EDIT: Tasapainoakseliketjuhökötys...?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

EDIT: Tasapainoakseliketjuhökötys...?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Nyt on ollut tuo 9t (-97, 2,0t jubilee) talossa 7-8kk, yli 30tkm on kerennyt kertymään mittariin (total 125tkm) eikä ainakaan toistaiseksi ole pahempia onkelmia ollut. Taitaa nuo "viat" olla melko perusongelmia kuten keskuslukon satunnainen toimimattomuus kosteilla keleillä, abs-valo tahtoi jäädä palamaan kun tuli kynnettyä kunnon hangessa yms.

Kohta olisi katsastus esissä ja pitäisi vaihtaa ainakin nuo etualatukivarsien taaemmat puslat (meniköhän nyt sinnepäinkään?)? Kannattaako noita ottaa merkkiliikkeen kautta vai tilata jostain muualta, itse työ tulee luultavammin teetettyä merkkiliikkeessä...
Etujarrulevyt ei myöskään ole uudet, saa nähdä tarvitseeko vielä uusia (oletettavasti ei), mistäs noita kannattaisi katsella?

Tuo tasapainoketjuhommeli askarruttaa vieläkin, onkos tuossa kapistuksessa sellaista...? Hirveä rohina kuuluu ajoittain koneesta jos painaa esim 3.vaihteella 1700rpm kohdilla kaasun pohjaan...

Tulee vaan kilometrejä siihen tahtiin että isäukko on harkinnut kiiseliä ihan tosissaan, pitää varmaan lunastaa tuo auto porukoilta mikäli se nyt on autoa vaihtamassa. On se vaan senverran mukava peli...
Onneksi autoliike ei olisi hyvittänyt kun 12900 vaihdossa uuteen farmari-passattiin, joten ainakin toistaiseksi pysyy tonnari talossa...!

EDIT: Tarinaa puskurista tuolla lopussa...
Viimeksi muokannut lordofgreed, Pe Maalis 31, 2006 12:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Motonetista (http://www.motonet.fi):
-etualatukivarsien taaemmat puslat
-kallistuksen vakaajan taaimmat kumit (keskellä vakaajan tankoa: helppo ja halpa vaihtaa
-levyt & palat (osta paremmat palat, jos on tarjolla)

Käytä hakua, niin saat ohjeen miten kolvata/korjata keskulukon ohjausyksikön (oman tonnarini keskuslukko on korjattu juuri tuolla tavalla ja toiminut 8kk moitteetta).

Olettehan muistaneet vaihtaa autoon kaikki nesteet (jos niitä ei ole edellinen juuri vaihtanut)?
-jarru
-jäähdytys
-vaihteiston öljy (2v/50tkm on sopiva vaihtoväli, ohjekirjan mukaan öljyä vain lisätään)
-moottoriöljyt+suodatin 10tkm välein

Outoa jos koneen ketju pitäisi jo 125tkm:lla ääntä...

Meillä -96 2.0t 290tkm eikä koneesta kuulu ylimääräisiä ääniä (mielestäni).

-Make
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Velipoika meni perhana napsauttamaan tuolla jubileella jänöjussia päin, ja vielä ikävän kovassa vauhdissa, joten tuosta puskurista hajosi se "alin osa". Minkäköhän hintaisia nuo mahtaa olla, en tiedä onko tuosta hajonnut myös jotain niitä alasuojuksiakin, ainakin muovisilpettä irtoaa mukavasti. Pitäs selvitellä missä hintaluokassa nuo liikkuu että tietää kannattaisiko vakuutusyhtiön kautta ruveta sumplimaan tuota hommaa vai maksaa suoraan itse... Itku tuloo :(
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

noin 500-600€ . kysyin juuri tällä viikolla moista
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tuntuuhan noilla hintaa olevan, tulleeko muuten värikoodin mukkaan vai pittääkö maalauttaa? Jälkimmäisessä tapauksessa saisi ainakin hyvän syyn fiksauttaa toisesta etulokarista pari inhottavan näköstä raapeumaa...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Siis se pelkkä alin osa maksaa 500-600€ maalaamattomana...? Kunhan ei taas joku vetäs välistä jos noissa hinnoissa on! :evil:
Tullee kyllä hirmusia mielikuvia hartsista/lasikuitumatosta, ei niillä kyllä hyvää saa tekemälläkään... Pitäsköhän kysellä sittenkin vakkuutusyhtiön pojilta? :roll:
EDIT:
Nyt on nuppi juntturissa, onkos tuo ko. osa kaikissa sama vai aerossa/jubileessa erilainen...? :P
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Purkaamoiltakin kannattaa tiedustella.... :D
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tuha kirjoitti:Purkaamoiltakin kannattaa tiedustella.... :D
Eihän täältäpäin löydä purkaamoilta kun 80-luvun tojotia ja ehkä jottain hevoskärryjä...
Laittakeehan klubitarrat ikkunoihin ettei tuu hätäpäissään vietyä kenenkään mahdollisesti tätä lukevan autosta ko. osaa... :twisted:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

lordofgreed kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Purkaamoiltakin kannattaa tiedustella.... :D
Eihän täältäpäin löydä purkaamoilta kun 80-luvun tojotia ja ehkä jottain hevoskärryjä...
Laittakeehan klubitarrat ikkunoihin ettei tuu hätäpäissään vietyä kenenkään mahdollisesti tätä lukevan autosta ko. osaa... :twisted:
Kysäiseppä esim tuolta puskurin alaosaa:
http://www.mantykorpi.fi/index.html

Purkavat pääasiassa Saabeja.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Joo, kyllä tuolle puskimelle tullee senverran hintaa jo pelkästä maalauttamisesta että vakkuutusyhtiön kautta pittää sumplia tuo homma. Kun ei autollakaan ole ajettu (mittarin mukaan :roll: ) kun 130tkm niin ei kehtaa ruveta mitään puolivillasia virityksiä tekemään, kerralla kuntoon. Saa nähdä miten paljon niitä palikoita sitten kaikenkaikkiaan on hajonnut.
Btw. Eihän se "perusmallin" härpäke maksais mittään verrattuna tuohon aero/jub-viritykseen, vähän niinkun nuo nahkajakkaratkin: "saatanan kylmät, mutta en vaihtais" :lol:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ei tykkää saappi näköjään keväänalusta...
Alkaa pikkuhiljaa kuulostamaan tuokin vekotin betonimyllyltä, etenkin tyhjäkäynnillä kuuluu kannen kohdilta apulaitehihnan yläpuolelta "aika miehekäs" rohina. Kaasua löysätessä resonoi vielä melko kovasti. Oiskohan tuo nyt se tasapainohärdelli mikä vetelis viimisiään...? Kilometrejähän tuossa on (mittarin mukaan) ~135tkm.
Onko tuo vaarallistakin vai odotetaanko että poksahtaa kunnolla?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kannattaa ottaa tai otatuttaa ketju pois. Voi tehdä isoakin haaveria, koska metalli möskä voi jumittaa jakopäänketjun/öljyn kierron.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos ottais sen venttiilikopan pois ja koittais kurkkia pikkasen kuinka paljon kiristin on tullut ulos ja kattelis niitä ketjun ohjaimia, niin vois päätellä miten se jakopää on kulahtanut. No kaipa se öljypohjakin sitten kannattais ottaa ja tsekata se öljysihit ja samalla lyödä se tasapainoketju poikki. Varsinkin 2-litrasissa ihan turhanpäiväinen värkki.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin