Kytkimen pääsylinterin korjaus(tiivisteiden vaihto)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Kytkimen pääsylinterin korjaus(tiivisteiden vaihto)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Nyt olis seuraavanlainen operaatio edessä projektia aloitellessa. Pääsylinteri on irrallaan ja olen saanut sen purettua putkestaan, mutta kuinka ihmeessä saan "ylemmän" tiivisteen pois? Alhaalla on jousi, sen alla "prikka", sitte tiiviste ja shimmilevy. Ok, nuo tulee nätisti pois, mutta miten saan toisesta päästä tiivisteen vaihdettua? Se pääsylinterin käyttötanko on niitattu neljältä kulmalta koloonsa, joten en ainakaan vielä ole uskaltanut kamalasti väännellä. Miten olettee saaneet kaikki tiivisteet vaihdettua? Pääsylinteri on -98 autosta.

Kuva


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös ne tiivisteet saa vedettyä tuollaisen isommankin laipan yli tuonne jousipäähän päin. 99:n jarrusylinterissä ulomman männän päädyssä on tiivisteen halkaisijaan nähden samassa suhteessa oleva kiinteät laipat ja kyllä ne tiivisteet siitä vaan hyvin tuli yli.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/ ... isteet.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, ei kai se auta, kuin kokeilla. Eipä tuo tiivistesarja juuri maksa, peräti 5,10€. Se lukkorengas olis kans uusi, joten kai tuo vanha pitää vääntää tuosta tangon ohuimmasta kohtaa pois ja uusi tilalle. Ei varmaan ole välttämätöntä, mutta vaihdetaan nyt kaikki, mitä huoltosarjasta löytyy.

Huoltosarjan shimmilevy on vissiin rosteria, kuin orkkis on messinkiä(?). Onkohan tuolla mitään vaikutusta asiaan? Pikkusen pehmeämmälle vaikutti vanha, kun sitä käsissäni pyörittelin.

Ai niin ja mites tuo päätykumi? Kai sekin pitää vaan koittaa pujottaa koko systeemin läpi omalle paikalleen...

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jees, nyt on uudet tiivisteet paikallaan. Tosin ihan kaikkea en hyödyntänyt ja tässä perustelut.

Shimmiprikka on vanha, koska uusi oli paksumpi(0.35 mikrometriä vs 0.55 mikrometriä) ja vanha on hieman pehmeämpi, joten se päästää jarru/kytkinnesteen virtaamaan helpommin kanavien läpi, kun poljin tulee ylös.

Polkimeen tulevan varren suojakumi on vanha, koska uusi oli valmiiksi väljä. Ts se ei olisi estänyt moskan pääsyä pääsylinteriin lainkaan.

Muuten kaikki muut osat on vaihdettu ja ihan vaan pujottamalla alapäästä, kutes Jus tuossa edellä opasti.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Yeah, ihan pikkaisen jotain liukastusainetta voi käyttää myös, jos tuntuu, etteivät kumit luista. :-)

Hetki tuli itsekin pyöriteltyä tuota kädessä ("mistä tää oikeen aukeaa") ja sitten päätimme vaan venyttää ne kumit paikalleen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No joo... mikrometrihän on itsessään jo mitta. Nuo on siis millejä, sama kai tuo, asia tuli selväksi :lol:.

Toisin sanoen paksuudet on 0.35mm ja 0.55 milliä.

Tai saattaahan mulla olla joku hypertekninen laite nuiden paksuuksien mittaamiseen kotioloissa :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin