Virtalukon jäätyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Virtalukon jäätyminen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mitä rasvaa voisi laittaa virtalukkoon, jotta estäisi sen jäätymisen vai onko purku ja putsaus paras vaihtoehto?

Virtalukko on tähän mennessä toiminut täysin moitteetta ja keskuslukko on kaukosäätöinen (-96 ja 220tkm ajettu), eikä ole tarvinnut mitää kikkoja toimiakseen. Auto on seissyt pakkasessa viime viikonlopusta.

Hiukan riipaisi sydämmestä pistää vanhempi tonnari tänä aamusta käyntiin ilman lämmitystä, kun oli tämä uudempi lohkolämmittimen perässä. Pakkasta oli vain 34 astetta
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Älä rasvaa. Itsellä kuten monella muulla öljyäminen aiheutti ennen kiiinni juuttuneiden ja näin kuluneiden haittojen irtoamisen ja lukon lopullisen jumittumisen. 2h meni että sain auki ja pois. Pura pois ja vei vaikka lukkosepälle tarkistettavaksi saman tien. Omalla ajettu 160tkm.

Juttua lukon öljyämisen aiheuttamista ongelmista löytyy paljon..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Tuota

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Rasvaamisesta muistelinkin tuon tyyppistä juttuja olevan liikkeellä. Ei viitsisi vielä tuota uudemman lukkoa huollattaa, koska on tähän asti toiminut täysin moitteetta ja nyttenkin sulattelemisen jälkeen alkoi toimia ihan OK.

Virtalukko on varmaan saanut vettä, koska on pitänyt keskuslukkoa avittaa avaimella, jotta on saanut kuskin oven auki. Pitää ensiviikolla vielä ottaa lukkosysteemit kuskinovesta sisälle kuivumaan ja antaa sille kunnon aseöljy käsittely. Tämän jälkeen vielä kuivattelee virtalukon kunnolla, niin saattaa päästä seuraavista pakkasista vähemmällä.

Tuossa vanhemmassa on jo orastava vika, koska ei suostu kääntymään kuin kerran pesässä ja joskus joutuu herkistelemään, että toimii. Täytyy vain odotella kelien lämpenemistä, koska ei ole oikein mukavaa touhuta 30 asteen pakkasilla ulkotiloissa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuota

Viesti Kirjoittaja jus »

9000LPT kirjoitti:Tuossa vanhemmassa on jo orastava vika, koska ei suostu kääntymään kuin kerran pesässä
Silloin kun vaiva on edennyt noin pitkälle, että avain kääntyy vain kerran, kyse ei ole enää orastavasta viasta, vaan pitkälle edenneestä haittojen (ja avaimen sekä lukkosylinterin) kulumisesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tuota

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jus kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:Tuossa vanhemmassa on jo orastava vika, koska ei suostu kääntymään kuin kerran pesässä
Silloin kun vaiva on edennyt noin pitkälle, että avain kääntyy vain kerran, kyse ei ole enää orastavasta viasta, vaan pitkälle edenneestä haittojen (ja avaimen sekä lukkosylinterin) kulumisesta.
Tiedossa on :cry: . Kun vain kerkeisi ja viitsisi :oops: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tee ihmeessä ensitilassa... lukkoseppä tekee kunnostuksen n. 35-45:n hintaan. Myös minä pääsin poraamaan kun erehdyin WD-40:stä ruikkaamaan... oli vähän arveluttavaa omin avuin tuota tehdä kun ei vastaavasta ollut mitn. aiempaa kokemusta. Useampi tunti tuossa vierähtää helposti, jos ei tiedä tarkkaan mitä on tekemässä. Jouduin ostamaan uuden lukkopesän, ja arvaat varmaan, että kalliimmaksi tuo tulee kuin kunnostus sepällä.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Kauhee ähellys saattaa tulla lukkohommassa, itseltä meni n.390tkm ajetusta, lukko paskaks.

3-4h töitä, et lähti pois ehjänä (melkein) kun avain ei suostunut kääntymään 1 asentoon.
Viritin silleen että toimi vielä omalla avaimella ja laitoin takas.
Jo silloin huomasin et se lukituskynsi oli hieman epämääräinen, mut takas vaan.


Kuukauden päästä tuli uus lukko ja innolla sitä vaihtamaan.

MUTTA MUTTA eipä suostunut lähtemään millään pois, kääntyin normaalisti oikeaan asentoon mutta lukituskynsi ei liikkunut mihinkään.


Voi video mikä homma, poraamista ja ähellystä 2.5h.
Vastaa Viestiin