ikkunat kosteudesta(jäästä) kiinni,sisäilmakierto läppä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
station1
"Ruisku"

ikkunat kosteudesta(jäästä) kiinni,sisäilmakierto läppä?

Viesti Kirjoittaja station1 »

Moi,

Mulla on pidempi aika ollut ikkunat kosteudesta kiinni (vaikka puhallin täysillä niin ikkunat eivät aukea kunnolla) ja nyt kuin on kunnon pakkasta niin jäätyvät sisäpuolelta. Kokeilin tätä konstia mikä oli täällä foorumilla ja ei tullut mitään ilmaa takaikkunan vieressä olevista venttiileistä. niin mistä näkee jos sisäilmaläppä on jumissa ja miten saa korjattua?

Aika hyvä konsti on, täällä jo aiemmin esiintynyt, auto parkkiin, ilman otto ulkoa, puhallin suurille kierroksille, ja sitten mennään ulos kokeilemaan tuleeko takaikkunan vieressä olevista venttiileistä ilmaa ulos.
Ovien pitää tietenkin olla suljetut, ja ikkunat myös.
Jos ei reipasta puhallusta tunnu, on systeemi sisäkierrolla säädöstä huolimatta.
ämpee
"Kaasari"

Re: ikkunat kosteudesta(jäästä) kiinni,sisäilmakierto läppä?

Viesti Kirjoittaja ämpee »

station1 kirjoitti:Kokeilin tätä konstia mikä oli täällä foorumilla ja ei tullut mitään ilmaa takaikkunan vieressä olevista venttiileistä. niin mistä näkee jos sisäilmaläppä on jumissa ja miten saa korjattua?
Tuosta puhalluksen puuttumisesta tuntee, että läppä on jumissa.
En olisi tietänyt tuota yksinkertaista konstia todeta asiaa, ellen olisi tältä saitilta tätä tietoa löytänyt.
Erään ketjun tiedon mukaan läpän asennon voi todeta näkemällä asia konehuoneen puolelta, joten hakua käyttämällä asiasta varmasti saa enemmän tietoa.
Läppä saattaa olla myös jäätynyt kiinni, joten parin tunnin "ostoskiertue" sopivassa marketissa, jossa lämmin paikoitustila, saattaa ratkaista asian aivan itsekseen.
Omassa tonnarissa lasien huurtuminen oli myös ongelmana, ennen kuin matkustamo kuivui riittävästi, eli mistään viasta ei aina välttämättä ole kyse.
Ovien tunnistimet ovat myös jostain syystä kosteudelle arat, eli vaikka ovet ovat luotettavasti kiinni, niin piktogrammi väittää niiden olevan auki, aina siihen asti kunnes kabiini on lämmennyt tarpeeksi.
Nämä ysitonniset eivät enää ole uusia autoja.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
station1
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja station1 »

kiitos vastauksesta, kävin tarkistelemassa mistä läppä löytyisi ja löysin sähkömoottorin joka avaa ja sulkee läpän heti ilmasuodattimen jälkeen.Läppä oli ollut kiinni ja kuin otin johdot irti moottorista ja kytkin johdot takaisin läppä aukesi...sen jälkeen kuin lähti ajalemaan alkoi ikkunat aukeamaan ja pysyivät auki ja tuli myös ilmaa takalasin venttileistä niin vika on korjattu! :D
mikan
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikan »

Moi!

Mulla on ollut samoja ongelmia. Otin raitisilmasuodattimen pois ja kurkistin missä asennossa se läppä siellä on. Mutta en mä päässyt selvyyteen että missä asennossa se on normaalisti ja missä asennossa sisäkierrolla. ACC:stä kun painaa sisäkierron, niin läppä ei liiku mihinkään. Myöskään käsin sitä ei saa kääntymään.

Eli kumminpäin läpän pitää olla normaaliasennossa?
Jos saan sen jollakin konstilla normaaliasentoon (ellei jo ole), niin nappaanko sitten liittimen irti?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Mikkoz
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Mulla on joku johto poikki siitä sisäilmankierron kytkimen ja sen säätö moottorin väliltä. Sattu vielä niin että läppä jumitti sisäasentoon. No itse ainakin hokasin nopeesti missä asennossa se ottaa ilmaa ulkoa. Sitten otin liittimen irti moottorista, virtaa akulta kahdella johdolla ja ajoin sen servomoottorin auki asentoon.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Lobo_Earthworm
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Minulla oli kanssa tuo säätömoottori rikki.
Oli otettu asentajan toimesta irti ja säätöläppä lukittu ruuvin avulla auki asentoon..
Noh, pakkohan se oli korjata ja vaihtaa tuo moottori..
Varsin mukava laitella ruuveja siin paikalleen.... kyneskoloki, kyneskologi... ;)
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
mikan
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mikkoz kirjoitti: No itse ainakin hokasin nopeesti missä asennossa se ottaa ilmaa ulkoa. Sitten otin liittimen irti moottorista, virtaa akulta kahdella johdolla ja ajoin sen servomoottorin auki asentoon.
Nyt selvisi kun peilillä kurkistin. Eli läpän pitää olla ala-asennossa jotta se sulkee reitin kojelaudan alle. Nyt kun vielä jotenkin saisi sitä ohjaavan moottorin irti jotta pääsis kääntämään läppää. EPC:n kuvasta yritän tihrustaa että millä se on kiinni...

...kolmella pienellä ruuvilla se oli kiinni. Otin irti, putsasin liittimen, testasin toiminnan, voitelin koneiston ja säädin akselin oikeaan kohtaan. Sitten vain kasaan ja nyt toimii juuri niinkuin pitääkin. -23 näytti mittari, eikä pienintäkään huurulänttiä yhdessäkään lasissa! :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin