resonanssia kiihdyttäessä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

resonanssia kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Eli auto on 9000 cse 2.0t -95. Kun kiihdyttää esim. matalilla kierroksilla
1200-1900 rpm niin kuuluu koneesta semmosta raapivaa ääntä,
Luultiin ensin että turbon laakerit pitävät ääntä.
Mutta öljyä ei kulu, ja ahtaa normaalisti.
yli 2000 rpm ääni katoaa. Ääni on pysynyt samanlaisena jo lähes 40 tkm.
Saabin huoltomies kävi koeajamassa, ja oli sitä mieltä ettei ääni tullut
tasapainoakseleista taikka vaihdelaatikosta/kytkimestä.
Hän tuumi että kyseessä olisi joku ilmavuoto.
Ollessaan ilmavuoto luulisi muita oireita esiintyvän. ?
Käy muuten tosi nätisti ja teho tallessa.
Miltä kuulostaa/huomaa kuluneet tasapainketjun/rattaat?
Ja onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia?
Viimeksi muokannut vjbremer, To Marras 23, 2006 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29299

Tuossa ainakin kattavasti juttua siitä painajaisketjusta. Itselläni todennäköisesti kans ketjun rattaat täysin finaalissa, kuuluu rohinaa vasemmasta laidasta kansipahvin kohdilta. Eli about siitä, missä ketjun yläreuna kulkee. Ihan kun olis laakerit menny rullasta pahemman kerran, mutta rohina tulee kuitenkin koneen sisältä.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Mainittakoon vielä ettei ääni kuulu jos vaihde vapaalla kaasutetaan.
Ainoastaan kun lähdetään liikkeelle vaihde päällä niin kuuluu "rouskuva"
ääni 1300->1900 rpm, sitten loppuu. Ja kaikilla vaihteilla.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
pipsa
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 21:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pipsa »

No löytyy vastaavaa kokemusta, minulla CS -95 2,3i 228tkm tekee samaa, eli n. 1400 - 2500 rpm kuuluu rahinaa / rohinaa nimenomaan vaihteella kuin vaihteella kiihdytettäessä. Ja vapaalla kun antaa kierroksia ei kuulu tuota. Ääni kuuluu kiihdyttämisen lisäksi moottorijarrutuksessa, tosin paljon hiljempaa. Saitko vjbremer oman äänesi lähteen ratkaistua??

Ja jos jollakin olisi tarjolla tuohon ratkaisua/tietoa niin sitä otetaan mielellään vastaan. Etsin vastaavaa haulla, ja löytyihän niitä, muttei varsinaista ratkaisua tai syypäätä...

Ja ainakin minulla tuon rohinan kuuluessa tuntuu (voi olla kuvitelmaa) olevan pientä tehonpuutetta. kun kierrokset ylittää tuon 2500-3000 niin kaikki pelaa jees ja tehoa on, mutta tuo ääni alkaa pikkuhiljaa pelottamaan ja meinaa viedä yöunet...
** Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haaliin jotain omaisuutta... **
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Villi veikkaus: Ottaisko pakoputki tai sen kiinnike kiinni runkoon koneen liikkuessa kiihdytyksessä/moottorijarrutuksessa, ja pukkaa resonanssia tietyillä kierrosluvuilla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
pipsa
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 21:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Tuskin on pakoputken osumisesta aiheutuvaa, puolinopeasti kurkittuna ei pääse osumaan sillä tavalla, ja lisäksi ääni on sellainen enemmän rahiseva, ikäänkuin joku pumppu imaisisi tyhjää. Internetin yli on ihmeen vaikea kuvailla ääniä :D... Ja tosiaan ääni kuuluu aika selkeästi kovempaa kuskille, eli tuntuisi tulevan kuskin puolelta konehuonetta tuo ääntely. On nää jänniä nää tonnarit :).
** Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haaliin jotain omaisuutta... **
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

V.J.S kirjoitti:Villi veikkaus: Ottaisko pakoputki tai sen kiinnike kiinni runkoon koneen liikkuessa kiihdytyksessä/moottorijarrutuksessa, ja pukkaa resonanssia tietyillä kierrosluvuilla.
Mulla oli yhdessä tonnarissa tämmöinen ongelma, kun turbon tukirauta oli ruostunut poikki.. Kiihdytettäessä kuului outo pärinä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

pipsa kirjoitti:No löytyy vastaavaa kokemusta, minulla CS -95 2,3i 228tkm tekee samaa, eli n. 1400 - 2500 rpm kuuluu rahinaa / rohinaa nimenomaan vaihteella kuin vaihteella kiihdytettäessä. Ja vapaalla kun antaa kierroksia ei kuulu tuota. Ääni kuuluu kiihdyttämisen lisäksi moottorijarrutuksessa, tosin paljon hiljempaa. Saitko vjbremer oman äänesi lähteen ratkaistua??

