9000 -96 ohjaustehostin vikisee, korjaus hki alueella?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
lkraav
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 12:57
Paikkakunta: Helsinki

9000 -96 ohjaustehostin vikisee, korjaus hki alueella?

Viesti Kirjoittaja lkraav »

terve

ohjaustehostin on alkanut pitää liian ääntä kun seisoessa tai hitaasti liikkuessa kääntää rattia. mulla on merkintä myös että palveluksessa on suositeltu tehostimen öljyn vaihtoa 180tkm läpiajon paikalla ja nyt onkin mennyt pari tuhatta km yli sen numeron. olen muukalainen helsinkissä, siksi kysyisin missä saabiklubilaiset suosittelisivat sellaista työta hoitaa helsinkissa tai jossain reasonably lähellä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattanee tarkistaa kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointi ja moniurahihna.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MacSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MacSaab »

Kokeile Westerlundia Tapanilassa.
09-3463367
lkraav
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lkraav »

ok pääsin nyt auton luokse jälleen ja tsekkasin tehostimen öljytason, joka onkin seisovalla kylmällä autolla runsaasti alle merkattu minimitason. onko tässä järkevää tehdä öljyvaihto tai vain lisätä uuta öljyä vanhalle?

onko sitä öljya muuallakin kun länsiautossa ja mikä sille olisi kunnolinen hinta?

edit: länsiautossa 15€ / l
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9000 -96 ohjaustehostin vikisee, korjaus hki alueella?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lkraav kirjoitti:terve

ohjaustehostin on alkanut pitää liian ääntä kun seisoessa tai hitaasti liikkuessa kääntää rattia.
Samat oli meiningit omassa tonnarissa n. vuosi sitten. Ohjaustehostin "korisi" hitaassa vauhdissa käännettäessä selvästi. Olin jo vaihtamassa pumppua ja hammastankoa (öljyt kerkesin jo vaihtaa--> ei vaikutusta), mutta loppupelissä syypää oli raidetangon sisempi nivel, joka oli väljä ja kuiva. Myöskin raidetangon ulompi nivel oli kuiva, mutta ei vielä väljä. Tuosta aiheutui sitten tehostimelle ylimääräistä rääkkiä, elämöinti loppui raidetangon sisemmän & ulomman nivelen vaihdolla.

Öljynvaihto kannattaa ainakin tehdä, jos ei ole tietoa milloin on liemet uusittu. LänsiAutolta saat oikeata kamaa, hinta on n. 14€ litra. Saattaa löytyä myös lentokentän MetroAutossa (?), se kun on nykyisin myös Saabin edustaja. Tehostimeen menee öljyä muistaakseni joku 0,7-0,8 litraa. Ei kannata leikkiä ATF:n tai jonkun muun essonbaarin mukaan käypäsen korvikkeen kanssa, ei ole kuitenkaan mikään älytön sijoitus ostaa öljy Saabin varaosatiskiltä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lkraav
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lkraav »

joo, sain jo kaverit toimittamaan mulle pullolisen lähimmästä länsiautosta. mutta mitä ne raidetangot ja nivelet ovat englanniksi, en oikein tiedä suomalaista autoterminologiaa?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Raidetanko= Inner Tie Rod Assembly
Raidetangon pää= Outer Tie Rod Assembly

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

lkraav kirjoitti:ok pääsin nyt auton luokse jälleen ja tsekkasin tehostimen öljytason, joka onkin seisovalla kylmällä autolla runsaasti alle merkattu minimitason. onko tässä järkevää tehdä öljyvaihto tai vain lisätä uuta öljyä vanhalle?

onko sitä öljya muuallakin kun länsiautossa ja mikä sille olisi kunnolinen hinta?

edit: länsiautossa 15€ / l
Mulla ja eräällä toisella tonnaritoverilla oli sama probleema.
Lisäsimme oljyä, jonka ansiosta narina loppui muutamassa viikossa.
HUOM: ääni ei häviä heti öljynlisäyksen jälkeen.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ja se koko tehostinnesteiden sisältö oli muistaakseni 0,75 litraa.

En tiedä onko tuolla tehostimen öljylle jossain tyhjennysproppu, mutta itse tyhjensin tehostinöljyt ensin nostamalla säiliö pois paikaltaan ja pujottelemalla sen alas ja sitten ämpärissä korkki auki.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin