Myös mulla nykii..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1475
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Myös mulla nykii..

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eli hakua on tullu käytettyä ja pari tuntia noita vanhoja viestejä tullu luettua, mutta sitä oikeaa en ole löytänyt. Eli täällä on aika usealla ongelmia ton nykimesen kanssa. Mutta lähes jokaisella erillaiset nykimiset.. Joten jos joku tunnistais oireet tutuksi ja pystyisi mua jeesaan.

Nykimistä ilmenee, kun junttaa nelos tai vitos vaihteella kaasun pohjaan. Kiihdytys alkaa ihan mukavasti, mutta sitten kun alkaa paineet nousta (ihan vähän punaisen puolelle, tai no seilaa siinä keltaisen ja punaisen välissä), niin nykiminen on aivan sietämätöntä ja auto ei vaan kiihdy mihinkään. Taasen kolmos ja kakkosvaihteella kiihdyttäessä nykimistä ei ole havaittavissa ja ahdot nousee sinne yhtenäisen keltaisen loppuun. Nyt viikonloppuna auto jopa sammui ton nykimisen johdosta. Ajoin helsinkiin vievää moottoritietä ja aattelin siinä sitten kokeilla, et vielläkö se nykii ja vitosella kaasu pohjaan => TCS-valo syttyy ja kaasupoljin meni jumalattoman raskaaksi. No onneks siinä oli P-paikka kilometrin päässä, johon pysähdyin. Auto sammui kun heitin vaihteen vapaalle ja siinä sit koitin käynnistellä autoa mutta TCS-valo vain paloi. No poltin siinä tupakan ja katselin konehuoneen puolelta, että kaikki johdot on kunnolla kiinni ja sit kun starttasin, niin ei mitään valoja eikä vikoja. No loppumatka ajeltiin sit ilman ohituksia.. Aikasemmilla kerroilla ei oo ton nykimisen yhteydessä tai sen jälkeen vilkkunu toi TCS-valo.

Eli tuolta vanhoista jutuista mulle on sen verran selvinny, et vikaa kannattais lähteä hakemaan tulppien vaihdolla tai DI-kasetin vaihdolla ja muistaa tarkastaa myös noi magneettiventtiilit ja IMM.. Mut oisko viellä jotain muuta mitä pitäis huomioida / tarkastaa..?? Niin ja tulpat on vaihdettu pari tuhatta kilometriä sitten, eli siinä se vika ei ainakaan voi olla. Myös by-bass venttiilin vaihdoin uuteen.
93 1.9 TTiD -11
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

mulla tekee suunnilleen samoin jos on liukas keli...eli nelosella esim. lähen kiihyttään paineet nousee normaalisti ja sitten yhtäkkiä alkaa nykiminen ja tuntuu että seuraavaan 10 sekuntiin ei auto liiku mihinkään...ei vastaa kaasuun juuri ollenkaan ja meno siis todella tahmeaa! Sulalla tiellä ei ole minkäänmoisia onkelmia, eli oletan että tuo luistonesto rupee kovemmissa vauheissa puuttuun peliin vielä rajummin ja siinä syy nykimiseen. Eipä tästä apua varmaan ollu mutta samansuuntaiset oireet on...
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Entä imuilmanlämpömittari?
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Palaako TCS (siis se oranssi) aina välillä samalla kun nykii? Jos palaa ja sen jälkee auto helposti sammuu ja nykii, niin saattais olla TCS läppäkotelon kalibrointi edessä.

Toinen syypää saattaa olla jokin lämpöanturi tai sitten ihan kampiakselin asentotunnistin. Sinuna menisin suoraa PCS:lle nollaamaan vikakoodit, ajelet testipätkän (niin kauan kunnes taas nykäsee tms) ja sitten luetutat vikakoodit. Niiden kanssa pääsee pitkälle, ei tarvii lähtee arpomaan mikä siellä olis rikki. Eka kannattaa tosissaan nollata vikakoodit ja sit lähteä ajelemaan testikierros.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1475
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Hane_81 kirjoitti:mulla tekee suunnilleen samoin jos on liukas keli...
Juu ei se mulla liukkaudesta johdu. On tullu testailtua jäällä ja sulalla..

tamtami kirjoitti:Entä imuilmanlämpömittari?
Toi ei oo tullu mieleen. Pitänee tarkistaa..?

jpjk kirjoitti:Palaako TCS (siis se oranssi) aina välillä samalla kun nykii? Jos palaa ja sen jälkee auto helposti sammuu ja nykii, niin saattais olla TCS läppäkotelon kalibrointi edessä.
Juu siis ei se kierroslukumittarissa ole valo pala, vaan se mikä on siellä oikealla puolella.. En muista mitä muuta siinä luku kun TCS, no kumminkin se varoitus valo siinä ABS-valon alapuolella..??

Ja ollaan me rikun kanssa tota kerran testattu, et vika koodien nollaus ja sit koeajolle.. Suurin piirtein samat koodit siihen rävähti yhden koeajolenkin jälkeen..
93 1.9 TTiD -11
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

jpjk kirjoitti:Palaako TCS (siis se oranssi) aina välillä samalla kun nykii? Jos palaa ja sen jälkee auto helposti sammuu ja nykii, niin saattais olla TCS läppäkotelon kalibrointi edessä.
mulla vilauttelee tuota TCS valoa kun nykii. Aika harmiton juttu tässä vaiheessa toi omassa autossa on, mutta kivahan se ois tietää et mistä johtuu. Kuinkas tuo läppäkotelon kalibrointi onnistuu?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No siis kun se kiekkamittarin luona oleva oranssi TCS valo vilkahtaa ja kuuluu releen naksahtaminen, niin se tarkoittaa että renkaat sutii ja TCS rajoittaa menoa. Mulla tietty vilkkuu se oranssi TCS valo, vaikka ei sutisikaan -> likaiset/vialliset ABS anturit. Tuo luistonestohan toimii siten, että se saa ABS antureilta tiedon, että sutiiko renkaat vaiko eivät. Etuanturit taasen vertaavat lukemiaan taka-anturiin (autossa siis 3 anturia, siitä jarruvalossa oleva ABS+3 teksti).

TCS rajoittaa kaasua, eli kontrolloi suoraa kaasuläppää. Tämä ei ole kovin fiksu tapa hoitaa luistonestoa, mutta ruottalaiset ingenjöörit ovat tämän ratkaisseet näin =) Sutivaa pyörää TCS ei laisinkaan jarruta, pelkästään kaasua rajoittaa. Mutta se nykiminen johtuu juurikin siitä (tai ainakin osasyypää), että kun TCS rajoittaa kaasua, niin tietenkin auto nykäsee hieman. Mutta kun läppäkotelon asentoanturin kalibrointi on pielessä, niin se saattaa sulkea kaasuläppää liian pieneksi, jolloin läppä menee kokonaan kiinni. Näin mulla oli, kunnes suoritin kalibroinnin.

TCS:n kalibrointi onnistuu vain ja ainoastaan Isatilla, joka löytyy ainakin Jyväskylän laakkoselta. PCS:llä ei moista laitetta ole. Lisäksi kyseinen laite löytyy nimimerkiltä "vtp9k" täällä foorumilla (jyväskyläläinen). Häneltä voi kysyä Isattia lainaan. Itse kalibrointi on todella yksinkertainen ja lyhyt operaatio (10min jos tietää mitä tekee, 30min maksimissaan).

