Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?
Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?
Mietin tuossa, että onko 9000 luonnostaan laiskan kuuloinen starttaaja? Muistan kyllä, että aikanaan ajossa ollut 900i -86 oli saman tyyppinen.. Tämä 2,3 9000:kin pyörii startilla yhtä laiskan kuuloisesti oli +20 tai -20. Pyörityttää ehkä 2-3 sek ja lähtee sitten 100 varmasti käyntiin! Jännite on aivan kohdallaan! Onko startti syntyjään hitaampi, kuin vaikka japskeissa?? Luulis syövän virtaa aika nopeasti, kun joutuu käyttämään hirmu vääntöjä!!
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Saabien starttimoteissa on se kuuluisa alennusvaihde, minkä johdosta kuulostaa kuin startti pyörisi hyvinkin laiskasti. Tästä huolimatta kone pyörii startatessa samaan tahtiin kuin jossain japsissa. Lienee suorastaan pakollinen tuo alennusvaihde saabin startissa, onhan siellä koneessa sentään kunnolla massaa mitä pyörittää, toisin kuin em. japanilaisvalmisteisissa "kulkuneuvoissa"
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Edellä pitkää vieteriä ja käynnistysaikoja DI/APC:n kanssa on käsitelty ainakin näissä ketjuissa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13370
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14387
Lisäksi DI/APC-järjestelmä M1989 -kirjasta voi käynnistymisestä lukea seuraavaa:
Virtalukon ollessa ajoasennossa ladataan sytytyskasetin kondensaattoriin n 400 voltin jännite. Samanaikaisesti tuotetaan sytytystulppien elektrodeille mittausjännite sytytysjärjestyksen määrittämiseksi (synkronointi).
Käynnistyksen aikana tarkastetaan ensin minkä sylinteriparin, 1-4 vai 2-3 männät ovat yläkuolokohdassa tai siirtymässä siihen. Tämä tapahtuu siten, että kampiakselin anturi tunnistaa vaippalevyssä olevien sylinteriparien kolojen ja tunnistuspulssin kolon välisen suhteen.
Normaaleissa käynnistysolosuhteissa, kun käynnistyskierrosluku/moottorin kierrosluku ylittää 150 r/min, annetaan kipinä sille sylinteriparille, jonka männät ovat sytytysasennossa.
Siinä sylinterissä, jossa palaminen tapahtuu, mittausjännite synnyttää heikon virran sytytystulpan elektrodien välille ja sytytysjärjestys määräytyy.
Vaikeissa käynnistysolosuhteissa, kun käynnistyskierrosluku/moottorin kierrosluku on alle 150 r/min tai kierrosluku on ollut alle 420 r/min kahden sekunnin ajan, annetaan monikipinä (monta kipinää nopeasti peräkkäin) n. 70 kampiakselin asteeen ajan sille sylinteriparille, jonka männät ovat sytytysasennossa.
Toiminto on aktivoituneena kierroslukuun 850 r/min asti ja se aktivoituu uudelleen, jos kierrosluku alittaa 420 r/min.
Jos moottori ei käynnisty tai käynnistyy ja pysähtyy, saadaan, edellyttäen että virta-avain (n. 5 sekunnin aikana) päästetään takaisin ajoasentoon, kipinäannos (monikipinä) kaikkiin sytytystulppiin niiden polttamiseksi puhtaiksi.
Moottoorin käynnistyessä sytytyshetki on aina 10 astetta EYKK (ennen yläkuolokohtaa) ja sitä säädetään vasta, kun kierrosluku ylittää 850 r/min. Käyntinopeuden ylittäessä tämän arvon sytytyshetken määrää ohjausyksikköön ohjelmoitu arvo, johon vaikuttavat signaalit paineanturilta (moottorin kuormitus) ja kampiakselin anturilta (kierrosluku) siten, että aina saadaan paras mahdollinen sytytyshetki.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13370
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14387
Lisäksi DI/APC-järjestelmä M1989 -kirjasta voi käynnistymisestä lukea seuraavaa:
Virtalukon ollessa ajoasennossa ladataan sytytyskasetin kondensaattoriin n 400 voltin jännite. Samanaikaisesti tuotetaan sytytystulppien elektrodeille mittausjännite sytytysjärjestyksen määrittämiseksi (synkronointi).
Käynnistyksen aikana tarkastetaan ensin minkä sylinteriparin, 1-4 vai 2-3 männät ovat yläkuolokohdassa tai siirtymässä siihen. Tämä tapahtuu siten, että kampiakselin anturi tunnistaa vaippalevyssä olevien sylinteriparien kolojen ja tunnistuspulssin kolon välisen suhteen.
Normaaleissa käynnistysolosuhteissa, kun käynnistyskierrosluku/moottorin kierrosluku ylittää 150 r/min, annetaan kipinä sille sylinteriparille, jonka männät ovat sytytysasennossa.
Siinä sylinterissä, jossa palaminen tapahtuu, mittausjännite synnyttää heikon virran sytytystulpan elektrodien välille ja sytytysjärjestys määräytyy.
