IMM testaus !

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

IMM testaus !

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Oliskohan Riihimäki-Hyvinkää-alueella kellään mahdollisuutta antaa testausta varten IMM:uansa lainaan ? Auto on 9000 turbo -85.
Tietysti semmoinen voisi olla varallakin hyvä olemassa, mutta tähän hätään ei oikeen pystyis venymään, ellei löydy tosi sopivaan hintaan :wink:

Pari päivää ennen katsastusta auto alkoi ikävästi nykimään ja ennen katsastusta käytin auton päästömittauksessa, sekä sytkän säädössä. Ajoin k.o toimenpiteestä suoraan konttorille, mutta kulku heikkeni entisestään, pelkäsin etten pääse edes inspektöörille autoa näyttämään :cry:

Uskomatonta, mutta totta; HYVÄKSYTTY -leima tuli kuitenkin paperiin ja hetken aikaa suu olikin messingillä :D
Kotimatka sen sijaan veti taas suupielet alaspäin...

Tyhjäkäyntiä auto käy suht nätisti, mutta pintakaasulla röpöttää ja nykii, välillä kuulostaa, kuin kävisi kolmella. Alavääntöä ei ole, mutta 3000 kierroksen kohdilta alkaa vetäämään paremmin, kun antaa reilummin hanaa. Turbo vinkuu huomattavasti kovaäänisemmin, kuin aikaisemmin.
Turbo myöskin tuntuisi lämpenevän paljon kuumemmaksi, yhtenä ehtoona koko pakosarjakin hehkui punaisena 10 km ajon jälkeen. Eikä kyllä tullut imetettyä mitenkään hirmusti näillä liukkailla :P
En tiedä, vaikuttaako noihin ominaisuuksiin se, että tuikkasin juuri alle 3" DP:n ja putkiston 8)

IMM:un liittimet olen putsaillut pariinkin kertaan, kuten itse laitoksenkin. Kokeilin myös vara-osaauton IMM:ulla, mutta se lienee myös pimeenä, koska auto pysyy käynnissä noin 3 sekuntia sillä...

Hukkaportin vivusto tuntuisi olevan paikallaan. Sytytyspääte ja muut sytkän osat on vaihdettu tulppia myöten edellisen temppuilun yhteydessä ennen joulua. Testasin kuitenkin vielä toisilla tulpilla.
Lukemieni Foorumin keskusteluiden/vinkkien perusteella vika voisi olla IMM:ussa. Ehkä. Melkein toivon niin, muutoin voi olla, että Urpo menee uusiksi, jos pakopuolella on tapahtunut jotain hässäkkää :cry:

Alpo / 040-5696 895
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Ota immun liitin irti. Jos auto käy ihan kiltisti ja pystyy ajamaa eikä nyi/sammuile, niin aika satavarmasti immu rikki. Tietty voihan olla mikä tahansa muukin.. Ootko putsannu immun sisältä? Kait se lanka siellä sisällä on ehjä? =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Auttaisi varmaan testi-IMMujen löytymistä jos kertoisit minkänumeroista osaa etsit? Onko esim -005?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... _eikat.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

jus kirjoitti:Auttaisi varmaan testi-IMMujen löytymistä jos kertoisit minkänumeroista osaa etsit? Onko esim -005?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... _eikat.jpg
Niin, se on tosiaan tuo 005-loppuinen käkkylä.

Lanka näyttää ehjältä, likaa ei pahemmin ole puhdistuksen jäljiltä.
Täytyy tuossa illalla lähtä asiaa vielä ihmettelemään. Testaan ilman tuota IMM:ua jne.
Tuota -88 mallin 017-loppuista immua ei varmaan pysty laittamaan tilalle ?

Nää kärryt ei haluu toimia samaan aikaan ollenkaan. Toisen kun saa liikenteeseen, niin toinen päättää jättää homman sikseen. Tää uudempi sentään liikkuu ihan ripeesti, mutta lämppärin tuuletin sanoi justiinsa ittensä irti. Siihenkin on kaikki metkut kokeiltu, uus täytyy vaihtaa tilalle. Niitäkin on onneksi varalla kaksinkin kappalein, mutta homma hirvittää. Purkaminen autoista oli niin kovan homman takana, että taidan joutua tekemään tuon Foorumilla esiintyneen kotelon leikkaus-operaation :roll:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Punainen paroni kirjoitti:Tuota -88 mallin 017-loppuista immua ei varmaan pysty laittamaan tilalle?
017 on muovikuorinen, eri napajärjestyksellä ja toimintalämpötilalla. Ei saa sekoittaa eri ruiskujärjestelmäversioiden osia keskenään, vaarana IMM:n ja/tai ruiskuboksin kärähtäminen.

Minulta liikenisi 005 kokeiltavaksi, mutta se on Helsingissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

mulla oli kulutus n.26 l/ 100 km, kun irroitin IMMUn liittimen.
Paukkui kuin kilpuri ja savutti kuin vanha mosse.

Liittimien puhdistuksella on uskomaton vaikutus :roll:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

mutta lämppärin tuuletin sanoi justiinsa ittensä irti. Siihenkin on kaikki metkut kokeiltu, uus täytyy vaihtaa tilalle. Niitäkin on onneksi varalla kaksinkin kappalein, mutta homma hirvittää. Purkaminen autoista oli niin kovan homman takana, että taidan joutua tekemään tuon Foorumilla esiintyneen kotelon leikkaus-operaation

kuinka niin leikata helppohan se on ottaa pois jos vain ei ole ilmastointia :wink: [/quote]
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

äläs ala leikellä, uuden asennus on helppo homma.
Apu-tuliseinä vain pois. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

jpjk kirjoitti:Ota immun liitin irti. Jos auto käy ihan kiltisti ja pystyy ajamaa eikä nyi/sammuile, niin aika satavarmasti immu rikki. Tietty voihan olla mikä tahansa muukin.. Ootko putsannu immun sisältä? Kait se lanka siellä sisällä on ehjä? =)
ynnä Firges:"mulla oli kulutus n.26 l/ 100 km, kun irroitin IMMUn liittimen.
Paukkui kuin kilpuri ja savutti kuin vanha mosse."

Toi Firgesin kuvaus menee lähemmäksi efektiä, mikä kävi, kun poikkesin äsken autolla kaupassa IMM:un piuha irti.
Tyhjäkäyntiä auto kävi kohtuu hyvin ja pintakaasulla pääsi eteenpäin, mutta heti, kun painoi yhtään reilummin kaasua, moottori tukehtui.
Samalla alkoi kauhea röpötys. Ei tuntunut oikeen hyvältä :cry:

Mikäs se nyt sit temppuaa ? Alan kohta epäilemään, että luottohuollon sytkänsäätö on taas hiukan heittänyt :roll: On meinaan kerran käynyt taannoisen og900:sen kanssa niin, että kun pyysin huoltoa säätämään sytkän ja seokset, lopputuloksena auto tuskin liikkui. Jälkeenpäin selvisi, että huollon ajoituslamppu oli ollut paskana...Pääsin kotiin Hyvinkäältä, kun olin säätänyt sytkän "kohilleen" korvakuulolla :wink:

Tai sitten siellä T-urpossa on jotain ikävää :cry:
-tai jossain muualla...kuka tietää :?:

Ehkäpä viheltelen tuolla vielä tallille ja koetan sitä sytkän säätöä...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Teeppä tuo sytkän säätö ihan kunnolla.
Katso kuinka alipainesäätimen letkun irroitus muuttaa ajotusta.

>
Mikäs se nyt sit temppuaa ? Alan kohta epäilemään, että luottohuollon sytkänsäätö on taas hiukan heittänyt On meinaan kerran käynyt taannoisen og900:sen kanssa niin, että kun pyysin huoltoa säätämään sytkän ja seokset, lopputuloksena auto tuskin liikkui. Jälkeenpäin selvisi, että huollon ajoituslamppu oli ollut paskana...Pääsin kotiin Hyvinkäältä, kun olin säätänyt sytkän "kohilleen" korvakuulolla <

Mulla oli jostain kumman syystä sytkän ajoitus ihan perziistä. Oli kuin olis ajotus ,edellisellä kerralla, otettu väärästä piuhasta. Porukka ihmetteli kuinka toi vielä kävi ollenkaan.

Säädin ajotuksen kohdalleen ja woimaa rupes löytymään. Käyntikin parani, kuten arvata saattaa.

Keskustelen illalla Suorsan Kimmon kanssa viastasi. Raportoin myöhemmin illalla tänne.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Juttelin tuosta Suorsan Kimmon kanssa. Kimmon mielestä kannattaisi uusia sytkän pääteaste.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

...jatkuu

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Kokeilin sitten eilen vielä noita Suorsan ja Firgesin vinkkejä, eli vaihdoin tarvikemallisen sytyn pääteasteen "aitoon " Boschiin. Eipä ollu siitä mitään apuja, samat oli pörinät.
Sitten säädin korvakuulolta ja vanhan merkintäni mukaisesti sytytyksen, joka vaikutti jo positiivisesti kulkuun. Ajelin yöllä vielä muutamat "pimppikset" kylillä ja auto tuntui pelaavan ihan kohtuullisesti. Tänään heitin sitten hiukan pidemmän lenkin, jolloin moottori lämpeni kunnolla. Samaan reissuun tarkistutin vielä sen pieleen säädetyn sytkän "virallisessa" huoltoliikkeessä. Sytkä oli merkkini mukaan ihan kohillaan. Alipaineletkun irroitus ei juuri vaikuttanut ennakkoon ja huoltomies testasi, että alipainekello oli kuitenkin kunnossa.

Siitä sitten takaisin kotia päin ajelemaan. Jo ennenkuin kaupungista pääsin ulos, niin moottori alkoi taas buuaamaan(ei vetoa alemmilla kierroksilla) enemmän ja pienet röpötykset palasivat tutun kuuloisesti 2000-2500 kierroksen tietämille. Sitten kun kaasua tarjos enempi, ni kävi paremmin, ahdot nousee yms. Kuitenkin kovemman kiihdytyksen jälkeen auto tuntui käyvän yhä huonommin. En tiedä onko tää luulosairautta, mutta ihan kuin pakoäänet olisivat koventuneet kiihdytyksen jälkeen. Tämän huomasi lähinnä moottorijarrutuksessa.
Loppumatkasta kokeilin vielä kerran sitä IMM:un irroitusta, mutta sitten kulku meinas loppua kokonaan...sata metriä ja Immu kehiin.

Testasin tuolloin aiemmin hukkaportin tangon toimivuuden, mutta voisiko olla mahdollista, että se jumisi jotenkin, kun turbo lämpenee enemmän ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hukkaportin jumitus tai tangon irtoaminen ei vaikuta vetoihin noin radikaalisti. Silloin jäisi vain ahdot saamatta.

Onko Hall-anturin johtoliittimen heiluttelulla virranjakajan kyljessä vaikutusta käyntiin? Vai käykö nytkin tyhjäkäyntiä hienosti vaikka vika on päällä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

jus kirjoitti: Onko Hall-anturin johtoliittimen heiluttelulla virranjakajan kyljessä vaikutusta käyntiin? Vai käykö nytkin tyhjäkäyntiä hienosti vaikka vika on päällä?
En oo testannut tuota heiluttelua, liitin on kyllä puhdistettu muutamaan otteeseen. Auto käy tyhjäkäyntiä ihan kohtuullisen hyvin, ihan pientä heittelyä on, mutta ei mitään pumppaamista. Semmoisen oireen vois kyllä listaan lisätä, että jos kihdytyksestä heittää kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun, niin kierrokset notkahtaa aivan nollille, jollei sammu kokonaan :roll: Tää on vaan jotenkin tutun tuntuinen ominaisuus edellisistäkin tonnareista :(
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Punainen paroni kirjoitti:Semmoisen oireen vois kyllä listaan lisätä, että jos kihdytyksestä heittää kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun, niin kierrokset notkahtaa aivan nollille, jollei sammu kokonaan
Kuulostaa bypassilta, tai tyhjäkäyntimoottorin tahmaisuudelta, läppäkotelon likaisuudelta tai läppäkytkimen väärältä säädöltä.

Ei liittyne millään tapaa tähän rykimiseen 2000-2500 rpm.

Virranjakajan sisällä voi Hall-anturin johdot olla jotenkin hiertyneet niin, että saavat satunnaisesti oikosulkua alipainesäätimen ja johtoliittimen asennosta riippuen. Tai sitten vikaa itse Hall-anturissa, jos kerran sytkäpääteasteen vaihto ei vaikuttanut tilanteeseen.

Onko autossa sytytyspulssivahvistin hanskalokeron takana reletaulussa? Vika siinä saattaisi häiritä ruiskua antamasta bensaa, tosin silloin vika kai pitäisi näkyä kierroslukumittarissakin.

Kokeile vaihtaa ehjä puola toisesta autosta tai mittaa ainakin puolan käämit tästä autosta puolan ollessa lämmin.

EDIT: ei ole 85-autossa sytytyspulssivahvistinta.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 438#263438
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 441#127441

Sytytysjohtojen vastusarvo saisi mielellään olla alle 4 kohm. Pyörijän ja puolanjohdon alle 1 kohm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin