Saab 9000 aero -93 varusteet?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Saab 9000 aero -93 varusteet?

Viesti Kirjoittaja Make »

Eli mitä varusteita aerossa on vakiona? Voipi olla, että tässä kohtapuolin suunta on ruotsi. Ja aero 8)
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Jos Aeroa olet ostamassa, niin sanoisin että älä osta ainakaan vuosimallia -93. Siinä kun on TCS vakiona, ja sitä ei muistaakseni saa tuossa vuosimallissa edes namikasta pois päältä. -94- ja -95- vuosimalleissa TCS oli valinnaisvaruste (ja pois kytkettävissä), viimeisissä ei edes lisävarusteena. Omaa kokemusta ei tuosta TCS:stä ole, mutta monet lähteet maailmalla ovat varoitelleet Aeroista joissa TCS on. Ei taida Aeron tehot olla hyvä yhdistelmä TCS:n kanssa? Omasta mielestäni Aero ei tuota varustetta kaipaa, kaikkea muutahan siinä sitten onkin jokseenkin tarpeeksi.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Alusta (jouset, iskarit) oli erilainen kuin muissa, sikäli kun sitä varusteeksi lasketaan. Ilmeisesti myös kallistuksenvakaajat oli paksummat (?).

Muuten varusteet oli kait juuri nuo edellisessä viestissä luetellut, elikkäs suunnilleen samat kuin CSE:ssä + pienet aeromausteet. Ei siinäkään ihan kaikkia lisävarustelistan widgettimiä sentään ollut.

-J-
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jos Aeroa olet ostamassa, niin sanoisin että älä osta ainakaan vuosimallia -93. Siinä kun on TCS vakiona, ja sitä ei muistaakseni saa tuossa vuosimallissa edes namikasta pois päältä. -94- ja -95- vuosimalleissa TCS oli valinnaisvaruste (ja pois kytkettävissä), viimeisissä ei edes lisävarusteena.
Tämä ei aivan pidä paikkaansa. Mulla on ´93 Aero ilman TCS.ä, eli se oli lisävarustelistalla joissain maissa esim. Ruotsissa.
Muutenkin TCS ongelmat eivät ratkea tuolla on/off kytkimellä joka ei poista mahdollisesti viallisia komponetteja pelistä. Eli jos TCS oikkuilee, ei kytkimestä ole mitään apua !!
93 mallissahan on eri kone/laatikko versio kuin myöhemmissä. Puristukset hieman matalammat 8,5/1 vs 9,25/1 ja vääntöä lisää 350Nm vs 342Nm sekä painetta vähemmän 1,02bar vs 1,08bar. Pikkudetaljeja mutta silti joskus kiinnostavia.

Meikäläisen autosta puuttuu myös varusteista kattoluukku, mikä harmittaakin suuresti. No, ei kai kaikkea voi saada..

Sisustus on kyllä vailla vertaansa. Hieman samaa luokkaa Viggen tyylin kanssa.
Kuva

Mutta kuten yleensäkin tonnareiden kanssa, kannattaa tutustua korjattuihin/tuleviin tyyppivikoihin :roll:
Tässä niitä on itse auton oston jälkeen tutkailtu netistä, ja jotain jo
itse koettukin... Eli juuri ajankohtainen lämppärinkenno vuoto :evil:
Ja moottorintuet oli ostettaessa huonossa kunnossa. Ne vaihtuu jossain vuosimallissa tukevampiin, mutta kuten netistä on luettavissa ei tuo muutos mitään auta. Paskaksi menee alta 100tkm jos kone vääntää kunnolla!

Ei, kun tosissaan, suosittelen! Mahtava auto, hieno ajettava jo ihan vakio (aero) alustalla. Tilaa, tehoa ja tyyliä sopivassa paketissa.

Terveisin Marko
9000 Aero M93
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Joo, Marko A on ihan oikeassa noissa tarkennuksissa. Mutta samaa mieltä lienet kanssani, että Aero ei TCS:ää kaipaa. Paras luistonesto on kuskin kaasujalassa. Minä en kyllä kaipaa oikeastaan mitään muutakaan, en lisää tehoa enkä tuota kattoluukkuakaan. Sitä varten on ilmastointi, mutta tämä on ihan vaan minun mielipiteeni.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Minä en kyllä kaipaa oikeastaan mitään muutakaan, en lisää tehoa enkä tuota kattoluukkuakaan.
Joo, samaa mieltä. Mulla on tuohon asennettu 250hp/400Nm ohjelma, mistä oon yrittänyt päästä eroon. Alkuperäiset softat löytyy (siis pelkät lastut) mutta en jostain syystä saanut niitä toimimaan. Ei lähde käymään ollenkaan!?
Eli tässä vihjeeksi, jos joltakulta löytyy toimiva, vakio ´93 Aeron boksi (ei TCS!) voin vaihtaa Chip Centerin softilla olevan ihan päittäin.

Eli kyllä pitäis vakiotehot riittää melko hyvin. Ja onnistuu ajo tosiaan ilman TCS.ä, maltti on valttia. Ja talvella voi vetää BPC venttiililtä piuhan pois jos meinaa heppa muuten riehaantua :P

Asiaan, yks varteenotettava vaihtoehto on myös ´98 vuoden CSE joka on tehoja myöten Aeroa vastaava. Ainoastaan sisustus on normaali, siis ei Aeron "pilottipenkit". Toisaalta jos kerta aeroa hakee, niin silloin varmaan kannattaa semmonen myös tuoda. :wink:

Ei muuta kuin lykkyä Makelle. Toivottavasti sopiva löytyy. Yleinen palstalta löytyy jotain juttua tuonnista, kannattaa tutustua.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Aerossa on tosiaankin jonkin verran eroja muihin malleihin verrattuna. Eroavaisuuksiin itseasissa törmään yllävänkin usein. Jousitus on erilainen. Kuten joku jo mainitsikin niin kallistuksenvakaimet ovat paksummat. Kytkin erilainen (eikä muistaakseni poikkea pelkästään levyn ja asetelman osalta).....jne. TCS:n suhteen en olisi ihan noin jyrkkä. Minulla se on kytkettävissä pois napilla joten olen ehkä väärä henkilö arvostelemaan sitä :oops: Se toimii paremmin kuin TCS:t yleensä. Jarrujen ja moottirinohjauksen yhteistoiminta on ylivertainen yleisesti käytettyyn pelkkään moottorinohjaukseen verrattuna.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Tuosta TCS:tä sen verta että mulla se on ja tuossa yhdistettynä jarruihin ja kaasuläppään. Ja ainakin tässä maanantaina kun koppsa ajeli tuolla, niin tuntui olevan ihan tyytyväinen toimintaan :wink: vaikka auto muuten onkin vähä tehoton (2.3T ja jotain pientä viilausta)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

onko 2.3 aeron ja 2.3T ennen -93 koneissa muuta eroa kuin turbo onko suuttimet ja kansi samat? minkähän kokoiset mahtaa ne suuttimet olla
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Vastaa Viestiin