Hankin tonnarin...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
JusHar
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 23:08

Hankin tonnarin...

Viesti Kirjoittaja JusHar »

Ostin elämäni ensimmäisen saabin, 300 tkm ajetun -88 CC:n 2 litraisella vaparilla ja automaattivaihteilla.

Olen selaillut tätä foorumia auton hankinnan jälkeen ahkerasti, ja huomannut porukan olevan ihailtavan aktiivista saabismin tiimoilta.

Yllätyin ajaessani autolla ensi kertaa, miten hyvä sillä oli ajaa! (olinhan minä niitä juttuja kuullut mutta silti).

Autossa on ilmeisestikkin aika yleiset ruostepaikat, eli oven alareunat aika huonossa hapessa. Muuten kori vaikuttaisi olevan ehjä.

Yksi asia askarruttaa, nimittäin kun laatikosta kytkee pakin päälle, kuuluu "jumpsaus" jollaista D:lle kytkiessä ei kuulu.

Lueskelin vanhoja viestejä, ja siellä saa sellaisen kuvan että moottorin kumityynyt on kulutustavaraa.

Oletteko vaihtaneet kaikki kerralla, vai esim. pelkästään laatikon alapuolisen kumityynyn?

Olisiko mystisellä matolaatikolla osaa ko. jumpsaukseen?

Mistä olette hommanneet uretaanisia puslia? vai onko ne enemmän turboilijoitten kamoja?

Oikein hyvää vuotta 2006 kaikille saabisteille :D
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Hankin tonnarin...

Viesti Kirjoittaja suapas »

JusHar kirjoitti:Ostin elämäni ensimmäisen saabin, 300 tkm ajetun -88 CC:n 2 litraisella vaparilla ja automaattivaihteilla.

Onnittelut hienosta valinnasta !!

Olen selaillut tätä foorumia auton hankinnan jälkeen ahkerasti, ja huomannut porukan olevan ihailtavan aktiivista saabismin tiimoilta.

Yllätyin ajaessani autolla ensi kertaa, miten hyvä sillä oli ajaa! (olinhan minä niitä juttuja kuullut mutta silti).

Autossa on ilmeisestikkin aika yleiset ruostepaikat, eli oven alareunat aika huonossa hapessa. Muuten kori vaikuttaisi olevan ehjä.

Yksi asia askarruttaa, nimittäin kun laatikosta kytkee pakin päälle, kuuluu "jumpsaus" jollaista D:lle kytkiessä ei kuulu.

Lueskelin vanhoja viestejä, ja siellä saa sellaisen kuvan että moottorin kumityynyt on kulutustavaraa.

Oletteko vaihtaneet kaikki kerralla, vai esim. pelkästään laatikon alapuolisen kumityynyn?

Veikkaisin takimmaisen olevan ainakin sökö.Itelläni se on tyhjä ja kone hytkyy aikalailla

Olisiko mystisellä matolaatikolla osaa ko. jumpsaukseen?

Mistä olette hommanneet uretaanisia puslia? vai onko ne enemmän turboilijoitten kamoja?

Hyvin pärjää alkuperäismallisillakin. Ja niitä saa esim. Procar serviceltä, Jklä ja Motonetista.

Oikein hyvää vuotta 2006 kaikille saabisteille :D
Kiitos samoin T. 9000 cc manuaali
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Onneksi olkoon!

Vaihtaa kannattanee kaikki jo rikki tai menossa olevat puslat. Yksi rikkinäinen tyyny/pusla voi hajoittaa uuden ehjänkin nopeasti. Jotkut ovat menestyksellisesti entisöineet noita kulahtaneita ylätuki-, ja vaihdelaatikon puslia pistämällä Wurthin uretaaniliimat tai sikaflexit niihin jäykisteeksi (löytyy haulla). Suomesta noita uretaanipuslia saa nyt ainakin Pro-car Serviceltä. Toisten mielestä ovat turhan jäykkiä toisten ei.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
JusHar
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 23:08

Viesti Kirjoittaja JusHar »

Jep jep, täytynee ainakin päästellä joskus tuo kuskinpuolen etupyörä irti ja tarkistella se alimmainen tyyny, näkyi olevan seikkaperäiset ohjeet kuvien kanssa aiemmissa viesteissä.
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

JusHar kirjoitti:Jep jep, täytynee ainakin päästellä joskus tuo kuskinpuolen etupyörä irti ja tarkistella se alimmainen tyyny, näkyi olevan seikkaperäiset ohjeet kuvien kanssa aiemmissa viesteissä.
Ostin myös 9000:n kakkosautoksi hiukan yli kuukausi takaperin, ja molemmat yläpuolen tyynyt olivat riekaleina, jolloin resonoi ääniä cockpitin puolelle rungon kautta.

Jos et näe silmällä, onko niissä vikaa, tee testi:
Mylly käyntiin, pelti ylös ja kaveri siirtelemään keppiä kajuuttaan (jalka jarrulla). Jos kumit on risat kone liikkuu pakille kytkiessä eteenpäin useita senttejä ja D.lle kytkiessä vastaavasti taaksepäin, kohden tulipeltiä siis.

Vaarana on pakoputken hanuriosan murtuminen, jos liike on kovin isoa.

