitse ollakaan tasan oikein, kuinka paljon käyntilämpötila saa muuttua ennenkuin alkaa bensankulutus kasvaa alilämpöisenä ajettaessa tai kannentiiviste olla vaarassa ylilämpöisenä ajettaessa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Tuon flektin lämpöanturia kun tutkii, kannattaa myös sen virtapiiri tarkastaa hyppyjohdolla tms.

Oma anturi oli entinen, mutta sitä ihmetellessä ilmeni johtokin syöpyneeksi yli 20cm matkalta auton puoleisesta liittimestä eteenpäin. Tuo piuhahan lähtee ainakin vanhemmissa anturilta alaspäin, etupuskurin/spoilerin takana kulkevaan johtonippuun. Kaipa sinne oli suolavesi päässyt jossain vaiheessa; uutta johtoa vaihtaessa etsin tervettä paikkaa mihin voisi juottaa jatkoksen, ja aina vain tuli eristeen sisältä vihreää jauhoa! 8O
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jepjep,

pääsin vasta kasilta duunista, joten valoisaa aikaa/energiaa ei hirveesti riittänyt.

Tsekkasin sulakkeet ja vaihdoin releitten paikkaa, flekti ei käynnistynyt vaikka käytin moottorin sentin vaille punarajan.

Jatkuu....

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Noni, tänään tsekattu, että moottori sentään pyörii kun ottaa akun plussalta suoraan moottoriin.

Automaatissa ja ilmastoinnilla varustetussahan on kaksinopeuksinen puhallin, niinkuin Mimmi osasi selvittää (kiitos vaan). Syylärin apukuskin puoleisessa alanurkassa on siis lämpökytkin, missä on kolme johtoa. Yksi johdoista (musta) maa ja ilmeisestikin (sininen)normi- ja (valkoinen)nopealle tuulettimelle. Kuorin pikkasen johtoja että sain krokotiilit kiinni johtoihin, kun en saanut hankalassa paikassa olevaa liitintä irti. Automaatti-ilmastointi Min. asentoon, minkä pitäisi laittaa tuuletin käyntiin. Ilmeisestikin nopea tuuletus toimi sulkemalla piirin ennen lämpökytkintä, ainakin kun tuuletin pyöri ja sain nopean tuuletuksen sulakkeen palamaan. Normituuletusta en saanut toimimaan tällä tavalla. Pitää varmaan viikonloppuna kokeilla yleismittarin avulla liitäntöjä ja normituuletuksen vastusta. Jospa se vika löytyisi sieltä.

Tänään töistä tuleessa totesin, että neula pyrki punaselle, mutta laski jonkin verrran ennen punaista. Olisikohan niin, että nopea tuuletus toimii tuolla ylärajoilla :?:

Sain ainakin ulkolämpötilamittarin kiinnetettyä oikeiden johtojen päihin kun EDU alkoi näyttämään lämpötilalukemaa "Err"-tekstin sijaan. Yksi sen kunniaksi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin