Ostin joulun alla Saksasta tuodun 9000 cse 2.3 -93-mallisen auton.
Hyvä auto ajaa, mutta lämppäri/ilmastointi toimii miten sattuu tai en osaa käyttää:Esim jos auto seisoo hetken tyhjäkäynnillä, niin lämppäri päättää ruveta puhaltaan kuumaa eikä tottele enää säätöjä vaan tarvii "resetoida".
Kosteutta on sisällä paljon, ikkunat on melkein koko ajan huurussa.Takasivulaseille tulevat kanavat puhaltaa kylmää/viileätä vaikka muualle tulis lämmintä.Ilmastoinnin joku haistelija(?) kojelaudassa ujeltaa (laakeri?) kovalla pakkasella;onkohan kallis osa/vaikea vaihtaa?
Eli siinä olis nippu ongelmia. Tarkotus oli vähän kysellä, että löytyiskö Tampereen seudulta ketään joka näistä ymmärtää ja olis kiinnostusta -korvausta vastaan tietysti(!..)- autoa tsekata. Toki jos joku pystyy tällaselle maallikolle "rautalankaohjeita" tätä kautta antamaan niin kyllähän minä sujuvasti niitä vastaan otan!
Sit vielä sellanen juttu että olisko kellään myydä suomenkielistä käyttöohjekirjaa ko.autoon?
lämppäri/ilmastointi
Takasivulasien puhaltimet ottaa ilman oven puolivälistä, siinä ovilokeron syvennyksessä on ritilä, huomaat kyllä kun katsot tarkemmin. Elikkäs ne puhaltaa sen lämpöistä ilmaa kuin takana jalkatilassa on.
Kosteuteen voi olla ainakin kolme syytä: Sisäilman kierrätysläppä jumissa, sisäilman suodatin aivan tukossa tai ilman poistoreitit takapäässä tukossa. Kosteus ei poistu jos uutta kuivaa ilmaa ei tule, uutta ilmaa ei tule jos vanha ei mene pois tai jos vaan kieputetaan kosteaa ilmaa ympäri lämppärin kennon läpi ei kosteus poistu. CS:ssä ei kyllä poistoreitit hevillä mene tukkoon... kannatta kokeilla pistämällä puhallus käsiohjauksella täysille, takalasin sivuilla ritilöistä pitäisi käsin tuntua selkeä virtaus, puhaltaa kevyen lumenkin siitä pois. Jos ei tunnu niin kannattaa silti ensin tutkia kaksi ensimmäistä veikkausta.
Tuo resetointi juttu haisisi joltakin anturi tms vialta... resetoitko ajamalla kalibroinnin? Itselläni on muutaman kerran tehnyt niin että alkaa puhaltelemaan hyistä ilmaa ja homma korjaantuu ajamalla kalibrointi lävitse.
Kojelaudassa olevan anturin voi puhdistaa, jopa irrottamatta sitä. Ritilä lähtee pois kampeamalla varovasti, sitten jotakin kuivaa (ei rasvaista)elektroniikan puhditusainetta anturiin oikein kunnnolla, kuivaus öljyttömälla paineilmalla (esim paukkupullosta) ja pieni tujaus jotakin rasvasta sähkölaite skdl:ää perään. Öljyn/rasvan kanssa ei kannata tuhrata turhan paljon koska kaikki liika rasva vetää pölyä/nöftää puoleensa kuin magneetti.
-J-
Kosteuteen voi olla ainakin kolme syytä: Sisäilman kierrätysläppä jumissa, sisäilman suodatin aivan tukossa tai ilman poistoreitit takapäässä tukossa. Kosteus ei poistu jos uutta kuivaa ilmaa ei tule, uutta ilmaa ei tule jos vanha ei mene pois tai jos vaan kieputetaan kosteaa ilmaa ympäri lämppärin kennon läpi ei kosteus poistu. CS:ssä ei kyllä poistoreitit hevillä mene tukkoon... kannatta kokeilla pistämällä puhallus käsiohjauksella täysille, takalasin sivuilla ritilöistä pitäisi käsin tuntua selkeä virtaus, puhaltaa kevyen lumenkin siitä pois. Jos ei tunnu niin kannattaa silti ensin tutkia kaksi ensimmäistä veikkausta.
Tuo resetointi juttu haisisi joltakin anturi tms vialta... resetoitko ajamalla kalibroinnin? Itselläni on muutaman kerran tehnyt niin että alkaa puhaltelemaan hyistä ilmaa ja homma korjaantuu ajamalla kalibrointi lävitse.
Kojelaudassa olevan anturin voi puhdistaa, jopa irrottamatta sitä. Ritilä lähtee pois kampeamalla varovasti, sitten jotakin kuivaa (ei rasvaista)elektroniikan puhditusainetta anturiin oikein kunnnolla, kuivaus öljyttömälla paineilmalla (esim paukkupullosta) ja pieni tujaus jotakin rasvasta sähkölaite skdl:ää perään. Öljyn/rasvan kanssa ei kannata tuhrata turhan paljon koska kaikki liika rasva vetää pölyä/nöftää puoleensa kuin magneetti.
-J-
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Re: lämppäri/ilmastointi
Ainaskin Minimanit myy suomenkielistä korjauskäsikirjaa hintaan noin 23 eeroo.pate kirjoitti:Sit vielä sellanen juttu että olisko kellään myydä suomenkielistä käyttöohjekirjaa ko.autoon?
Sieltä ei vaan löydy kaikkea mitä Haynesin engl.kielisestä versiosta, joten hyvä on omistaa molemmat
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927