Väsynyt ACC + lämppärin mittari

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Väsynyt ACC + lämppärin mittari

Viesti Kirjoittaja MHag »

Heps,
Olis pari murhetta, ACC työntää pakkaskelillä ainoastaan haaleata ja kesäkelillä ei tee oikein kunnolla kylmää. Puhallinnopeuskaan ei taida oikein nousta enään silleen automaattisesti.

Toinen murhe on tuo lämpötilamittari, josta tiedän jo entuudestaan että alhaiset lukemat murheena vuoden -96...-97 vekottimissa, eikä siihen ei auta lämpöelementin tai termarin vaihto.

Parikysymystä noista siis:
Miksi ACC ei pelitä, kuumaa ei tule tupaan edes lämpötilan HI asennossa, voipiko olla jotenkin naimisissa tuon moottorilämpötilan mittauksen kanssa, vai mistä johtuu?

Toiseksi, onko joku kokeillut tai pähkäillyt tuon moottorilämpötilan mittauksen kanssa, elikkä nouseeko mittarin osoitin MAX jos mitta-anturin johtimen kytkee suoraan runkoon ja jos näin, niin voisiko tuota mittarin näyttämää parannella kytkemällä esim. jokin vastus anturin rinnalle, eli saataisiin neula nousemaan tällä konstin hiukan ylemmäksi?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jokos kokeilit kalibroida ACC:n?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33369

Roikkuvasta lämpömittarista luit varmaan jo täältä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9110
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Väsynyt ACC + lämppärin mittari

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

MHag kirjoitti:Heps,
Olis pari murhetta, ACC työntää pakkaskelillä ainoastaan haaleata ja kesäkelillä ei tee oikein kunnolla kylmää. Puhallinnopeuskaan ei taida oikein nousta enään silleen automaattisesti.

Toinen murhe on tuo lämpötilamittari, josta tiedän jo entuudestaan että alhaiset lukemat murheena vuoden -96...-97 vekottimissa, eikä siihen ei auta lämpöelementin tai termarin vaihto.

Parikysymystä noista siis:
Miksi ACC ei pelitä, kuumaa ei tule tupaan edes lämpötilan HI asennossa, voipiko olla jotenkin naimisissa tuon moottorilämpötilan mittauksen kanssa, vai mistä johtuu?

Toiseksi, onko joku kokeillut tai pähkäillyt tuon moottorilämpötilan mittauksen kanssa, elikkä nouseeko mittarin osoitin MAX jos mitta-anturin johtimen kytkee suoraan runkoon ja jos näin, niin voisiko tuota mittarin näyttämää parannella kytkemällä esim. jokin vastus anturin rinnalle, eli saataisiin neula nousemaan tällä konstin hiukan ylemmäksi?
Kerrotko tarkemmin auton vuosimallin ja onko turbo vai iivari. Valitettavasti moottorinlämpömittarille ei ole oikein korjauskeinoa, koska itse olen yrittänyt tiedustella asiaa jo pari vuotta. Jos haluat että viisarin kunto testataan se tapahtuu tech2 laitteella huollossa. Ilmastointiin liittyen itsellä hajosi sisäilman lämpötilan haistelia jonka ansioista autoa ei saanut ohjattua hallitusti vaan piti kytkeä joko hi tai lo ja säätää käsin kaikki muut asetukset. Lisäksi litkut voi olla karannu järjestelmästä joten ne kannattaa tsekata ilmastointihuollossa. Lämppärimoottorit väsähtää ajan kanssa tai sitten elektroninen vastusyksikkö on vioittunut jota en kuitenkaan epäile tässä tapauksessa koska käsin nopeus nousee.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väsynyt ACC + lämppärin mittari

Viesti Kirjoittaja jus »

MHag kirjoitti:Olis pari murhetta, ACC työntää pakkaskelillä ainoastaan haaleata ja kesäkelillä ei tee oikein kunnolla kylmää. Puhallinnopeuskaan ei taida oikein nousta enään silleen automaattisesti.
Puhallinnopeuden automaattisella nousemisella tarkoittanet sitä, että aluksi kylmällä autolla liikkeellelähdettäessä puhallus tulee rauhallisella keskinopeudella tuulilasille, kunnes moottorin saavutettua lähes normaalin käyntilämpötilan ilma ohjataan kojelaudan suuttimiin ja jalkatilaan ja lisätään puhallusnopeutta yli keskinopeuden.

Tämä toiminto ei liity mitenkään moottorin lämpöanturiin tai mittarin viisariin, ACC:lla on oma lämpöanturi ilmakanavassa lähellä lämppärinkennoa.

Jos autossasi onkin termostaatti viallinen, se selittäisi haalean puhalluksen ja automaattisen lämmitysmoodiin siirtymättömyyden.

Termostaatin vaihtamalla saattaisi alkaa tulla lämmintä ilmaa. Kannattaa silti ensin kalibroida ACC.

Kesäkelin kylmennysongelmat ovat sitten vielä eri juttu, kuten edellä 9000cst mainitsi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Viesti Kirjoittaja MHag »

Niin, toi mun härveli on 2,0t vuodelta –97 ja takana 153000 km
Sisäilman haistelija pitää sitä ronklotusta, eli ainakin se rupelli pyörii...
Huollossa mainitsin tuosta väsyneestä lämppäristä ja pyysin heitä tsekkaamaan että lämppärin läpät kääntyilevät ja ajamaan myös sen kalibroinnin. Huollon mukaan kaikki OK. Sanoivat lämppärin viisarinkin nousseen vaakatasoon asti kun käyttivät autoa sisäolissa.
Termarin vaihdatin johonkin tarvike sellaiseen vuosi takaperin lämpömittarin näyttämän tähden.
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Viesti Kirjoittaja MHag »

Mutta,

Onkos joku pähkäillyt tuota vastuksen lisäämistä lämpöelementin rinnalle, vai käykö niin, että osoitin nousee kyllä ylös, mutta mittausherkkyys katoaa, eli näyttää samaa lukemaa kesät talvet, keitti tai pakasti?
Vastaa Viestiin