Vaikeissa käynnistysolosuhteissa, kun käynnistyskierrosluku/moottorin kierrosluku on alle 150 r/min tai kierrosluku on ollut alle 420 r/min kahden sekunnin ajan, annetaan monikipinä (monta kipinää nopeasti peräkkäin) n. 70 kampiakselin asteeen ajan sille sylinteriparille, jonka männät ovat sytytysasennossa.
Toiminto on aktivoituneena kierroslukuun 850 r/min asti ja se aktivoituu uudelleen, jos kierrosluku alittaa 420 r/min.
Jos moottori ei käynnisty tai käynnistyy ja pysähtyy, saadaan, edellyttäen että virta-avain (n. 5 sekunnin aikana) päästetään takaisin ajoasentoon, kipinäannos (monikipinä) kaikkiin sytytystulppiin niiden polttamiseksi puhtaiksi.
Moottoorin käynnistyessä sytytyshetki on aina 10 astetta EYKK (ennen yläkuolokohtaa) ja sitä säädetään vasta, kun kierrosluku ylittää 850 r/min. Käyntinopeuden ylittäessä tämän arvon sytytyshetken määrää ohjausyksikköön ohjelmoitu arvo, johon vaikuttavat signaalit paineanturilta (moottorin kuormitus) ja kampiakselin anturilta (kierrosluku) siten, että aina saadaan paras mahdollinen sytytyshetki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitti kommenteista!
Niin arvelinkin, että kyse on ominaisuudesta! Ja parempihan se on voitelunkin kannalta, että pyörii vähän, ennen kuin käynnistyy!! Ja loistavaahan on myös se, ettei kone jää huutamaan 2500rpm. niin kuin jotkut autot, vaan niin 900i kuin tämä 9000:kin jää nätisti käymään just niille kierroksille millä kestää käynnissä! 99 vm. -82:ssa, jolla ennen korttia ajelin radalla, sama hoitui tiesti tarkalla ryypyn käytöllä...
Niin arvelinkin, että kyse on ominaisuudesta! Ja parempihan se on voitelunkin kannalta, että pyörii vähän, ennen kuin käynnistyy!! Ja loistavaahan on myös se, ettei kone jää huutamaan 2500rpm. niin kuin jotkut autot, vaan niin 900i kuin tämä 9000:kin jää nätisti käymään just niille kierroksille millä kestää käynnissä! 99 vm. -82:ssa, jolla ennen korttia ajelin radalla, sama hoitui tiesti tarkalla ryypyn käytöllä...
Minulla tekee ihan samaa tyhjällä tankilla...TT kirjoitti:Mulla starttaa kohtuullisen nopeasti, mutta kun tankki alkaa olla tyhjä niin starttausaika pitenee huomattavasti.
Mistähän tuollainen voi johtua. Ei muuttunut bensapumpun vaihdon jälkeenkään (ei kyllä tuon takia vaihdettu...)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?
Hyvä ketju vuosien takaa.
Luulin myös itsekin tämän auton olevan luonnostaan laiska starttaaja, kunnes vaihdoin tänään
uuden starttimoottorin.
Luulin myös että akussa olisi vikaa. Todellisuudessa startti oli niin finaalissa että ihme että edes
käynnistyi. Klappia ja välystä oli joka suuntaan paljon. Myös ajotietokoneen startin jälkeinen jännitenäyttämä on OK. Vanhalla startilla jännitenäyttämä tippui 9 - 9,5 volttiin.
Nyt se lähtee kuin edellä mainittu ns. japsi. Kannatti investoida, tekisi mieli starttailla nyt kokoajan.
Luulin myös itsekin tämän auton olevan luonnostaan laiska starttaaja, kunnes vaihdoin tänään
uuden starttimoottorin.
Luulin myös että akussa olisi vikaa. Todellisuudessa startti oli niin finaalissa että ihme että edes
käynnistyi. Klappia ja välystä oli joka suuntaan paljon. Myös ajotietokoneen startin jälkeinen jännitenäyttämä on OK. Vanhalla startilla jännitenäyttämä tippui 9 - 9,5 volttiin.
Nyt se lähtee kuin edellä mainittu ns. japsi. Kannatti investoida, tekisi mieli starttailla nyt kokoajan.
9000 cs 2.3T -92
Re: Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?
Ihmetelly samaa tossa omassa CS:ssä jossa nyt 360tkm lasissa. Joka kerta lähtee varmasti käyntiin, mutta antaa sahata sen hieman kauemmin kuin muut omistamani autot. Vaihdoin syksyllä uuden 74 Ah Vartan jossa pitäis potkua olla, mutta samalla tavalla starttas senkin jälkeen. Noh, en käy starttia vaihtamaan ennenku laukee...
Re: Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?
Vajaa 2 sekuntia ja on käynnis oli kesä tai talvi, pakkasel piuha kiinni tai ei.
Og 900:set oli noin sekunnin hitaampia käynnistymään.
Og 900:set oli noin sekunnin hitaampia käynnistymään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01