Mikä taas? Auto rykii...(VIELÄKIN,kulutus 23L/100km!!)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Mikä taas? Auto rykii...(VIELÄKIN,kulutus 23L/100km!!)

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli silloin viimekuussa kun viimeksi tonttu nyki ja asia korjaantui sitten immun liittimen nastan vääntämisellä ja liittimien putsaamisella.

No nyt viikonloppuna alkoi sama taas uudestaan.
Eihän siinä,ajattelin että otetaan irti ja putsataan taas ja taitellaan nastoja niin kyllä se siitä...ja paskat.Nykii silti.

No otin immun jo kolmatta kertaa tänään irti ja putsailin ym..sitä.
Napojen 3 ja 6 välillä on edelleen se 380 ohmia.

No nyt viimeisellä kerralla kun ajelin niin kylmänä toimi taas mallikkaasti ja ahdot nousi normaalisti mutta sitten kun lämpesi,tapahtui jotain outoa;
-Ahdot pysyy 0 bar pinnassa koko kiihdytyksen ajan ja rajoitin oli siirtynyt 6600rpm kohdalle vaikka on ennen ollut n.7100-7200rpm (lastu).
Tuntui kuin olisi ajanut ilman ahdinta,ja putkesta kuului paljon kovempi ääni kuin ennen.

Mutta joka kerta kun immun otti irti ja laittoi takaisin niin käytös muuttui erilaiseksi lämpimänä,eka kerralla ahtoi vain peruspaineet.
Haaleana n.1,5bar.

Pystyykö sitä Immun auton johtosarjan puoleista liitintä mittaamaan mitenkään että onko kunnossa?

Kohta tapahtuu nimittäin oikeasti se että laitan ilmoituksen myyntiosioon ja joku saa 100e tulla hakemaan koko vehkeen pois... :evil:

P.S;

Haittaako jos tuossa massamittarissa on siinä langan lähellä olevassa "neulassa" tai anturissa mikälie,hirveä kerros jotain kuivunutta öljymoskaa??
huomasin vaan nyt äsken,lanka on kyllä puhdas eli se kuumennustoiminto taitaa toimia.

Kokeilen vielä putsata tuon "neulan" ja testata sitten...jos ei toimi niin on...neuvot lopussa.
Viimeksi muokannut jblgti1200, To Helmi 09, 2006 12:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tuo lika kyllä vähän epäilyttää? Ootko kokeillut toisella IMMulla?
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

En ole kokeillut toisella IMMulla kun ei ole toista...helppohan tuo olisi koklata muuten.
Ihmetyttää vaan kun silloin kuukausi sitten kun putsailin ton niin toimi kuukauden päivät moitteetta ja on tuo paskarantu ja öljykököt ollut jo silloin,ei nimittäin ole kovin märkää...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tuo IMMuhan voi hajota ihan koska vain, eli se saattaa hyvinkin olla syypää tuollaiseen käyttäytymiseen. Yritä saada jostain toinen IMMu, vaikka kaverin autosta hetkellisesti lainaan.

Jos ei auta niin en kyllä nyt tähän hätään keksi muuta.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Minä tutkisin vielä huolella liittimien kunnon. Yleismittarilla ja suurennuslasilla.
Mulla oli IMMU:n liitin paskanen ja sytkän pääteasteen yks liitin oli nuljahtanut. Suorsan Kimmon haukankatse sen huomasi.

Sytkävahvistimen nasta oli sulanut, siis juotos oli sulanut lämmöstä.

Nämä teettivät vuorotellen aikamoisen hakusirkuksen.
Onpas nyt pitkäksi aikaa ehjiä varaosia, turhaan vaihdettuja komponentteja. :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

IMMu voi olla rikki, vaikka liittimet olisi ok ja lankakin näyttäisi ehjältä. Ainut tapa varmistua on kokeilla toisella immulla. Pistä foorumilla infoa, että tarviit immua lainaan pariksi kilsaksi =) Tai sitten ostat purkuautosta immun, kyllä siitä eroon aina pääsee.

Ootko vikakoodeja käyny lukemassa? Ettei jokin anturi tms ole sökönä.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Äsken putsasin koko IMMun bräkleenillä,tuli siitä "neulastakin" ihan kirkas.
Lähden kohta ruokatunnilta,täytyy laittaa IMMu paikalleen niin pääsee lähteen saabilla eikä tolla japaninihmeellä millä oon nyt ajanu tilapäisesti. :x

Toivottavasti auttaisi... :roll:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joo eli nyt auto toimii taas hyvin siltä osalta että ei enää nykinyt eikä rykinyt.

Mutta ahdot on kateissa,siis ihan totaalisesti!!!
Täyskaasukiihdytyksessä ei käy mittari yli 0bar missään välissä,alipaineet näyttäisi olevan ok,mutta painetta ei tule.
Mankun letkut on kiinni ja äkkiseltään ehjät,APC:n sulakkeen poisotto ei vaikuta mitenkään(ei muutu peruspaineiseksi),by-passista en osaa oikein sanoa,vähän kun puhaltaa tai imee siihen alipaineletkun reikään niin välillä tuntuu että vuotaa ja välillä ei.Numero tuossa on 0304030641,liekkö on se vahvempisisustainen malli?
Ahtoputketkin näytti ihan ehjiltä ja jos niissä olisi reikä niin tuskin toimisi muuten moitteettomasti.(varmaan aiheuttaisi vähän käyntiongelmia?)

Mitäpä ehdotatte??
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ettei ois hukkaportin tanko irti hukkaportista ja hukkis lepattaa kokoajan selällään..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

jblgti1200 kirjoitti:Joo eli nyt auto toimii taas hyvin siltä osalta että ei enää nykinyt eikä rykinyt.

Mutta ahdot on kateissa,siis ihan totaalisesti!!!
Täyskaasukiihdytyksessä ei käy mittari yli 0bar missään välissä,alipaineet näyttäisi olevan ok,mutta painetta ei tule.
Mankun letkut on kiinni ja äkkiseltään ehjät,APC:n sulakkeen poisotto ei vaikuta mitenkään(ei muutu peruspaineiseksi),by-passista en osaa oikein sanoa,vähän kun puhaltaa tai imee siihen alipaineletkun reikään niin välillä tuntuu että vuotaa ja välillä ei.Numero tuossa on 0304030641,liekkö on se vahvempisisustainen malli?
Ahtoputketkin näytti ihan ehjiltä ja jos niissä olisi reikä niin tuskin toimisi muuten moitteettomasti.(varmaan aiheuttaisi vähän käyntiongelmia?)

Mitäpä ehdotatte??

Kylläpä kuullostaa oudolta ongelmalta koska aina vähintää "pitäisi" ahtaa ahtimen actuaattorin paineen verran, eli noin 0,4bar. Ensimmäisenä vaihda by-pass ehjään, siten jatkan vian tutkimista. Varmista vielä että ahtimelle menevät ja ahtimelta lähtevät letkun on varmasti paikallaan ja kiinni. Niin vielä tarkista Intercoolerin päädyt ettei niissä ole repeytymiä tai halkeamia (meinaan on muvoipäädyt)...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Ei vuoda by-pass,se oli mun suu mikä vuoti. :roll:
Eli se pois päiväjärjestyksestä,mutta voisiko olla tuo hukkaportin tanko irti?Eikö silloin nosta ollenkaan paineen puolelle,edes sinne peruspaineen tuntumaan?

Lähden montulle tutkimaan autoa puolen tunnin päästä kun ei tuolla pihalla nää/pysty tekemään mitään,varsinkaan auton alla.

Kaikki letkut oli äkkiseltään paikallaan ja ehyet,ja cuulerin päädytkin vaikutti ehjille,kuin myös ne kumimutkat.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos ei nosta paineita ollenkaan mutta auto käy muuten normaalisti niin joko hukkaportti ammottaa täysin selällään (yleinen vika tonnareissa) tai turbossa on jotain muuta vakavampaa vikaa, kuten laakerointi totaalisen jumissa tai siipiä kateissa.. :roll: Tuo mainitsemasi kovempi ääni pakoputkesta kuulostaa kyllä juuri siltä että hukkaportti on kokoajan auki, eikä turbo toimi äänenvaimentimena..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

jcarlson kirjoitti:Jos ei nosta paineita ollenkaan mutta auto käy muuten normaalisti niin joko hukkaportti ammottaa täysin selällään (yleinen vika tonnareissa) tai turbossa on jotain muuta vakavampaa vikaa, kuten laakerointi totaalisen jumissa tai siipiä kateissa.. :roll: Tuo mainitsemasi kovempi ääni pakoputkesta kuulostaa kyllä juuri siltä että hukkaportti on kokoajan auki, eikä turbo toimi äänenvaimentimena..
-Just muuten kävi mielessä kun ajelin äsken kun kuullosti tonnari kuin 3" teinipakoputki-viritys räpellykseltä kun ajelin,on siis hiton paljon kovemmat äänet kuin ennen,tuntuu kuin olisi melkein suora ränni pakosarjalta.

Ja olen myös ymmärtänyt että jos turbo leikkaa kiinni niin tuo mun kottero olisi VIELÄKIN laiskempi,eli varmaan pihisisi vähän.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Niin paljonko noita paineita ja pakolämpöjä on oiken ollut. :?:

Ettei ois pakopuolen siivet hävinneet siipitaivaaseen. :?:
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Kurko kirjoitti:Niin paljonko noita paineita ja pakolämpöjä on oiken ollut. :?:

Ettei ois pakopuolen siivet hävinneet siipitaivaaseen. :?:
Onhan siellä ollut pakopaineita ja lämpöä,
toivottavasti on siivet tallella.
1,3bar paineilla ollaan ajeltu,mutta ei todellakaan tuppi nurin koko ajan.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Vastaa Viestiin