saabin turbosta (koko tietoa)
saabin turbosta (koko tietoa)
onko 900 ja 9000 mallisssa saman kokoinen turbo? ja kertokaas joku viisas
noitten turbojen ar lukuja ja muuta tietoa,pesien kokoja ym..
tv.tiedontarvija
noitten turbojen ar lukuja ja muuta tietoa,pesien kokoja ym..
tv.tiedontarvija
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Tarkempaan kysymykseen olisi mukavampi vastata, mutta vanhemmasta kalustosta muutama yleisin malli, jos jäisi vaikka hakua varten tämä viesti:
og900 (kaikki) ja 9000 (80-luvun mallit):
Garrett T3 trim 40 (ei vesijäähdytystä)
-Kompressoripesän A/R .42
-Imusiipi (inducer) ~38mm
-Pakopesän A/R .48
-Vakio pakosiipi (exducer) ~48mm
-Riittänee noin 200hv
-Löytyy og900 8-venttiilisistä turboista (H-turbo), 82-87
-Myös 99 turbossa ja "B"-koneisissa og900 turboissa (79-81), eroavaisuutena A/R .63 pakopesä ja ulkoinen hukkaportti. Kaikissa muissa Saabin ahtimissa on sisäinen hukkaportti.
Garrett T3 trim 45 (vesijäähdytys tai ilman)
-Kompressoripesän A/R .42
-Imusiipi (inducer) ~40mm
-Pakopesän A/R .48
-Vakio pakosiipi (exducer) ~48mm
-Riittänee noin 250hv
-Löytyy og900 16-venttiilisistä turboista ja 2.0T16 9000:sta sekä viimeisistä og900 8v turboista
-og900 vesijäähdytetty '88 alkaen, 9000 '87 alkaen
Mitsubishi TE05-12B6 (vesijäähdytys)
-Kompressoripesän A/R ei tietoa, pieni, ehkä lähellä .40
-Imusiipi (inducer) ~41mm
-Pakopesän A/R ~ .41, pakosarjan aukon pinta-ala 6cm^2
-Riittänee noin 250hv, spoolaus nopeampi kuin T3:ssa
-Löytyy '90-93 og900 turboista (sekä täyspaine ja matalapaine) ja vuosimallin '89 9000CD DI/APC:sta
Uudempi kalusto (9000 90-luku, ng900, 9-3, 9-5):
-Kaikissa vesijäähdytys ja sisäinen hukkaportti.
Garrett T25
-Ei tarkempaa tietoa mitoista ja trimmistä minulla, mutta varsin pieni
-Nopea spoolaus mutta ei riitä juurikaan 250hv yli
-Löytyy 9000 2.3 koneella (paitsi Aero), sekä uudemmista 9000 2.0 turboista (myös matalapaine). 2-litraisiin vaihtui joskus 90-luvun alussa. Myös NG900 turbon ahdin. T5 moottorinohjauksella (98-00?) varustettujen 9-3:n (ei-Aero) ahdin.
Mitsubishi TD04HL-15T/15G #6 tai #5
-Kompressoripesät ja pakopesät samaa kokoluokkaa kuin TE05.
-Imusiipi ~42/43mm (T/G)
-Riittänee noin 300hv max.
-TD04HL turbiinisiiven koko ~45mm (exducer)
-Löytyy 9000 Aero, 9-3 Aero, 9-5 Aero, 9-3 Viggen (9000 Aerossa -15T, 9-3/9-5 15T, poikkeuksena '93 9000 Aero jossa -15G).
-9000:ssa pakopesän koko #6 (.41 A/R) , 9-5 ja 9-3 #5 (.33 A/R)
-Garrett GT17
-Ei tietoja mitoista ja muista tarkemmin, mutta pieni ahdin ja ei sovellu virityskäyttöön
-Tehtaalla ollut joissain vuosimalleissa valmistusvikoja
-Löytyy ainakin Ei-Aeroista T7 moottorinohjauksella varustetuista 9-3 ja 9-5.
Dieseleissä jokin pieni muuttuvasiipinen Garrett (ainakin 2.2 TiD) ja asymmetrisesti ahdetuissa V6-koneissa jokin pikkuinen Garrett. Ei tarkempia tietoja eikä kiinnostusta näihin. 9-3 SportSedanin, SportCombien ja uusien 9-5:ten ahtimista ei minulla tarkempia speksejä tiedossa.
