Ysitonnisen ABS-jarrut vm. 1988
Ysitonnisen ABS-jarrut vm. 1988
Joo. Itellä on tossa toisena käyttöautona tollanen tonnari saab vuosimallia 1988 ja nyt ei mene katsastuksesta läpi kun kojetaulussa palaa "anti lock" valo joka on palanut nyt ainakin viimeiset viisi vuotta eikä ne ole ennen siihen puuttuneet, mutta kun auto oli peltirempassa ja katsastus ajankohta siinä pääsi umpeutumaan ja ne oli sieltä korjaamolta oleet sitä katsastamassa niin heti oli ruvenneet sanomaan että ei mene läpin kun abs-jarrut ei toimi. Selailin tuota rekisteriotetta ja katsoin että tämän niminen typpi joka nyt oli katsastusmiehenä ei ollut kertaakaan ennen katsastanut tonnariani.
No hankin autopurkaamolta abs-jarruanturin ja vaihtoivat sen siellä korjaamolla, mutta ei toimi absit vieläkään koska käytiin yhdellä tuttavalla joka vähän tietää saabeista ja mittailtiin antureilta arvoja niin huomattiin että nyt on toiselta puolelta edestä kanssa mennyt anturi rikki. Harmittaa vaan kun uudet ovat aika tyyriitä ja kun purkaamolta ostat niin ne ei myy kuin koko navan koska napa on turha osa sen jälkeen jos siirtä irroitetaan absi anturi.
Vielä tuosta tonnaristani se on kuulemma niitä ensimmäisiä jossa on abs-jarrut ja on kuulemma vielä jokin amerikan vientimalli, mutta tiedä sitä sitten pitääkö tuo paikkaansa.
No hankin autopurkaamolta abs-jarruanturin ja vaihtoivat sen siellä korjaamolla, mutta ei toimi absit vieläkään koska käytiin yhdellä tuttavalla joka vähän tietää saabeista ja mittailtiin antureilta arvoja niin huomattiin että nyt on toiselta puolelta edestä kanssa mennyt anturi rikki. Harmittaa vaan kun uudet ovat aika tyyriitä ja kun purkaamolta ostat niin ne ei myy kuin koko navan koska napa on turha osa sen jälkeen jos siirtä irroitetaan absi anturi.
Vielä tuosta tonnaristani se on kuulemma niitä ensimmäisiä jossa on abs-jarrut ja on kuulemma vielä jokin amerikan vientimalli, mutta tiedä sitä sitten pitääkö tuo paikkaansa.
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Mulla on -87 käyttöönotettu ( malli -88 ) tonnari. Kävin konttorilla tarkistuttamassa, että ei ollut mitään rasitteita autossa kun ostin sen ja samalla kysyin että mitä toi tarkottaa otteessa erikoisehdoissa:
vaihtoehtoinen lukkiutumaton jarrujärjestelmä n+pn
Väitti inssi että ei tartte pelata absit välttämättä...
Koitin kysellä että mitäs tuo nyt sit on ja mistä johtuu, ei kommentoinu sitä sen enempää.
Sulla ei tuota sit varmaan lue?
Joku joka tietää, vois selittää mistä tommonen systeemi tulee.
vaihtoehtoinen lukkiutumaton jarrujärjestelmä n+pn
Väitti inssi että ei tartte pelata absit välttämättä...
Koitin kysellä että mitäs tuo nyt sit on ja mistä johtuu, ei kommentoinu sitä sen enempää.
Sulla ei tuota sit varmaan lue?
Joku joka tietää, vois selittää mistä tommonen systeemi tulee.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Käsittääkseni jos ABS on ollut lisävaruste, sen ei välttämättä pidä toimia leiman saamiseksi. Mutta mikäli se on ollut koko malliston läpi vakiovarusteena, tulee hylsy jos ANTI LOCK valo loistaa insinöörin silmään...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Käsittääkseni se on kyllä niin että kaikkien varusteiden on pelattava ja oltava määräysten mukaisia, oli ne sitten lisä- tai vakiovarusteita, tai sitten ne on riisuttava pois.Käsittääkseni jos ABS on ollut lisävaruste, sen ei välttämättä pidä toimia leiman saamiseksi. Mutta mikäli se on ollut koko malliston läpi vakiovarusteena, tulee hylsy jos ANTI LOCK valo loistaa insinöörin silmään...
-J-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
En ihan omasta päästä tuota aiempaa kommenttiani heittänyt, sillä kysyin asiasta viime katsastuksessa (joulukuu 2003, Konalan Autokatsastus), kun tuo ANTI LOCK valo oli silloin tällöin syttynyt kesemmällä. Inssi vastasi, tosin mistään sen kummemmin tarkastamatta, että riippuu vuosimallista ja vakiovarusteista, että onko ANTI LOCK valo hylkäysperuste. Saattoi tosin ukko pistää omiaan, kun ei laiskuuttaan viitsinyt ottaa selvääKäsittääkseni se on kyllä niin että kaikkien varusteiden on pelattava ja oltava määräysten mukaisia, oli ne sitten lisä- tai vakiovarusteita, tai sitten ne on riisuttava pois.
-J-
EDIT: Eli veikkaisin, että tuo ANTI LOCK valon perusteella hylkäys on aina tapauskohtainen riippuen inssin virkaintoisuudesta. Varmalla puolella ollaan, kun ei mennä leimaa koittamaan jouluvalot vilkkuen kojelaudassa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Joskus tuntuu että katsastuksessa homma on melkosta arpapeliä. Mulle todettiin viime katsastuksessa lampunpesimistä että pitää korjata tai ottaa pois, mutta ei saa olla toimimattomina. Vastaavan kommentin olen saanut lisävaloista ja niistä tuli vielä merkintä rek.otteeseenkin.
Mikähän sitten onkaan totuus noiden lisävarusteiden kanssa, mutta tuskin se auttaa vaikka itse tietäisi pykälät kuinka tarkkaan... ei varmasti auta katsastusmiehen kanssa alkaa vääntämään kättä tai sitten kaivetaan joku muu vika väkisin esiin.
-J-
Mikähän sitten onkaan totuus noiden lisävarusteiden kanssa, mutta tuskin se auttaa vaikka itse tietäisi pykälät kuinka tarkkaan... ei varmasti auta katsastusmiehen kanssa alkaa vääntämään kättä tai sitten kaivetaan joku muu vika väkisin esiin.
-J-
Omassa tonnarissa on ABS-valo palanut silloin tällöin jo pitemmän aikaa. Testerin mukaan vikaa vasemman etupyörän anturissa. Anturia en vaan ole tähän mennessä vielä vaihtanut, valo kun on palanut perin satunnaisesti.
No nyt koitti taasen katsastusaika, enää oli kaksi viikkoa aikaa jäljellä, niin eikös se pirun valo innostunut palamaan jatkuvasti No aattelinpa ettei mitään jakoja päästä katsastuksesta lävitse valon palaessa, joten tilasin uuden anturin.
Anturi ei ennättänyt tulemaan viime viikolla. Viikonvaihteessa otin anturin taasen irti, alapinnassa oli vähän likaa jonka poistin, sitten vanha anturi takaisin. No kuinkas kävi, eipä syttynyt valo palamaan. Eilen sitten auto konttorille, ja eikun leima paperiin. Eikä valo syty vielä nytkään, eipä tietenkään kun uuden anturin tilasin
No nyt koitti taasen katsastusaika, enää oli kaksi viikkoa aikaa jäljellä, niin eikös se pirun valo innostunut palamaan jatkuvasti No aattelinpa ettei mitään jakoja päästä katsastuksesta lävitse valon palaessa, joten tilasin uuden anturin.
Anturi ei ennättänyt tulemaan viime viikolla. Viikonvaihteessa otin anturin taasen irti, alapinnassa oli vähän likaa jonka poistin, sitten vanha anturi takaisin. No kuinkas kävi, eipä syttynyt valo palamaan. Eilen sitten auto konttorille, ja eikun leima paperiin. Eikä valo syty vielä nytkään, eipä tietenkään kun uuden anturin tilasin
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Läpi meni tuo meidän tonnari
Tänään kun meidän isä oli katsastamassa uudestaan tota meidän tonnaria josta nuo ABS-jarrut kaipasivat pientä remonttia niin katsastusasemalla ei ollut kuin se katsastusmies töissä ja sillä oli kuulemma niin kiire ettei se käynyt edes katsomassa autoa tai kokeilemassa jarruja vaan oli kuulemma kysynyt onko auto kunnossa johon meidän isä oli vastannut että on niin sitten se katsastusmies oli ruvennut kirjoittamaan rekisteriotteeseen että läpi ja lyömään leimaa.
Kyllä se taitaa olla päivästä kiinni milloin menee auto läpi ja milloin ei tuolla katsastusasemalla. Ja tämä katsastusasema ei ole sentää mikään yksityinen vaan AKE:n alainen laitos.