Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
No niin! Ekan autoni (900i -86) jälkeen ajelin välillä pari vuotta kulkuneuvoilla, mutta palasin kesällä autokantaan (9000 CD 2.3i 16v -92). Auto onkin aivan loistava ja pelaa hienosti hyvin pientä öljyvuotoa lukuunottamatta. Automaattista ilmastointia vaivaa kuitenkin kumma oire! Kaikki toimi hyvin koko kesän ja syksyn, mutta nyt pakkaskeleillä löytyy välillä pikku häiriö. Kaikki pelaa hyvin siihen asti, kunnes matka-ajossa pysähtyy kahville ja auto sen aikana hieman jäähtyy. Kun auton laittaa sitten taas käyntiin, ilmastointi valitsee puhalluksen sivuille ja keskisuuttimista ja antaa pelkästään viileää ilmaa. Jos lämmöt säätää HI asentoon, toimii kaikki normaalisti ja kuumaa tulee tuutin täydeltä, mutta heti kun yrittää siirtyä asteluvuille sama ongelma jatkuu! Ongelma häipyy joko ajallaan tai pitämällä hieman pidemmän stopin. Vika ei ilmene aina, eikä ikinä kylmiltään tai todella lyhyen sammuttamisen jälkeen, esim. normaali paikallisajossa. Olisiko vika kenellekään entuudestaan tuttu, niin ei tarvitsisi tuhlata aikaa pähkäilyyn?
MIMMIMimmi kirjoitti:Ei ole vika, vaan ominaisuus. ACC mittaa mm. ulkolämpötilaa (joka nousee moottorin lämmöstä seisovassa autossa). ACC yrittää AINA mahdollisimman nopeasti saavuttaa haluttu lämpötila säätämällä puhalluksen voimakkuutta, suuntausta ja lämpötilaa.
Tarkoitatko ehkä sitä, että moottorista ulkoilmaan säteilevä lämpö "huijaa" ulkoiman lämpöä mittaavaa lämpöanturia ja se edelleen käskyttää ACC:n puhaltamaan auton sisätiloihin viileää ilmaa vaikka tosiasiassa auton sisälämpötila onkin ulkolämpötilaa kylmempi ? Ajoviima palauttaisi taas normaaliin toimintaan kysyjän tapauksessakin.
Tietenkin epäilin itekkin tuota säteilylämpöä, kyllähän konehuoneeseen ja kojelautaan kuohahtaa lämpöä heti stopin jälkeen, mutta jos se johtuis pelkästään siitä, ongelma ei voisi jatkua puoltakin tuntia tai tuntia ajon jatkuttua - 18 pakkasessa!! Muita ehdotuksia? Koko ACC:n sammuttaminen ja käynnistäminen ajossa ei korjaa ongelmaa! Missä sijaitsee sisäilman lämpöanturi/anturit ja onko sen/niiden yhteydessä puhallin joka kierrättää ilmaa anturin läpi? Jos tällainen puhallin olisi rikkoutunut tai toimisi huonosti anturi mittaisi varmaankin esim. kojelaudan lämpötilaa, joka luonnollisesti laskee ja nousee hitaammin kuin sisäilman?!
Viimeksi muokannut reimasaab, La Tammi 07, 2006 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ootkos kokeillut nollata ACC:tä? Nyt ei kyllä muista miten se tapahtuu, mutta mimmi ja ohjekirja kertoo. Sitten voit asettaa omat asetukset (minne ja millä voimakkuudella startissa ACC puhaltaa) kun painat <-> ja tuulilasimerkkiä samaa aikaa. Eli oikeasta reunasta ylin ja alin.
Oliskohan nollaus ollu ACC ja <-> ... Ainakin ohjelmointien poisto oli ACC ja OFF.
Oliskohan nollaus ollu ACC ja <-> ... Ainakin ohjelmointien poisto oli ACC ja OFF.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
reimasaab kirjoitti:Tietenkin epäilin itekkin tuota säteilylämpöä, kyllähän konehuoneeseen ja kojelautaan kuohahtaa lämpöä heti stopin jälkeen, mutta jos se johtuis pelkästään siitä, ongelma ei voisi jatkua puoltakin tuntia tai tuntia ajon jatkuttua - 18 pakkasessa!! Muita ehdotuksia? Koko ACC:n sammuttaminen ja käynnistäminen ajossa ei korjaa ongelmaa! Missä sijaitsee sisäilman lämpöanturi/anturit ja onko sen/niiden yhteydessä puhallin joka kierrättää ilmaa anturin läpi? Jos tällainen puhallin olisi rikkoutunut tai toimisi huonosti anturi mittaisi varmaankin esim. kojelaudan lämpötilaa, joka luonnollisesti laskee ja nousee hitaammin kuin sisäilman?!
Kannattaa katsoa, että se kojelaudassa olevan matkustamoilma-anturin puhallin pyörii. Ja että itse anturi ei ole paksun pölyn peitossa. Mulla puhallin takkuili tässä taannoin, ja kesäkuumalla kabiini meni kylmäksi ja pakkasella tuli aina vaan lämmintä. Lämpötilansäätö ei siis toiminut. Puhaltimen toiminnan voit katsoa vaikka taskulampulla.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Menee vähän aiheen ohi, mutta huomautanpa kuitenkin:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/h ... hallin.jpg
Itseasiassa puhallinkotelon päällä ilmanottoritilän kohdalla, kaikkien kanavien ulkopuolella. Tuo punajohtoinen:Mimmi kirjoitti:ulkolämpötila-anturia (ACC1 ilmastoinnin kanavassa ennen kennoja
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/h ... hallin.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos vinkeistä! Resetoin ACC:n ja kyllä se matkustamoanturin puhallin pyörii, vaikka pitääkin hieman kitinää, jonka kuulee hetken aikaa auton sammuttua. Pitää nyt seurailla onko tapahtunut muutosta! Siitä ilmastoinnin starttiasetusten ohjelmoinnista kiinnostaisi saada lisää tietoa, koska en valitettavasti saanut auton mukana käyttöohjekirjaa. Alfamerin korjauskäsikirjan jo hommasin, mutta ei siinä ole sellaisia asioita. Auto on siis 9000 CD 2,3i 16v -92, tuotu Saksasta keväällä -05. Kiitos jo etukäteen!
http://www.saab.fi -> "ota yhteyttä" ja pyydät lähettämään sinulle manuaalin, tulee ilmaiseksi postissa muutamassa päivässä.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Joskus tulee, joskus ei. Itselleni ei. Ilmeisesti riippuu siitä, kuka on vuorossa asiakaspalvelun päässä...Tobbana kirjoitti:www.saab.fi -> "ota yhteyttä" ja pyydät lähettämään sinulle manuaalin, tulee ilmaiseksi postissa muutamassa päivässä.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Ilmastoinnin kettuilu näyttäis olevan ohi tältä erää! Resetointi siis auttoi! Virheiden määräksi masiina näytti kyllä nollaa, mutta entäs sitten, kun ongelma näyttäisi hävinneen!! =)
Ohjekirjasta laitoin s.postikyselyn maahantuojalle, mutta ei sitä taida saada edes rahalla, kun ei kerran mitään vastausta kuulu.... =(
Kiitos vielä vinkeistä!
Ohjekirjasta laitoin s.postikyselyn maahantuojalle, mutta ei sitä taida saada edes rahalla, kun ei kerran mitään vastausta kuulu.... =(
Kiitos vielä vinkeistä!
Re:
Mitä mahtaa olla vialla jos resetointi ei toimi eli ei resetoi ollenkaan vaikka kuinka painelee?Mimmi kirjoitti: ACC:n resetointi tehdään painamalla AUTO ja <-> (tai vent, ACC1).
9-5 2,3T Vector Sport Wagon Biopower 2008
(Ex 9000 2,3 CSE 1994)
(Ex 9000 2,3 CSE 1994)
Re: Re:
Ja painoit niitä yhtäaikaa parin sekunnin ajan? Kun vapautat tulee näyttöön tulee toivottavasti "0" jos ei ole vikoja. Muutoin näkyy numero, joka kertoo mahdollisten vikojen lukumäärän.asnu kirjoitti:
Mitä mahtaa olla vialla jos resetointi ei toimi eli ei resetoi ollenkaan vaikka kuinka painelee?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
Ne napit todellakin pitää painaa kutakuinkin samanaikaisesti alas, ei niin että ensin toinen ja sitten vasta joskus myöhemmin toinen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Automaattisen ilmastoinnin omituinen temppu...
Kyllä yht'aikaa älysin niitä painaa, mutta käsitin et siinä pitäis tulla sieltä alhaalta lähtien oikeanpuolimaisen puolen valojen skannaus alhaalta ylös, mutta mitään ei tapahtunut.
Mielestäni näytössä pysyi koko ajan tuo lämpötilan luku 21 °C eli siksi ajattelin ettei tuo toimi ollenkaan, kun ei nollaa eikä mitään muutakaan lukua näyttänyt. Kokeilin tätä siis virta päällä ja auto käynnissä, en tiedä teinkö siinä oikein
Mielestäni näytössä pysyi koko ajan tuo lämpötilan luku 21 °C eli siksi ajattelin ettei tuo toimi ollenkaan, kun ei nollaa eikä mitään muutakaan lukua näyttänyt. Kokeilin tätä siis virta päällä ja auto käynnissä, en tiedä teinkö siinä oikein