Hiukan hataraa tietous noista GM-aikakauden vakioturboista, ja jotain pieniä vuosimalliheittoja sun muita virheitä varmasti löytyy, saa vapaasti korjata..
og900 (kaikki) ja 9000 (80-luvun mallit):
Garrett T3 trim 40 (ei vesijäähdytystä)
-Kompressoripesän A/R .42
-Imusiipi (inducer) ~38mm
-Pakopesän A/R .48
-Vakio pakosiipi (exducer) ~48mm
-Riittänee noin 200hv
-Löytyy og900 8-venttiilisistä turboista (H-turbo), 82-87
-Myös 99 turbossa ja "B"-koneisissa og900 turboissa (79-81), eroavaisuutena A/R .63 pakopesä ja ulkoinen hukkaportti. Kaikissa muissa Saabin ahtimissa on sisäinen hukkaportti.
Garrett T3 trim 45 (vesijäähdytys tai ilman)
-Kompressoripesän A/R .42
-Imusiipi (inducer) ~40mm
-Pakopesän A/R .48
-Vakio pakosiipi (exducer) ~48mm
-Riittänee noin 250hv
-Löytyy og900 16-venttiilisistä turboista ja 2.0T16 9000:sta sekä viimeisistä og900 8v turboista
-og900 vesijäähdytetty '88 alkaen, 9000 '87 alkaen
Mitsubishi TE05-12B6 (vesijäähdytys)
-Kompressoripesän A/R ei tietoa, pieni, ehkä lähellä .40
-Imusiipi (inducer) ~41mm
-Pakopesän A/R ~ .41, pakosarjan aukon pinta-ala 6cm^2
-Riittänee noin 250hv, spoolaus nopeampi kuin T3:ssa
-Löytyy '90-93 og900 turboista (sekä täyspaine ja matalapaine) ja vuosimallin '89 9000CD DI/APC:sta
Uudempi kalusto (9000 90-luku, ng900, 9-3, 9-5):
-Kaikissa vesijäähdytys ja sisäinen hukkaportti.
Garrett T25
-Ei tarkempaa tietoa mitoista ja trimmistä minulla, mutta varsin pieni
-Nopea spoolaus mutta ei riitä juurikaan 250hv yli
-Löytyy 9000 2.3 koneella (paitsi Aero), sekä uudemmista 9000 2.0 turboista (myös matalapaine). 2-litraisiin vaihtui joskus 90-luvun alussa. Myös NG900 turbon ahdin. T5 moottorinohjauksella (98-00?) varustettujen 9-3:n (ei-Aero) ahdin.
Mitsubishi TD04HL-15T/15G #6 tai #5
-Kompressoripesät ja pakopesät samaa kokoluokkaa kuin TE05.
-Imusiipi ~42/43mm (T/G)
-Riittänee noin 300hv max.
-TD04HL turbiinisiiven koko ~45mm (exducer)
-Löytyy 9000 Aero, 9-3 Aero, 9-5 Aero, 9-3 Viggen (9000 Aerossa -15T, 9-3/9-5 15T, poikkeuksena '93 9000 Aero jossa -15G).
-9000:ssa pakopesän koko #6 (.41 A/R) , 9-5 ja 9-3 #5 (.33 A/R)
-Garrett GT17
-Ei tietoja mitoista ja muista tarkemmin, mutta pieni ahdin ja ei sovellu virityskäyttöön
-Tehtaalla ollut joissain vuosimalleissa valmistusvikoja
-Löytyy ainakin Ei-Aeroista T7 moottorinohjauksella varustetuista 9-3 ja 9-5.
Dieseleissä jokin pieni muuttuvasiipinen Garrett (ainakin 2.2 TiD) ja asymmetrisesti ahdetuissa V6-koneissa jokin pikkuinen Garrett. Ei tarkempia tietoja eikä kiinnostusta näihin. 9-3 SportSedanin, SportCombien ja uusien 9-5:ten ahtimista ei minulla tarkempia speksejä tiedossa.
Hiukan hataraa tietous noista GM-aikakauden vakioturboista, ja jotain pieniä vuosimalliheittoja sun muita virheitä varmasti löytyy, saa vapaasti korjata..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: saabin turbosta (koko tietoa)
Minkälainen ero on T3 ja TE05 downpipen laipalla? Vai vaatiiko TE05 ihan omanlaisensa sovitteen?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: saabin turbosta (koko tietoa)
Korjaus Garrett T25 on myös tonnarin CS Aero-malleissa joissa automaattilaatikko.
Re: saabin turbosta (koko tietoa)
sama passaa molempiin.Karpov kirjoitti:Minkälainen ero on T3 ja TE05 downpipen laipalla? Vai vaatiiko TE05 ihan omanlaisensa sovitteen?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: saabin turbosta (koko tietoa)
no tämäpäs olikin ihan uutta tietoa!Swataia kirjoitti:Korjaus Garrett T25 on myös tonnarin CS Aero-malleissa joissa automaattilaatikko.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu