Tomaatin irroitus?
Tomaatin irroitus?
oikean puoleisen vetoakselin irroitus vaihdelaatikosta, miten onnistuu?
edit: nimenomaan vaihdelaatikosta
edit: nimenomaan vaihdelaatikosta
BMW 525iA Touring Executive
Vetoakseli irtoaa sisänivelen kupista kun irrotat suojakumin.
Jos tarkoitat miten irrotetaan se sisemmän vetonivelen kuppi väliakselista tai väliakseli kannakkeineen laatikosta, niin onkin vähän eri tarina. Mm. moottorimalli vaikuttaa.
Jos tarkoitat miten irrotetaan se sisemmän vetonivelen kuppi väliakselista tai väliakseli kannakkeineen laatikosta, niin onkin vähän eri tarina. Mm. moottorimalli vaikuttaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tätä juuri hain..korjaamokäsikirjassa luki vain että irrota sejus kirjoitti:
Jos tarkoitat miten irrotetaan se sisemmän vetonivelen kuppi väliakselista tai väliakseli kannakkeineen laatikosta, niin onkin vähän eri tarina. Mm. moottorimalli vaikuttaa.

mikäs moottori tossa 89 tontussa on b202?
BMW 525iA Touring Executive
Oikean puoleinen vetoakseli
irroita kaikki 4 pitkää pulttia väliakselin kannatinpukista (ahdasta, mutta onnistuu kyllä) ja vedä pukkia sitten oikealle (kunhan oikean puoleisen vetoakselin sisempi nivel, eli tripodi on vedetty ulos). Tämän jälkeen, mikäli itse väliakseli ei irronnut kannatinpukkia siirrettäessä, vedät sen vain irti suorassa asennossa oikealle. Joskus väliakseli saattaa tuntua tiukalta, mutta irtoaa kyllä maltilla. Ei saa vääntää/taivuttaa mihinkään suuntaan.
Eilen aloitin -89 TA:n laatikon irroittamisen myöskin, koska vetolevy korkkasi lopullisesti. Ymmärsinkö ed. ohjeista, että oikeanpuoleiseen vetoakselisysteemiin ei tarvitsisi koskea ollenkaan, kun laatikon irroittaa?
Tuleekos sitten laatikosta öljyt ulos, kun väliakseli irtaantuu eli kuuluuko hommaan myöskin öljyjen tyhjennys?
Tuleekos sitten laatikosta öljyt ulos, kun väliakseli irtaantuu eli kuuluuko hommaan myöskin öljyjen tyhjennys?
900C -86
Kaksi kertaa lootan irrottaneena kerron, että vaihdelootan kannatinkumi ja koneesta yläkannatin kans. Sitte lootasta vaijerit ja letkut irti vähän kallistaa konetta, että saa startin ja koneen ja lootan väliset pultit auki.
Sitte joku lattarauta tai vast. vaihdelaatikon päällä olevasta reiästä sisään ettei turbiini lähe irti. Vaihdelaatikko alapuolelta esim hallinosturilla kannatukseen ja kone esim taljalla katosta roikkumaa.
Sitte vaa kangella nitkuttaa lootan irti koneesta. Tässä vaiheessa kannattaa sitte muistaa, että yksinään siittä hommasta ei tuu hevonp*****kaan. Se laatikko painaa kuitenki sen 60-70 kg.......
Öljyt jää sisälle lootaan ku ei kallistele lootaa ja pitää sen turbiinin lootassa kii. Ja se oikean puolen vetari on booreilla eli se väliputki jää kyllä jompaan kumpaan lootaan tai koneeseen kiinni...
Onnea ja pitkää pinnaa
Edit: tulipas sekavaa tekstiä, mut toivottavasti asianomaiset edes ymmärtää
Sitte joku lattarauta tai vast. vaihdelaatikon päällä olevasta reiästä sisään ettei turbiini lähe irti. Vaihdelaatikko alapuolelta esim hallinosturilla kannatukseen ja kone esim taljalla katosta roikkumaa.
Sitte vaa kangella nitkuttaa lootan irti koneesta. Tässä vaiheessa kannattaa sitte muistaa, että yksinään siittä hommasta ei tuu hevonp*****kaan. Se laatikko painaa kuitenki sen 60-70 kg.......
Öljyt jää sisälle lootaan ku ei kallistele lootaa ja pitää sen turbiinin lootassa kii. Ja se oikean puolen vetari on booreilla eli se väliputki jää kyllä jompaan kumpaan lootaan tai koneeseen kiinni...
Onnea ja pitkää pinnaa

Edit: tulipas sekavaa tekstiä, mut toivottavasti asianomaiset edes ymmärtää
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Startin reiästä ilmeisesti irroitetaan vetolevy turbiinista?....jos niin, kuulostaa kivalle
Kyllähän tuosta hommasta meinaa hermolepo olla kaukana.
Manuaalivaparin laatikon olen pari kertaa ottanut irti ja sehän oli ihan kivaa tähän verraten.
Eikö muuten koneessa ole kuin yksi nostokorva oikealla edessä? Hirveestippä siitäkin on apua tähän hommaan

Kyllähän tuosta hommasta meinaa hermolepo olla kaukana.
Manuaalivaparin laatikon olen pari kertaa ottanut irti ja sehän oli ihan kivaa tähän verraten.
Eikö muuten koneessa ole kuin yksi nostokorva oikealla edessä? Hirveestippä siitäkin on apua tähän hommaan

900C -86
siellä alapuolella on se se peltihärpäke jonka kun aukoo ja vähän taitaa niin saa vetolevyn pultit näkyviin, ei tartte välttämättä repiä starttia pois.ASTech kirjoitti:Startin reiästä ilmeisesti irroitetaan vetolevy turbiinista?....jos niin, kuulostaa kivalle![]()
näin siis ainakin lyhytlohko b234 kanssa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... on+irrotus
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#217562
Löytyihän näitäkin lopulta. Haun kautta en vaan löytänyt, googlen kautta lähti purkaantumaan
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#217562
Löytyihän näitäkin lopulta. Haun kautta en vaan löytänyt, googlen kautta lähti purkaantumaan

900C -86
Askartelin sen nyt sitten niin, että irroitin vetolevyn pultit startin reiästä. Oikeanpuoleinen vetoakseli tuli nätisti väliakselin booreista ulos, joten sille ei tarvinnut tehdä mitään.
Vetolevy oli kesän leikeissä hieman kiertynyt ja katkonut starttikehän niiteistä kahta lukuunottamatta kaikki ja ne kaksi viimeistäkin oli aika solmulla.
On siinä kyllä aikamoinen homma tuon tomaatin irroittamisessa. Puolen autoa kohta purettuna ja talli täynnä työkaluja ja eri kokoisia ja näköisiä osia
Taas täytyy jäädä odottelemaan motivaatiopiikkiä, jotta lähtisi kasaantumaan. Samalla vaihdan kampuran stefan ja sen päätykannen tiivisteen.
Moottorinostin ja paineilmatyökalut ovat yhden miehen showssa verrattomia.
Vetolevy oli kesän leikeissä hieman kiertynyt ja katkonut starttikehän niiteistä kahta lukuunottamatta kaikki ja ne kaksi viimeistäkin oli aika solmulla.
On siinä kyllä aikamoinen homma tuon tomaatin irroittamisessa. Puolen autoa kohta purettuna ja talli täynnä työkaluja ja eri kokoisia ja näköisiä osia

Taas täytyy jäädä odottelemaan motivaatiopiikkiä, jotta lähtisi kasaantumaan. Samalla vaihdan kampuran stefan ja sen päätykannen tiivisteen.
Moottorinostin ja paineilmatyökalut ovat yhden miehen showssa verrattomia.
900C -86
Kylläpä ahdisti se stefankin vaihto. Tässäkin tonnarissa sama vika kuin muissakin laittamissani. Stefa oli suht ok, mutta sen päätykannen pultit löysässä.
Ahdistusta tekee se että, kun ölypohjan ja kannen ollessa paikollaan, herkän stefan muljaaminen kampiakselille ei tunnu onnistuvan luotettavasti. Toivottavasti jousipanta nyt pysyi lopulta paikoillaan.
Nyt on sitten hommattu sarja 17mm:n, vetolevyn pultteja varten, erilaisia työkaluja. Avaaminen oli suht helppo, mutta kiinni ei meinaa saada. Tuli käytyä erinäiset kerrat auton alla koittamassa. Nyt toiveet on taas koholla uusien työkalujen myötä. Samalla nyt sitten menee vaihtoon laatikon öljyt ja suodatin. Näyttäisi olevan kätevästi tehtävillä tässä vaiheessa.
Lisäksi alatukivarsien takahelat menee nyt vaihtoon, kun eivät oikein vakuuttaneet. Sekin on nyt näppärää, kun toinen on jo irti ja auto pukeilla sekä työkalut valmiiksi leviteltynä.
Ahdistusta tekee se että, kun ölypohjan ja kannen ollessa paikollaan, herkän stefan muljaaminen kampiakselille ei tunnu onnistuvan luotettavasti. Toivottavasti jousipanta nyt pysyi lopulta paikoillaan.
Nyt on sitten hommattu sarja 17mm:n, vetolevyn pultteja varten, erilaisia työkaluja. Avaaminen oli suht helppo, mutta kiinni ei meinaa saada. Tuli käytyä erinäiset kerrat auton alla koittamassa. Nyt toiveet on taas koholla uusien työkalujen myötä. Samalla nyt sitten menee vaihtoon laatikon öljyt ja suodatin. Näyttäisi olevan kätevästi tehtävillä tässä vaiheessa.
Lisäksi alatukivarsien takahelat menee nyt vaihtoon, kun eivät oikein vakuuttaneet. Sekin on nyt näppärää, kun toinen on jo irti ja auto pukeilla sekä työkalut valmiiksi leviteltynä.
900C -86
Nyt on sitten tonnari nipussa uusilla suodattimilla, tiivisteillä, öljyillä ja puslilla.
Laatikkoöljyä tuli aika tasan se 4 litraa suodattimen kautta. Moottoriöljyä tuli 3,5 litraa. Mielestäni imuvaihtajalla olen saanut lähemmäksi 4 litraa ulos...tiedä sitten.
Kyllähän nätti käyntiääni palkitsi urakan klo 23:30
Ainiin työkaluvoittajaksi vetolevyn pultteihin tuli normaali 17mm hylsy 6-7cm pitkällä jatkolla. Piippuavain ei käynyt huonostikkaan, Pitkä hylsy oli kuitenkin vähän liian lyhyt.
Laatikkoöljyä tuli aika tasan se 4 litraa suodattimen kautta. Moottoriöljyä tuli 3,5 litraa. Mielestäni imuvaihtajalla olen saanut lähemmäksi 4 litraa ulos...tiedä sitten.
Kyllähän nätti käyntiääni palkitsi urakan klo 23:30


Ainiin työkaluvoittajaksi vetolevyn pultteihin tuli normaali 17mm hylsy 6-7cm pitkällä jatkolla. Piippuavain ei käynyt huonostikkaan, Pitkä hylsy oli kuitenkin vähän liian lyhyt.
900C -86