Tässä vielä ohjeet siihen:

- yhdistä ISAT
- virta päälle avaimesta
- tyhjennä KAIKKI vikakoodit KAIKISTA järjestelmistä
- siirry ETS:n koodinsyöttötilaan (enter code)
- syötä koodi 974, odota 5 sekuntia 8A974 jälkeen
- mene takaisin ja syötä koodi 971, odota 3 sekuntia että 8A971 muuttuu 8D971, mene takaisin
- syötä 973, odota TCS OFF valoa (löytyy ainoastaan TCS OFF napeilla varustelluista autoista, muissa riittää kun odottaa 10sek)
- käynnistä auto
- kalibroinnin pitäisi lähteä käyntiin
- ÄLÄ KOSKE KAASUUN TAI MUIHIN POLKIMIIN KALIBROINNIN AIKANA tai homma alkaa alusta
- kierrosten pitäisi nousta 3000-3500rpm tasaisesti ja palata tasaisesti (itselläni nousi kerran 3500rpm), jos näin ei käy -> alusta
- kun TCS CONTROL valo sammuu, kalibrointi on valmis
- irrota ISAT, käy koeajolla ja lue vikakoodit

Ainut ero korjaamo-oppaaseen ylläolevassa ohjeessa on tuo koodin 974 syöttäminen, joka on tyhjäkäynnin säätö. Isatin kytkennöistä en ole satavarma, mutta muistaakseni oikea liitin Isatissa tulee oikeaan pistokkeeseen penkin alle (siis oven puoleiseen).

TCS:n kalibrointi pitäisi suorittaa joka kerta, kun auton järjestelmään on vaihdettu komponentti esim rikkinäisestä ehjään. Omani kyllä toimi, vaikka komponentteja vaihdettiin, mutta kun tarpeeksi niitä vaihdoin ja oli kampiakselin asentotunnistinkin rikki, niin tuli ongelmia. Omat ongelmani koskivat tyhjäkäyntiä -> ei meinannu pysyä käynnissä. Kalibroinnin jälkeen auto on toiminut ongelmitta.

Jos nykimistä ilmenee ja kaasun kanssa on ongelmia kalibroinnin jälkeen, voi syypää olla viallinen kaasuläpän asentotunnistin. Muistaakseni reilu 20e maksoi motonetissä. Kaasuläppää ei pysty luistonestottoman auton tavoin kalibroimaan ite, vaan se on tehtävä Isatilla, mikä tästä hommasta tekeekin paskemman =) Siitä vain maksamaan 68e/h Laakkoselle, joka ei todellakaan osannut hommaansa: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33378
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

hakuba2 kirjoitti:
jpjk kirjoitti:Palaako TCS (siis se oranssi) aina välillä samalla kun nykii? Jos palaa ja sen jälkee auto helposti sammuu ja nykii, niin saattais olla TCS läppäkotelon kalibrointi edessä.
Juu siis ei se kierroslukumittarissa ole valo pala, vaan se mikä on siellä oikealla puolella.. En muista mitä muuta siinä luku kun TCS, no kumminkin se varoitus valo siinä ABS-valon alapuolella..??
Punainen TCS Control valo. Tervetuloa tielle joka vie vain TCS-helvettiin =) Tuo TCS Control valon syttyminen ja kaasupolkimen jäykistyminen on Limp Home, eli oman käsitykseni mukaan läppäkotelon jonkinmoinen "varatoimi". Kuitenkin meinaa sitä, että TCS läppäkotelo on entinen. Toisaalta itsellänikin tuli vaikka kuinka monta kertaa Limp Home, kunnes vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen ja kalibroin läppäkotelon. Toisaalta jos tuota ilmestyy täysin tyhjästä eikä muita oireita ole, on läppäkotelo entinen. Uus maksaa 1200e, mutta jenkeistä saa $300 korjattuja.

Toivottavasti saat korjattua tuon TCS Control vian.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1475
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

jpjk kirjoitti:Toivottavasti saat korjattua tuon TCS Control vian.
Hei sä kun tunnut tietävän tästä aiheesta aikalailla, niin ei sua kiinnostais lähteä koeajolle viikonlopun aikaan?? Tuun perjantaina Jyväskylään joskus vaille neljä (pitää keritä PCS:lle) ja lähden sunnuntaina joskus iltapäivällä. Aattelin vaan, kun noi meidän autot on aikalailla samanlaiset..
93 1.9 TTiD -11
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Samanlaiset oireet ja käyttäytyminen johtuivat minun autossani ILMANPOISTOVENTIILI osa (saab) n:o 4015202 hinta 59.11 € .
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

hakuba2 kirjoitti:Hei sä kun tunnut tietävän tästä aiheesta aikalailla, niin ei sua kiinnostais lähteä koeajolle viikonlopun aikaan?? Tuun perjantaina Jyväskylään joskus vaille neljä (pitää keritä PCS:lle) ja lähden sunnuntaina joskus iltapäivällä. Aattelin vaan, kun noi meidän autot on aikalailla samanlaiset..
Polvi leikattu perjantaina, ei oo mulla asiaa auton polkimiin pariin viikkoon =) Muuten kyllä olisin voinu koeajella ja katella mikä on vialla. Tai no pienellä varauksella kyllä vielä, jos toi polvi antaa nyt periks. Alkaa omakin auto kyllästymään parkkiruutuun... =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

no tänää tossa testilenkillähän se sitte nyki ja pätki ihan hemmetisti kun kunnolla koitti monoa antaa ja sitte tuntu että tukehtuu koko auto----->taidampa viiä isatin nokkaan kalibrointiin :evil:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Hane_81 kirjoitti:no tänää tossa testilenkillähän se sitte nyki ja pätki ihan hemmetisti kun kunnolla koitti monoa antaa ja sitte tuntu että tukehtuu koko auto----->taidampa viiä isatin nokkaan kalibrointiin :evil:
Mitens se DI-kasetti? Vaikuttais enemmänkin sen vialta? Ja tuntuuko et moottori sammuis pätkittäin vai pelkästää nykii?
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1475
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

jpjk kirjoitti:Polvi leikattu perjantaina, ei oo mulla asiaa auton polkimiin pariin viikkoon =) Muuten kyllä olisin voinu koeajella ja katella mikä on vialla. Tai no pienellä varauksella kyllä vielä, jos toi polvi antaa nyt periks. Alkaa omakin auto kyllästymään parkkiruutuun... =)

Juu ei sun sit varmaan kannata lähtee koeajolle.. Joku toinen kerta sitten, keväämmällä..




Pitää koittaa saada jostain lainaan joku toinen DI-kasetti ja testa jos vaikka sillä toi vika lähtis. Oma on nimittäin sellainen vanhan mallin kasetti jossa on se kiintee johto. Ulkoisesti ei kasetissa näy mitään vuotoja, eikä halkeemia. Mutta eihän sitä tiedä, jos sillä on vaan tullu kilometrit täyteen. Nyt kun sain hommattua ton johdonkin siihen välille, niin pääsee testaan tollasella uudenman mallisella..
93 1.9 TTiD -11
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

hakuba2 kirjoitti:Pitää koittaa saada jostain lainaan joku toinen DI-kasetti ja testa jos vaikka sillä toi vika lähtis. Oma on nimittäin sellainen vanhan mallin kasetti jossa on se kiintee johto. Ulkoisesti ei kasetissa näy mitään vuotoja, eikä halkeemia. Mutta eihän sitä tiedä, jos sillä on vaan tullu kilometrit täyteen. Nyt kun sain hommattua ton johdonkin siihen välille, niin pääsee testaan tollasella uudenman mallisella..
No mulla oli kans se vanhanmallinen kasetti. Kannattaa vaihtaa kyl uuteen, mulla oli kans nykimisongelmia kasetin kanssa. Mieluummin vaihtaa uuteen kun auto vielä liikkuu, eikä sitten motarin varressa kun auto ei enää liiku =)

Kyl tästä kohta pääsee autolla ajelemaa...
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Vastaa Viestiin