En oo varma onko 80-luvun tontuissa jo jousto-osa pakoputkistossa, mutta jos ei, saattaa jokin paikka joka tapauksessa pettää koneen liikkeen seurauksena.

Myös mainitsemasi "jumpsaus" saattaa kuulua pakoputken liikkumisen seurauksena. Mulla oli hajonnut pakoputken kuudesta kannatinkumista neljä :!:

Vaihdatin PCS:llä uudet kumit ja ylimääräinen liike loppui siihen. Tulin ostaneeksi vakiokumit tarvikeliikkeestä ja maksoivat parikymppiä kipale, ja työt päälle. Vaihto onnistuu itseltäkin, mikäli omistaa rautasahan ja ruuvipenkin. Jäykkyyttä on vakiokumeissakin minun mielestäni riittävästi (kone 2.3T)

Niin ja tervetuloa Saabistien joukkoon!! Ei kun klubihakemusta vetämään, jos et jo ole, klubiosiosta löytyy monta aihepiiriä lisää, ja ehkäpä myös rahanarvoista tietoa :wink:
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

JusHar kirjoitti:Jep jep, täytynee ainakin päästellä joskus tuo kuskinpuolen etupyörä irti ja tarkistella se alimmainen tyyny, näkyi olevan seikkaperäiset ohjeet kuvien kanssa aiemmissa viesteissä.
Ne tyynyt on apukuskin puolella. Sit myös sisälokarin etummainen puolikas irti, niin johan rupes näkeen :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
JusHar
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 23:08

Viesti Kirjoittaja JusHar »

Vai että apukuskin puolella... :oops:
Olipa hyvä että tuli puheeksi, olisin purkanut muuten kuskin puolen.

Pitää vielä katsella konepelti auki sitä koneen heilumista.

Näytti aika hintavilta motonetillä nuo hydrauliset kumityynyt :? , toivottavasti ovat ehjät, ja joku halvempi osa on rikki :wink:
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ite kyselin taannoin tyynyjen hintoja, niin orkkkistyynyt saabilla n. 250 e. kpl, paikallisessa tarvikeliikkessä n. 140 e. kipale. Eli kyl se motonet taitaa olla edullisin...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

JusHar kirjoitti:Vai että apukuskin puolella... :oops:
Olipa hyvä että tuli puheeksi, olisin purkanut muuten kuskin puolen.

Pitää vielä katsella konepelti auki sitä koneen heilumista.

Näytti aika hintavilta motonetillä nuo hydrauliset kumityynyt :? , toivottavasti ovat ehjät, ja joku halvempi osa on rikki :wink:
Niin, mulla oli siis yläkumit riesuina, alakumit oli tarkistettaessa Ok. Alakumien rikki ollessa koneen liike eestaas ei liene noin voimakasta. Ja ne yläkumit näkyy suoraan siinä apparin puolella konetilassa, ovat 90 astetta toisiinsa nähden alumiinisen "tukivarren" sisällä. Niitä varten ei tartte purkaa sisälokaria...
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

Ostelin kans just tonnarin CD 2L ja tomaatilla. On kyllä hieno ajaa. hinta/mukavuus-suhde kohdallaan.

Passeli talviauto so far. Takalasin lämppäri alkoi tosin just temppuilemaan, jotain kosketushäikkää kaiketi. Kulutuskin oli inhimilliset 10.50L sadalla reissussa. Pudonnee varmaan kunhan käy läpi vielä pikkusen huoltoa.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Koneen kumit kannattaa periaatteessa vaihtaa kaikki kerralla. Ite vaihdoin momenttituet (yläpuoliset kumit) ja vasta 3kk niiden jälkee koneen hydrauliset tuet (motonetistä 100e/kpl, laakkosella 300e/kpl). Momenttituet on selvästi löystyny alun jälkeen, kun taaimmainen hydraulityyny oli revenny kokonaan paskaks, edessä oli selvästi löysä. Kone nousikin pari senttiä ylöspäin, kun vaihdoin kumit eikä pysty käsillä heiluttamaan yhtää. Momenttituet kun oli irti, niin käsillä kone liikkui selvästi pari senttiä. Samalla lootan kumi kannattaa vaihtaa, kun muita kumeja vaihtaa.

Sitten tukivarsien kumit kannattaa tarkistaa ja vaihtaa edestä etu/takakumit kerralla. Kuten ylempänäkin sanottiin, ehjä kumi rikkoo rikkinäisen lopullisesti ja se taasen rikkoo ehjän. Hydrauliset kumit kannattaa ostaa motonetistä, mutta muut kumit eivät liikoja maksa, jottei kannattais Saabin tiskiltä hakea. Etenkin jos on tarkoitus useamman vuoden pitää autoa. Momenttituet maksoivat 25e/kpl, lootan kumi muistaakseni 30e, puslat 50e/kpl (eteen sekä taakse). Toisaalta jos juuri nyt ei ole rahaa, niin kyllä Motonetin kumit kelpaavat, vaihtaa sit vain parin vuoden päästä taas.

Iloa ajamiseen ja korjaamiseen, molempia riittää yllinkyllin =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Vastaa Viestiin