Myös mulla nykii..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

jpjk kirjoitti:
Hane_81 kirjoitti:no tänää tossa testilenkillähän se sitte nyki ja pätki ihan hemmetisti kun kunnolla koitti monoa antaa ja sitte tuntu että tukehtuu koko auto----->taidampa viiä isatin nokkaan kalibrointiin :evil:
Mitens se DI-kasetti? Vaikuttais enemmänkin sen vialta? Ja tuntuuko et moottori sammuis pätkittäin vai pelkästää nykii?
kahella kasetilla kokeiltu tuo ja molemmilla tekee (voiha molemmat toki olla rikki). Mut samaa tuo teki joskus tossa aiemmin syksylläki kun ahdot nousi yli 1.2bar.

Talla pohjaan ja kohta on naama lasissa ja jos ei kaasua höllää niin nytkytys jatkuu (todella voimakas). Iha ku fuel cut mut ei kuitenkaan :roll: ! Nykimisen jälkeen höllättävä kaasu (koska tuntuu että tukehtuu kaasua painettaessa..) ja mielellään vaihettava isompi pykälä ja ajella nätisti taas 5-10sek. Sitten taas löytyy potkua siihen asti että rykäsee :evil:

Ja mikäli painaa kaasua rauhallisemmin, mutta kuitenkin pohjaan ei rykäisyjä tapahdu..ainakaan niin helposti
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Hane_81 kirjoitti:Talla pohjaan ja kohta on naama lasissa ja jos ei kaasua höllää niin nytkytys jatkuu (todella voimakas). Iha ku fuel cut mut ei kuitenkaan :roll: ! Nykimisen jälkeen höllättävä kaasu (koska tuntuu että tukehtuu kaasua painettaessa..) ja mielellään vaihettava isompi pykälä ja ajella nätisti taas 5-10sek. Sitten taas löytyy potkua siihen asti että rykäsee :evil:

Ja mikäli painaa kaasua rauhallisemmin, mutta kuitenkin pohjaan ei rykäisyjä tapahdu..ainakaan niin helposti
Käyppäs lukemassa vikakoodit ja kato onko siellä vikakoodia kampiakselin asentotunnistimesta. Ei nyt ihan samanlaiset oireet kun mulla, mutta pintakaasulla nyki hieman, täyskaasulla oli täysin järjetön meno. Tätä oli aluksi vain kylmänä, mutta ilmeni myös lämpimänä. Toisella kaverilla oli lämpimänä samat oireet.

50e maksaa käytettynä, 280e uutena. Yleensä tossa 300-350tkm kohdalla porsii kyseinen osa, jos on mennäkseen.

Ei tossakaan auta kuin osa kerrallaan vaihtaa, jotta löytää nykimisen syypään. Itse vaihdoin ruiskun lämpöanturin, putsasin kaikki muut anturit, tarkasti liitokset, putsasin immun, vaihdoin mankkuvenan, by-passin, DI-kasetin (kokeilin siis toisella) ja tulpat vaihdoin 2 kertaa. Syypää oli kampiakselin asentotunnistin, joka olikin kettumaisempi vaihtaa. Tämäkin selvis vikakoodeista.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

pitänee käydä lukemassa noi vikakoodit. Ei vaan tarkene ulos nyt mennä :) !

Tarkotus on heivata koko tcs mäkeen heti kun osat+tietotaito siihen on kasassa. Saa yhden erittäin veemäisen vikapaikan tonnarista vähemmäksi!!!!
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Hane_81 kirjoitti:Tarkotus on heivata koko tcs mäkeen heti kun osat+tietotaito siihen on kasassa. Saa yhden erittäin veemäisen vikapaikan tonnarista vähemmäksi!!!!
No eipä siihen tarvii muuta kuin uus läppäkotelo, ABS-boksi+anturit luistonestottomasta kärrystä. Mielestäni muuta ei tarvitse vaihtaa.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jpjk kirjoitti:
Hane_81 kirjoitti:Tarkotus on heivata koko tcs mäkeen heti kun osat+tietotaito siihen on kasassa. Saa yhden erittäin veemäisen vikapaikan tonnarista vähemmäksi!!!!
No eipä siihen tarvii muuta kuin uus läppäkotelo, ABS-boksi+anturit luistonestottomasta kärrystä. Mielestäni muuta ei tarvitse vaihtaa.
Lisäksi pitää tietysti ruiskuboksi (trionic) vaihtaa sellaiseen, joka ei yritä säätää olematonta elektronista läppää, ja jos sattuu olemaan automaattivaihteinen, niin kick down -vaijeri pitää vaihtaa sellaiseen, mikä sopii uuteen läppäkoteloon. ASR-autoissahan kickdownista huolehtii erillinen kick down moottori mikä on rintapellissä taemman moottorituen yläpuolella.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Totta, sekin vielä. Mut eipä tuo ole mikään mahdoton homma, kunhan löytää vain samanikäisen ABSillisen auton ilman TCS.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

onko tuo abs-antureiden vaihtaminen tosiaankin tarpeellista?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

peinu kirjoitti:onko tuo abs-antureiden vaihtaminen tosiaankin tarpeellista?
Näin itse olen ainakin kuullut ja ymmärtänyt, en sitten tiedä mikä on asian todellinen laita...
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jpjk kirjoitti:
peinu kirjoitti:onko tuo abs-antureiden vaihtaminen tosiaankin tarpeellista?
Näin itse olen ainakin kuullut ja ymmärtänyt, en sitten tiedä mikä on asian todellinen laita...
EPC ei erottele millään lailla TCS/ASR ja ei TCS/ASR autojen ABS antureita, ei kummassakaan (MarkII (vuoteen 1993 asti) tai markIV) järjestelmässä
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

jpjk kirjoitti:Mitens se DI-kasetti? Vaikuttais enemmänkin sen vialta? Ja tuntuuko et moottori sammuis pätkittäin vai pelkästää nykii?
Nyt tuli kokeiltua tota uutta DI-kasettia. Eilen illalla rähisin 28-asteen pakkasessa tuolla pihalla noitten kasettien kanssa. Mut se kannatti. Uuden kasetin kanssa nykiminen nelosvaihteella loppui kokonaan ja vitosvaihteella on havaittavissa tukkosuutta, mutta ei oikeastaan enää nykimistä..

Eli osa syyllinen toi DI-kasetti nyt ainakin oli.. Pitää vaan viellä koittaa ettiä se toinen syypää tähän tukkosuuteen.
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No mulla nykii kans vähäsen 4/5 vaihteilla. Osia on vaihdettua ja luulen että bensapumppu ei syötä tarpeeks, suuttimet on paskaset tai turbo vuotaa. Voihan se tietty olla kattikin, mulla ainakin on täynnä paskaa.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Myös mulla nykii..

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Missäs tuo kaasuläpän asentotunnistin sijaitsee tälläsessä MY93 vuoden cs tonnarissa? Käy tyhjäkäynnillä noin 200rpm. Lisäksi pätkii. Vikakoodiksi antoin tuon kaasuläpän asentotunnistimen.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
latuzkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 13:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Myös mulla nykii..

Viesti Kirjoittaja latuzkis »

Herätellään tätä aihetta taasen..

ISATtin käyttöön lisää ohjeistusta vikakoodin lukuun ja kalibrointiin.
Saatiin harrastaja kollegan kanssa isatilla kerran vikakoodi 25771 ulos ja nollattiin järjestelmä ja yritettiin alkaa toista kaasuläppää kalibrointiin, mutta jumiuduttiin kohtaan koodi. Eli ei päästy näpyttelemään koodia, vaan isatti ilmoittaa valitse yksi. Signaalitiedon pystyisi kyllä laittamaan, mutta ei tietoa mitä pitäisi laittaa.
Loppujen lopuksi kun vielä yritti diagnosoida järjestelmiä, alkoi tulemaan ei todennusta eli ei ilmeisesti saanut yhteyttä.
Saab 9-3 2.0t ´00

Saab...Se on jotain enemmän...
Vastaa Viestiin