Ja jos jollakin olisi tarjolla tuohon ratkaisua/tietoa niin sitä otetaan mielellään vastaan. Etsin vastaavaa haulla, ja löytyihän niitä, muttei varsinaista ratkaisua tai syypäätä...

Ja ainakin minulla tuon rohinan kuuluessa tuntuu (voi olla kuvitelmaa) olevan pientä tehonpuutetta. kun kierrokset ylittää tuon 2500-3000 niin kaikki pelaa jees ja tehoa on, mutta tuo ääni alkaa pikkuhiljaa pelottamaan ja meinaa viedä yöunet...
Ei ole saatu selkoa mistä johtuu, mutta ääni vahvistui ylämoottoritukien vaihdon jälkeen. Toisaalta ääni ei ole muuten muuttunut 100tkm:ssä, eli ei varmaan ole kauhean vaarallista, on vaan pirun ärsyttävää.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Kaverilla kone "makaa" välillä laatikolta tulevan ja oikealle vetarille menevän aksilan päällä (mikä sen nimi onkaan...). Ääni kuin sorvattais. Kierroslukuja en ole katsonut mutta kiihdyttäessä tapahtuu.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

et kirjoitti:Kaverilla kone "makaa" välillä laatikolta tulevan ja oikealle vetarille menevän aksilan päällä (mikä sen nimi onkaan...). Ääni kuin sorvattais. Kierroslukuja en ole katsonut mutta kiihdyttäessä tapahtuu.
Ymmärsinkö oikein, että kone siis ottaa kiinni koriin jossakin? Olen itsekin miettinyt samaa, tossa meidän autossa. Ehkä hydraulityynyjen vaihto auttaisi. :roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Etsin paikaltaan "voimakkasti" lähdettäessä kuuluvan terävän nak-nak-nak-äänen alkuperää ja kauan, kunnes viime viikolla tein saman kiihdytyksen kuskin ovi raollaan; ääni katosi!
Ilmeisesti kori elää vai ? Mihinkähän väliin voisi jotain pehmustetta alkaa suunnitella?
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mulla on sellanen kiva resonanssi-ilmiö kun lyö lämän tiskiin.
Sivuikkunasta näkyy sellaisia tolppia, jotka vauhdin kiihtyessä muodostavat aidan.
Taitavat olla kilometritolppia :idea:
sallinette pienen viisastelun, persjantain kunniaksi.


Mulla on noiden resonanssiäänien tekijöiksi paljastunut, irtonainen pissapojan säiliö, irtonainen valokaluste ja irronnut mittarilasi.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

tsekkaapa vaihteensiirtäjä tankoa, jospa kumi siinä nivelessä on irronnut tai syöpynyt ja pehmeentynyt öljystä, ainakin omassa vikaa, mutt kun en malta heittää saabin tiskille parisataa euroa... :evil:

ja linkki aiheesta http://www.quasimotors.com/coupler.htm
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9k CSE kirjoitti:en malta heittää saabin tiskille parisataa euroa...
Kehtaisitko törsätä motonetissä kympin - pari?
VAIHDEVIVUSTON OSAT/HELAT SAAB 9000 --98
Vaihteesiirtäjän yhdyskumi. . . . . . . . . . . . . . . . . 18-2021 10.76
Vaihteesiirtäjän helasarja (manuaalit). . . . . . . . . . . 18-2577 4.90
Vaihteesiirtäjän nivel vaihteiston päähän (manuaalit). . . 18-2584 22.90
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

jus kirjoitti:
9k CSE kirjoitti:en malta heittää saabin tiskille parisataa euroa...
Kehtaisitko törsätä motonetissä kympin - pari?
VAIHDEVIVUSTON OSAT/HELAT SAAB 9000 --98
Vaihteesiirtäjän yhdyskumi. . . . . . . . . . . . . . . . . 18-2021 10.76
Vaihteesiirtäjän helasarja (manuaalit). . . . . . . . . . . 18-2577 4.90
Vaihteesiirtäjän nivel vaihteiston päähän (manuaalit). . . 18-2584 22.90
Eikö tuo motonetin tarjoama nivel ole sitä vanhempaa mallia (pre -94)?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin