Apua! Kiire! Griffin!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: ja vielä...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sabo kirjoitti:Kyseiseen autoon on vaihdettu uusi laatikko 15tkm sitten...taitaa kieliä kohtuu kovasta ajosta...? Kyllä kait autobahnoilla on kovemmilla rasituksilla kärryt.
No ei välttämättä ollenkaan paha, että on uus loota! Onnea vaan uudelle hankinnalle.

Niin, ja tuskin se kovavauhtinen autobahn-ajo laatikkoa sinällään rassaa enempää, kun esim. jatkuva kaupunkiruuhkassa jurnuttaminen. Tosin jos on oikein mäkisiä teitä Saabi nähnyt (Alpit yms.), niin pitkissä ylämäissähän nuo rasitukset on kovat kun vedätetään pitkiä matkoja kovilla kuormituksilla (lähinnä kytkin ja laatikko kovilla).

Kovasti tuolla Mobile.de:ssä näkee moottorivaurioisia Saabeja myytävänä, veikkaisin että syypäänä on lähinnä laiminlyöty huolto öljynvaihtoineen yms.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Noniin

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Sabo kirjoitti:Griffin sai jäädä huonon kuntonsa tähden. Mutta 2.3 turbo cs -93 ostin. Loistava kunto nahat lähes uuden veroiset, hummat kotona, kaikki tarvittavat varusteet ja vielä toimiikin. Ajettu 200tkm, voi hyvin pitää paikkansa kuntoonsa nähden, tosin jouduin kyllä pulittamaankin 3500e. Ens perjantaina Tampere saa uuden turbon liikenteeseen.
Onnea hyvästä hankinnasta.. Tuonti tonnarit lisääntyy tampereella.. 8) .
Eipä oo valittamista tosta omastakaan, reilu puol vuotta takana ja 15tkm.
Eikä oo ees ovien lukot jäätyny kertaakaan.... :D
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Noniin

Viesti Kirjoittaja Sabo »

JouniCSE kirjoitti:
Sabo kirjoitti:Griffin sai jäädä huonon kuntonsa tähden. Mutta 2.3 turbo cs -93 ostin. Loistava kunto nahat lähes uuden veroiset, hummat kotona, kaikki tarvittavat varusteet ja vielä toimiikin. Ajettu 200tkm, voi hyvin pitää paikkansa kuntoonsa nähden, tosin jouduin kyllä pulittamaankin 3500e. Ens perjantaina Tampere saa uuden turbon liikenteeseen.
Onnea hyvästä hankinnasta.. Tuonti tonnarit lisääntyy tampereella.. 8) .
Eipä oo valittamista tosta omastakaan, reilu puol vuotta takana ja 15tkm.
Eikä oo ees ovien lukot jäätyny kertaakaan.... :D
Kysyisin sulta mitä jouduit omastas maksamaan veroja? ja minkälainen saabbi sul on/ikä/kilometrejä takana kun sen toit? Että osaan hieman varautua omiin sanktioihin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Noniin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sabo kirjoitti: Kysyisin sulta mitä jouduit omastas maksamaan veroja? ja minkälainen saabbi sul on/ikä/kilometrejä takana kun sen toit? Että osaan hieman varautua omiin sanktioihin.
Itse toin -92CS 2.3T:n 2003 pääsiäisen tienoilla, mittarissa oli tuontihetkellä n. 172000km. Verot kaikkineen oli 4082€. Tullin sivuilta löytyy lista tehdyistä päätöksistä. (http://www.tulli.fi -> autoverotus). Jotenkin näyttää, että nimenomaan vuoden 1992 CS tonnareita "sakotetaan" tullin toimesta kovemmalla kädellä kuin uudempia, mm. vuoden 1994 Aerossa oli samat verot kuin mulla...Logiikka on varsin ymmärrettävää...Not. :evil:

Sanomattakin selvää, että valitus on saamastani päätöksestä vetämässä. Sanoisin, että tuomassasi autossa on vero 3-4k€:n haarukassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Niin minkälainen valitus on sisässä? Pystyisitkö mulle toimittamaan valitusmatskua. 60 pv harkinta-aika on just umpeutumassa ja pitäisi alkaa purkamaan kiukkua tullin suuntaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

peinu kirjoitti:Niin minkälainen valitus on sisässä? Pystyisitkö mulle toimittamaan valitusmatskua. 60 pv harkinta-aika on just umpeutumassa ja pitäisi alkaa purkamaan kiukkua tullin suuntaan.
Jees, eli laitetaan nyt "lyhyt" selvitys valituksestani. Postitin (kirjattuna) tuossa viime vuoden puolella oikaisupyynnön päätöksen tehneelle tullipiirille (Eteläinen Tullipiiri, eli Helsinki). Vapaamuotoisessa kirjelmässä vaadin muutosta auton verotuksessa käytettyyn yleiseen markkina-arvoon, jonka tulli oli arponut n.11500Euroon.

Muutosvaatimuksen jälkeen esitin kirjelmässä perusteluni, joita oli kolme eri kohtaa:

1: Ristiriidat tullin itsensä tekemissä päätöksissä. Tässä nostin esille mm. paria vuotta uudemmat, samanhintaiseksi tai halvemmiksi arvioidut Aerot, 2,3T CSE:t ja Griffinit. Tätä korostaakseni mainitsin kirjelmässä vielä mallistossa vuosien varrella tapahtuneen kehityksen (omanihan on ensimmäisen mallivuoden tuotantoa ilma Trionicia yms.), jonka vaikutus markkina-arvoon on ilmeinen. Lisäksi huomautin vielä, ettei -92malli ole mikään "keräilyharvinaisuus" tms. ja että tuomani auto EI ole mikään erikoismalli (esim. turboS). Liitteisiin lisäsin Saabin tonnareissa käyttämät mallimerkinnät vakiovarusteineen sekä mm. Aeron speksit erotukseksi "vakioturboista".

2: Saamani asiantuntija-arvio tuontiautoni arvosta. Tätä varten arviotutin LänsiAutolla, paljonko olisin saanut autosta vaihdossa uuteen. Arvio oli 9400€, eli yli 2000€vähemmän kuin tullin arviot. Tätä varten on myös olemassa puolueettomia tavaran arvon määrittelijöitä, mutta itse en viitsinyt moiseen vaivautua tai rahojani laittaa (heidänkään arvionsa ei ole mitenkään Tullia sitova tai velvoittava).

3: Verotuksen yhteydessä täytetyn yksilöintilomakkeen huomiotta jättäminen tai sen liian vähäinen huomiointi. Tässä oli Tulli mm. käyttänyt matkamittarin lukemaa 172500km, vaikka todelliset kilometrit eivät olleet mitenkään todennettavissa (ei huoltokirjaa tai katsastushistoriaa). Laskennalliset kilometrit olisivat olleet 11x18800km=206800km. Lisäksi huomautin myös auton olleen kolariauto (lievä lokasuoja/ovi vaurio, jonka auton mulle myynyt henkilö oli korjannut), tästä oli maininta mm. kauppakirjassa. Mielestäni läheskään kaikkia yksilöintilomakkeella esittämiäni seikkoja ei ollut huomioitu riittävästi, paitsi tietenkin ilmastoinnin ja nahkojen tuoma hintalisä...

Näihin faktoihin siis itse kirjelmässäni vetosin. Jokainen tapaushan lienee omanlaisensa. Lisäksi muistin aina silloin tällöin huomauttaa, kuinka syrjivää, EY-tuomioistuimessa Siilinin toimesta saatuja oikeuksiani polkevaa ja muutoinkin leväperäistä saamani kohtelu oli ollut :twisted:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kitoos ;) Pitää alkaa joutessaan rustailemaan. Tosin kaikkea mielenkiintoisempaa ja hauskempaakin tekemistä löytyy...kuten työn teko... :-(

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

peinu kirjoitti:Niin minkälainen valitus on sisässä? Pystyisitkö mulle toimittamaan valitusmatskua. 60 pv harkinta-aika on just umpeutumassa ja pitäisi alkaa purkamaan kiukkua tullin suuntaan.
Ei mitään kiirettä sillä sinulla on 3 vuotta aikaa valittaa

lainaus tullin sivulta:
:idea: Mikä on Muutoksenhakuaika? Muutoksenhakuaika on 3 vuotta autoveron määräämistä tai palauttamista seuraavan kalenterivuoden alusta, kuitenkin aina vähintään 60 päivää päätöksen tiedoksisaannista.

Vuoden 2000 aikana tehdyistä autoverotuspäätöksistä on haettava muutosta viimeistään 31.12.2003. :idea:

Tässä linkki:
http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/a ... 31010.html

Tänään ilmestyneen tiedoiteen mukaan vuonna 2003 tuotiin maahan
448 kpl käytettyä saabia (10:neksi eniten)
tässä linkki :
http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/a ... _2003.html
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Noniin

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Sabo kirjoitti: Kysyisin sulta mitä jouduit omastas maksamaan veroja? ja minkälainen saabbi sul on/ikä/kilometrejä takana kun sen toit? Että osaan hieman varautua omiin sanktioihin.
Moro. Mittarissa oli 175tkm. Auto siis 9000 CSE 2.3t 170hv 94 mallia,
automaattiloota. Ensirekisteröinti marraskuussa 93. (halvempi käyttömaksu :D )

Veroja rapsahti 3582 euroo.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Noniin

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Nyt on saabbi tampereella, ekat 2000 km on mennyt vaivattomasti, mut nyt iski jokin viirus perhana... mikähän mahtanee olla kun kierrosluku mittari ei pelitä ja vilkunmerkki valo vasemmalle palaa koko ajan ja bonuksena kojetaulun miniauton takavalojen merkki valo loistaa...olisko jollain tietoa...olis hieno juttu.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ok. Mitähän tuolle voisi tehdä? onko mahiksia itse korjata? ajotietokoneen mukaan lataus arvo on 13.3 onkohan hieman liian matala? Eka saabbi mulla pitää opiskella.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Onko sitten kyseessä laturi vika vai mikä?
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mittariston vika häipyi kun lähdin ajamaan pitempää matka ajoa. ja volttimittari nousi 13.2 13.5... joten voisiko syynä olla huono akku, kun sitä ei ole vaihdettu ainakaan viiteen vuoteen? Voiko laturi vika tulla noin salakavalasti hiljalleen?

Sitten toinen juttu... onko kukaan laitattanut eberiä/webastoa tonnarriin, onko paha homma? kun saisin kyseisen laitteen kohtuu halvalla.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Alkaako autos jo laukeen.. heh heh. Älä muuten ryydy pakolaan, tai voithan sä aina neppailla Kirsiä nenäsyylään.

NG lentää muuten sun ohi ens kuussa..
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

deportivo kirjoitti:Alkaako autos jo laukeen.. heh heh. Älä muuten ryydy pakolaan, tai voithan sä aina neppailla Kirsiä nenäsyylään.

NG lentää muuten sun ohi ens kuussa..

No, tonnari onkin herrasmiehen auto... onkos muuten sun penkit nähnytkään muuta nahkaa kun sun karvasen hanuris orvaskettä?

"pakola on ihan kiva paikka, jos olis juoppo hsalmelainen"
Vastaa Viestiin